)) SYYSkeijujen keskiviikko ja torstai ((
Huomenta :)
Ma-ti: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7810836&p=&mpage=1&tmode=…
-piias-
Kommentit (32)
Täällä on jo yksi joka on nyyttinsä saanut.15.7.2006 klo.23.38 syntyi pieni poika 2200g ja 44 cm pitkä ja pipo 31 cm.Vauva voi ihan hyvin mutta joutuu tosin viettämään sairaalassa aikaa vielä noin kolmisenviikkoa.Lapsivedet menivät aivan yllättäen viikkoa aikaisemmin kotona ja viikon vauva sitten pysyi vielä masussa!Tulen vielä ilmoittelemaaaan välillä kuulumisia.
Hyvää odotus-aikaa muille keijuille!!
[color=DarkOrange]
Onneksi se 34 viikkoa jo lähestyy aika monella!! Eikös sen jälkeen voi jo ihan luottavaisin mielin ponnistaa vauvan maailmaan?
Minä kävin eilen lääkärissä sen kaatumisen takia. Istukka on juuri siinä kohti, tuossa ylhäällä ja edessä, minkä minkä kolautin. Mutta se oli onneksi pysynyt tukevasti kiinni ja kaikki oli kunnossa!!!!
Vauvalle tehtiin samalla paino ja koko arvio. Minulla kun sf-mitta tehnyt 3 viikossa kunnon hyppäyksen alaspäin:(
Mutta vauvan koko vastasi päivälleen viikkoja. Harmittaa vaan kun minä en älynny kysyä sitä paino-arvioa. Mutta kai se lääkäri niitä mittoja kirjottelee koneelle niin voin kysyä neuvolasta seuraavalla kerralla. Pääasia kuitenki että se oli kasvanu normaalisti. Eikä ollu vahingoittunu minun törmäilyistä.
Lääkäri sanoi että vauvan pää on painunu ihan alas. Ja muutenki koko maha laskeutunu....ja se selittää ton sf-mitan vähyyden. Sanoi että tuskin se montaa senttiä enää kasvaakaan. (nyt 25)
Mahan kommentoimisesta....minulle mahasta kukaan ei ole sanonut muuta kuin kivoja kohteliaisuuksia. Mutta tissit ja pylly on kyllä käyty läpi joka kyläpaikassa:( Miehen äiti yks päivä käski minun nousta seisomaan kesken kahvikupin että saa arvuutella onkohan se tyttö vai poika ja kuulemma pylly on levinny just siihen malliin että tyttö. Aika uskomatonta miten raskaana olevaa naista saa muka kohdella. Miehen täti sai minut tuntemaan itteni näyttelylehmäksi kun pitkään ihmetteli miten komeat tissit mulle on tullu. Oisinkohan minäkin saanu sanoa mielipiteeni sen tisseistä....
Mulla olis kaks viikkoa vielä töitä. Oon vaan alkanu nukkumaan niin huonosti että en tiedä pystynkö enää käymään töissä. Selkää, mahaa, niskaa ja lonkkia särkee iltaisin niin että tekis mieli vaan itkeä. Miestä en viiti herätellä hieromaan kun se nousee aamulla niin aikasi töihin. Ja en tiedä auttasko hieronta edes....tilasin netistä tukivyön mutta se ei oo vielä tullu.
Onneksi tietää että jokainen kipeä ja tuskainen yö tuo syyskuuta lähemmäs ja sitten näistä vaivoista pääsee!!
Oon muuten nyt samoilla viikoilla millä minun pikkuveli syntyi....oli se kyllä pieni...ja sulonen. Muistan kun käytiin kattoon sitä sairaalassa ja miltä se näytti siellä keskoskaapissa niissä letkuissa....Mutta nyt se on jo iso reipas 9 vuotias.
Kokoilin muuten eilen isyyspakkausta....aion pitää sen piilossa ja mies saa löytää sen sitte kun minä oon perunan kanssa sairaalassa. Löysin aivan hellyyttävät uimahousut perunalle ja melkeen yhtä hellyyttävät isukille. Ja isä ja vauva-tyynyliinat. Ja sitten ostin sinne kaikkea sellasta mikä muutenkin pitäis hankkia, mies ei niitä huomaa ajatella mutta ilahtuu varmasti siitä pakkauksesta. (Vauvan hierontaöljyä, tutteja, tuttipullon, kuumemittarin, puhdistuspyyhkeitä jne.) Ja löysin alennusmyynnistä pari suloista vauvakirjaa....kai sinne pitää vielä isälle jotain lukemista laittaa. Akuankkoja:)
Se " Mies hoitaa vauvaa" -kirja ois kiva saada mutta täällä ei ollu niitä myynnissä...pitää ostaa suomalaisesta jos tulee Tampereella käyntiä. Siinä neuvottu niin yksinkertaisesti kaikki mahdolliset vauvan hoitoon liityvät jutut että jopa minunkin mieheniki varmasti ymmärtää:)
Sori jos tekstissä on hirveästi kirjoitusvirheitä. Meillä uus langaton näppis johon minä en oo vielä tottunu...
Kerttu rv 31 [color=Chocolate]
Ilmeisesti poikasella on kaikki hyvin!! Onnea!!!:)
T. Kerttu
elokuun 11. ja 18. päivä? Minä ilmottauduin eilen siihen ryhmään mukaan...
Kerttu vielä
Lämpimät onnittelut poikavauvan johdosta!!!
Tuntuu aivan uskomattomalta, että pikkuhiljaa noita syntyneitä alkaa jo tulla.
neronja rv 33+3
Taidat siis olla ihka ensimmäinen meidän joukosta joka jo synnyttänyt! Ja suloisen pienen käärön saanut. Toivottavasti seuraavat kolme viikkoa menee nopeasti ja hyvin ja saatte sitten oman pojun kotiin.
Itselle ei kummempia kuulu. Töihin tultiin nupun kanssa aamusta seiskaksi hyvin nukutun yön jälkeen. Pitkästä aikaa! Heti on paljon pirteämpi olo. :)
Eilen otin ylös Jorvin sairaalan tiedot, että mihin soittaa, kun synnytys alkaa. Mulle ei oltu annettu mitään tietoja neuvolassa tai Jorvissa ultrien aikana.
Mietin tossa, että pitäisikö mennä vielä yksityiselle ultraan, koska nuppua viimeksi ultrattu rv 18, eikä sen jälkeen ultrata jos kaikki menee hyvin. Mietin, että pitäiskö vähän kuitenkin tietää minkä kokoinen sieltä on tulossa. Esikoisen kanssa käsiarviot neuvolassa tehtynä osoittautuivat aivan vääriksi ja iso poju sieltä silloin syntyi, toisin kuin olivat arvelleet.
Muuten ainakin Jorvin sivuilla on vastasyntyneistä valokuvat! Ei varmaan kaikista, mutta paljon pikkukääröjen kuvia eri kuukausilta. Oli ihana kurkistaa niitä :)
Miten pääsen siihen yahoon listaan. Olen mielestäni jo kerran koittanut, mutta huonolla tuloksella. Voisiko joku kertoa, mitä mun pitää tehdä, että saan myös toisten viestit luettavaksi.
Eipä kummempia. Töitä jatketaan ja nuppu jyskyttää kovasti masussa.
inkuli ja nuppu rv 32
Tulehan tosiaan kertoilemaan kuulumisia,kunhan ehdit/jaksat! Tästä se sitten alkaa tämäkin porukka pikkuhiljaa jakautumaan,huisin jännää!!! Millä viikolla Nirpukka vauva syntyi? Tai no,näkeehän sen tuolta esittelypinosta,jos jaksais sen etsiä...
Täällä kanssa treenataan tuota pikkunaista(2,5v) kuivaksi,kovasti ei tätä neitiä pottailu kiinnosta,äkkiä käy istumassa ja joskus jotain saa sinne aikaseksikin,mutta kyllähän tuo aikanaan sitten oppii,tää neiti on muutenkin hiukan hitaammin kehittynyt,joten ootellaan rauhassa... :D Kuopus(1v1kk) taas tekee pottaan kyllä pisut,kunhan sopivaan aikaan laittaa istumaan.
Nyt katsomaan vieläkö saadaan jotain tuolta mansikkamaalta
Hönttä,murut ja Jesse 34+1
Toivottavasti sairaala-aika menee hyvin ja pääsette pian kotiin.
Olen lukenut pinoja päivittäin, mutta en ole saanut kirjoiteltua. Hurjaa, että vauvoja alkaa nyt tulla eikä loppua näy. :)
Minulla koko vauva-ajatus on pyörinyt enemmän mielessä vasta viime viikkoina. Näin vihdoin ensimmäisen vauvaunenkin, jossa vauva oli jo maailmassa. Esikoisen kanssa on hoideltu nukkevauvaa oikein urakalla, ja siten vähän niin kuin vahingossa valmistauduttu tulevaan.
Tarvikkeita ei ole vielä paljon tullut järjesteltyä, koska mitään hankintoja ei ole tarvinnut lähteä tekemään. Tuon Nirpukan uutisen kuultuani ajattelin, että eipä se mikään katastrofi olisi, vaikka vauva tulisi ennen tarvikkeiden järjestelyäkin. Pinniksen kokoaa nopeasti, ja nukkuu se vauva tarvittaessa muullakin pehmeällä alustalla. ;) Vaatteet ovat pesemättä, mutta eiköhän niistä ekana päivänä joku päälle kelpaisi. Eivät ne toki likaisina ole säilytyksessä olleet. Taitaa olla vähän liiankin rento asenne (ainakin viime kertaan verrattuna...), ja jäävät kaikki valmistelut tekemättä! ;D
höyryjyrä 30+2
Neuvolasta taas terveisiä.
Viikkoja 32+2, pissa puhdas, paineet 113/69 ja hemppa 93 (viikko sitten 92, joten noususuunnassa ollaan). Painoa on tullut parissa viikossa 800 g eli 400 g/vko, kuulemma ihan sopiva tässä vaiheessa. Jalmari köllötteli edelleen rt:ssa, nyt selkä toisella puolella kuin viimeksi. Välillä selvästi huomaa, kun kaveri itseään kääntelee, kun tuntuu, että vatsanahka repeää justiinsa . Sykkeet huiteli 130 ja 150 välillä ja liikkeisiin tuli ++. Sf-mitta oli nyt tällä mittaajalla vähän pienempi kuin viimeksi 31,5 cm (viimeksi 32), joten näyttää olevan ihan mittaajasta kiinni.
Seuraava neuvola parin viikon päästä onkin sitten taas lääkärineuvola. Ja kun hetki sitten tuntui, että loppuraskaus on ikuisuuksien päässä, niin nythän se on jo hyvinkin meneillään. Kohta sitä huomaa olevansa matkalla sairaalanmäelle.
Jaahas, tarvii kohta lähteä postilaatikon suuntaan tarkastamaan, joko Kusti olis polkenu äitiyspakkauksen lapun laatikkoon. En mä mitenkään malttamaton ole... Ja istten töihin...
Kuulumisia paremmin illalla töiden jälkeen.
Jeikka ja Jalmari 32+2
Ensiksi oikein paljon onnea Nirpukalle pikku prinssin syntymän johdosta!
Itsellä supistuksia edelleen, ja koko ajan muuttuu kivuliaammiksi. Taysissa kävin viime viikolla, mutta kohdunkaulan tilanne vielä ok. Seuraava käynti äitipolilla ens viikon tiistaina ja neuvola huomenna..pitkästä aikaa. Vauvan syntymäpainoksi arvioitiin 4000-4200g, joten vähän isompi olis tulossa kuin veljensä oli syntyessään. Saas nähdä..
Vauvan vaatteet sain jo laitettua kaappiin ja vaunutkin haettiin varastosta. Sängyn saa mies koota sitten kun olen sairaalassa. Vielä täytyy ostaa rintapumppu ja kankaisia liivinsuojuksia ja tietysti pieniä vaippoja. Muuten kaikki alkaakin olemaan valmista vauvan syntymiseen..
Piias-meillä kanssa meneillään kuivaksi opettelu. Poika täytti viime lauantaina 2v. ja hyvin on kuivaksi oppinut tässä kevään/kesän aikana. Vaippaa tarvitaan enää yöksi. Tosin yövaippa on vielä niin märkä, että siitä tuskin päästään eroon vielä aikoihin. Pääasia kuitenkin, että päivät menee ilman vaippaa. Vahinkojakin tulee nykyään tosi harvoin. Kesäaikaan on niin helppo opettaa kuivaksi, kun ulkona vaan shortsit pois ja puskaan pissalle.
Nyt myöhäiselle aamiaiselle ja sitten poikien kanssa pihaan.
Andoliniska 31+4
ei missään nimessä saa pyytää anteeksi!! =))) on vain ihanaa kun muilla tuo homma toimii. tietysti kateus välillä iskee mutta sille ei mitään voi. mutta jotain hyvää kuitenkin meilläkin nyt, äiti soitti aamulla ja haki lapset retkelle! Aina silloin tällöin näitä tapahtuu. On edelleen mielestäni ihan kiva ja hyvä äiti ja harmittaa itseäni välillä kun häntä parjaan, mutta meillä ei mene ihan yksiin tuo kysyntä ja tarjonta =) tai minä kaipaisin kait enempi äitimäistä hahmoa ja äitini taas nauttii vapaudestaan mennä isän kanssa nyt kun me olemme isoja ja aikuisia ja ymmärrän senkin ihan täysin. on heilläkin työnsä ja muut ja olivat nuoria myös mennessään naimisiin ja saadessaan meidät ja aina olivat kotona kun me olimme lapsia, joten suon kyllä heille omat ilonsa. Joten no panic!!!!!
eilen oli meidänkin 6v taas pitkästä aikaa aamun yhteenoton jäljiltä ihana oma itsensä, auttoi narisematta ja kysyi lupaa kun piti ja oli muutenkin aurinkoinen ja ihana itsensä kuten myös aamulla. veljeä hali kovasti ja ainoastaan naama vähän meni mutrulle kun pikkusisko sai nimpparilahjan =) se vaan on niin jännä katsoa itsekin vierestä kun selvästi näkee että toisella on pasmat välillä ihan sekaisin kun ei iteskään oikein tiedä onko iso vai pieni. sitten aina muistuttelen mieleeni kaikki lukemani ja koitan muistaa että on vain vaihe tämäkin, kun vain tietäisi kauanko kestää. esikoinen kun on koekappale joka ikisessä asiassa. kolmannen 3v uhma on paljon helpompi sietää ja ymmärtää kun tietää jo kahden kokemuksella että se oikeasti loppuu jossain vaiheessa. 6v.n kanssa kaikki tulee ensimmäistä kertaa.
mutta se siitä, supistelut vähenee ja vähenee, tosi kiva, pääsee taas käymään jossain esm puistossa lasten kanssa, kaikki me tympäännytäään pikkuhiljaa pyörimään päivästä toiseen näissä samoissa nurkissa.
nyt pitäisi mennä pitkälleen kun kerrankin on siihen mahdollisuus, parin tunnin lepotauot tipahtelee hyvin harvakseltaan =) niin ja kun on vauvan 50-60 senttisetkin nyt viikattuna lipastossa valmiiksi niin ei tarvitse sitäkään tehdä.
tuisku 30+
juuri eilen illalla sanoin miehelle että varmasti parin viikon päästä viimeistään syntyy ensimmäinen syyskuinen! Onpas outo ajatella että itselläkin olisi vauva sylissä nyt jo. Ihanaa kun kaikki on pojalla hyvin!
tuisku
Isot onnittelut Nirpukalle pienestä pojasta :) Ihan tuli tippa linssiin kun luin ekan syyskeijun syntyneen..
Itsellä alkaa olla lopunalkua ilmassa, noin niinkuin voinnin kannalta. Selkä reistailee ihan tosissaan, vihloo ja sattuu ja vaikka mitä. Muitakin vaivoja on riittävästi. Ja mies komennettiin vielä keikkahommiin toiselle paikkakunnalle :( Eipä paljon naurata kun kuopus ilmoittaa että on kakka vaipassa.. kun ei ihan oikeesti pysty nostaa lavuaarin päälle peppupesulle.
Huh, tänään vasta joku äiti puistossa kyseli että joko kohta syntyy kun on maha noin alhaalla! Kun oma olo on raihnainen, niin tuskastuttaa selitellä että ei nyt ihan vielä, pari kuukautta jäljellä. Siis mun maha ei todella ole kovin suuri, se vaan on niiiin alhaalla, ja itse olen pieni, niin kai se sitten vaikuttaa siltä että vaavi ihan just putoaa kyydistä..
Jaahas, taidan lähteä vähän levolle kun poitsukin nukkuu. Sitten tuleekin esikoinen kotiin mummilan mökiltä, kolmen päivän lomalta. Onkin jo ikävä! (..siis minulla, tyttö olisi kuulemma mielellään ottanut vaikka viikon lisäaikaa..).
Viikon jatkoja,
Itta 31+5
Hurjaa, että ensimmäinen syyskeiju on jo nähnyt päivänvalon... Toivottavasti poika voi hyvin ja Nirpukka saa pian vaavinsa kotiin.
Omasta voinnista: mulla ihme kyllä vointi tuntuu paranevan loppua kohti. Vatsa on ihmeen alhaalla, joten sekään ei tunnu painavan. Ainoa vaiva on (oliko se Pia_s joka puhui samasta?) iltaisin se, kun oikea tai vasen jalka puutuu ja se tuntuu " levottomalta" . Olen huomannut, että tyynyn asetteleminen jalkojen väliin nukkumaan mennessä auttaa. Ensi viikolla on sitten taas neuvola, ja saan vähän mittoja tietoon.
Mutta eipäs sen kummempaa, toinen poika nukkuu ja toinen on kaverin luona leikkimässä, joten täällä nautitaan hetken rauhasta!:)
Rv 32+5
Onnea Nirpukalle pienen pojan johdosta! Vaikka tässä on lueskellut supisteluista, sairaalakäynneistä ja avautumisista, silti tuntui jotenkin hurjalta kuulla, että nyt on ensimmäinen syyskeijuista jakautunut ja täytyy myöntää, että tippa tuli linssiin minullakin... ne hormonit varmaan...
Itsellä oli eilen se lääkärikäynti viimeviikkoisen rusehtavan vuodon vuoksi. Vuoto on loppunut eikä lääkäri löytänyt mitään varsinaista syytä vuodolle. Kehotti kuitenkin herkästi ottamaan yhteyttä äitipolille, jos uusiutuu. Istukan reuna on ihan kohdun suulla, muttei edessä. Arveli, että ehkä joku verisuoni olisi revennyt tai jotain. Kohdunsuu on pehmennyt ja minulta meni vähän ohi, että sanoiko hän sen olevan auki yhdelle sormelle. Ainakaan lääkäri ei ruksinut neuvolakortista kohtaa kiinni, vaan laittoi auki kohtaan merkinnän, jota en ymmärrä, samoin muuta huomioitavaa kohdassa on merkintöjä. Täytyy kysyä neuvolatädiltä ensi viikon käynnillä. Minulle riitti tieto, ettei syytä huoleen näyttäisi olevan. Vauva on kasvanut hyvin. Ja minullakin muuten lääkäri sanoi, että ihan kuuluu normaaliin raskauteen uudelleen synnyttäjillä pehmeneminen tässä vaiheessa.
No, koska minulla nyt kuitenkin sitten on taas alkanut tämä alavatsan kipu ilmeisesti tuon töissä istumisen vuoksi, niin lääkäri määräsi loppuviikon saikkua. Sen jälkeen olisi vielä kaksi viikkoa töitä. Kyllä täytyy sanoa, että töissä oli vaikea ilmoittaa saikusta, kun miehitys on niin vähäinen lomien vuoksi, ja kun lääkäri oli puoliltä päivin ja saikku oli jo siltä päivältä, en päässyt kuitenkaan lähtemään töistä kuin neljältä, kun piti tehdä tämä ja tuo ja opettaa vielä pikaisesti pari hommaa toisille, jotta homma pyörii loppuviikon. Olin ihan puhki, kun pääsin lähtemään ja vatsa oli niin kipeä, että kävely oli vaikeaa. Itketti ihan harmista, kun en vaan ottanut ja lähtenyt heti lekurin jälkeen. Välillä toivon ihan oikeasti, että pystyisin olemaan vähän vähemmän tunnollinen.
Mayella: kiitos nauruista! Itsekin olen tosiaan ihmetellyt, kun tuo helle ei kyllä minun kohdallani ole vaikuttanut ruokahaluun. Ja kun tätä vaivaa on muutenkin, niin kyllä minäkin tahtoisin tuon nälän tunteen edes pitää poissa. Ja siitä tulikin mieleen: täytyypä lähteä välipalalle...
fullmoon 32+2
Onnea Nirpukka pienen pojan johdosta!!! =) Ihmeellistä, kuinka me keijut pikkuhiljaa alamme lisääntyä :) Onnea vauva-arkeen, kun saatte pojun kotio ja tsemppiä ensimetreille :)
Tyttö tossa just kasteli lattian kastelukannulla ja vedellä, ei aina ymmärrä, että sisällä ei ihan samallatapaa toimita, kuin ulkona. Vähänkö meni hermo! Ihana ilma, kun on suht viielää =) Masu on jo sen verran iso, et tuntuu et missään asennossa ei ole hyvä istua, kun painaa kovasti nivusiin =( kovasti vauva taas myllää, mutta hyvä merkkihän tuo vain on. Esikko on koko ajan silittelemässä äidin masua ja sanoo " Vesku, masussa" , on niin hellyyttävä :) Työnimi tuo Vesku, sama kuin esikoisellakin oli (hurja mielikuvitus ;) ). Nyt pikkuinen sammu tähän syliini, täytyy siirtää omaan sänkyyn. Ihana tunne, kun kovassa uhmassa oleva taapero nukkuu vauvan lailla oman äidin lämpimässä ja turvallisessa sylissä :)
KUIVAKSIOPETTELU: Meillä tyttö 1v 9kk alko tekee potalle pissaa/kakkaa ½-vuoden iästä lähtien hienosti, sit vuoden iässä tuli stoppi ja nyt ei tee ollenkaan. Oltiin kuukauden verran tässä juuri sillä periaatteella, ettei tyttöä kehoiteta edes potalle, ellei itse halua. Pidettiin siis tauko koko hommasta. Kotona ollessa on aina pikkuhousut jalassa ilman vaippaa, paitsi yöllä. Potalla istuu vaikka kuinka paljon päivässä, mut mitään siihen ei tee. Pissat tulee kovan pidättelyn jälkeen sit aina lattialle. Ostettiin pönttöön hyvä supistaja, mut siinäkin vain istuu ilman tulosta. Ollaan kokeiltu vaikka mitä keinoa, mut olen vain tullut siihen tulokseen, et tyttö ei ehkä ole vielä valmis luopumaan vaipasta. Kaikki ajallaan...
Oisko teillä kenties hyviä vinkkejä tuohon kuivaksi opetteluun, tuntuu et kaikki keinot, temput ja leikit on jo koitettu =(
KERTTU: Hyvä et kaikki oli kunnossa kaatumisen jälkeen!
Kaikille, joilla kovasti supistaa tms., toivon supistamattomuussäteitä (sanahirviö!!) ---------------------------------------
Jaksua kaikille tasapuolisesti!!!!
-frodo 33+1-
Väsähtänyttä keskiviikkoa kaikille ja isot onnittelut NIRPUKALLE joka jo pienen poikansa on saanut. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pääsette pian nauttimaan vauva-arjesta kotona.
On taas niin huonosti nukuttu yö takana, aivan punaselle ristille meni. Mökillä on ilmeisesti paljon parempi patja, ei mulla siellä mene lonkat näin kipeäksi nukkuessa...
TUISKU: jo toinen asia joka meitä yhdistää eli suvusta ei paljon apuja valitettavasti aina heru. Meillä appivanhemmat on jo 70v eikä niitä viitsi vaivata. Oma äitini on kuollut ja isä meni naimisiin itseään nuoremman kanssa..." Mummo" on 2v vanhempi kuin mieheni (=11v minua vanhempi mummo!), joten on ihan täysillä vielä työelämässä mukana (kuten isänikin) ja heillä on 3 omaa lastakin 9-13 vuotiasta. Miehen veljen vaimo taas on päiväkodissa töissä ja itse päiväkodin tätinä ymmärrän oikein hyvin ettei välttämättä kovin usein enää jaksa vapaa-ajallaan hoitaa " vieraiden" lapsia. Hankaloittaa kyllä arkea joskus, mutta onneks ollaan kummipuolella onnistuttu valinnoissamme loistavasti, sieltä kyllä tulee apuja aina kun vaan mahdolista.
KOLMANNEN JNE ODOTTAJAT: tuntuuko teistä että tällä kertaa masu on suurempi kuin koskaan ennen ja alempana kuin koskaan ennen? Mie varmaan saan loppuajasta kottikärryllä tätä raahata jos tää tästään vielä kovin alas valahtaa!! Aiemmissa raskauksissa olen ollu Rennien orja jo 20+ viikoilta lähtien, tässä raskaudessa närästys on alkanut vasta nyt 32+!
Ja kiva kiva, ensimmäiset raskausarvet ovat ssapuneet...on lähteny yhen entisen arven molemmista päistä ratkeemaan vähän nahka. Esikoisesta ei tullu yhtään arpea, toisesta 2viimesen viikon aikana 4kpl ja nyt alkaa ratkeeminen 8vkoa ennen laskettua, kuinkahan paljon ennättää tullakaan??Vaaleneehan ne, mutten silti niitä järjettömän paljon toivoisi.
Hiirenherne hieluttaa mahanahkaa jo ihan kummasti, välillä on tosi vaikea oli kun pyörittää päätään (toivottavsati se on pää eikä pyllykkä) tuolla alhaalla ja punkee jotakin (pyllyä toivoisin) napaa vasten.
Pakko oli käydä kuikkimassa heinäkuisten pinossa loppu odotuksen tunnelmia...toisaalta niitä jo innolla odottaa itsekin, toisaalta muistaa kuinka rasittavaa se on, etenkin jos menee yli.
Jaksamista kaikille, koetetaanhan kestää kasassa vielä muutamia viikkoja!!
Minjuska 32+2
Toivottavasti seuraavat kolme viikkoa menisivät oikein nopeasti, niin saisitte pikkuisen kotiin! :)
Niina+pyöriäinen rv 31+5
taas on kirjoittelu hieman jäänyt.
Nirpukalle onnittelut pienestä prinssistä!
Ja kun syysvauvoja alkaa syntymään niin käykää laittamassa siihen meijän la.t, synnärit & esittelyt listaan tieto. Täältä pinosta en niitä aina muista sinne sitten siirtää. Ja mä sitten päivittelen sitä listaa.
Tänään oli neuvola vaikka mulla piti seuraava neuvola käynti olla vasta elokuun alussa. Soitin eilennä neuvolatädille varatakseni elokuulle sitä aikaa mutta antoikin tälle aamulle ajan.
Neuvolassa kaikki oli ok.
Rv34+0
Painoa tullut viikossa 373g
verenpaine 107/71
Hemoglobiini 120 (en oo muistanu rautaa syödä ollenkaan)
Sf-mitta 28cm, alakäyrällä menee
Pissa puhdas
Tarjonta: Rt
Syke 135
Liikkeet ++
Seuraavalla kerralla onkin sitten lääkärin luona käynti 1.8. Th oli sitä mieltä kun taas puhuin vaavin koosta että kyllä lääkärin pitäisi se lähete kättärille koko arvioon antaa, vaikkakin käsin kokeiltuna vauva ei isolta tunnu. Ymmärsi sen että esikoisenkin väitettiin pieni olevan käsin kokeiltuna.
Huomenna on tutustumiskäynti kättärille. Eilennä varasin ajan ja jo huomiselle sen käynnin sain.
Omaa napaa. Kohtu painaa kylkiluita ja on todella tukala istua yms. Närästys on ja pysyy riesana. Poitsun perässä ei oikein millään jaksa juosta ulkona.
Jotain muutakin piti kirjoittaa mutta en muista mitä. Palaan kun muistuu mieleen.
Öttis, Poitsu ja masuasukki rv34+0
Esikko on yökylässä mummon luona ja kuopus heräsi aivan liian aikaisin isoveljeä kyselemään. Nimittäin justiinsa laitoin neitin nukkumaan, kun itse vielä sitä pyysi kiukun keskeltä aamupalalla. Minuakin väsyttää ihan tautisesti, mutta sinnittelen ja nautin tämmöisestä aamurauhasta!
Onko täällä muuten muissa perheissä kuivaksi opettelua? Meillä tyttö on tässä kesän aikana oppinut hyvää vauhtia kuivaksi. Viime viikon kokonaissaldo oli yksi pissivaippa ja kahdet pissihousut, tällä viikolla on kaikki tullut pottaan/pönttöön. Oikeastaan enää yövaippa varoilta, mutta sekin ollut märkä viimeksi kaksi viikkoa sitten. Ihan eritavalla tyttö oppinut kuin poika aikoinaan, se oli semmoinen ruikkija :) Tyttö aloitti satunnaiset pottailut 8kk iässä, poika vähän vajaa 2 vuotiaana.
KESTOVAIPOISTA pitkästä aikaa :) Tähän mennessä saldoni on äp-kestis ja ne hoitoliinat, kaksi samantapaista kuorta kuin äp-vaipassa ja yhdet villavaippahousut. Tietty harsoja on reilut 10kpl, mut niitähän menee vielä muuhunkin. Siis mitä vielä kannattais hankkia? Imuja kyllä, mutta mikä sopii noiden villapöksyjen kanssa? Tarkoitus on aloittaa osittaiskestoilulla, siinä siis hiljakseen tulla tutuksi. Joensuussa on Lastenmaailma, jonne miun on pitänyt mennä jo monta kertaa ostamaan kestiksiä, aina kuitenkin jääny.
OMA OLO: Ihan hyvä, viime aikoina alkanut väsy painaa. Ens ma on nla, pitää pyytää hB:n mittausta, ei ole hetkeen otettu. Liitoskivut on törkeitä ja suppareita (tuntuvia) on alkanut ilmestyä harvakseltaan. Uusin vaiva on joku verenkiertojuttu oikeassa jalassa, joka ilmenee viimeistään nukkumaan käydessä: jalasta tuntuu lonkasta alaspäin häviävän tunto tai ainakin siihen tulee semmoinen outo olo, tekee mieli vatkata sitä ja koko ajan joutuu vaihtamaan asentoa. Koske se ei, tuntuu vaan ilkeelle. Varmaan toi masu painaa jotain isoa verisuonta lantion alueella. Turvotus on pikkuisen laantunut. Ja naama kukkii kauheasti :( Yleensä mulla, varsinkin kesäisin, iho on tosi hyvässä kunnossa, mutta nyt ei.
Minunkin mies yrittäjä (raksapuolella), mutta onni onnettomuudessa, voi pitää isyysloman. Hänellä on firma kaverinsa kanssa ja tarvittaessa he saavat lisää työmiehiä tuuraamaan lomia tms. Ja kun urakalla tekevät, voi järjestää vähän vapaammin työtuntinsa.
Muuta en muista, mitä meinasin kirjottaa. Taidan pedata sängyn :)
-piias- rv 32+2