Tv-sarja Girls
Häiritseekö ketään muuta tuon Hannahin rumuus ja ehkä myös toilailut joita hän ei näytä katuvan? Minusta tuntuu siltä, että Hannah on tarkoituksella ruma ja rumuutta oikein korostetaan sarjassa. Mitä tällä rumuuden korostamisella yritetään sanoa? Onko se halpahintainen keino saada aikaan kohua ("Katoitteko viime jakson? Vähänkö se Hannah oli taas ruma idiootti!") vai onko sillä joku syvällisempi merkitys? Jos sillä ei ole syvällisempää tarkoitusta, niin tulee hieman hyväksikäytetty olo.
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 16:12"]
Ja harvoin tv-sarjoissa tai elokuvissa on kuvattu yksinäisyyttä, kuten tässä.
[/quote]
Se kun ei myy.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 05:39"]
Häiritseekö ketään muuta tuon Hannahin rumuus ja ehkä myös toilailut joita hän ei näytä katuvan? Minusta tuntuu siltä, että Hannah on tarkoituksella ruma ja rumuutta oikein korostetaan sarjassa. Mitä tällä rumuuden korostamisella yritetään sanoa? Onko se halpahintainen keino saada aikaan kohua ("Katoitteko viime jakson? Vähänkö se Hannah oli taas ruma idiootti!") vai onko sillä joku syvällisempi merkitys? Jos sillä ei ole syvällisempää tarkoitusta, niin tulee hieman hyväksikäytetty olo.
[/quote]
Ihan vaan on muotilehden kannessa nyt!
Mua hämmentää et miten sillä Hanahilla on niin paljon vientiä vaiks onkin ihan tavis. Mitä tavis miehet näkis niin tavis naisessa?
Olen itse nelikymppinen nainen ja kohderyhmän ulkopuolella siis, mutta minulle tulee Hannahista ihan mieleen oma itseni ja kaverini nuorempina. Ehkä häneen on helpompi samaistua kuin SJP:hen.
Ei oltu aina missin näköisiä, ei omistettu guccia ja moraalikin oli oikeasti usein vähän arveluttava.
Hannahia ällöksi sanonut vastaa:
Mun mielestä sarjassa nimenomaan alleviivataan sitä, että Hannah on läski ja oikeasti ällö. Pitkiä kohtauksia, jossa hahmoa kuvataan jostain todella epäedustavasta kuvakulmasta kun se raapii pyllyvakoaan tms. Lisäksi Hannahin olemus on usein todella epäsiisti. Miksei tätä saisi sanoa ääneen, kun sarja tätä oikein tyrkyttää? Hannahin ulkomuoto on oikeasti tosi isossa osassa tossa sarjassa.
Ja joo, tykkään sarjasta, Dunham on lahjakas kirjoittaja, hahmot uskottavia ja tarina tarpeeksi kepeä.
Häiritseekö muita sen Hannahin bestiksen lievästi sanoen rajalliset näyttelijänlahjat?
Siinä pyritään kepeään, humoristiseen "realismiin", ja se tuntuu freesiltä ainakin musta. Ei nuoret naiset oo aina huoliteltuja, vaatteet ei istu ihan kunnolla, peffaa raavitaan, ollaan ilman rintsikoita, puhutaan mitä sattuu ja niin edelleen... Eihän kukaan oikeasti ole sellainen kuin tv-sarjojen naiset. Oon mä ainakin lähempänä ällöä, huolimatonta Hannahia kuin muiden jenkkisarjojen naisia.
En ole myöskään kohderyhmää, mutta pidän sarjasta kovasti. Hauska ja osuva, ja Hannahin alastomuus on kömpelöllä tavalla ok, eihänhän yritä poseerata viehkeänä vaan lyllertää liian pienissä shortsiasuissaan.
Vertailun vuoksi: katsoin sarjaa Gallery Girls (Gallerian tytöt suomeksi tai jotain). Periaatteessa kertoo samassa elämänvaiheessa olevista, mutta Girls on elämänmakuisempi kuin tämä ns. tosi-tv. Korkeakoulututkinto ei takaa mitään, moni tuntuu tekevän ilmaiseksi assarina töitä jopa vuosikausia.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 19:40"]
Mua hämmentää et miten sillä Hanahilla on niin paljon vientiä vaiks onkin ihan tavis. Mitä tavis miehet näkis niin tavis naisessa?
[/quote]
Mua hämmentää nämä hämmennyksen aiheet. Samaa aihetta olen lukenut netissä ihmeteltävän ennenkin, että kuinka joku niin "fat and awkward" kuin Hannah voi saada niin paljon miehiä - osa aika kuumiakin.
Mitä ihmettä, naiset? Kuinka huonot itsetunnot teillä oikein on, ja miksi haluatte jakaa kanssanaisillenne vastaavaa paskaa stigmaa, kannustaa siihen, että kaikki muutkin rypisivät omassa kurjuudessaan ilman oikeutusta tuntea olevansa erityinen ja haluttu? Voitteko määritellä, mikä osa teidän sieluanne on se, johon koskee, että joku muu keltaa jollekin muulle? Koetteko itse olevanne vielä huonompia, kuin joku, jota pidätte huonona? Selittäkää tätä, tämä saa mut niin ymmälleni.
Ja tämä tuntuu koskevan pelkästään naisia, miehille yleensä riittää, että naisella on itsekunnioitusta ja omanarvontuntoa, se kompensoi kuumuudellaan sen, mitä lättätissit, tai mikä tahansa ulkonäköpuute, aiheuttaa.
Mä olen varmasti enemmän fat and awkward kuin Hannah, ja mulla on aina ollut ihan tarpeeksi hyvin vientiä. Ja mun miehet on aina olleet kertakaikkisen upeita.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 21:19"]
[/quote]
Mua hämmentää nämä hämmennyksen aiheet. Samaa aihetta olen lukenut netissä ihmeteltävän ennenkin, että kuinka joku niin "fat and awkward" kuin Hannah voi saada niin paljon miehiä - osa aika kuumiakin.
Mitä ihmettä, naiset? Kuinka huonot itsetunnot teillä oikein on, ja miksi haluatte jakaa kanssanaisillenne vastaavaa paskaa stigmaa, kannustaa siihen, että kaikki muutkin rypisivät omassa kurjuudessaan ilman oikeutusta tuntea olevansa erityinen ja haluttu? Voitteko määritellä, mikä osa teidän sieluanne on se, johon koskee, että joku muu keltaa jollekin muulle? Koetteko itse olevanne vielä huonompia, kuin joku, jota pidätte huonona? Selittäkää tätä, tämä saa mut niin ymmälleni.
Ja tämä tuntuu koskevan pelkästään naisia, miehille yleensä riittää, että naisella on itsekunnioitusta ja omanarvontuntoa, se kompensoi kuumuudellaan sen, mitä lättätissit, tai mikä tahansa ulkonäköpuute, aiheuttaa.
Mä olen varmasti enemmän fat and awkward kuin Hannah, ja mulla on aina ollut ihan tarpeeksi hyvin vientiä. Ja mun miehet on aina olleet kertakaikkisen upeita.
[/quote]
Kiitos tästä! Olen niiiiiin samaa mieltä, mutta osasit pukea tämän paremmin sanoiksi. Miksi monet naiset olettavat, että pitää olla TÄYDELLINEN, että olisi vientiä. Ja tätä alleviivaavat nimenomaan naiset.
Mua hämmentää et miten sillä Hanahilla on niin paljon vientiä vaiks onkin ihan tavis. Mitä tavis miehet näkis niin tavis naisessa? [/quote]
No, tuo sarja on realistinen siinäkin mielessä, että miehen näkökulmasta Hannahista oikein huokuu ns. helppous kilometrien päähän. Siksihän hänellä "vientiä" onkin.
Itse asiassa harva sarjahahmo esittääkin selvän naispuolisen kasuaaliseksin etsijän juuri niin realistisesti kuin Hannah.
T. Joskus sivusilmällä sarjaa katsellut mieshenkilö.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:22"]
Mua hämmentää et miten sillä Hanahilla on niin paljon vientiä vaiks onkin ihan tavis. Mitä tavis miehet näkis niin tavis naisessa? [/quote]
No, tuo sarja on realistinen siinäkin mielessä, että miehen näkökulmasta Hannahista oikein huokuu ns. helppous kilometrien päähän. Siksihän hänellä "vientiä" onkin.
Itse asiassa harva sarjahahmo esittääkin selvän naispuolisen kasuaaliseksin etsijän juuri niin realistisesti kuin Hannah.
[/quote]
Marnie on myös todenmukainen pikkuvanha rikkaan miehen etsijä. Ne kaksi muuta ovatkin sitten kuvitteellisempia hahmoja.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 23:22"]
[/quote]
Mielestäni tämä analyysi ei ole kauhean syväluotaava. Se, kuinka "helppo" Hannah on, ei vielä avaa ihmettelijöille perusteita sille, miksi Hannahista kiinnostuvat myös miehet, jotka voisivat ns. pitää rimaa korkeammalla. Helppoja naisia on kuin kanoja orrella, mutta jostain syystä joillekin Hannah on kiinnostavampi vaihtoehto kuin vaikka se Marnie. Eikä varmasti kyse ole vain se, ettäkö Marnie ei kuitenkaan olisi saatavissa.
Vähän särähtää sieluun myös tuollainen hivenen kriittisesti esitetty näkemys vapaasti seksuaalisuttaan ilmaisevasta naisesta. Miksi nainen on se "helppo" tilanteessa, jossa molemmat haluavat seksiä yhtä paljon?
Kyseisessä sarjassa ei kuulukaan olla pääosassa se miltä päähenkilöt näyttää tai mitkään muut "kiiltävät" ja pinnalliset asiat. Sarjan nerokkuus näkyy Lena Dunhamin (Hannah) käsikirjoituksessa, sillä tuossa sarjassa on aivan mahtavia dialogeja hahmojen välillä. En ole suomennosten kanssa kyllä sarjaa katsonut, joten en osaa sanoa miten hyvää työtä kääntäjät on noiden dialogien kanssa tehnyt, mutta englanniksi ne ainakin ovat mahtavia. Huumorikin on välillä niin mustaa, ettei sitä välttämättä heti edes ajattele koomisena.
Eihän mikään tv-sarja vastaa todellisuutta, mutta kyllä Girls-sarjaan on paljon helpompi samaistua kun Sinkkuelämään tai mitä näitä uudempia naisten-sarjoja nyt onkaan. Sinkkuelämää on klassikko ja se on tehty tavallaan jo niin yliampuvaksi, että sitä voi katsoa puhtaasti naurujen kannalta ja sitä katsoo mielellään ihan vaan viihteenä. Kun taas se heikko mielikuva Gossip girl yms. sarjoista minkä omaan, ei viehätä minua katsoja. Kauniita ihmisiä, näteissä vaatteissa yleellisissä paikoissa. No thanks. Ei noita sarjoja voi verrata edes Girlsiin.
Mutta eipä Girls ole mikään suuren yleisön sarja edes jenkeissä, joten (ketään väheksymättä ja loukkaamatta) sen nerokkuutta ei varmasti monikaan suomalainen osaa nähdä tai ymmärtää. Niin virkistävä sarja, kaiken muun Hollywood-roskan keskellä, ja kyllähän se oman osansa tasosta kertoo kun alkuperäinen esitys-kanava on HBO. Kyseinen kanava kun on tuottanut suurimman osan kaikista viime vuosien hitti-sarjoista.
Sarja on upea kuvaus nuorten, luovalle alalle haluavien naisten elämästä. kun kaikki on mahdollista, mutta mitään ei vielä ole, muuta kuin irtosuhteita ja ystäviä.
yhtenä alajuonteena voi tosiaan nähdä tuonkin, että vaikka HAnnah on täysin hukassa muissa asioissa, niin hän on sinut seksuaalisuutensa kanssa ja nauttii siitä. Ja tadaaa, oikeassa elämässäkin se takaa naiselle mahdollisuudet melkein mieheen kuin mieheen. Ja sama toisinpäin. Nerokasta, jos yksi jenkkisarja saa jonkun tajuamaan, että parisuhdemarkkinahömpötykset on ihan roskaa eikä perustu rahaan tai ulkonäköön vaan itsetuntoon.
Ja kuten sarjassa tulee esiin, ei sekään vielä onnea ja tasapainoista elämää takaa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
Tismalleen samaa mieltä!
Olen nelikymppinen ja mielestäni tämä sarja on mainio! Kerrankin näen tv:hen käsikirjoitettuna sellaisia naisrooleja, joihin voi samaistua. Sinkkuelämää oli kamalaa höttöä ja pelkkää muodinperässä juoksemista, ja hienostihan se on poikinut lisää kulutuskulttuuria ja ylivelkaantumista.
Ihan tavallista elämää ja mieletöntä dialogia, muustakin kuin vaatteista ja miehistä. Dialogia elämästä yleensä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 06:11"]
yhtenä alajuonteena voi tosiaan nähdä tuonkin, että vaikka HAnnah on täysin hukassa muissa asioissa, niin hän on sinut seksuaalisuutensa kanssa ja nauttii siitä
[/quote]
Hannah on täysin päinvastainen hahmo kuin viihteen nuoret naiset yleensä. Seksi sujuu, muu ei. Hänhän jopa kohtelee poikaystäväänsä huonosti, mitä ei kyllä näe minkään muun sarjan päähenkilön tekevän.
Eräs parhaita komedioita pitkään aikaan. Loistavaa dialogia. Ja toden tuntuisia hahmoja, pitkään aikaan TV:ssä tai edes elokuvissa ei ole ollut sellaisia hahmoja, jotka ovat sekä mukavia että vastenmielisiä yhtäaikaa. Sellaisiahan me ihmiset olemme, kaikilla on monta eri puolta persoonassaan.
Ja harvoin tv-sarjoissa tai elokuvissa on kuvattu yksinäisyyttä, kuten tässä.