***ELOisat keskellä viikkoa***
Kommentit (44)
kauheeta kuinka toimeliaita ihmisiä tällä listalla on, kaikki ovat saaneet aikaiseksi vaikka mitä. itselleni oli suuri saavutus se, että neljän päivän pukama-helvetin jälkeen pääsin niin paljon jaloilleni, että kävimme koko perhe kaupassa. ja tietty kakkosemme, jolla ikää ruhtinaalliset 2,5 vuotta sai taas sellaisia uhmakohtauksia, että oksat pois. onneksi oli isi mukana, muuten olis lapsi varmaan jääny kauppaan. tällä takapuolella kun ei nostella rimpuilevaa mukulaa.
ja tosiaan onneksi olkoon lapsettuneille listalaisille, sitä tässä jo itsekin kovasti odottelee. viikkoja toki vasta 36+2, mutta mitä aiemmin tulisi, sitä aiemmin synnytysevakko loppuisi ja päästäisiin elämään ihan normaalia elämää OMAAN KOTIIN!
mies ja lapset lähtee kotiin ens viikon alussa ja yritin ehdotella, että kyllä minäkin voisin nyt kotiin tulla, kun ei ole enää pelkoa tuosta keskosuudesta. mutta mieheltä tuli vastaukseksi jyrkkä ei. sen verran pelkää sitä, että jos lapsi lanssiin syntyy ja toiselle tai molemmille käy vielä huonosti. taustalla tietty sellainen asia, että menetimme viime kesänä kolmannen lapsemme hyvin äkillisesti. sen vuoksi tässä on oltu tavallista herkempiä tämän odotuksen ennenaikaisten supistusten kanssa ja sen mahdollisuuden kanssa, että lapsi syntyy jossain muualla kuin sairaalassa, jossa on kunnon tehohoitomahdollisuus.
mutta muita valituksia ei taida itseltä tällä kertaa löytyä... appivanhemmat tulevat viikonlopuksi hoivaamaan perhettä, sillä isi joutuu lähtemään eteläsuomeen kokoukseen. voisin melkein lyödä vetoa, että just siksi synnytän silloin... no, tuskimpa kuitenkaan. mahassa on ollut supistelujenkin suhteen tosi rauhallista, koska olen joutunut pukamien takia lähinnä makaamaan. tuskin siis mitään ihmeitä sattuu nytkään.
mukavaa päivää kaikille
Miula ei ollu enää lääkärineuvolaa... ultra kyllä oli, mut sen teki terkkari. eli ei mitään havaintoa alapää asioista. Täällä ei kontrolloida enää rv 34 jälkeen kohdunkaulaa, joten siksi ei varmaan sitä lääkäriäkään ole... Haluis niin kovasti tietää tilanteen, et ollaanko auki vai kiinni ja paljo ois kaulaa jäljellä... pehmeetä tavaraa se on, sen tiedän kun on ollu jo niin pitkään, mutta muuten...
Tiedän tunteen!
Meilläkin remontti menossa ja olen sitä täälläkin välillä valitellut. Siis ihanaa on se että tulee vihdoin kunnon kylpyhuone (edellinen alkuperäistä v.80 mallia) mutta kyllä tämä tosiaan hermoja koettelee kun ei ole suihkua eikä pääse mihinkään pidemmälle reissuun.
Ollaan käyty mun vanhemmilla suihkussa nyt 2 viikkoa mutta tänään ilmestyi ovelle kultainen naapuri jotka lähtivät viikon reissuun ja antoivat oman avaimensa ja luvan käyttää suihkua ja pestä pyykkiäkin. Juhlaa! Korjataan sitten heidän posti vastineeksi.
Mitenköhän tuota naapuria muuten voisi muistaa/kiittää? Ajattelin vaikka leipoa lämpimäisiä kun tulevat. Tiedän että heidän lapsillaan on astmaa joten kukkakimppua en uskalla hankkia.
Minä olen myös asuntomessuille ajatellut lähteä. Voipi sitten katsella että miten OIS OLLUT kiva tehdä tuo kylpyhuone...heh heh. Yritetään miehen kanssa arpoa joku ajankohta jolloin ei olisi niin paljon ihmisiä. Katselin eilen kampaajalla lehteä jossa oli kuvia jo avatuilta messuilta ja jonot taloissa olivat mahtavat, apuva. No, onneksi on varmaa se että lapset menee mummille siksi aikaa. Kyllähän sitä voi vähän jonottaakkin jos ei tarvitse pienten viihtyvyydestä huolehtia.
t.tuulipetraelena:
Hannelille kiitos infosta, se voi sitten hyvinkin olla niin että ei mullakaan enää mitään lääkärikäyntiä ole. Täytyy varata sitten joku yksityinen lääkäri. Minulla alkaa äitiyspäivärahakausi joten sen ajan olen työterveyshuollon asiakas, todennäköisesti saan siis lääkärin korvattua työpaikan kautta. Jos näin on niin varaan kyllä sitten kaikki toimenpiteet=). Meillä ei nimittäin ole edes ultraa tuolla meitin neuvolassa.
t.tuuli
Pitkiä pinoja alkaa nyt olla näköjään joka päivä - kertonee siitä, että me kaikki ollaan enemmän tai vähemmän tylsistyneitä ja odotellaan vaan h-hetkeä... Eipä sillä, yritän edelleen muistuttaa itselleni, että vauva voi syntyä vasta syyskuun puolellakin.
ONNEA MYRYlle & pojulle. Todella isokokoinen noille viikoille, ajattelin jo että onkohan siinä sattunut lyöntivirhe?! Niin, ja missäs ne tyttövauvat luuraa :o Meillä syntyi muuten sitten tyttö ja 4 päivää etuajassa, enkä ole kyllä koskaan kuullut, että yliaikaiset olisi enempi tyttöjä.
Kenellä se olikaan NAVANSEUTUKIPUA, Piallako? Mulla ei ole ollut sitä tässä raskaudessa juurikaan, mutta esikoista odottaessa oli. Tosin silloinkin se oli pahimmillaan ennen rv20, mutta selitys oli siis se, että lihakset siellä vaan venyy - ei ollut ainakaan mitään vakavaa. Rasituksen yhteydessä tuo kipu muistaakseni aina koveni.
LÄÄKÄRINEUVOLA: meillä täällä Kaakkois-Suomessa on kaiketi kaikille odottajille tarjolla 3 lääkärineuvolaa eli yksi joka kolmanneksessa. Mulla on tuo nla ensi viikolla eli rv36+1: lääkäri tunnustelee paitsi kohdunsuun tilanteen myös sen, mahtuuko vauva tulemaan (en tiedä, onko tuo tutkimus tarpeellinen, kun yksi on jo mahtunut tulemaan). Kyllä mä luotan vauvan tarjonnassa omaan terveydenhoitajaan, se oli tosi asiantuntevan oloinen ja selitti tarkkaan, mistä arvelee (tietää) vauvan olevan rt:ssa. Jännä miten nopeasti th pystyy tunnistamaan jalan, hartian, vauvan pään tai pepun ja arvioimaan myös kokoa jollain hehtaarilla!
SUPISTUKSISTA Calathealle: mulla on ollut nyt ja oli viimeksikin aika paljon supistuksia pitkin matkaa rv18 alkaen. Ne olivat pääasiassa kivuttomia, toki se puristava tunne ja nykyisin siihen liittyvä paineentunne alapäässä tekevät supistuksesta epämielyttävän. Mulla ainakaan nuo supparit eivät saaneet kohdunsuulla mitään aikaiseksi ja toisaalta, ne oikeat synnytyssupparit olivat sen verran kivuliaampia, ettei niistä voinut erehtyä! Tuskin sulla supparit loppuu, jos jatkat samaan tyyliin kuin nytkin. Mä en ainakaan enää pidättele mitään vaan touhuan suht normaalisti. Eilen illalla kieltämättä ihmettelin, kun supistuksia tuli telkkua katsellessa varmaan 10 ja siis ilman mitään rehkimisiä.
Nyt pitää hyödyntää tytön päikkäriaika ja jatkaa surffailua =)
Kerttukasperi ja Onni rv 35+1
Jopas on pitkä pino heti näin aikaisin. Me eloiset taidetaan ollakin hurjaa porukkaa pinoutumaan.
ONNEA MYRYLLE pojasta!!! Ja kylläpä oli muhean kokoinen pienokainen noille viikoille. Ihanaa varmasti päästä viettämään vauva-arkea.
Toisilla se synnytys tuntuu olevan niin lähellä, toisilla (kuten allekirjoittanut) taas ei.
OPEMAMMA ja jotkut muukin jutteli kankeudesta ja liikkumisen vaikeudesta. Mulla ei ole vatsa mitenkään kovin alhaalla eikä vauva edes laskeutunut, mutta silti kumartelu tuntuu kyllä tosi inhottavalta, liki mahdottomalta. Lisäksi sain kantapäähäni ilmeisesti tikun, mutta kun tuo mies on maanantaihin asti pois, niin enpä tiedä, että milläs sen sieltä saisi kaivettua. Kun ei taivu niin ei taivu.
Voi HANNELI, vai tytöt pysyy pidempään? Voihan vindeli. Ei niin, että tietäisin tämän olevan tyttö, mutta epäilen asian olevan niin. Vaikka tänään kyllä ostin kaksi vaaleansinistä 56-senttistä bodya...
REMONTTIa puuhasteleville jaksamista. Toivottavasti saatte kaiken kuntoon ennen vauvan tuloa.
Viime yönä tuli taas valvottua. Nyt uni tuntuu kadonneen täysin johonkin. Ja jos nukahdankin, näen ahdistavia unia joko siitä, että vauvalla ei ole kaikki hyvin, tai sitten siitä, että jää tuo mun opiskeluihin liittyvä työni tekemättä... Ja siihenhän tietenkin auttaa se, että en viitsi avata kirjoja...
NAVAN seudun kivuista. Mulla oli myös parina päivänä todella kipeä kohta pari senttiä navan yläpuolella ja vähän sivulla. Lisäksi vauva usein tuntui potkivan juuri siihen kohtaan. Muistaisin, että edellisissä raskauksissakin olisi ollut samanlaista. Sitä näyttää olevan liikkeellä meidän elokuisten joukossa, joten lienee varmaan ihan normaalia.
Jamssa rv36+4
Mukavasti pojalla olikin kokoa jo kertynyt ;)
Air 33+4
Ensiksi Onnittelut Myrylle ja koko perheelle Pienen prinssin johdosta :)
Niinpä nyt tilanne on poikien hyväksi 3-0.
Tänne ei mitään uutta. Kuumeisesti odottelen miehen kesäloman alkua. Ehdottelin jo jos menisivät anoppilaan viikonloppuna kyläilemään. Anoppi ja appi aina protestoivat kuinka nopeasti käymme siellä kyläilemässä. Nyt saisivat mennä miehet oikein ajan kanssa ja äiti jäisi kotiin vaikka " imuroimaan" tai vaikkapa " siistimään paikkoja" . Siivous-hullu anoppi voisi olla tyytyväinen kun a)miniä kerrankin siivoaa b) miniä ei ilmestynyt kyläilemään. jos mies kertoisi odottavan vaimonsa jäänneen kotiin nauttimaan yksin olosta ja vaikkapa nukkumaan päiväunet niin laiska pa**a minä olisin.
Olisiko kenelläkään 2v synttäreille tarjoiluehdotuksia? Aikuistan juhlat nämä ovat, neljä lasta on tulossa ja noin parikymmentä aikuista. Vielä on onneksi aikaa miettiä tarjoilua. Kakku nyt tietysti täytyy olla ja jotain keksejä. mitäköhän suolasta? Syökö kukaan enää nykyään kuivakakkuja?
Nyt kahvin keittoon.
pubu ja Unski rv35+5
Onnittelut Myrylle poikavauvan johdosta!! Kovin on poikavoittoista tällä hetkellä nämä syntyneet elokuiset, mutta eiköhän kohta ala tyttöjäkin tupsahtaa maailmaan :).
Täällä kovin monet kertoo supistuksistaan. Minulla on niin epäuskoinen olo koko lähestyvästä synnytyksestä, sillä supistuksia ei ole ollut tähän mennessä lainkaan. Näin se tosin meni esikoisenkin kanssa. Mutta kyllä mä jo joitain ennakoivia supistuksia kaipailisin. Tulisi sellainen olo, että vauva tosiaan olisi joskus tulossakin.
Kävin tänään asioille ja tuli hankittua kolme imetyspaitaa, kahdet imetysrintsikat sekä bikinit :). Nyt voisinkin ihan hyvin lähteä vaikka synnyttämäänkin. Sanoin miehelle, että nyt on pakko lähteä syksyllä/talvella reissuunkin, kun on uudet bikinit odottamassa. Reissua me vakavasti kyllä harkitsemmekin, kun nyt tämä kesä pitää viettää kotona. Matkakohdet ja -paikka ovat vielä mietinnässä.
Onko muiden masuvauvelit vielä vilkkaalla päällä vai joko alkaa meno masussa tasaantua? Minä olen ihmetellyt sitä, miten aktiivinen tämä masuvauvani on, vaikka tila varmaan on jo käynyt hänelle kovin vähäiseksi. Esikoinen oli aikoinaan paljon rauhallisempi näillä viikoilla. Tietenkin on hyvä, ettei tarvitse laskeskella liikkeitä, mutta vähempikin möyryäminen riittäisi.
Nyt leipomaan vadelmapiirakkaa. Vieraita olisi pian tulossa.
Mukavaa keskiviikkopäivää kaikille!!
Pepper (37+6)
Vaikka niin jo haluaisin vatsasta eroon. SF-mitta on 40 ja mitään ei tällä vatsalla pysty tekemään. Supistuksia noin 100 päivässä, muttei niitä kivuliaita, koska kohdunkaulaa jäljellä huimat 4.5 senttiä.
Imuria " haistelin" taas eilen (kuten Opemammakin ilmeisesti päivittäin) ja sen jälkeen kun olin sängyn alukset imuroint olin niin migreenissä ja kuitti, etten jaksanut edes puhua. Voin sanoa, että nyt tämä kaksosodotus on jo niin rankkaa, ettei mitään pysty tekemään. Puolitoista vuotias esikoisemme on nyt kuumeessa ja just tietty mies on työmatkalla.
Sain muuten sunnuntaina hillittömän naurukohtauksen ja viimeksi ennen synnytystä muistan saaneeni samanlaisen tolkuttoman naurukohtauksen, mutta tällä kertaa nauraminen ei kait sitten tarkoittanutkaan alkavaa synnytystä.
Vatsanahka muuten ehjä, mutta naparenkaan kohdalla on jonkin sortin arpi venymisestä.
¨¨¨¨Myrylle suuret onnittelut!!!' ' ' ' ' '
Onnea Myrylle pojasta! Näitä poitsujahan nyt näyttää syntyvän. Milloinhan on tyttöjen vuoro?
Kiitos vielä kaikille onnittelijoille. Ja ODE: 10.7. syntyi meidän pieni poikamme, viikkoja silloin 37+2 ja pojan mitat huikeat 47 cm ja 2640 g. Synnytyskertomuksen kirjoitin muistaakseni 14.7. pinoon, mutten mene vannomaan.
Neuvolassa kävimme eilen ja poika kasvaa hiljalleen. Sairaalasta kotiinlähtöpaino oli 2515 g ja eilen paino oli nälkäisenä 2570 g ja hetken kuluttua masu täynnä 2610 g. Saatiin onneksi lupa ulkoilla ja tänään oltiinkin ekaa kertaa puistossa ja esikoinen oli innoissaan. Ensi maanantaina taas neuvola ja uudet mitat.
RINTATULEHDUS: Tämän sitten sain myös kokea alkuviikolla ja siksi en ole ehtinyt palstailla. Maito rupesi tosissaan pakkautumaan, kun tuollainen 2,5 kiloinen ei kovin paljon pysty kerralla imemään. Yhtäkkiä su iltana kuume nousi piikkinä ja rinnat olivat ihan kovina maidosta. Onneksi kuumat suihkut, käsin- ja pumpulla pumppaus, kaalinlehdet ja lämpimät hauteet auttoivat antibioottikuurin kanssa ja eilen oli jo hyvä olo.
Jaksamista masujen kanssa!
Pantteri ja poika 9 pv
Ihan ensimmäiseksi onnittelut Pantterille (sorry tulee vähän myöhässä!) ja MYRYlle pienistä miehistä. Nauttikaa täysinrinnoin vauva-ajasta, vaikka se rankkaa voi välillä ollakin. Ja kertomaa meillä, vielä masua kärsimättömästi kantaville, niitä vauvantuoksuisia kuulumisia. Jos se pistäis meidän masu-mukeloihin jotain vauhtia.
Olo on siis todellakin Odottava, ja isolla O:lla. Pahoin pelkään, että yli mennään kuten viimeksikin, mutta toivo tämän tai ensi viikon toimituksesta on kyllä korkealla. Viimeksi ei suppaillut kuin yhtenä iltana siinä 37 kieppeillä, niin että luulin, että lähdettäis ja sitten olo vain parani ja keveni loppua kohden, että olin jo ihan varma, että olen eka, jonka masussa on suutari ja lapsi jää syntymättä. Ei niin sitten käynytkään, mutta kyllä se odottavan aika oli _piiiitkä_.
Painosta: noussut on mulla jo +15kg. Viimeksi tuli +25, mutta melkein kaikki (paitsi 5 kg) lähti sitten ekan 10-11 kk aikana ilman, että olisin siihen mitenkään huomiota kiinnittänyt. Turvotusta oli silloin reippaasti ja on nyttenkin, mutta ei se nyt sentään kaikkea selitä. Mitäs muilla elokuisilla on tullut painoa?
KIPEÄSTÄ KOHDASTA MAHASSA: mulla oli esikoisen aikaan toisessa kyljessä tosi arka kohta, kun pääsääntöisesti siihen monotettiin koko aika. Yhtäkkiä se ärtyikin niin, että joka kerta kun masukki liikahti niin sattui niin, että ois tehnyt mieli parahtaa ja se sattuminen kai sitten jotenkin laukaisu supistuksien tulonkin. Yhtenä päivänä tilanne paheni niin, että sattui ja suppaili koko aika niin, ettei naama pysynyt peruslukemilla ja kollega passitti mut kättärin äippäpolille. Siellä todettiin, että vauva monottaa kohtua just samaan kohtaan ja siihen tullut lievä " verenpurkauma" , ja ois hyvä, jos en enää olisi sellaisessa asenossa, jossa potkut just siihen tulevat ja niin jouduin ns. " istumakieltoon" . Tein sitten läppärillä hommia makuuasennosta kotoa käsin, kunnes tilanne rauhoittui. Täysin vaaraton juttu, mutta pirun kivulias. Oiskohan tällainen mahdollista myös teidän kivun syytä pohtineiden kohdalla (sorry nimimerkit katos nyt päästä)?
Nyt tyhjeni yhtäkkiä pää kaikista muista kommentoitavista asioista, joten lopettelen tähän ja lähden takapihalle keinumaan esikon kanssa. Oisko tää sitä raskausdementiaa, josta olen imetysdementian kanssa nauttinyt nyt yhteensä reilut 3 vuotta putkeen?
-E & esikko-poju 03/05 & kipinä rv 37+1
taitaapi tosiaan olla aika yleistä eikä ainakaan kuulosta vaaralliselta. Hyvä juttu :)
Pia
Tylsää tosiaankin, kuten joku totesikin.. :)
TUULI: Meilläkään ei olisi ollut enään tuota loppuraskauden neuvolalääkäriä, mutta kun otin puheeksi neuvolassa, niin sain silti ajan varattua. Eli kannattaa ihan neuvolan tädiltä kysyä että oisko mahdollista saada lääkärille aika kuitenkin.
Calathea
poika tosiaan hyvänkokoinen viikkoihin nähden. lääkäri tosin sanoi ettei kuitenkaan ylitä isokokoisuuden rajaa. laskettuna aikana olisi ollut ehkä n.4,5kg. kaksi tytöistämme ollut yli neljäkiloisia.
opemamma: meillä kaikki ovat innoissaan pikkuveljestä. jopa toiseksi nuorinkin tykkää kovasti ja pitää mielellään sylissä ja silittelee. aika näyttää jatkuuko samanlaisena...mutta mustasukkaisuuttakin on varmasti tiedossa ja kuuluukin...
synnytyksestä sen verran, että se kesti 2h45min. kivut olivat aikamoiset viimeisen tunnin ajan mutta päätin sinnitellä loppuun asti ilman kivunlievitystä. ponnistusvaiheen koittaessa kätilöni oli toisessa salissa hoitamassa synnytystä loppuun ja tilalle hälytettiin joku toinen kätilö. sieltä sitten saapui vanhempi rouva, joka asioista tietämättä ilmoitti ensin, että sinä oletkin ensisynnyttäjä, minä annan sinulle puudutuksen. sain onneksi kivuiltani sanottua että en ole ensisynnyttäjä enkä ota puudutusta. ja totesin että tämä vauva syntyy nyt! kätilö sitten tuumasi siihen että ei se vielä synny, kätilösi sanoi puolisen tuntia sitten että viisi senttiä auki. sanoin etten senteistä tiedä mutta tämä vauva tulee juuri nyt. sitten hän sanoo minulle että älä ponnista vielä, kätilösi tulee kohta. totesin hänelle kylmänrauhallisesti että tämä vauva kyllä syntyy nyt. kyllä hän sitten tuli viereeni katsomaan että missä mennään. jo alkoi kätilökin saamaan kumihanskoja vikkelästi käsiinsä ja huudahti että sieltä tosiaan jo tullaan. ja siinä samassa putkahti poika sängylle yhdellä ponkaisulla...että tälläistä loppuhuumoria synnytyksessä.
jaksamista ja supistuksia kaikille mahakkaille.
myry ja poika 5 vrk
Osallistunpa nyt minäkin vihdoin keskusteluun enkä vain lue teidän muiden viestejä. Heti alkuun onneksi olkoon niille, jotka ovat elokuisensa jo saaneet!
Itse odotan esikoistani, laskettu aika on 12.8. eli viikkoja nyt 36+4. Koko kevät ja alkukesä on ollut tosi kiirettä, varmaan liiankin, kun muutimme ja remppasimme uuden asunnon lähes kokonaan ennen muuttoa. Juhannuksen alla päästiin vihdoin muuttamaan, sitä ennen oli asuttu pari kuukautta äitini luona, joten voitte kuvitella, että hermoja on koeteltu puolin ja toisin... :-) Nyt alkaa pikku hiljaa olla kaikki valmista, pinnasänkykin koottuna ja vauvan vaatteet kaapissa.
Viimeiset pari viikkoa on supistellut ajoittain vähän kipeästi, mutta ilmeisesti se ei teidän kokeneempien kertoman perusteella vielä taida tarkoittaa mitään. Huomenna olen menossa naistenklinkalle loppuraskauden lääkäriin, saa nähdä onko kohdunkaulalle tapahtunut vielä mitään. Pikkuhiljaa alkaa kyllä toivoa, että vauva jo tulisi, olo on niin kömpelö ja nukkuminenkin ollut huonoa viime aikoina. Ehkä tää ilman viileneminen auttaisi meitä kaikkia siitä, siis unettomuudesta kärsiviä.
Mullakin on ollut tuollainen navanseudun kipu ajoittain, yleensä muutaman tunnin, hävinnyt ja tullut taas takaisin jonain päivänä. Nyt sitä ei ole tuntunut muutamaan viikkoon. Luulis tosiaan, ettei se ole vakavaa vaan liittyy jotenkin vatsan kasvuun. Mulla on ollut kaikenlaista muutakin vatsavaivaa keskivaiheilta asti, jostain viikolta 20 asti sellaista lihaspistosta jossain kohtaa vatsaa, jos on kävellyt liian kovaa (lue: ei hiljaa). Ei siis supistelua, vaan enemmän pistävää, jossain tietyssä kohtaa, yleensä ylävatsassa. Tukivyön käyttö on auttanut siihen kyllä jotenkin.
Kiva kuulla, että muistakin esikoista odottavista vauva tuntuu edelleen jotenkin epätodelliselta. Vaikka sen tuntee koko ajan ja miettii paljon, minkälainen se on, niin vaikeeta kuitenkin uskoa, että pian se on tässä oikeesti ja me ollaan perhe.
Hyviä vointeja kaikille,
toivottaa Inkeri
Pitkästä aikaa kirjoitan minäkin pari sanaa...
Olo alkaa tosiaan olla aika vauvatäyteinen. Ihan hyvä sinänsä, mutta onhan tuo masu tosiaan ääriään myöten vaavia täynnä.
Joku kyseli, että vieläkö vauva möyryää. Kyllä myöryää täällä ainakin. Jospa tuo pian rahoittuisi...
Kävin viime pe synnytyksen suunnittelu käynnillä /loppuraskuaden lääkärissä. Juttelin jälkeisvaiheesta, jossa viimeksi tuli ongelmia. Oikein hyvä mieli jäi käynnistä. Ottivat asian todella asiallisesti ja lupasivat hoitaa sen tällä kertaa mahd. hyvin (synnytyssairaala tosin eri kuin viimeksi) Lääkäri oli tosi symppis muutenkin ja lupasi myös kaikea mahdollista kivunlievitystä synnytykseen. Mm. ponnistuvaiheen puudute, jokin uusi, mitä tällähetkellä on KHKS:ssa käytössä. Kuulemma leviämässä muuallekin, ja sitä voi jo saadakin muualta, kannattaa siis kysä omasta sairaalasta. Kovasti lääkäri sitä suositteli, siitä ei kuulemma ainakaan mitään haittaa ole...
Ihastelen kovasti teidän puhtia ja energiaa! Mulla tuntuu pesänrakennusvietti edelleen olvan vähän hakusessa. Joutu ihan pakottamaan itsensä viikonloppun alaittamaan vauvan sängyn valmiiiksi. Ja ikkunat joutu pesemään ihan pakollla... No, jospa se vielä jostain ilmaantuuu mullekkin..
Jahas, täytyy mennä valmistelemaan tytön nimpparijuttuja, jospa jokunen vieras illalla tulisi....
Tsemppiä meille kaikille möhömahoille loppuodotukseen!!
Katzu ja pikkupimu 37+6
Onpas täällä ollut paljon pinoutujia taas tänään..
Itsestä taas sen verran, että huono olo jatkuu..Olisiko merkkiä jostakin vakavasta?Eilisen ultran mukaan vauvalla kaikki ok, mutta miten mahtaa olla, onko kukaan huolissaan äidin hyvinvoinnista?Tuntuu, että neuvolakaan ei edes ota kovin tosissaan mun " valituksia" ..
Huomenna taas neuvola, katsotaan mitä nyt sanovat..Oireilu sen kuin pahenee ja mä olen hermoraunio..Räjähdysherkässä tilassa ollaan..
VATSANYMPÄRYSMITASTA ja vatsan muodosta kysyisin..Ekaa kertaa tässä raskaudessa mittailin myös vatsanympärystä viikolla 32+ ja sain mitaksi 102cm.Rv 36+ oli 106cm ja nyt eilen oli enää 100cm (rv37+5).Naapurikin sanoi, että vatsani muoto olisi muuttunut..
Onko tuo vatsanympärysmitan pienentyminen merkki jostain, vai??
Osaatteko kertoa, jotka aktiivisemmin on sitä mitanneet..??
Ääh, nyt iski jälleen heikotus, joten on pakko vetää maate..
Toivottavasti joku osaisi sanoa edes jotain??
pikku_ruu & tytsy rv37+6
Ennen kuin unohdan niin isot onnittelut myrylle pojasta!
Viime yönä ompelin äippälaatikon reunusta kolmeen saakka ja aamulla sainkin sit juosta kun heräsin varttia ennen lääkärineuvolaa...
Paikat oli pehmeet ja kanavaa (vai kaulaa? kumpi se on?) jäljellä 2cm. Sf mitta oli huikeat 38cm... Eli iso oon ja lapsivettä kuitenkin normaalisti ja asukkikin keskimääräistä pienempi... Kuin isoks mä oikeen voin venyy.
Kahdelta sit olin siel naistenklinikalla siinä kontrollissa ja käyrää otettiin vartin verran ja ultralla sai lääkäri nyt painoksi 2,4kg. Joten ihan liian pienen pieni se ei oo vaikka vähän kuitenkin. Ens viikolla mennään vielä ainakin kertaalleen mittauttamaan kun viikko sit oli ultran mukaan alle kaksi kiloinen. Kasvua ei oo voinut puolta kiloa viikossa tulla joten nyt toivotaan et mittausvirhe on tapahtunut silloin viikko sitten. Tää kyllä mittas samat mitat kolmeen kertaan ja sai aina sen 2.4 joten aika hyvillä mielin oon. Kovasti liikkuu ja tekee kuulemma hengitysharjoituksia.
Mulla oli nyt ne kaikki alkuraskauden ultrienkin paperit mukana ja tää lääkärikin oli sitä mieltä et koko täsmäis aika hyvin siihen ekaan laskettuun aikaan mutta ei kuitenkaan mitään muuteltu. Jos menee yli 6.8 niin seuraillaan tarkemmin eikä aleta liian äkkiä käynnistelee jos istukka edelleen toimii kunnolla.
Elikkä kaikin puolin oikein onnistunut käynti, nyt pitäis lähtee hakee nuorempaa poikaa sieltä mökiltä kotiin. Vanhempi riiviö vielä jääpi sinne.
Ja ens viikolle taas luvassa yks vapaa-ilta kun torstaina se seuraava kontrolli niin keskiviikkona viedään pojat yökyläilee mökille. Yhtään en laita pahakseni...=)
Ostin mansikoita 5kg kotimatkalla ja ne kyllä vielä perkaan kaikessa rauhassa ennen lähtöä.
LEM 37+3
opemamma....sama vaiva, vatsa ollut sekaisin jo usemman viikon. Välillä on parempi, mutta sitten taas. No täytyy olla tyytyväinen että toimii..
Olo oli eilen väsynyt ja tänään aamupäivän olin myös kuollut ja alkoi taas itkettämään koko raskaus. Päikkäreiden jälkeen taas ihan ok. Sitä vaan niin kaipais pois kotiympyröistä, kun täällä saa muutenkin olla ihan tarpeeksi ja varsinkin kun vauva sitten syntyy. Saataispa tuo remppa äkkiä tehtyä, että ehdittäis vähän lomailla...
Miten osataankin ajoittaa nää rempat aina loppuraskauteen?? Keittiö saatiin juuri ja juuri valmiiksi muutamia listoja lukuunottamatta kun esikoista lähdettiin synnyttämään.
Onko kukaan käynyt/ menossa asuntomessuille? Tekisi mieli kovasti käydä, katsotaan jos ens viikolla ehdittäisiin.
petraelena 35+5