Porkkanalaatikko, Apua kaivataan!
En ole koskaan tehnyt, mutta nyt arvelin tehdä. Asun ulkomailla joten en voi ostaa kaupasta, ja tulen näyttämään paikallisille millainen suomalainen jouluruoka on.
ohjeita löytyy joka lähtöön, toisessa riisiä toisessa mannasuurimoita? onko ero suuri , kumpi on parempi vai onko sinulla joku hyvä ohje jonka haluaisit jakaa?
teen myös lanttulaatikon.. siihen löyty ihan ok lanttu/perunalaatikko-ohje.
Kommentit (4)
Ai niin, ja tietysti korppujauhoja (ehkä ripaus kaneliakin) päälle, ja voinokareita. Tulee hyvä pinta. Mutta tämän jo varmasti tiesitkin.
Riisi- tai ohrasuurimot parhaita. Kypsennä myös porkkanat ennen survomista. On nimittäin ohjeita, joissa kehotetaan raastamaan raa't porkkanat keitetyn riisin joukkoon, mutta siitä tulee kuivakkaa. Keitetystä porkkanasta tulee maukkaampi ja mehevämpi. Koko ohjeita löytyy netistä ja keittokirjoista riittämiin.
Mä teen aina riisillä, eli käytännössä riisipuuro täysmaitoon, jota sitten sekoitan porkkanasoseeseen kunnes näyttää hyvältä.. (Olen aina näin ylimalkainen) yhden munan voi sekoittaa joukkoon jos haluaa. Mausteena suola, valkopippuri, inkivääri. Ennen paistamista korppujauhoja pintaan sekä pikkuisia voinokareita. Paisto 200 asteessa n. puoli tuntia-45min. Käytän kerta-annokseen jouluksi 1kg porkkanaa soseeseen.
Minä en laita koskaan riisiä, mun mielestä siitä tulee vaan riisipuuroa joka maistuu vähän porkkanalta, eikä se riisi ole suomalaista ruokaa. Porkkanalaatikko on parasta kun pitää sen yksinkertaisena, eli se maistuu porkkanalta.
Mun ohje on:
1kg porkkanasosetta
vajaa desi mannasuurimoita
1 tl suolaa
1 rkl siirappia
1,5dl kermaa
1 dl maitoa
Voi laittaa yhden kananmunan jos haluaa, ei taida olla välttämätön. Myös suolaa voi laittaa vähän enemmän jos tuntuu tuo liian vähältä.