Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äidin uupumus on tabu?

Vierailija
19.10.2013 |

Miksi tällä palstalla aina kun joku kirjoittaa tavalla tai toisella olevansa väsynyt tai uupunut, vastaukset ovat suurimmalta osalta negatiivia. Miksi aiheesta ei saisi kirjoittaa tai puhua? Tällä palstalla varmasti suurin osa on perheellisiä ja ei aihe varmasti niin vieras ole kenellekkään. Tämä on varmasti aika monelle ainuita kanavia, jossa omia tuntemuksia voi purkaa. Usein kynnys puhua näistä asioista läheisille tai esimerkiksi neuvolassa on korkea. Me kaikki varmasti haluamme olla "hyviä äitejä" (stereotypia pullantuksuisesta kotiäidistä...) ja hyvät äidithän eivät ole uupuneita...tai ilmeisesti ainakaan eivät myönnä sitä. Eikö muutama kannustava, myötäelävä sana voisi olla paikallaan? Ei väsynyt ihminen syyllistämistä kaipaa, tuntee varmasti syyllisyyttä muutenkin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku autonkorjaajien palsta toimisi samalla tavalla kuin tämä, niin keskustelu menisi näin: 

AP: Hei, minulla on Saab ja siinä on jotain häikkää käynnistyksen kanssa. Pakkasaamuina [...] Neuvoja? 

2. Haha, mitäs hankit auton! Ja vielä vanhan! Kyllä se pitäisi tietää jo sitä romua ostaessa, että ...

3. Mulla ei ole autoa, ja olenkin onnellinen! 

4. Mullapa on Mitsu! Ei mitään häikkää! Autokaupassa sen huolella valitsin! Saab on riesa! Mutta itsepähän sen ostit! Sen siitä saa kun uusavuttomat autoja hankkii. 

Vierailija
2/7 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä lienee vanha perinne, että äidin pitää olla vain iloinen lapsestaan ja kestää hymyillen kaikki mahdollinen. Itse sain ensimmäisen lapsen 1990-luvulla. Erehdyin äidille sanomaan, että väsyttää ja olo on masentunut. Äiti suuttui ihan hirveästi ja haukkui minut, kun valitin ja olin kuitenkin saanut terveen lapsen.

Miehen täti kysyi myös kuulumisiamme ja tyhmänä sanoin, että väsyttää, kun ei oikein saa nukuttua. Muualta kuulin, miten täti oli ihmetellyt, miten ihmeessä minua voi väsyttää, kun meillä ei ole edes karjaa hoidettavana. Mies oli valitellut väsymystään myöskin samalle tädille, koska oli katsonut myöhään telkkaria. Miehen väsymys oli tädin mielestä ihan ymmärrettävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan ole. Paitsi siinä tapauksessa, jos tehtaillaan useita lapsia vuoden välein, sitten pitäisi kyllä itsekin jo tajuta että ei siinä voi muuta kuin uupua.

En minäkään ottaisi esim. itselleni viittä koiraa ja sitten valittaisi, miten rasittavaa niitten hoitaminen, ruokkiminen ja kasvatus on. Jokaisella on järki jota voi käyttää.

Vierailija
4/7 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kyllä väsymys-aihe ei ole tabu vaan niin kulunut, ettei sellaiseen juurikaan enää saa asiallisia vastauksia. Muistan muutaman vuoden takaa pitkiä ketjuja aiheesta, ja suurin osa vastauksista oli kannustavia, niksejä antavia ja opastavia. Toki muutama ilkeä viestikin eksyi joukkoon, mutta sehän kuuluu asiaan. 

Näitä ketjuja oli tuolloin useampia ja vähitellen niihin sai enää näitä ikäviä vastauksia. Tunnustan, etten itsekään meinannut tätä ketjua avata, kun tuli fiilis, että taas samaa asiaa jankataan. 

Toisaalta monen väsymystä valittavan tilanne on sellainen, ettei aina ymmärrystä löydy. Ketjussa paljastuu, että lapsia on liikaa, mies reissutöissä ja samaan aikaan rakennetaan omakotitaloa. Välisinkin tulee vähän kipakoita vastauksia, että pakkoko oli ruveta tahallaan sitä tilannetta kiristämään. 

Vierailija
5/7 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se on tabu siksi, että "uupunut äiti" ei hyväksy mitään muuta neuvoa kuin sen, että isovanhempien pitää ottaa vastuu vauvasta, hoitaa perheen kaikki kurjat työt ja antaan vanhemmille parisuhdeaikaa maksamalla hotelliyöt ja viikonloppulomat. Aidosti uupunut äiti ei jaksa edes valitella parisuhdettaan.

Vierailija
6/7 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuulin kun nuori äiti antoi neuvon tuoreelle isälle että kannattaa nukkua aina kun voit, unta tulet kaipaamaan... Eli meidän työpaikalla ei ainakaan ole tabu.

Vierailija
7/7 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:13"]

Varmaan se on tabu siksi, että "uupunut äiti" ei hyväksy mitään muuta neuvoa kuin sen, että isovanhempien pitää ottaa vastuu vauvasta, hoitaa perheen kaikki kurjat työt ja antaan vanhemmille parisuhdeaikaa maksamalla hotelliyöt ja viikonloppulomat. Aidosti uupunut äiti ei jaksa edes valitella parisuhdettaan.

[/quote]

Itse olen tuota viimeistä lausetta, joskus miettinyt...Jos on todella väsynyt, huomaako sitä enään itse. Muistan joskus pelänneeni, että mitä jos en itse tajua etten pysty huolehtimaan lapsistani, että olen siis vain niin loppu. Nykyisin tilanne on parempi. Kuitenkin kun täällä on ketjuja, miksi äidit ei osta mitään itselleen...niin itse olen tyytyväinen jos jaksan käydä suihkussa ja vaihtaa omat vaatteet. Lapset kyllä pesen ja puen useasti päivässä. Sama on esimerkikisi aamupala, laitan lapsille aamupalan, mutta en jaksa vaivautua itseni vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan