Miten olet varautunut siihen, jos sinut irtisanotaan?
Luin jostakin uutisen, että seuraavaksi yt:t koskevat jo hoitajiakin?
Oletko alkanut jo opiskelemaan jotakin uutta tai hakemaan lisäkoulutusta? Oletko alkanut säästämään rahaa tai onko sinulla säästöjä pahan päivän varalle?
Itse jatkan nyt aineopintojani yliopistossa, vaikka tarkoitus oli jatkaa vasta muutaman vuoden päästä. Jännästi tuli motivaatiota tämän kaiken myötä. Olen siis nyt ammattikorkeakoulututkinnolla töissä alalla, jossa periaatteessa minutkin voidaan jossakin vaiheessa irtisanoa, jos huonosti käy, mutta jos luen aineopinnot loppuun, niin voinkin tehdä jo sijaisuuksia, joista huutava pula.
Itselläni säästöjä käteisenä 13 000 e, salkussa 35 000 e. Teen myös päiväkauppaa pörssissä, mutten halua jäädä kotiin passivoitumaan pelkästään päiväkauppaa tehden vaikka saankin treidaamalla kuukausittain lisätuloja n. 1000 - 8000 e. Haluan olla osana yhteiskuntaa käymällä töissä.
Kommentit (16)
Mun suunnitelma on ollut aina sama:
Jään kassan rahoille 500 päiväksi ja katselen rauhassa. Tosin se taitaa olla nykyään vaan 400 päivää ..
Zinc
Opiskelen uutta ammattia ja lisäsin opintoja, jotta saan laajemman osaamisen/valmiuden toimia erityyppisissä työtehtävissä.
En oikein mitenkään.
Opiskelen, mutta ei siitä lienee olisi hyötyä irtisanottaessa.
Henkisesti olen varautunut mm. Myymään auton pois tappiolla (rahoitettu auto) ja sitten vaan elämään rahatta. Eipä siinä paljon voisi tehdä jos työttömäksi jäisi. Pitäisi vaan ottaa sitten mikä vaan työ minkä saa että elämä pyörisi. Tai sitten pitäs elää köyhänä. Velaton asunto on mikä merkkaa aika paljon, että ei kauhistuta työttömyys niin paljon. Säästöjä on vähän, alle 1kk palkka.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä joten ei ole mitään mistä irtisanoa, tulot vähän yli tonnin kuukaudessa. Säästöjä on onneksi vielä jäljellä n. 20t ja sijoitettuna on myös ehkä reilu 50t. Lähihoitajan palkasta säästetty kaikki. Lapset teini-ikäisiä. Asunto kohta velaton onneksi.
Pullo parempaa kaapissa odottelemassa.
Mulla on pelivarana kolmen kuukauden palkka tilillä. Mutta olen kaupan alalla, jolla on töitä. Kyse on sitten lähinnä siitä, saako vakityötä ja kuinka pienillä tuloilla pärjää, jos tulee irtisanotuksi.
Säästöinä löytyy 3 kk palkka suoraan, kuulun kassaan ja saisin hyvää ansiosidonnaista. Luultavasti joko tekisin toisen lapsen tai hakisin tohtoriopintoihin, tai sitten molemmat.
Asuntolainassa on vakuutus työttömyyden varalle. Säästöjä on useampi kymppitonni ja mies tienaa myös hyvin joten en ole yhtään huolissani. Eikä minua irtisanota, olen ainoa joka tekee pörssifirmassa tätä työtä eikä sitä voi ulkoistaa. Perehtyminen vie vuoden vähintään. Jos nyt jostain syystä tulisi monoa niin saisin uuden työn parin kuukauden sisällä.
Asuntolainaa on enää sen verran vähän että maksaisin sen ekana pois. Sen jälkeen jäisi vielä noin 20 000 euroa puskurirahaa. Sillä pärjäisin ihan hyvin. Ja toki perheessä on myös puolison tulot.
Itse pärjään tosi pienelläkin rahalla, joten ei mulla hätää sinänsä olisi. Teinit ehkä säälittäisi, väkisinkin pitäisi tiukentaa nykyistä rahankäyttöä. Mitään tuhlureita ei olla nytkään, mutta jatkossa pitäisi olla selkeästi tarkempia rahankäytössä.
Pidän työttömyyttä tällä hetkellä ihan realistisena uhkana. Toivon tietysti ettei se toteudu, mutta melkoinen säästökuuri on menossa nyt joka alalla ja ihan hyvin voi osua omaankin nilkkaan.
Ei ole tuollaista uhkaa, joten en varaudu.
Kuulun työttömyyskassaan ja irtisanomistilanteessa olisin oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Minulla on reilusti säästöjä, osa makaa käteisenä tilillä ja osa on kiinni sijoitusvarallisuudessa. Periaatteessa voisin elää säästöilläni ja työttömyystuella varmaan lähemmäs viisikin vuotta ja saisin asuntolainaakin lyhennettyä.
Sain juuri toisen korkeakoulututkintoni valmiiksi, ja nyt mulla pitäisi olla työnantajanäkökulmasta melko houkutteleva koulutustausta. Koulutukseni yhdistettynä hyvään työkokemukseen pitäisi olla aika valttia työmarkkinoilla ja toivoisin, että mikäli mut irtisanottaisiin niin löytäisin nopeasti uusia samankaltaisia töitä. Pidän irtisanomistani kuitenkin hyvin epätodennäköisenä, työskentelen energia-alalla ja lähtökohtaisesti kotitaloudet ja yritykset toivovat, että sähköä saa töpselistä kuten aiemminkin ja että koti pysyy talvipakkasillakin lämpimänä.
Mulla on säästöjä (25 000€) ja asuntolainassa lyhennysjousto. Olen laskenut että pari vuotta pärjäisin ihan ok. Tosin ikää on jo sen verran, että töitä on vaikea saada (ehkä kouluttautuisin lähihoitajaksi).
Rahaa on pankissa tarpeeksi muutaman vuoden normi elämiseen. Nostaisin työttömyyskorvauksia ja katselisin uusia töitä. Eipä tässä olisi kiire mihinkään.
Ilmoittauduin viime vuonna ehdokkaaksi luottamusmiesvaaleissa ja tulin valituksia. Lähden vikana. Nyt vähän harmittaa koska muut lomautetaan ja mua ei. Olisin hyvin voinut pitää kuukauden loman työttömyyskorvauksella.
En usko, että voisin päätyä työttömäksi. Jos nykyiset työt loppuisi minut varmaan palkattaisi tai siirrettäisi johonkin muualle. Vuoden loma kyllä maistuisi ansiosidonnaisella.
Ensin nautiskelen elämäni ensimmäistä kertaa työttömyydestä ja ansiosidonnaisesta, sen jälkeen ryhdyn luultavasti opiskelemaan.