Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden mielestä lapsi saa nimen kasteessa

Vierailija
19.10.2013 |

Jos lapsi saa nimen kasteessa, kuka sen nimen hänelle siinä antaa?

Kommentit (435)

Vierailija
61/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:53"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:48"]

Kastepäivä voi tosiaan olla joku nimen julkistamistilaisuus myös, mutta kyllä se nimi on jo annettu/saatu ennen sitä. Ja kuten pastori tässä ketjussa taisi sanoakin, ei pappi voi nimeä antaa, ja kasteen merkitys on tosiaan se seurakunnan jäseneksi vihkiminen. Minua esimerkiksi kutsuttiin nimelläni jo ennen ristiäisiä/kastetta, ei se mikään valtionsalaisuus niihin papin vuorosanoihin asti ollut, mutta kukin kai tyylillään...

[/quote] Et ole tainnut lukea tätä ketjua OLLENKAAN ? Meillä on se nimi virallistettu kasteessa..

[/quote]

Noh minun nimeni oli "virallinen" jo masuasukkina ollessani, näin olen kuullut, ja virallinen kunhan pääsi väestörekisteriin. Kaste oli minulle merkityksessään seurakunnan jäseneksi liittyminen. Siksi sanoinkin, että kukin kai tyylillään : )

Vierailija
62/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:54"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:41"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:21"]

Eihän kukaan "ota miehensä sukunimeä naimisiin mennessä", vaikka näin tavataankin sanoa. Ei avioliittoon vihkimeselläkään ole tekemistä nimenvaihdon kanssa, sen enempää kuin silloinkin pappi ilmoittaa nimen eteenpäin tarvittaville tahoille, aivan kuten kasteenkin jälkeen.

[/quote]

Itse asiassa kyllä nimenomaan nimi vaihtuu avioliittoon vihkimisen yhteydessä. Ilman vihkimistä nimeään vaihtava ei voi ottaa kyseistä nimeä (jälkeenpäin sen voi tietysti muuttaa, mutta ratkaisempana seikkana on se avioliitto). Vihkijä toki ilmoittaa väestörekisterikeskukseen nimenmuutoksesta, mutta rekisterissä näkyy nimenmuutospäivänä vihkipäivä.

[/quote]

Aivan kuten kasteenkin jälkeen pappi toimittaa kaavakkeen eteenpäin ja väestörekisterissä näkyy päivämääränä kastepäivä. Yhtä vähän kukaan saa mitään nimeä näissä kahdessa toimituksessa. 

[/quote]

OLETKO SÄ IHAN OIKEASTI NOIN TYHMÄ????????????????

[/quote]

Tässähän se jo oli selitettynä.

Itse asiassa kyllä nimenomaan nimi vaihtuu avioliittoon vihkimisen yhteydessä. Ilman vihkimistä nimeään vaihtava ei voi ottaa kyseistä nimeä (jälkeenpäin sen voi tietysti muuttaa, mutta ratkaisempana seikkana on se avioliitto). Vihkijä toki ilmoittaa väestörekisterikeskukseen nimenmuutoksesta, mutta rekisterissä näkyy nimenmuutospäivänä vihkipäivä.

Totta, vihkimisessä voi saada aviopuolison sukunimen jos niin tahtoo, eli nimenomaan juuri VIHKITOIMITUS antaa oikeuden uuteen sukunimeen kun taas KASTE EI anna oikeutta mihinkään nimeen.

.Nimi saadaan ENNEN kastetta tai ilman kastetta, eli kastetta EI TARVITA nimensaamiseen.

[/quote]

Vihkitoimituksen myötä nimeä ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa, sen voi vaihtaa myöhemmin tai olla vaihtamatta. Kummassakaan toimituksessa ei ole kyse nimen saamisesta, molemmat toimitukset ovat sakramentteja, joilla on aivan toinen merkitys. 

Luulen ihmisten kuitenkin mieltävän nimenannon kasteen yhteyteen niin voimakkaasti siksi, että samalla tavoin kuin vihmisisen jälkeen, pappi on usein se, joka toimittaa virallisen paperin nimitietoineen eteenpäin. Tämän lisäksi monet panttaavat nimitietoa kyseiseen toimitukseen saakka ja näin ihmiset kuulevat sen ensi kertaa papin suusta.

[/quote]

Kyllä vihkiminen ANTAA NIMENOMAAN OIKEUDEN NIMEEN, et voi ottaa avopuolison nimeä, mutta aviopuolison voit!  Kaste taas EI ANNA oikeutta mihinkään nimeen!!!!

[/quote]

Enhän muuta väittänytkään. Voinhan vaihtaa sukunimeni ilman avioliittoakin, vaikka heti huomenna. Siitä ei ollut kyse. Yritin selittää, että kummassakaan sakramentissa ei ole kyse nimen antamisesta. Mutta kuten selitin, ymmärrän miksi jotkut mieltävät nimenannon niin vahvasti osaksi kastepäivää ja sitä itse toimitusta, vaikkei siinä olekaan kyse siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:56"]

Kastepäivä voi tosiaan olla joku nimen julkistamistilaisuus myös, mutta kyllä se nimi on jo annettu/saatu ennen sitä. Ja kuten pastori tässä ketjussa taisi sanoakin, ei pappi voi nimeä antaa, ja kasteen merkitys on tosiaan se seurakunnan jäseneksi vihkiminen. Minua esimerkiksi kutsuttiin nimelläni jo ennen ristiäisiä/kastetta, ei se mikään valtionsalaisuus niihin papin vuorosanoihin asti ollut, mutta kukin kai tyylillään...

[/quote] Et ole tainnut lukea tätä ketjua OLLENKAAN ? Meillä on se nimi virallistettu kasteessa..

[/quote]

Noh minun nimeni oli "virallinen" jo masuasukkina ollessani, näin olen kuullut, ja virallinen kunhan pääsi väestörekisteriin. Kaste oli minulle merkityksessään seurakunnan jäseneksi liittyminen. Siksi sanoinkin, että kukin kai tyylillään : )

[/quote]

Kannatan myös tuota kastejuhlaa nimen JULKISTAMIStilaisuutena (jos siis sen on siihen asti halunnut salata), koska selkeästi se nimi on päätetty eli annettu ennen kastejuhlaa, ja virallistuu, kunhan pääsee väestörekisteriin.

Vierailija
64/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan alkais pikku hiljaa mennä jakeluun?

Vierailija
65/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:01"]

[/quote]

[/quote]

Kannatan myös tuota kastejuhlaa nimen JULKISTAMIStilaisuutena (jos siis sen on siihen asti halunnut salata), koska selkeästi se nimi on päätetty eli annettu ennen kastejuhlaa, ja virallistuu, kunhan pääsee väestörekisteriin.

[/quote] Ja me saamme edelleen sanoa että sai nimen kasteessa ;=)

Vierailija
66/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toivottavasti!  Oletin kyllä että evlut laiset tietäisivät enemmän uskonnostaan kuin miltä tämän keskustelun perusteella näyttää   :(

Vierailija
67/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:05"]

[/quote]

Toivottavasti!  Oletin kyllä että evlut laiset tietäisivät enemmän uskonnostaan kuin miltä tämän keskustelun perusteella näyttää   :(

[/quote] Tää ei vaan ole uskon asia ;=)

Vierailija
68/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus on kysymyksessa... te joiden mielesta lapsi saa nimensa kasteessa.. ne jotka ajattelevat ette lapsi ei saa nimea kasteessa voivat kertoa mista sen sitten saa?

Vierailija
69/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:09"]

vastaus on kysymyksessa... te joiden mielesta lapsi saa nimensa kasteessa.. ne jotka ajattelevat ette lapsi ei saa nimea kasteessa voivat kertoa mista sen sitten saa?

[/quote]

Jaahas, ja takaisin lähtöpisteessä :D Lue ketju, hyvä av.

Vierailija
70/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:09"]

[/quote]

Jaahas, ja takaisin lähtöpisteessä :D Lue ketju, hyvä av.

[/quote] Juu ei aloiteta tätä samaa taas kun olin pääsemässä jo voiton puolelle.

Vierailija
71/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 00:55"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:51"]

siis lukeeko tai sanotaanko tyksissä sitten että tämä lappu menee maistraattiin?

meillä ei varmaankaan kastettaisi jos ei se olisi samalla nimenantotilaisuus ja perinne. siis ei nimiäisiä.  joita suvussa on myös ollut ihan hienojakin.

[/quote]

Elikkä sairaalassa täytettävä ESITIETOLOMAKE joka täytetään ENNEN synnytystä. Tähän  voi merkitä lapsen nimet (jos on ne valmiiksi miettinyt) mm HÄTÄKASTEEN VARALTA. Koska sairaala ilmoittaa tiedon syntyneestä lapsesta suoraan väestörekisteriin niin samalla menevät nuo nimitiedot (jos ne on annettu). Lomakkeen täyttöhän ei ole pakollinen, mutta oletin , että täällä sivistysvaltiossa ihmiset edes tietäisivät ko lomakkeesta. (Joka sairaalassa se kuitenkin on).

[/quote]

No ainakaan Helsingissä Naistenklinikalla vuosina 2010 eikä 2013 ei ole ollut tuollaista esitietolomaketta käytössä, eikä meiltä ole kertaakaan kysytty halutaanko vauvaa hätäkastaa... Turkulainen muinaisjäännekö tuo on?

[/quote]

SIELLÄ SE ON SÄHKÖISENÄ, ehkäpä tämä (mut kun ei ole salasanaa niin en saa auki)

Web - esitietolomake

Web-esitietolomakkeella raskaana oleva äiti voi täyttää raskauden esitiedot vaivattomasti kotonaan tai äitiysneuvolassa yhdessä neuvolan työntekijän kanssa. Tietoja ei tarvitse kirjata erikseen useaan eri järjestelmään, vaan tiedot välittyvät sähköisesti tietosuojaturvatun yhteyden yli niin neuvolaan kuin synnytyssairaalan iPanaan.

Äiti saa neuvolasta salasanan, jolla hän voi kirjautua Web-esitietolomakkeelle. Tietoja voi käydä kirjaamassa ja muokkaamassa niin monessa erässä kuin haluaa. Neuvola täydentää lomakkeelle terveydenhuollon ammattilaisen tietämystä vaativat tiedot ja hoitosuositukset äidille ja lapselle. Tietojen käyttöoikeus on vain äidin ja vastasyntyneen hoitoon osallistuvilla yksiköillä. Eri käyttäjäryhmillä on laajudeltaan erilaiset käyttöoikeudet. Ohjelmaan kirjaudutaan aina henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja tietojen tarkastelusta tallentuu jälki lokitietoihin.

Vierailija
72/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu tottakai saatte sanoa, ja omasta puolestani voin sanoa, että lapseni tulevat saamaan nimen ilman kastetta, kirkko ja seurakunta kun eivät ole oikein meidän juttuja : )

Vierailija
73/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, tuonko lomakkeen pitäisi siirtyä Väestörekisterikeskukseen?

Vierailija
74/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:05"]

[/quote]

[/quote] Tää ei vaan ole uskon asia ;=)

[/quote]

: )  Joo, ei näytä olevan  :  )

Vierailija
75/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:16"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juu tottakai saatte sanoa, ja omasta puolestani voin sanoa, että lapseni tulevat saamaan nimen ilman kastetta, kirkko ja seurakunta kun eivät ole oikein meidän juttuja : )

[/quote] Juu, ei ne oo meidänkään juttuja. Vara vaan ei venettä kaada.

Vierailija
76/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nimen anto kuuluu kastepäivään, näin on meillä Suomessa kristityillä ollut tapana jo useamman kymmenen vuoden ajan. Kuinka moni kristitty hoitaa nimiasian omin kätösin eteenpäin esim sinne seurakunnan kansiliaan? Eli kun perhe on lopullisen päätöksen tehnyt nimestä ja sen papereihin kirjoittaa ja samoihin aikoihin kun lapsi kastetaan tuo allekirjoitettu paperi luovutetaan eteenpäin toimitettavaksi. Kastepäivänä, jolloin tuo nimen lopullinen päätös ikäänkuin varmistetaan vieraille voi kyllä jokainen ihan surutta sanoa, että nimi kasteessa annettiin. Se, että raamatussa ei kaikkia nykyaikaisia käytäntöjä näy, ei tarkoita, etteikö se meidän kristittyyn kulttuuriin kuuluisi.

Vierailija
77/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsille annettiin kyllä kasteessa seurakunnan jäsenyys ja siunaus, nimi jo aiemmin. Mielenkiintoisia näkemyksiä tästä, hassu ketju!

Vierailija
78/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä minkä ikäisenä lapsenne kastettiin? Milloin toimitit nimestä selvityksen seurakunnalle?

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:25"]

Meidän lapsille annettiin kyllä kasteessa seurakunnan jäsenyys ja siunaus, nimi jo aiemmin. Mielenkiintoisia näkemyksiä tästä, hassu ketju!

[/quote]

Vierailija
79/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 01:18"]

Hah, tuonko lomakkeen pitäisi siirtyä Väestörekisterikeskukseen?

[/quote]

EI!!!!!!!! Enkä niin ole sanonutkaan. Vaan kun sairaalasta lähtee tieto syntyneestä (joka ikisestä joka suomessa syntyy jos syntyy sairaalassa) niin samalla ilmoittavat sitten myös nimen jos siihen on annettu lupa ja jos nimi on ylipäätään ilmoitettu!

Vierailija
80/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, me ollaan joku nimi aina ilmoitettu sairaalaan, se nimi ei vaan ole siirtynyt kelakorttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän