Lääkäriä paikalla?
Mikä aiheuttaa järkyttäviä nivelkipuja nuorelle ihmiselle. Olen siis alle 30v nainen ja riesana on nivelkivut milloin missäkin. Yleensä ovat pahimpia ranteissa, nilkoissa ja lonkissa, mutta myös sormet, varpaat ja polvet vaivaavat satunnaisesti. Kivut vie toiminta kyvyn kyseisestä nivelestä täysin ja tulevat ilman rasitusta. Kipu kestää muutamia päivä ja helpottaa sitten tai siirty toiseen niveleen.
Tällä hetkellä kipu on oikeassa ranteessa ja käsi on täysin poissa pelistä, ei pysty liikuttamaan ollenkaan ja sormissa ei ole lainkaan puristus voimaa. Kivut on samaa luokkaa kuin murtuneessa kädessä.
Terveyskeskuksesta saan joka kerta buranaa ja milloin minkäkin diagnoosin jännetuppitulehduksesta nivelpussintulehdukseen.
Mitä tämä voi olla? Yksityiseen lääkäriin ei ole varaa.
Kommentit (31)
No sitten pitää oireiden kartoittamisen lisäksi ottaa laboratorio-kokeita. Ainakin peruskokeet eli PVK (pieni verenkuva), CRP ja lasko, kilpirauhaskokeet, lisäksi oireista riippuen luultavasti muitakin kokeita joita minun ei ole viisasta alkaa tässä luettelemaan. Kun menet lääkärille, on tärkeää että kerrot nivelkipujen voimakkuuden ja sen että niitä esiintyy todella useassa nivelessä. Mainitse että suvussasi on autoimmuunitauteja. Lisäksi II-suuntaiseen mielialahäiriöön liittyy kohonnut riski autoimmuunitauteihin, ne on ihan aiheellista tuolla esitiedolla tutkia. Fibromyalgia tuskin on kyseessä, spondyloartropatia taas on yksi autoimmuunitauti. T. Lääkäritäti
Mulla oli todella ikäviä nivelkipuja ennenkuin todettiin keliakia. Nyt kun keliakia on oikealla ruokavaliolla hoidossa, niin nivelkivut ovat kadonneet tyystin. Joitakin kertoja olen vahingossa syönyt gluteenia ja nivelkivut ovat palanneet..
Ehlers-Danlosissa kai pitäisi olla yliliikkuvat nivelet?
Punkki ei ole purrut kuin joskus lapsena. Siis yli 20 vuotta sitten, boreelioosin oireet olisi kai alkaneet vähän aiemmin?
Oletko tutkituttanut hampaasi? Tulehtunut hammas tai paise ikenessä voi syöttää bakteereja verenkiertoon ja aiheuttaa tulehduksia.
Noilla tiedoilla minäkin olen sitä mieltä, että sinut on syytä tutkia tarkemmin ja ottaa verikokeita. Miksiköhän sinua ei ole tähän mennessä tutkittu laajemmin? Oletko käynyt joka kerta eri päivystävällä lääkärillä lyhyellä akuuttiajalla ja valittanut vain sillä hetkellä särkevää niveltä? Jotta sinut otettaisiin tosissaan, varaa kiireetön ajanvarausaika omalle lääkärillesi. Kerro heti alussa tulleesi pitkäkestoisen, monessa nivelessä levan vaivan vuoksi äläkä keskity vain sillä hetkellä oireilevaan niveleen. Kerro, että suvussa on nielreumaa ja voithan sanoa olevasi huolissasi, ettei sinullakin ole jotain sellaista.
Jatkuu...näillä keinoin lääkäri pitäisi saada viriteltyä kroonisen nivelvaivan tutkimusmoodiin :) Ja tärkeää, jos et saa tutkimuksia ja vaivat jatkuvat, älä luovuta, vaan hakeudu takaisin vastaanotolle, mieluiten samalle lääkärille.
Ensimmäinen nivelpussin tulehdus diagnosoitiin lonkassa vuosi sitten sen jälkeen olen lääkärissä käynyt eri kipujen takia n. 5-10kertaa ja lisäksi on ollut useita kipujaksoja jolloin en ole jaksanut lekuriin raahautua.
ap