Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku arvioida, paljon maksaa aitan lämmittäminen irtopatterilla?

Vierailija
08.09.2020 |

Olen mökillä. Mökki on kuin aitta, eli vain hirret, ei eristyksiä, ei takkaa. Kaksi huonetta, molempia lämmitetään irtopatterilla 2/3 teholla. Ulkona lämmintä +-10 astetta.

Onko kellään näppituntumaa, kuinka kallista tämä on? Vaikka per viikko tai per kuukausi?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lämmitin on 1000w (=1kw) tehoinen, ja se on päällä vaikka puolet vuorokaudesta (termostaatti katkoo), ja kilowattitunti maksaa 5c, niin kulut on 1*12*0,05€=0,6€/vuorokausi. Kahdella lämmittimellä tuplat, ja jos ne läppärit on päällä kokoajan, niin kulut on 2,4€/päivä.

Kiitos, tällaista vastausta hain.

Sähkömittarissa on myös veden lämmitys yms., mutta minä siis kartoitan pelkkää aitan lämmitystä. Aitan hirret näyttävät 12 cm paksuilta, ehkä.

Ja saumakohdasta puolet tuosta? Ei ole hirttä vaan lautamökki. Takavuosina myytiin "kevythirren" nimellä.

Hankkikaa ilmalämpöpumppu, jos tuo haralanpesä on pidettävä näillä säillä lämpimänä.

Vierailija
22/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhasta aitasta tehty sauna jota entinen omistaja lämmitti (putkien takia) talvella patterilla ja laskut oli jotain 200 e kuussa. Itse ei käytetä tätä talvella. Rakennus on paksua hirttä, mutta siinä on kaikenlaisia rakoja siellä täällä ja aivan järjetöntä lämmittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lämmitin on 1000w (=1kw) tehoinen, ja se on päällä vaikka puolet vuorokaudesta (termostaatti katkoo), ja kilowattitunti maksaa 5c, niin kulut on 1*12*0,05€=0,6€/vuorokausi. Kahdella lämmittimellä tuplat, ja jos ne läppärit on päällä kokoajan, niin kulut on 2,4€/päivä.

Kiitos, tällaista vastausta hain.

Sähkömittarissa on myös veden lämmitys yms., mutta minä siis kartoitan pelkkää aitan lämmitystä. Aitan hirret näyttävät 12 cm paksuilta, ehkä.

Ja saumakohdasta puolet tuosta? Ei ole hirttä vaan lautamökki. Takavuosina myytiin "kevythirren" nimellä.

Hankkikaa ilmalämpöpumppu, jos tuo haralanpesä on pidettävä näillä säillä lämpimänä.

Joo, ei ole mitään vanhaa hirttä.

Vierailija
24/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä hämmentää, ettei ihmiset osaa päätellä/laskea tällaista ihan itse? Sähköä ostetaan kilowattitunteina, joka jo terminä kertoo laskukaavan, kilowatit*tunnit*kWh=X. Nyt pitää vain katsoa laitteesta sen käyttämä sähköteho, sähkölaskusta maksetun sähkön hinta ja arvioida tunnit.

Näppituntumaa hain. Kokemusta lähinnä. En hakenut laskukaavaa, eikä tavoitteenani ollut päätellä mitään.

Minusta taas on hämmentävää, kun ihmiset eivät lue viestejä ja vastaa kysymykseen, vaan vääntävät omassa päässään aloittajan kysymyksen omanlaiseksi tai tulkitsevat kysymystä sen pohjalta, mitä he itse tekisivät.

Ap

Aika harva lämmittää aittaa, ja jos asumus onkin joku puolilämmin mökki, niin ei taida kukaan laskea lämmitykselle päivähintaa. Ja kuten todettu, se sinun sähkösopimuksesi on vain sinun tiedossa. Mikä on sähkön todellinen kWh-hinta sinulle?

Ei ole minun sopimus. Mietin vain, paljonko tämä maksaa.

Miten tämä voi olla puolilämmin mökki, jos ei ole eristystä?

Jos se ei ole sinun sopimus, niin ei kait se laskukaan tule sinulle?

Puolilämmin tarkoittaa ei-talviasuttava. Eli suhteellisen normaali mökki on 'puolilämmin'. Aivan pelkkä lautamökki (kuten se aitta) ei ole edes puolilämmin. Kuten sanottu, alkutiedot olivat 'hieman hatarat'.

Vierailija
25/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä hämmentää, ettei ihmiset osaa päätellä/laskea tällaista ihan itse? Sähköä ostetaan kilowattitunteina, joka jo terminä kertoo laskukaavan, kilowatit*tunnit*kWh=X. Nyt pitää vain katsoa laitteesta sen käyttämä sähköteho, sähkölaskusta maksetun sähkön hinta ja arvioida tunnit.

Näppituntumaa hain. Kokemusta lähinnä. En hakenut laskukaavaa, eikä tavoitteenani ollut päätellä mitään.

Minusta taas on hämmentävää, kun ihmiset eivät lue viestejä ja vastaa kysymykseen, vaan vääntävät omassa päässään aloittajan kysymyksen omanlaiseksi tai tulkitsevat kysymystä sen pohjalta, mitä he itse tekisivät.

Ap

Aika harva lämmittää aittaa, ja jos asumus onkin joku puolilämmin mökki, niin ei taida kukaan laskea lämmitykselle päivähintaa. Ja kuten todettu, se sinun sähkösopimuksesi on vain sinun tiedossa. Mikä on sähkön todellinen kWh-hinta sinulle?

Puolilämmin tarkoittaa ei-talviasuttava. Eli suhteellisen normaali mökki on 'puolilämmin'. Aivan pelkkä lautamökki (kuten se aitta) ei ole edes puolilämmin. Kuten sanottu, alkutiedot olivat 'hieman hatarat'.

Lasku tulee minulle.

Aittana tämä on minulle ”myyty”.... ja ymmärtääksen aitta-avaimet-käteen -kuvastosta tämä on ostettu. Siksi puhuin aitasta.

Olen siis vain tämän kuukauden täällä.

Vierailija
26/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas. Minua hämmentää, kun kaikki ihmiset eivät tee vapaaehtoistyötä vanhusten parissa. Ja hämmentää, että ei osata olla ystävän tukena vaikeina aikoina. Hämmentää, ettei osata tehdä täydellistä kalasoppaa/hummusta/karjalanpiirakkaa/nimeä tähän ihan mikä tahansa. Hämmentää, ettei joku osaa laulaa Maamme-laulua sanasta sanaan.

Meillä kaikilla saattaa olla omat kiinnostuksen kohteemme sekä kenties rajallinen kyky käyttää hyväkseen tietoja, kaavioita ja soveltaa laskuoppia, jos aihe ei ole itselle jokapäiväinen.

Vierailija
27/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitystarve kun lämpötila on +10 on lähes olematon. Puhutaan päivätasolla kymmenistä senteistä.

Jos kyse olisi tammikuusta, kulutus olisi helposti kymmenkertainen.

Vierailija
28/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että noissa lämpötiloissa aitan lämmittäisi tarvittaessa muutamalla tuikkukynttilällä. Iso metallitarjotin ja siihen kymmenen tuikkua, niin varmasti lämpenee parissa tunnissa.

Yhdestä ihmisestä tulee myös lämpöä noin 50 watin verran. 

Vierailija
29/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmitystarve kun lämpötila on +10 on lähes olematon. Puhutaan päivätasolla kymmenistä senteistä.

Jos kyse olisi tammikuusta, kulutus olisi helposti kymmenkertainen.

Kyllä tuo patteri on punaisella varmaan kolmasosan ajasta. Vaikka on kymmenisen astetta.

Ap

Vierailija
30/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa kympissä maksimissaan per viikko, todennäköisesti vähemmän, vaikka öisin menisikin välillä nollaan.

31/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa sähköllä lämpiävä patja ja peitto tai hyvä makuupussi Hereillä ollessa vain tarpeeksi vaatetta päälle. Ei aittaa kannata lämmittää.

Vierailija
32/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oppikirjojen mukaan lämmityksen energiatehokkuudessa ei seinien eristyksellä ole niin suurta merkitystä. Isompi merkitys on yläpihjalla ja alapohjalla eli lattialla ja katolla/sisä- ja ulkokaton välillä.

Eli niitä vähän lisäeristämällä, jos on tarpeen, tuosta saa helposti talvilämpimänkin.

Vierailija
33/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että noissa lämpötiloissa aitan lämmittäisi tarvittaessa muutamalla tuikkukynttilällä. Iso metallitarjotin ja siihen kymmenen tuikkua, niin varmasti lämpenee parissa tunnissa.

Mulla on syttynyt roihuava tulipalo pitäessäni kymmentä tuikkukynttilää vierekkäin metallitarjottimella. En suosittele lämmittämään tuikkukynttilöillä.

Vierailija
34/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lasku tulee minulle.

Aittana tämä on minulle ”myyty”.... ja ymmärtääksen aitta-avaimet-käteen -kuvastosta tämä on ostettu. Siksi puhuin aitasta.

Olen siis vain tämän kuukauden täällä.

Nopeasti netistä vilkaistuna aittoihin ei oletuksena todellakaan kuulu ylä- tai alapohjan eristeitä. Moni niitä tarjoaa lisähintaan. Ja jos se sinulle eristämättömänä aittana 'myyty', niin silloin noita eristeitä ei taida olla. Samaan kyllä viittaisi tuo 'patteri punaisena' lämmistystarve.

Vierailija
35/35 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on syttynyt roihuava tulipalo pitäessäni kymmentä tuikkukynttilää vierekkäin metallitarjottimella. En suosittele lämmittämään tuikkukynttilöillä.

Tarkennan että siis se niiden kynttilöiden vaha roihahti palamaan niiden tuikkujen lämmöstä. Siinä oli leikki kaukana kun kymmenen tuikkua roihahtaa samaan aikaan palamaan yllättäen puutalossa. Puolentoista metrin liekit ylsi kattoon. Steariini rätisee ja kiehuu ja roiskuu ympäriinsä. Verhot vain metrin päässä. Sitä voi miettiä jälkeenpäin kannattiko. Tarkoituksena oli nimenomaan lämmittää tuikuilla.

T. Sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän