Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä voi seurata, jos leikki-ikäisellä on liian tiukat säännöt kotona?

Vierailija
18.07.2006 |

Olen alkanut miettiä olenkohan ollut liian tiukka ja vaativa lasteni kanssa, nyt kun lomalla olen nähnyt tuttavaperheitä, joissa on paljon lepsummat säännöt kuin meillä...

Meillä mm. aina kerätään kaikki lelut lattialta, kun niillä ei leikitä, eli aina kun lähdetään esim. ulos tai mennään nukkumaan.

Syödään vain ruokapöydässä, eikä lähdetä pöydästä ennen kuin kaikki ovat syöneet.

Kädet pestään aina ennen ruokailua ja kun tullaan ulkoa.

Suu ja kädet pyyhitään joka ruokailun jälkeen.

Hampaat pestään joka aamu ja ilta.

Lapsi on opetettu kiittämään ruuasta ja muutenkin aina kun saa jotain.

Pitää pyytää anteeksi, jos tekee jotain " tuhmaa" .

Ei saa huutaa tai kiljua tarpeettomasti.

Ym. tämäntapaisia sääntöjä meillä on.

Lapset ovat vilkkaita, mutta osaavat käyttäytyä tosi fiksusti myös kodin ulkopuolella.

Olenkohan rajoittanut heidän lapsuuttaan liikaakin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa kasvatusmetodisi. Kyllä niitä huuhaa-perheitä on tässä maassa ihan tarpeeksi.

Vierailija
2/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi olen alalla : ))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa peruskasvatukselta, olisit vaan tyytyväinen. Olen huomannut, että hyvin harva leikki-ikäinen esim. kiittää ruuasta tai siivoaa leluja oma-alotteisesti tai yhdestä pyynnöstä. Erityisesti kiitoksen katoaminen ihmetyttää. Eivätkö perheet enää syö yhdessä vai mistä on kyse?

Vierailija
4/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siltä millai meidän lapset tullaan kasvattamaan. Kaverin muksut on samalla tavalla kasvatettu ja ihan täyspäisiä mukeloita nuo on.

Vierailija
5/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan olen nyt nähnyt 4 eri lapsiperhettä kesän aikana ja heillä ei em. asiat ole ollenkaan itsestään selvyyksiä. Tuntuu niin nipolta sitten heidän vieraillessaan vaatia omilta lapsilta näitä meille totuttuja asioita, kun toiset vaan ottavat rennosti, tyylillä vähän sinnepäin...

Ap.

Vierailija
6/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tosin usein nälvintää puoleeni ystäviltäni joilla ei yhtä tiukkoja sääntöjä ole, mutta ei kuitenkaan ole aikomusta tapoja muuttaa.

Jotenkin rauhallisempi olo aina kotona kun on selkeät jutut.

Vierailija
7/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen voin sanoa, että tuo oma muksu käyttäytyy paljon paremmin kuin moni muu, vaikka uhmaikäinen onkin. Käytöstavat kunniaan! Olen myös lastenhoitaja koulutukseltani, joten sieltä kauttakin jotain tiedän näistä kasvatushommista, mutta kantapään kautta on opittu paljon. :)

Jatka vaan samaan malliin!

Vierailija
8/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et, sitten lapset taatusti kapinoivat jossain vaiheessa, muuttavat teininä pois hirmuvallan alta, kuten tuttuni tai alkavat harrastaa muuta kiellettyä.

Kohtuus kurissakin ja lapsi on ihminen, jolla on oikeus olla oma tahto.

Lapsen tahtoa ei saa nujertaa, sellaisista lapsista tulee surkeita ressukoita tai hirveitä kapinoitsijoita.

Vierailija
9/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei opi ajattelemaan itse, odottaa koko ajan käskyä.

Vierailija
10/10 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain periaatteessani periksi? Voiko tuon ikäisen rajaaminen tehdä myöhemmin " hirmuvaltiaan" ;)

Ap