Aikaansaavat äidit, mitä saitte aikaan äitiyslomalla? Gradu? Väikkäri? Kerro!
Tämä on keskustelu, jossa saa kerrankin olla itsestään ja saavutuksistaan iloinen ja kertoa mitä kaikkea sai aikaan äippälomalla/vapaalla. Osaatteko arvioida energisyytenne salaisuutta?
Kommentit (41)
No minä en ole kovin energinen. Esikoisen vauva-aikana (oikeastaan tähän meni puolitoista vuotta kaikkineen) tein yhdet perusopinnot avoimessa yliopistossa. Nyt mulla on sama tavoite kuopuksen ekan puolentoista vuoden ajaksi, nelivuotias esikoinen myös kotihoidossa. En haluakaan rehkiä liikaa vaan nauttia kotonaolosta mutta kaipaan myös jotain aivonystyrätekemistä.
Opiskelu on mulle ennenkaikkea harrastus vaikka tällä hetkellä onkin mietinnässä menenkö hoitovapaalta töihin vai opiskelemaan. Olisi sekä opiskelu- että työpaikka ja opinnot joita teen kävisivät hyvin mulle sivuaineiksi. Olin ajatellut, että olisin opiskellut viimeisen hoitovapaavuoden ja saanut sen järjesteltyä niin, että olisin enimmälti opiskellut kotoa käsin ja mies esimerkiksi olisi tehnyt välillä pidempää päivää ja ollut välillä puoli päivää kotona (hänellä aika joustava työaikataulu) niin oisin päässyt päiväluennoille tai vienyt esim. kerran viikossa lapsen lapsiparkkiin tai naapuriin hoitoon niin ei olisi tarvittu päivähoitoa ja esikoinen olisikin tuossa vaiheessa jo koulussa. Mutta nyt kun mies varmaan pitääkin loput hoitovapaasta ei tämä taidakaan onnistua vaan pitää mennä töihin. Vielä ensi syksynä kun kuopus ei vielä ihan yhtäkään en malta häntä varmaan viedä hoitoon luentojen takia, joten verkossa tai korkeintaan avoimessa iltaisin opiskelu on ainut vaihtoehto eikä pääainettani tietenkään voi opiskella avoimessa, tylsä juttu :(
Se joka tekee kokonaisen väikkärin äitiyslomalla, saa kyllä hartaan hatunnostoni... Tai ei, ei sittenkään. Pikemminkin ihmetykseni ja epäilyni. Se, että tekee jo aloitetun väikkärin valmiiksi, on tietenkin hyvin mahdollista.
t.Kuukauden päästä tohtori
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 16:46"]
Tämä on keskustelu, jossa saa kerrankin olla itsestään ja saavutuksistaan iloinen ja kertoa mitä kaikkea sai aikaan äippälomalla/vapaalla. Osaatteko arvioida energisyytenne salaisuutta?
[/quote]
Väikkäri _oli_ suunnitelmissa, mutta 40min välein heräilevä vauva, joka jatkoi samaan malliin vielä yli yksivuotiaana (eikä nukkunut koskaan päiväunia muuta kuin liikkuvissa vaunuissa), romutti suunnitelmat täydellisesti. Viimeinen väikkäriä edistävä tekoni oli rv 41+4 tekemäni apurahahakemus. Heräily jatkuu nyt kuudetta vuotta enkä ole vielä palannut ennen lapsia vallinneeseen aikaansaavaan tilaani.
Yleensä saan paljon aikaan vapaa-ajallani ja harrastan kaikenlaista. Opiskelen myös täyspäiväisesti viereisellä paikkakunnalla, laitan silti itse ruuat, teen kotityöt, harrastan iltaisin, saan koulutyöt tehtyä ajallaan yms.
Mutta. Äitiyslomalla oikeasti lamaannuin. Alkuloman ennen lapsen syntymää pesin ja silitin kaikki vauvan vaatteet, lajittelin koon ja mallin mukaan ja laitoin hyllyn reunaan koko- ja laji tarrat, remppasin kämppää, järjestin ja siivosin.
Kun sitten sattuikin hyvin nukkuva lapsi, en voinut uskoa sitä, odotin vain pelolla koko aika milloin se helvetti alkaa mistä kaikki varoitteli.
No hoh, eihän sitä tullut.. Tuntuu että meni hukkaan se aika, mutta, tulipa ainakin nukuttua kunnolla :D
Kaverini rakennutti talon perheelleen.
Itse onnistuin rääpimään kasaan muutamat puuttuneet kurssit ja syventävät opinnot ja valmistuin viimeinkin yliopistosta.
Mä väittelin. Viimeistelin väitöskirjan ja sitten oli se väitös. Mulla on kuva, jossa vauva on viikon vanha ja istun koneella (tai sii smakailen läppärin kanssa). Esikoinen oli päiväkodissa. Sen jälkeen en liikauttanut evääkään.
En ole erityisen aikaansaava, etenkään työn ulkopuolella.
En nyt ymmärrä, miksi jonkun on pakko ajatella, että lasten varhaisvaiheet eivät olisi sinällään riittävästi, miksi pitää koko ajan ajatella "suorittavansa" jotain suurta ja mahtavaa samanaikaisesti. Tämä todella syö uskottavuutta sekä äitiydestä että niistä akateemisista meriiteistä.
Päivisin kirjoitin väikkärin loppuun ja iltaisin auttelin miestä talonrakennuksessa. Opiskelin myös yhden uuden kielen niinä hetkinä, kun en voinut muuta tehdä (esim. lasta nukuttaessa/syöttäessä). Suoritin myös personal trainerin tutkinnon. Helppoja lapsia kummatkin.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 17:35"]
En nyt ymmärrä, miksi jonkun on pakko ajatella, että lasten varhaisvaiheet eivät olisi sinällään riittävästi, miksi pitää koko ajan ajatella "suorittavansa" jotain suurta ja mahtavaa samanaikaisesti. Tämä todella syö uskottavuutta sekä äitiydestä että niistä akateemisista meriiteistä.
[/quote]
No nyt alkoi kiinnostaa. Miten väittelyni äitiyslomalla vähentää akateemisten meriittieni uskottavuutta? t. 8
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 17:39"]
[/quote]
No nyt alkoi kiinnostaa. Miten väittelyni äitiyslomalla vähentää akateemisten meriittieni uskottavuutta? t. 8
[/quote]
No enpä usko, että väikkärisi on mitenkään erityinen, kun sitä pitää av palstalla hehkuttaa. :-D
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 17:44"]
[/quote]
[/quote]
No enpä usko, että väikkärisi on mitenkään erityinen, kun sitä pitää av palstalla hehkuttaa. :-D
[/quote]
En mä hehkuta. Vastasin ap:n kysymykseen. Miten oma väikkärisi?
[/quote]
Valtavasti on kiinni ihan lapsen unenlahjoista ja myöhemmin temperamentista ym. Sukulaisnainen kertoi ihan kyllästyvänsä esikoisensa vauva-aikana, kun vauva vain nukkui ja nukkui. Sittemmin hän sai vielä kaksi lasta, joilla oli ihan yhtä fantastiset unenlahjat. Sen kuin lykkäsi vauvan ulos vaunuihin ja haki muutaman tunnin päästä sisään, tunti pari touhuilua ja taas koisimaan piiitkät unet. Omani nukkuivat miten sattuu ja yleensä huonosti. Päikkäreiden päälle ei kumpikaan ikinä ymmärtänyt. Ja sitten se temperamentti: onhan se nyt eri asia elää vallattoman ja uteliaan touhon kanssa kuin paikallaan nököttäjän. Esikoiseni oli tuota jälkimmäistä kastia, ja sain mainiosti tehtyä esim. kotitöitä hänen leikkiessään itsekseen, niitä ei tarvinnut jättää uniaikoihin. Mielestäni kukin voi ihan itse päättää miten esim. äitiyslomansa käyttää, osa haluaa tehdä muutakin kuin "vauvailla" ja osa ei, ihan ymmärrettäviä valintoja molemmat. Etukäteen ei kannata varmaan kauheasti lyödä asioita lukkoon.
Lääkiksen syväreiden kirjallinen osuus (yht 30op) loppuun ja kaksi viimeistä kurssia kävin myös äitiyslomalla. Eli sain äitiyslomalla aikaiseksi lääketieteen lisensiaatin tutkinnon.
Mä perustin oman osakeyhtiön, eli äippälomalla musta tuli toimitusjohtaja :D Tosin mulla vaan yksi lapsi, nyt 4-vuotias ja kyllä, yritys on edelleen pystyssä :)
olin hyvä äiti ja vietin lapseni kanssa aikaa. Minulla ei todellakaan ollut mitään muita suunnitelmia kuin olla hyvä ja toimelias äiti, etten joudu sitten valittamaan loppuun palamista tällä palstalla.
[/quote]
[/quote]
Ehkä hän ei tarkoittanut sinua. Ei sinussa ole mitään epäuskottavaa, mutta jos joku oikeasti kertoisi tehneensä koko väikkärin, tai edes suurimman osan siitä, äitiyslomalla, niin olisi kyllä vaikeaa uskoa että olisi kyseessä kovin syvällisen perehtynyt tutkimus. Ja kuitenkin näitä kaupunkilegendoja silloin tällöin kuulee.
Minä suoritin iltalukion täyden oppimäärän ja kirjoitin ylioppilaaksi hoitovapaalla ollessani. Eihän se tietystikään paljoa ole, jos vertaa väitöskirjoihin tms. mutta kuitenkin, en jäänyt siis kotiin "makaamaan".
Meinasin ryhtyä aikaansaavaksi äidiksi, koska minut hyväksyttiin opiskelemaan (syventävä tutkinto, vuoden kestävä) samaan aikaan kun esikoinen syntyi. Opiskelu olisi ollut toisessa kaupungissa ja jotenkin se alkoi tuntua liian hankalala jo ajatuksen tasolla, joten kieltäydyin opiskelupaikasta. Toivottavasti joskus tulevaisuudessa pääsen sisään uudestaan.
Äitiyslomalla nautin täysillä vauva-ajasta. Matkusteltiin, hengailtiin. Puolisokin oli kotona joten mikäs siinä ollessa. Oli rento ja ihana vuosi. Vauva nukkui ihan hyvin, mutta on kylläkin ollut erittäin (aikaisin) menevää sorttia. Toivonkin että seuraava lapsi oppisi kääntymään mahalleen tyyliin 9-kuisena ;-D
Perustin menestyvän yrityksen. Syy firman perustamiseen oli yksinkertaisesti se, etten pitkän kotiäitiysputken jälkeen saanut mitään työtä. Äitiyslomaa äitiysloman jälkeen 13 vuotta putkeen. Koulutuksesta ei ollut enää mihinkään.
No, kaikki aikaansaavat äidit ovat tietysti jossain muualla kuin vauvapalstalla tähän aikaan päivästä, mutta saa vastailla myöhemminkin.
ap