Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lääkärit aina vähättelee raskauspahoinvointia!" :(

Vierailija
18.10.2013 |

Pelkäsin mennä lääkärille, kun monet ystäväni ovat kertoneet, kuinka lääkärit vähättelee raskauspahoinvointia ja jopa syyllistävät siitä. 3 viikon joka päiväisen oksentelun jälkeen tsemppasin itseni lääkärille.

Lääkäri olikin aivan ihana! Empaattinen, ymmärtäväinen ja kertoi erilaisia neuvoja. Antoi 2 viikkoa sairaslomaa ja toivotti parempia aikoja.

Millaisia kokemuksia teillä on? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ette ole voineet saada sairaslomaa? :o Kuinka tästä asiasta voi olla näin erilainen käytäntö? Mistä päin Suomee olette?

Vierailija
2/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut pahemmin pahoinvointia ja olin jo 43 vee. 

Vierailija
4/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:09"]

Itse en ole kärsinyt r.pahoinvoinnista mutta ystävä on ja hänellä ainakin oli lääkäri ymmärtänyt tilanteen täysin sillä asiakaspalvelussa ei voi olla töissä kun yrjö lentää ja jalat ei kanna. Ystävä olikin pari kertaa joka raskaudessa sairaalassa tiputuksessa kun edes nesteet eivät pysyneet sisällä.

Pitää vaihtaa lääkäriä jos ei saa apua!

[/quote]

Minullakin oli vain kuvotusta, joka laantui suunnilleen rv12 (noh, ekassa raskaudessa oksensin jopa kerran). Mutta siskollani kävi noin myös, että joutui tiputukseen kun kroppa alkoi kärsiä jatkuvasta oksentelusta. Oksentelu loppui muistaakseni siitä rv 30 tietämillä. Se vain loppui mistä siskoni oli todella onnellinen. Palasi sitten takaisin töihinkin (oli kokkina ravintolassa).

Kovasti haluaisi toisen lapsen mutta ei halua kokea tuota oksentelua enää. Eli voi olla, että esikoinen jää ainoaksi.

Vierailija
5/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedän onko se pelkkä oksennusten määräkään mikään mittari. Itse oksenkin ihan muutaman kerran mutta olo oli kaamea ja sairausloma olisi ollut tarpeeseen. Suihkussa istuin lattialla kun shampoon haju teki pahaa, puin päälleni niin että yksi vaatekappale ja sängylle makaamaan ja seuraava ja sängylle makaamaan. Laatta ei lentänyt mutta keskityin vain hengittämään kun oli niin kokonaisvaltaisesti kamala olo. Jotenkin selvisin työpäivistä siemailemalla vettä ja imeskelemällä pastilleja ja nukuin kaiken vapaa-ajan rättiväsyneenä. 

Vierailija
6/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvoinnista en onneksi ole kärsinyt, mutta väsymyksestä ja selkäsäryistä kyllä. Mulla oli molemmissa raskauksissa sama homma, että aloin ennen rv 20 heräillä useamman kerran yössä, oli vaikea nukahtaa. Tosi kumma olo, ikään kuin levottomat jalat, mutta ei kuitenkaan ja mikään asento ei ollut hyvä. Lopulta nukuin vain 2-3 tuntia yössä, pätkissä, valvoin ja käveleskelin asunnossa enkä oikein osannut nimetä mihin tarkalleen "sattuu". Oli tosi iso kynnys ottaa asia puheeksi neuvolassa ja ruinata sairaslomaa. Ja eipä olis kannattanut! Terveydenhoitaja psykologisoi koko homman ja käski syömään magnesiumia. Mitään saikkuja alkanut edes ehdotella. Lopulta yhden läpivalvotun yön jälkeen soitin työterveyteen, mutta en saanut sille päivälle lääkäriä. Seuraavan yön nukuin yliväsyneenä enkä sitten enää taas tarvinnutkaan saikkua.. Tajusin itsekin että kyseessä olivat selkäsäryt vasta myöhemmin, kun sain erään tietynlaisen liikunnan ja selkävenyttelyn jälkeen tuon saman tunteen aikaan - ihan ilman raskauttakin. Eniten vitutti se, kun kyseltiin "Onko sulla huolia? Stressaatko töitä? Mietityttääkö sua jokin?" No joo, vähän mietityttää kun ei saa nukuttua. Argh.

Vierailija
7/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säikähti ja halusi minusta nopeasti eroon, kun katsoi sitä, kun oksensin sappea hänen käsienpesualtaaseen.

Kirjoitti pari viikkoa saikkua

Vierailija
8/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D !!!

Vierailija
9/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun on tykitetty muutama pussi nesteitä ja pahoinvointilääkettä suoneen ja laattaus vaan jatkuu, alkaa lääkärikin suhtautua ihan asiallisesti. Tämä on oma kokemukseni, sen jälkeen ei ollut loppuraskauden aikana ongelmia lääkärien kanssa.

Vierailija
10/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei mua nyt kauheasti säälitty, pahoinvointi ei kuulemma kotona makaamalla parane ja se pitää vain kestää

Painoa lähti ekassa raskaudessa 7 kg ja tokassa 5 kg. Oksentelua oli 1 - 8 krt / vrk. Syöminen oli yhtä tuskaa minkä alas sai sai kohta käydä kakomassa pönttöön... ei tullut sairaslomaa saati mitään apuja muutakuin voivoit.

Vierailija
11/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:05"]

no ei mua nyt kauheasti säälitty, pahoinvointi ei kuulemma kotona makaamalla parane ja se pitää vain kestää

Painoa lähti ekassa raskaudessa 7 kg ja tokassa 5 kg. Oksentelua oli 1 - 8 krt / vrk. Syöminen oli yhtä tuskaa minkä alas sai sai kohta käydä kakomassa pönttöön... ei tullut sairaslomaa saati mitään apuja muutakuin voivoit.

[/quote]

Pakko sanoa, että en minäkään tuolla oksentelumäärällä olisi edes kehdannut lääkäreitä vaivata.

Mutta kun oksensit useita kymmeniä kertoja päivässä. Kun menit nukkumaan, ennen nukahtamista kävit oksentamassa 5-6kertaa. Sama heti aamulla. Päivän aikana yökit mennen, tullen ja palatessa.

Jos olisin lääkäri ja joku tulisi valittamaan, että oksennan kerran päivässä, sanoisin myös, että ei se kotona makaamalla parane.

Ei ihme, että lääkärit suhtautuu tähän nuivasti, kun joka mimmi vähän yökittyään juoksee hakemaan saikkua.

Vierailija
12/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kärsinyt r.pahoinvoinnista mutta ystävä on ja hänellä ainakin oli lääkäri ymmärtänyt tilanteen täysin sillä asiakaspalvelussa ei voi olla töissä kun yrjö lentää ja jalat ei kanna. Ystävä olikin pari kertaa joka raskaudessa sairaalassa tiputuksessa kun edes nesteet eivät pysyneet sisällä.

Pitää vaihtaa lääkäriä jos ei saa apua!

Vierailija
13/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oksennan päivässä n. 5-12kertaa. Ja kyllä, tämä hankaloittaa elämää suunnattomasti. Onneksi lopulta uskalsin lääkäriin ja lääkäri oli asiallinen. Lääkäri kehoitti lepäämään ja KYLLÄ, lepääminen AUTTAA! Heti jos yrittää jotain tehdä (esim. imuroida), niin laatta lentää. 

-ap

Vierailija
14/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin työterveyshuollossa ihan ymmärtäväinen lääkäri osui kohdalle. Se tosin sattui itsekin olemaan raskaana. Silloin alkuraskaudessa olinkin pitkään sairaslomalla, kun pelkkä kävelyn aiheuttama tärähtely sai vatsan kääntymään nurinpäin. Tee siinä sitten fyysistä työtä, kun ei pysty mitään syömään.

Mutta kun alkuraskaus meni ohi, niin sitten ei sairaslomaa tarvittukaan ennen äitiysloman alkua. Mutta kyllä mullakin se lääkäriin meno jännitti kamalasti, kun pelkäsin juuri sitä, että lääkärin mielestä se on "vain" pahoinvointia. Ja eihän se toki makaamalla parane, mutta ei siinä tilanteessa työkunnossakaan olla.

Vierailija
15/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain saikkua, mutta kyllä sen näki ettei se lääkäri tajunnut miten paljon multa vaati että selviydyin terveysasemalle asti ja pysyin jonkinlaisessa istuma-asennossa. Huoneessa en oksentanut, mutta matkalla kyllä.

Vierailija
16/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskausaikana enemmän sairaslomalla kuin töissä ja minusta sen olisi kyllä sokeakin nähnyt että en ollut kunnossa. Pitkän aikaa sairaslomia kuitenkin vain ketjutettiin, mikä rasitti kaikkia osapuolia. Esimieheni oli erittäin ymmärtävä ja soitti työterveyslääkärille jopa, että täällä tämä oksentaa viiden minuutin välein, että jotain tarvii tehdä. Pahoinvointi kesti minulla sitten raskauden alusta loppuun. Mun äitikin oli jossain vaiheessa ihan varma, että olen sairastunut bulimiaan ja että oksennan tahallani, koska pelkään lihomista.

Vierailija
17/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:05"]

[/quote]

Pakko sanoa, että en minäkään tuolla oksentelumäärällä olisi edes kehdannut lääkäreitä vaivata.

Mutta kun oksensit useita kymmeniä kertoja päivässä. Kun menit nukkumaan, ennen nukahtamista kävit oksentamassa 5-6kertaa. Sama heti aamulla. Päivän aikana yökit mennen, tullen ja palatessa.

Jos olisin lääkäri ja joku tulisi valittamaan, että oksennan kerran päivässä, sanoisin myös, että ei se kotona makaamalla parane.

Ei ihme, että lääkärit suhtautuu tähän nuivasti, kun joka mimmi vähän yökittyään juoksee hakemaan saikkua.

[/quote]

no niin, eipä varmaan kerta ole mitään, tämä oli tilanne siitä noin viikolta 23-25 eteenpäin synnärille asti. 3 - 8 krt vuorokauteen oli viikoilta 5 - 23 pahin oli viikot 8-16 jolloin ei syömisestä tullut mitään ja jätin sitten syömättä koska sairaslomaa ei saanut ja jotenkin pitää saada eväät pysymään pakissa töissä, asiakkaan eteen ei auta yrjötä. Eikä ne pysyneet mutta pastilleja pystyin imeskelemään joten niitä söin pari työpäivässä.

Vierailija
18/18 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin useita kertoja päivässä mutta sairaslomaa en saanut. Tapaan asiakkaita työssäni ja oli sitten tosi kiva ne ekat kuukaudet juosta yrjöämään kolme kertaa tunnin palaverin aikana. Aina oli pusseja mukana kun liikkui ulkona (työmatkoja). Eipä tässä muuten mitään mutta ennen kuin asiakkaat tiesivät että olin raskaana luulivat että olen krapulassa...(eri asiakkaita siis tapasin eri päivinä). Paino tippui mutta oksentelu onneksi lakkasi viikkoon 20.