Maaseudulla selkeästi vähemmän rasismia
Maalle tulevalla ulkomaalaisella on aito tarkoitus elää siellä. Maalla ei ole muuta mahdollisuutta; työpaikan löytyminen voi olla kiven alla, talvi on ankarampaa aikaa mm. lämmitys, lumityöt, kaupassa käynnit ja juuri huvituksia ei ole. Hän voi tulla esim. naimakaupan kautta, jolloin maalaiset ottavat hänet lähes poikkeuksetta ns. oman kylän tytöksi/pojaksi ja hän oppii elämään siellä kuten kylän ihmiset elää.
Oikeasti, pääkaupunkiseudulla on paljon enemmän rasisteja ja huutelijoita/asukasmäärä kuin maalla. Maalla elämme yhdessä tai et pärjää.
Esim. omassa n. 1000 asukkaan kylässä on pari mustaihoista, jonkin verran venäläisiä, virolaisia, thaimaalaisia jne. En ole koskaan kuullut, että näiden kanssa olisi ollut jotain erikoista kärhämää, toki nyrkkitappeluita on ollut, mutta maalla on tapeltu mm. helsinkiläistenkin ja ruotsinsuomalaistenkin kanssa joskus ja asiat on selvinnyt sillä.
Muistaakseni mm. Lapualla oli useita vuosia kaupunginhallituksen- tai valtuuston puheenjoht. ulkomaalainen... joku varmaan tietää paremmin.
Kun ulkomaalaisiin suhtaudutaan kiihkottomasti ilman puna- ja viherhyysärien paatosta niin suhde ulkomaalaisiin on paljon parempi, luontevampi ja pysyvämpi.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 15:25"]
Linkkiä en tiedä. Luin tutkimuksesta lehdestä. Eikä minulla ole mitään vaikeuksia uskoa tuota tutkimusta. Tuttavaperheeni muutti kaupungista maalle, mutta joutui lähtemään takaisin kaupunkiin, koska heidän erityislastaan kiusattiin maalaiskoulussa.
Olen asunut maaseudulla lähes koko elämäni, ja maaseudulla haukutaan kaupunkilaisia jatkuvasti.
[/quote]
En nyt ihan yhden tapauksen perusteella menisi kuitenkaan yleistämään ja tosiaan haluaisin nähdä jotain faktaa, ennen kuin uskon.
Mä uskon - ja näin sanoo opetututkin - että kiusaamista esiintyy helpommin suuremmissa kouluissa, koska aikuisia on vähemmän oppilasta kohti. Toki kiusaamiseen vaikuttaa myös koulun opettajakunnan yleinen halu hoitaa asioita yhdessä, eli siis keinot puuttua kiusaamiseen.
Mä oon asunut aika monessa paikassa, sekä maalla että kaupungissa että Suomen rajojen ulkopuolella. En ole toistaiseksi kuullut kauheasti kaupunkilaisten haukkumista. Sen sijaan aika yleinen stereotypia on se, että maalaiset ovat typeriä juntteja. Myönnettäköön, että mulla oli itselläkin vähän sellainen ennakkoluulo, kun maalle muutin, mutta onneksi sain huomata erehtyneeni.
10
[/quote]
Laitoin tuon tapauksen vain esimerkiksi. En tietenkään kuvittele asiaa vain yhden tapauksen perusteella. Koulukiusaaminen on maaseudulla hyvin yleistä, eikä siihen puututa läheskään yhtä tehokkaasti kuin kaupungissa.
Maaseudulla haukutaan kaupunkilaisia koko ajan. Minä olen syntynyt maaseudulla ja asunut maaseudulla lähes koko elämäni ajan. Minä tiedän tämän asian.
Sinä olet syntynyt kaupungissa ja tiedät että kaupunkilaiset ovat ennakkoluuloisia maalaisia kohtaan. Minä tiedän aivan samalla tavalla sen, että maaseudulla vihataan kaupunkilaisia. Siihen, että kaupunkilaiset olisivat ennakkoluuloisia maalaisia kohtaan, en ole törmännyt koskaan.
[/quote]
Missähän on keksitty nimitys maalaisjuntti?? Varmaan maalla.
[/quote]
Maaseudulla ihmiset sanovat itseään maalaisjunteiksi. Esim.kun käydään kaupungissa ostoksilla, kotiin tullessa saatetaan sanoa ylpeyttä äänessä: "Huomaahan ne heti tämmöisen maalaisjuntin". Sillä tarkoitetaan sitä, ettei osata liikkua sujuvasti kaupungissa, ja kaupunkilaiset huomaavat kun maalainen on liikenteessä. Siitä maalaisjunttiudesta ollaan ylpeitä.
En ole koskaan kuullut kaupunkilaisten haukkuvan maalaisia. Kokemusteni mukaan kaupunkilaiset romantisoivat maaseudulla asumista, ja ajattelevat ettei maaseudulla ole mitään stressiä eikä huolia.
[/quote]Sori mut kyl mä haukun maalaisia. Olen entinen kaupunkilainen ja asun nyt maalla ja kyl tää jengi täällä on aika junttia. Tosin on täällä hyvätkin puolensa, kuten ettei somalaita ole joka nurkalla kälisemässä yms. ja touhun tahti on rauhallisempaa. Tosin täällä on ihan nää kotoperäiset suomalaiset jotka riehuu yötä myöten ja jotkut jopa puukon kanssa. Ei täällä maallakana nyt aina niin romanttista ole ettenkö välillä kaupunkiin kaiapaisi.
Halusin vaan oikeista luulosi, etteivätkö kaupunkilaiset muka osaa maalaisia haukkua.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:41"]
Tutkimusten mukaan maaseudulla on paljon enemmän rasismia kuin kaupungeissa. Maalaiset eivät tutkitusti hyväksy naapuriinsa maahanmuuttajia, ulkomaalaisia, mielenterveysongelmaisia, kehitysvammaisia, eri uskontokuntiin kuuluvia, homoja, lesboja.
Maaseudulla asuu aika ahdasmielistä sakkia, ikävä kyllä.
[/quote]
Ja höps. Kaupungeissahan näistä valitetaan koko ajan mm. milloin on vammaisten hoitokodit väärälle alueella ym, paljonko olet maaseudulta kuullut näissä olevan ongelmaa?
[/quote]
Tutmimusten mukaan maalaiset ovat hyvin rasistisia, eivät hyväksy minkäänlaista poikkeavuutta. Asia on näin myös omien kokemusteni perusteella. Maaseudulla myös koulukiusaaminen on yleisempää kuin kaupungeissa.
[/quote] Tutkimusten mukaan suurin osa turkkilaisista on rasisteja Saksassa ja yli 50% muslimeista neljässä maassa tukee kuolemantuomiota vääräuskoisille. Hyväksytkö myös niiden tutkimusten olemassaolon? Vai onko se kuolemantuomioiden vastustaminen sitä turvenuijatyhmyyttä?