Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko nimiäislahja olla hengellinen?

Vierailija
07.09.2020 |

Esim. Joku kristillinen lastenraamattu lapselle tai enkelin kuva taulu? Kysyy kummiksi menevä.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt raamattuja edes ristiäislahjoina, miksi niitä nimiäisiin vietäisiin.

62/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja pitää! Jos lapsen vanhemmat eivät tuon vertaa lapsensa uskonnollisesta kasvatuksesta piittaa, niin se todella on kummina sinun velvollisuutesi. Ehkä kastelahjaksi kävisi enkelitaulu, kuvaraamattu sitten vuoden tai parin päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua, mikä olisi hyvä lahja ja kuinka saan äitini uskomaan että EI kuvakirjaraamattua??

-ap

Makuasia tietysti, mutta mielestäni kummilta on kiva saada joku valokuvakehys, säästölipas, kynttilänjalka tmv. mihin voi kaiverruttaa lapsen nimen ja sytymäajan. Jonkun muun mielestänämä taas on pelkkiä turhakkeita. Esimerkiksi Muumi-astiasetti on henkilökohtainen ja pitkään sopiva käyttöesine. Äidillesi asia ei kuulu.

Vierailija
64/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivathan vanhemmat olla hyvinkin uskovaisia. Kuulua yhteisöön, jossa kaste tapahtuu aikuisena. Tai olla kuulumatta mihin uskonlahkoon ja silti olla uskovaisia. Kummeja ei Raamattu tunne kuten ei lapsikastettakaan.

Lapsikasteen Raamattu tuntee.

Jos uskova perhe, eikö silloin nimiäisten sijaan puhuttaisi lapsen siunauksesta.

Missä kohin muka Raamattua mainitaan lapsikaste?

Kaste mainitaan mm lähetyskäskyssä muodossa:

18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: »Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.»

Lapsikasteen ja aikuiskasteen väliltä täällä on turha vääntää, koska eri kirkkokunnat ovat siitä erimielisiä vaikka perustelevat asiaa samoilla kohdilla, aikuiskastetta perustelevat kuitenkin painottavat uskossa kastamista kertovia kohtia.

Yksi kaste on kaikkien olennaisin kirkkojen opetus kasteesta. Monet ekumeenisissa yhteyksissä ovat kirkot tuntevat hätäkasteenkin.

Eihän tuossa puhuttu mitään lapsikasteesta. Raamatussa kaste on aina tietoinen ja ihmisen itse tekemä valinta. Raamatussa kastetta on aina edeltänyt evankeliumin kuuleminen ja vastaanottaminen. Mutta niin kuin sanoit, tästä on turha väitellä.

Vierailija
65/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummi liittyy ristiäisiin. En ole ikinä kuullut että nimiäisissä olisi kummeja.

Nykyään varmaan useammin nimiäisissä on kummit (tai "kummit") kuin ei kummeja. Jos kummi nimityksenä häiritsee noin suunnattomasti, niin voidaan puhua myös vaikka lapsen omasta aikuisesta.

Vierailija
66/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsätorpan emäntä kirjoitti:

Voi ja pitää! Jos lapsen vanhemmat eivät tuon vertaa lapsensa uskonnollisesta kasvatuksesta piittaa, niin se todella on kummina sinun velvollisuutesi. Ehkä kastelahjaksi kävisi enkelitaulu, kuvaraamattu sitten vuoden tai parin päästä.

Toivottavasti vanhemmat puuttuvat sitten tuollaiseen aivopesutouhuun.

Vierailija
67/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna joku ihana (huom. muu kuin Raamattu) satukirja vaikka ;) Oikeasti. Eikö nimiäislahjaksi voi antaa melkeimpä mitä vaan, millä haluat muistaa lasta. Vaikka jokin kiva lelu tai vaatteita.

Sellaisen kultasepän liikkeen valokuvakehyksen esim. voit antaa, jos haluat jotain perinteistä.

Mutta EI mitään hengellistä nimiäisiin.

Hei, ei oikeesti mitään leluja nimiäislahjaksi! Ei mielellään vaatteitakaan. Niitä voi ostaa mielin määrin sitten vaikka synttäri- ja joululahjoiksi.

Vierailija
68/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua, mikä olisi hyvä lahja ja kuinka saan äitini uskomaan että EI kuvakirjaraamattua??

-ap

Vaikkapa sanomalla hänelle ettei häntä ole pyydetty kummiksi, joten hän ei ole millään lailla osallinen asiaan.

Vierailija
69/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan kastekummi kolmelle lapselle, enkä yhdellekään ole ollut hengellinen kasvattaja. En ole uskovainen itsekään, joten jätän sen puolen tuputuksen muille.

Kastelahjatoiveita olen kysynyt lapsen vanhemmilta.

Vierailija
70/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun en pääse selvyyteen, onko nämä niinkuin ristiäiset kun mut kutsuttiin kuiteski kummiksi. Äitini ehdottaa lasten kuvaraamattua, ja voisi sen maksaa, onko lahjana paha?

-ap

Taitaa ap olla kovin nuori tai sitten tää on provo.

71/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen etu on saada kuulla Jumalasta. Itseä ei vanhempien väninät tässä asiassa hetkauttaisi tippaakaan.

Vierailija
72/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen etu on saada kuulla Jumalasta. Itseä ei vanhempien väninät tässä asiassa hetkauttaisi tippaakaan.

Tässä on ihan pointtia. Jumalasta kertominen voi tuoda lapselle paljon turvallisuuden, rakkauden ja huolenpidon tunnetta. Ei se ole keneltäkään pois.

Vierailija
73/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tosiaan keksi muuta lahjaa kuin lasten Raamatun? Jos vietetään nimiäisiä eikä ristiäisiä, vauva vanhempineen ei kuulu kirkkoon. Silloin ei viedä lahjaksi mitään uskonnollista. Osta vaikka Muumi-astiasto, ja sen jälkeen voit ruveta keräämään synttärilahjoiksi saman sarjan mukeja, lautasia jne. Näin lapselle kertyy tulevaisuuden varalle tarpeellisia tavaroita. Myös esim. Marimekon pyyhkeet sopivat vauvallekin lahjaksi. Jos haluat ostaa kirjan, hanki jokin klassikkosatukokoelma tai lorukirja.

Vierailija
74/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tosiaan keksi muuta lahjaa kuin lasten Raamatun? Jos vietetään nimiäisiä eikä ristiäisiä, vauva vanhempineen ei kuulu kirkkoon. Silloin ei viedä lahjaksi mitään uskonnollista. Osta vaikka Muumi-astiasto, ja sen jälkeen voit ruveta keräämään synttärilahjoiksi saman sarjan mukeja, lautasia jne. Näin lapselle kertyy tulevaisuuden varalle tarpeellisia tavaroita. Myös esim. Marimekon pyyhkeet sopivat vauvallekin lahjaksi. Jos haluat ostaa kirjan, hanki jokin klassikkosatukokoelma tai lorukirja.

En itse pitäisi siitä, että kummini päättäisi mun puolesta siitä, mitä astiasarjaa mulla on. Varsinkin, jos sen touhun alkaa jo kun olen vasta pelkkä sylivauva ja kyse esim. muumimukeista, niin ei kiitos.

Ja vaikka vanhemmat ei evlut kirkkoon kuulukaan, voivat he silti uskoa tai olla avoimia uskon suhteen. Pelkkä nimiäisten viettäminen ei kerro mitään vanhempien suhtautumisesta kristinuskoon. Tämä on asia mikä pitäisi kysyä heiltä suoraan. Jos ovat avoimia uskolle ja Jumalalle, on lasten Raamattu paljon miellyttävänpi ja pitkäkestoisempi lahja kuin pepun kuivaamiseen käytettävät pyyhkeet.

Vierailija
75/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäiset ja ristiäiset eivät ole verrattavissa. Kaste ei ole nimen kanssa tekemisissä mitenkään. Nimiäisissä juhlitaan nimeä ja ristiäisissä kastetta. Voi viettää vaikka molemmat. Kummassakin juhlassa lahjat valitaan tilanteen mukaan. Nimiäisissä juhlittavan vauvan vanhemmat voivat olla uskovaisia tai sitten. Niin kyllä kasteenkin suhteen. Kummit voidaan liittää kumpaankin. Tosin Raamattuhan ei tunne kummeja eikä lapsikastetta.

Vierailija
76/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko lapsen vanhemmat ateisteja vai helluntailaisia? Jos ateisteja, niin anna lahjaksi kummilusikka. Jos helluntailaisia, niin anna lahjaksi Raamattu.

Vierailija
77/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä loukkaantuisin. Ja roskiin menisi.

Me mentiin maistraatissa naimisiin ja miehen isoisä vänisi siitä vuosia.

Mies siis ei kuulu kirkkoon. Tosi loukkaavaa naputtaa toisen vakaumuksesta.

Vierailija
78/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi on latinaksi Sponsor eli kummiksi valitaan joku mahdollisimman rikas henkilö, joka tehtävänä on antaa lapselle kalliita lahjoja ja rahaa kaikkina merkkipäivinä, kunnes lapsi täyttää 18.

Vierailija
79/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla. Kehtaatkin edes kysyä.

Vierailija
80/109 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussakin ekaluokkalaisilla on kummeja kuudesluokkalaisista eikä varmasti ole uskonnollinen tarkoitus. Lastenklinikoilla on kummeja ja tarkoitus on tukea taloudellisesti. Ei kannata jämähtää ihan kapeakatsoiseen ajatteluun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi