Voiko nimiäislahja olla hengellinen?
Esim. Joku kristillinen lastenraamattu lapselle tai enkelin kuva taulu? Kysyy kummiksi menevä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummius on nykyään laajentunut myös uskonnottomien puolelle, turha takertua nyt siihen kummin kristilliseen merkitykseen, kun sitä ei tässä selkeästikään haeta.
Miksi kopioida ja toteuttaa kristillisiä perinteitä, jos ei kerta kiinnosta?
Miten keksitty Raamattuun kuulumaton asia voi olla kristillinen perinne?
Koska se on nimenomaan perinne. Kai tiedät mitä se sana tarkoittaa?
Eihän Raamatussa vietetä jouluakaan ja silti esim joulukirkkoa pidetään kristillisenä perinteenä tai konfirmaatiot jne. Ne ovat kaikki perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mielestäsi kiva jos joku antaisi lapsellesi ristiäislahjaksi koraanin?
Ristiäiset on kristillinen tapahtuma ja kummilla on oikea määritelty tehtävä. Koraani ei liity kumpaankaan.
Aivan kuten raamattu ei liity nimiäisiin.
Kuitenkin ovat pyytäneet kummiksi. Jokainen tietää, että kummilla on tehtäviä myös hengellisen kasvun suhteen eli on oikein hyvä idea mielestäni tuo lasten Raamattu, jota voi lukea myöhemmin vaikka iltasatuna tai kaunis enkelitaulu esim se missä enkeli varjelee siltaa ylittäviä lapsia.
Kummi on kyllä käsitteenä aika paljon laajempi, onhan jo Tuhkimossa haltiakummit, MLL:n toiminnasta löytyy perhekummit jne. Kummi tarkoittaa lapselle nimettyä luotettavaa, auttavaa aikuista.
Veisin nimiäisiin Raamatun yhtä luontevasti kuin hirvipaistin vegaanille tai äitiysvaatteita velalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivathan vanhemmat olla hyvinkin uskovaisia. Kuulua yhteisöön, jossa kaste tapahtuu aikuisena. Tai olla kuulumatta mihin uskonlahkoon ja silti olla uskovaisia. Kummeja ei Raamattu tunne kuten ei lapsikastettakaan.
Lapsikasteen Raamattu tuntee.
Jos uskova perhe, eikö silloin nimiäisten sijaan puhuttaisi lapsen siunauksesta.
Missä kohin muka Raamattua mainitaan lapsikaste?
Jestas, kylläpä te kristityt olette riitaisaa sakkia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiäiset on kristillinen tapahtuma ja kummilla on oikea määritelty tehtävä. Koraani ei liity kumpaankaan.
Kuitenkin ovat pyytäneet kummiksi. Jokainen tietää, että kummilla on tehtäviä myös hengellisen kasvun suhteen eli on oikein hyvä idea mielestäni tuo lasten Raamattu, jota voi lukea myöhemmin vaikka iltasatuna tai kaunis enkelitaulu esim se missä enkeli varjelee siltaa ylittäviä lapsia.
Kummi on kyllä käsitteenä aika paljon laajempi, onhan jo Tuhkimossa haltiakummit, MLL:n toiminnasta löytyy perhekummit jne. Kummi tarkoittaa lapselle nimettyä luotettavaa, auttavaa aikuista.
Veisin nimiäisiin Raamatun yhtä luontevasti kuin hirvipaistin vegaanille tai äitiysvaatteita velalle.
Jos uskovan pyytää kummiksi on uskovan lähtökohta, että hän on saanut riparilla koulutuksen kummin tehtävään. Jos haluaa haltiakummin kannattaa pyytää haltiakummin koulutuksen saanut tai edes kehottaa kummia toimimaan haltiakummina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummius on nykyään laajentunut myös uskonnottomien puolelle, turha takertua nyt siihen kummin kristilliseen merkitykseen, kun sitä ei tässä selkeästikään haeta.
Miksi kopioida ja toteuttaa kristillisiä perinteitä, jos ei kerta kiinnosta?
Miten keksitty Raamattuun kuulumaton asia voi olla kristillinen perinne?
Koska se on nimenomaan perinne. Kai tiedät mitä se sana tarkoittaa?
Eihän Raamatussa vietetä jouluakaan ja silti esim joulukirkkoa pidetään kristillisenä perinteenä tai konfirmaatiot jne. Ne ovat kaikki perinteitä.
Niin tekopyhiä juttuja siis, että nimiäisissä voi ihan hyvin olla kummit ja lahjakin mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei nimiäisissä ole kummeja.
Kolmen sivun verran sinulle on kerrottu, että kyllä nimiäisissä on kummeja ja et vielä tajua 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se hengellinen kirja olisi juuri opastamista hengellisellä tiellä?
Eivätkös lapsen vanhemmat ole jo tehneet selväksi että uskontopaskan tuputus ei kiinnosta?
Pyysivät kummiksi, eli ei.
Kyse oli nimiäisistä eli ei ristiäisistä.
Etkö muka ihan oikeasti tajua tuosta missä mennään? Kerro nyt!
En ole tuo, jota alun alkaen lainasit. Mutta eihän ap missään vaiheessa maininnut, että olisivat tuollekin sanoneet. Ja niin kuj täälläkin tullut ilmi, niin voivat nimiäisistä huolimatta olla uskovaisia tai vaikka uskoa vain Jumalaan. Käsittääkseni kirkkoon kuulumattomat vanhemmat eivät edes pysty järjeatämään perinteistä papin toimittamaa kastejuhlaa. Ehkä kyse onkin vain siitä, etteivät vanhemmat kuulu evlut kirkkoon?
En veisi Raamattua, jos lasta ei kasteta. Voisin viedä enkelitaulun tai pöydälle enkelilampun. Raamattu voidaan kokea näpäytyksenä vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, on koulukummia, hyväntekeväisyyskummia, harrastuskummia. Kummi on latinaksi sponsor. Tukija/mahdollistaja olisi hyvä käännös.
Nimiäislahjaksihan voi antaa vaikka mitä kivaa ja ihanaa, miksi olisi pakko ostaa jotain oman uskontonsa kamaa, jos se ei ole lapsen ja/tai hänen perheensä uskonto? Ihan yhtä höhlä ajatus kuin että antaisi nimiäislahjaksi koraanin. En suhtautuisi hyvin, jos minun lapseni nimiäisiin tultaisiin tuputtamaan meille vierasta uskontoa. Ne on sen lapsen ja sen perheen juhlat, ei vieraiden tilaisuus tulla käännyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, mikä olisi hyvä lahja ja kuinka saan äitini uskomaan että EI kuvakirjaraamattua??
-ap
Hei ap, jos äitisi on jo höperehtivä vanhus, joka ei ole enää mukana kehityksessä, anna toki hänen ostaa se kuvaraamattu. Se voi rauhoittaa dementikkoa. Voit pitää raamatun omassa kirjahyllyssäsi, viedä divariin tai käyttää vessapaperina, jos siinä on pehmeät sivut. Osta itse jokin järkevämpi/sopivampi lahja, jota voit tiedustella lapsen vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua, mikä olisi hyvä lahja ja kuinka saan äitini uskomaan että EI kuvakirjaraamattua??
-ap
Kummeja on ollut aina myös ei-kristillisiä, myös mulla nelikymppisenä on kummit, joiden tehtävä on ollut tukea mua elämässä. Kristityt aina mielellään omivat kaikki jutut, mutta ei se kummi ole sen kummempi asia, kuin vanhempien arvostama henkilö, jonka toivovat olevan mukana lastensa elämässä.
Itse olen vienyt nimiäislahjaksi esim. Muumi-ruokailuvälinesetin ja kauniin pakkauksen klassikkolastenkirjoja.
Miksi ap sun äiti on päättämässä mitä sinä ostat nimiäislahjaksi? Kyllähän sinä nyt sen itse päätät jos olet kummi. Kaikesta maailman roinasta mitä voi lapselle ostaa, niin on kyllä erikoista jos ei mitään muuta tule mieleen kuin joku kirja tai esine, joka edustaa omaa uskontoa, mutta ei saajan.
Ehkäpä ap voisi kertoa vanhemmille suoraan, että hänen äitinsä haluaisi antaa lahjaksi Raamatun tai enkelitaulun, ja kysyä mitä mieltä vanhemmat olisivat siitä.
Kyse ilmeisesti on joistain sukulaisista, kun kerta äitikin on lahjaa ostamassa?
Miten se äiti liittyy mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivathan vanhemmat olla hyvinkin uskovaisia. Kuulua yhteisöön, jossa kaste tapahtuu aikuisena. Tai olla kuulumatta mihin uskonlahkoon ja silti olla uskovaisia. Kummeja ei Raamattu tunne kuten ei lapsikastettakaan.
Lapsikasteen Raamattu tuntee.
Jos uskova perhe, eikö silloin nimiäisten sijaan puhuttaisi lapsen siunauksesta.Missä kohin muka Raamattua mainitaan lapsikaste?
Kaste mainitaan mm lähetyskäskyssä muodossa:
18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: »Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.»
Lapsikasteen ja aikuiskasteen väliltä täällä on turha vääntää, koska eri kirkkokunnat ovat siitä erimielisiä vaikka perustelevat asiaa samoilla kohdilla, aikuiskastetta perustelevat kuitenkin painottavat uskossa kastamista kertovia kohtia.
Yksi kaste on kaikkien olennaisin kirkkojen opetus kasteesta. Monet ekumeenisissa yhteyksissä ovat kirkot tuntevat hätäkasteenkin.
Anna joku ihana (huom. muu kuin Raamattu) satukirja vaikka ;) Oikeasti. Eikö nimiäislahjaksi voi antaa melkeimpä mitä vaan, millä haluat muistaa lasta. Vaikka jokin kiva lelu tai vaatteita.
Sellaisen kultasepän liikkeen valokuvakehyksen esim. voit antaa, jos haluat jotain perinteistä.
Mutta EI mitään hengellistä nimiäisiin.
No nyt ainakin luit :)