Refluksilapsen vanhemmalle
Nyt pyytäisin refluksin lapsensa kautta kokeneita kirjoittamaan omasta jaksamisesta, omista tunteista, parisuhteesta, arjesta, tutkimustuloksista.. Hauaisin kuulla kokemuksia vanhmmilta, joiden lapsi ei ole enää vauva (yli 1v.)
Olen itse kahden lapsen äiti. Esikoisella oli refluksia, joka onneksi helpotti reilun vuoden iässä. Vauva-aikana ongelma oli vaikea ja lapsi itki ja kouristeli ensimmäiset kuukaudet kivusta 12h/vrk eikä nukkunut kuin pätkiä. Toinen lapsi on nyt reilun vuoden ja ongelma vain jatkuu sen sijaan, että helpottaisi kuten esikoisella. Lapselle on tehty tähystykset (odotamme juuri näytepalojen tuloksia) sekä ruokatorven ph-mittaus. Mittauksen mukaan lapsellamme on ph alle 4 mittausajasta 25 %:n ajan ja yli 5 minuuttia kestäviä jaksoja oli 18 mittausajan ollessa noin 18 h. Käymme molemmat mieheni kanssa töissä ja on todella raskasta herätä klo 6 aamulla, kun pääsee kunnolla nukkumaan klo 3 yöllä. Onneksi näin ei ole tokikaan joka yö, mutta liian usein. Nyt käytössä Nexium ja ehkä puolet viikosta lapsi nukkuu kohtalaisesti (parahtelee, heittelehtii vain hieman yöllä) ja toisen puolen enempi tai vähempi huonosti (pahimmillaan lapsi on huutanut usean viikon putkeen 4h yössä kivusta). Jotenkin ajattelin tämän helpottavan, mutta kun niin ei ehkä olekaan, niin en tiedä, miten jaksan. Nyt jo huomaan olevani usein hyvin väsynyt ja pinna on lyhyt. Kaikki ylimääräinen huolehdittava saa huokaisemaan ja kiukkuuntumaan. Mieheni on hyvä isä, mutta kuten tavallista, minulle jää vastuu lasten neuvoloista/lääkäristä, hoitopaikasta, kausivaatetuksesta ym kaikesta mukaanlukien lapselle sopivan ruokavalion löytymisen, jolla voisimme ehkä helpottaa lapsen refluksia. Aiemmin olen jaksanut sillä voimin, että tämä vaihe kestää vain noin vuoden, mutta nyt se kortti on viety ja tarvitsen vertaiskokemuksia.
Kommentit (5)
2:lle vastausta: Lapsi on maidottomalla ruokavaliolla, ollut jo jonkin aikaa ja melkein syntymästään saakka sisaruksensa tavoin apteekin erityiskorvikkeella. Eli maitoa ei meillä lapset ole vauva-aikana sietäneet lainkaan. Nyt aloitettiin vähä gluteeninen ruokavalio, katsotaan auttaako.
Kaipaisin nyt silti enempi ehkä vertaistukea muuhun kuin tuon refluksin aiheuttajan keksimiseen.. sitä tässä on saanut jo murehtia niin, että kaikki muu välistä unohtuu ja väsyttää koko aihe:( Siksi olisi kiva kuulla muiden kokemuksia refluksilapsen kanssa elämisestä, kun tuntuu ettei kellään tutulla ole kokemusta vastaavasta vaan vauvat heidän mukaansa vain nukkuvat ja hymyilevät... syytän itseä, kun väsyttää...
-ap
Tarkista ruokavalion öljyt! Joku öljy voi aiheuttaa koko ruljanssin, esim. rypsi, kookos tai auringonkukka. Myös soija aiheuttaa monille pahoja refluksi- ja suolisto-oireita.
Onko ph-mittauksia tai tähystystä harkittu?
Kovasti tsemppiä! Olethan tutustunut refluksilapset.fi -sivustoon?
Facebookissa hyvä ryhmä, löytyy hakusanalla "refluksilapset", itselleni oli aivan korvaamaton vertaistuen saamisen paikka. Jos asut Helsingissä, siellä kokoontuu myös vertaistukiryhmä (lisätietoa saat myös refluksilapset.fi-sivuilta)
Maitoallergia on varmaan jo poissuljettu? Meillä refluksi johtui siitä