Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lyhentyykö pitkä nimi aina?

Vierailija
17.10.2013 |

Jos nimi on pitkä, esim. Katariina, lyheneekö se aina, vai voiko pitkä nimi olla käytössä kutsumanimenä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina. Työkaverilla on pitkä nimi, ja mä mieluusti kutsun häntä koko nimellä, kun se on niin kiva nimi. Sanoi kyllä joskus, että lyhytkin versio käy, mutta en aina muista kutsua sillä versiolla. 

Toisella kaverilla on kaksiosaine nimi, joista myös käytetään yleisesti molempia. 

Vierailija
2/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lyhenee, ja lyhyt nimi pitenee. Vai oletteko tavannut Kai-nimisen miehen, jota ei kutsuttaisi Kaitsuksi, Kaideksi tms.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu siitä miten vanhemmat kutsuvat lastaan, jos he sanovat, että Marja-Liisa tai Marjaana, niin eiköhän muutkin aika pitkälti sillä nimellä kutsu, mutta jos lasta jo pienenä kutsutaan Maikiksi, niin se nimi jää kyllä elämään.

Vierailija
4/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kaikkia kutsutaan kaksitavuisella nimellä eli pidemmät lyhenee ja lyhemmät pitenee. 

Vierailija
5/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttöä, jolla kaksiosainen nimi, sanotaan koko nimellä. Haluaa itsekin käyttää sitä oikeaa nimeä, ei mitään lyhennöstä.

Vierailija
6/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein lyhenee, ei suinkaan aina, mutta viimeistään teini-iässä on kaikki nimet jossain väännöksissä :)

Vierailija
7/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pitkä nimi ja nykyään kaikki käyttävät sitä. Ennen lyhenneltiin, mutta muutettuani ulkomaille kaikki käyttivät oikeaa nimeäni ja tajusin itsekin kuinka kiva se on, joten palattuani olen pitänyt kiinni siitä, että minua kutsutaan omalla nimelläni.

Vierailija
8/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIiippu varmaan siitä, mitä henkilö itse haluaa. Minulla on ystävinä sekä Johanna että Katariina, jotka kumpikaan eivät pidä lempinimistä, joten ihan oikealla nimellä kaikki kutsuvat aina. Sitten taas yksi kaverini on Jossu, ollut ihan aina, jopa koulusa opettajat kutsuivat häntä tuolla lempinimellä. On todella hassua ajatella, että hänen oikea nimensä on Johanna, sitä kun ei oikein kukaan koskaan ole käyttänyt.

Vierailija
9/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi kaveri, jolla on 4-tavuinen nimi, enkä muista sen muuttuneen miksikään edes teini-iässä. Suurin osa silti lyhenee. Itsellänikin on 4-tavuinen ja lempinimiä on käytössä (lapsena kotona oli oma ja koulussa eri). Ei se ole koskaan haitannut, päin vastoin. Se on vaan kiva, se erottaa läheiset ihmiset muista.

Vierailija
10/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 18:13"]

Aika usein lyhenee, ei suinkaan aina, mutta viimeistään teini-iässä on kaikki nimet jossain väännöksissä :)

[/quote]

Ruotsinkielisillä lempinimet vasta suosiossa ovatkin. Harriet on  Haije, Börje on Böije, ja yksikään suomenruotsalainen Björn ei takuuvarmasti ole kavereilleen Björn.

Vierailija
11/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki väliviiva nimiset ihmiset jotka tiedän, niin heistä käytetään vain etuosaa. ja pitkiä nimiä lyhennetään. koulussa ainakin helposti tulee lempinimet, tai haukkumanimet..

Vierailija
12/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eivät todellakaan aina lyhene. tunnen monta kaksiosaisen nimen kantajaa, joilla ei lempinimiä. itselläni pitkä nimi, eikä minua ole koskaan kutsuttu lempinimellä. Joku yritti, mutta en siitä pitänyt, eikä se jäänyt käyttöön. 

Vierailija
13/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei lyhene, kaverilla Melissa niminen tyttö ja sitä EI SAA kutsua muuksi kuin Melissaksi. Tosi ärsyttävää kun tuntuu kilometrien pituiselta nimeltä -_- Kerran sanoin sitä tyttöä joksikin Meltsuksi ja sain murhaavan katseen :D

Vierailija
14/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 18:34"]

kaikki väliviiva nimiset ihmiset jotka tiedän, niin heistä käytetään vain etuosaa. ja pitkiä nimiä lyhennetään. koulussa ainakin helposti tulee lempinimet, tai haukkumanimet..

[/quote]

No ei kyllä pidä paikkaansa. Minulla näin on, mutta siskoani ja hänen tytärtään ei ole ikinä kutsuttu Annaksi. Mummoni oli Anna-Liisa, häntä kutsuttiin Liisaksi, isäni on Juha-Pekka ja häntä on aina kutsuttu Pekaksi.

Vierailija
15/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ristimänimeltään Kallen, jota sanotaan Kaarloksi ja ristimänimeltään Pepen, jota sanotaan Pertiksi. :D

Toisaalta tunnen myös  Kaarlon, jota sanotaan Kalleksi ja Pertin, jota sanotaan Pepeksi. :)

Vierailija
16/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Eleonora, eikä kukaan kutsu minua lempinimellä. No toki, miehelle olen kulta tai muru ja lapsille äiti, mutta noin muutoin ;).

Tyttäreni on Marianna ja häntä kyllä kutsun Rinnaksi.

Vierailija
17/17 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän yleensä nämä pitkät nimet ole tarkoitettukin arkikäytössä lyhennettäviksi... T. Assuntina eli Tiina vaan noin arjessa... Mutta jos jostain syystä pitää nimen lyhentämistä loukkaavana, ei kannata ainakaan yli kolmitavuista nimeä antaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän