Yle: Raskausdiabetes yleistyy, koska synnyttäjät ovat entistä ylipainoisempia – Suomessa se todetaan jo viidenneksellä odottavista äideistä
https://yle.fi/uutiset/3-11523892
Mulla kokemus useammasta raskausaikaisesta diabeteksestä ja hieman yli 40 vuotiaana sairastuin sitten diabetekseen. Se on valitettavasti monella edessä.
Raskausdiabetestäni hoidettiin insuliinillä, kun pelkkä ruokavalio ei riittänyt. Nyt menee tablettihoidolla.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Sokerirasituskokeessa tuli tieto raskausdiabeteksesta. Olen 170 cm pitkä, raskauden lopussa painoin 53 kg . Neuvolassa painotettiin, että nyt laihduttamaan, ja minähän tein työtä käskettyä. Laihduin 6 kg ja vauva syntyi täysiaikaisena, painoa 2 kg 100 g. Söin käytännössä vain kanaa ja pieniä määriä rahkaa eli on ihan mahdollista pitää painonsa kurissa, mutta synnytyksen jälkeen jatkoin syömättömyyttä ja sairastuin anoreksiaan.
Mikään neuvola ei oikeasti käske näkemään nälkää raskauden aikana. Siinä kärsii vauvan kehitys, esimerkiksi aivojen kehitys vaatii energiaa ja lapsi kärsii loppuikänsä raskaudenajan ravinnon puutteesta
Vierailija kirjoitti:
Sokerirasituskokeessa tuli tieto raskausdiabeteksesta. Olen 170 cm pitkä, raskauden lopussa painoin 53 kg . Neuvolassa painotettiin, että nyt laihduttamaan, ja minähän tein työtä käskettyä. Laihduin 6 kg ja vauva syntyi täysiaikaisena, painoa 2 kg 100 g. Söin käytännössä vain kanaa ja pieniä määriä rahkaa eli on ihan mahdollista pitää painonsa kurissa, mutta synnytyksen jälkeen jatkoin syömättömyyttä ja sairastuin anoreksiaan.
Hei, kuka neuvolahenkilö on sinua kehottanut laihduttamaan noilla arvoilla? Tuohan on hoitovirhe!!
Onko tämä totta?
Jep ja neuvola on nimenomaan neuvola, neuvojen jakelija siis, ajatella voi myös itse. Jos itselleni 170/53 sanottaisi, et rupea laihduttamaan, olin sitten paksuna, tai en, vastaisin, et suksi kuuseen. Jos olisin paksuna ja mulle sanottais, lähtisin ovesta ulos, tekisin valituksen ja nostaisin jumalattoman mekkalan. Mut se on vaan minä.
Mistä tuo yleistyys johtuu? Ymmärrän että useammat jäävät haaviin jos rajoja on muutettu, mutta mikä sen raskausdiabeteksen aiheuttaa? Elintavat jotka muokkaavat aineenvaihduntaa jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kuka neuvolahenkilö on sinua kehottanut laihduttamaan noilla arvoilla? Tuohan on hoitovirhe!!
Onko tämä totta?
Kuulostaa epätodelta.
Eipä rajoitu nämä neuvot vain neuvolaan. 45 kiloiselle ja 160 senttiselle sanottiin kouluterkalla että syömisiä kannattaa tarkkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään neuvola ei oikeasti käske näkemään nälkää raskauden aikana. Siinä kärsii vauvan kehitys, esimerkiksi aivojen kehitys vaatii energiaa ja lapsi kärsii loppuikänsä raskaudenajan ravinnon puutteesta
No tämän ketjun perusteella useampikin neuvola käskee. Mulla ei tullut syömishäiriötä, mutta noudatin normaalipainoisena neuvolatädin määräystä "että yhtään kiloa ei sa enää tulla" (tuo 6kg painoa saanut), ja nälkähän siinä oli kun lapsi oli 2kg, istukka 1kg (sairaus), lapsivettä n.kilo, verta lisää n.kilo, kohdun ja rintojen kasvu noin kilo. Aivan älytöntä, mutta ensiodottaja ei osannut kyseenalaistaa. Välillä olin vuodelevossa supistusten takia, välillä kävin neuvolan neuvosta salilla kun painoa ei saa tulla. Valitusta tuli kun söin aamupalalla sekä kaurapuuroa, maitoa että marjoja, liikaa hiilareita! Sokeriarvoissa tämä marjanpopsinta ei näkynyt, mutta väärin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta neuvola neuvoo normaalipainoista laihduttamaan siten, että diabetesuhan takia raskauden vuoksi paino ei saa nousta lainkaan ja alkupainon pitää pudota. On muuten melkoisen kova homma, kun vauva+lapsivesi+kohdun muutokset nostavat painoa 5 kg verran joka tapauksessa.
Testataanko tosiaan raskaana olevia ihan yleisesti? Minulle on kaikissa raskauksissa sanottu, ettei ole mitään syytä tehdä sokerirasitustestiä joten sitä ei ole tehty. Onko tämä jotenkin poikkeuksellinen käytäntö? Olen parhaillaan raskaana joten kokemus on myös melko tuore...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta?
Neuvolalääkäri. Joka kertoi, että olen tuhoamassa lapseni koko loppuelämän korkeilla sokeriarvoilla ja ilmoitti, että ei olisi ensimmäinen huostaanotto, joka tehdään jo laitoselta, jos painoni nousee grammaakaan. Sokeri on yhtä vaarallista kuin viina. Ja minähän uskoin.
Mammat varmaan syövät liian vähän pullaa?
Vierailija kirjoitti:
Testataanko tosiaan raskaana olevia ihan yleisesti? Minulle on kaikissa raskauksissa sanottu, ettei ole mitään syytä tehdä sokerirasitustestiä joten sitä ei ole tehty. Onko tämä jotenkin poikkeuksellinen käytäntö? Olen parhaillaan raskaana joten kokemus on myös melko tuore...
Yli 25-vuotiaat testataan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä todettiin raskausdiabetes viimeisimmässä raskaudessa sokerirasituksen perusteella. Mittasin verensokereita päivittäin ja arvot pysyivät hyvinä. Lopulta minulle sanottiin, että ei tarvitse enää mitata, ei ole radia.
Olen ihan normaalipainoinen, liikuntaa harrastava ihminen. Muilla samoja kokemuksia, että testin tulos on ollut virheellinen? Vai tarkoittaako tämä, että on mahdollisesti riski sairastua diabetekseen?
Mutta pointtina, että itsekin olen noita tilastoja kaunistamassa, vaikka olikin väärä hälytys.
Mulla sama kokemus. Bmi 20,olen aina liikkunut runsaasti ja raskausaikanakin kävin pari kertaa viikossa salilla ja uimassa. Syön erittäin terveellisesti. Rasituksessa ylittyi paastoarvo. Jouduin "varmuuden vuoksi" mittaamaan synnytykseen asti, ei ainuttakaan ylitystä. Lapsi oli syntyessään todella siro, alle 3 kg, vaikka syntyi la:n jälkeen. Hoito koostui siitä, että terveydenhoitaja kertoo, miten kannattaisi liikkua ja jättää sokeri pois... Kumpikin oli kunnossa jo ennen radi-diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä todettiin raskausdiabetes viimeisimmässä raskaudessa sokerirasituksen perusteella. Mittasin verensokereita päivittäin ja arvot pysyivät hyvinä. Lopulta minulle sanottiin, että ei tarvitse enää mitata, ei ole radia.
Olen ihan normaalipainoinen, liikuntaa harrastava ihminen. Muilla samoja kokemuksia, että testin tulos on ollut virheellinen? Vai tarkoittaako tämä, että on mahdollisesti riski sairastua diabetekseen?
Mutta pointtina, että itsekin olen noita tilastoja kaunistamassa, vaikka olikin väärä hälytys.
Mulla sama kokemus. Bmi 20,olen aina liikkunut runsaasti ja raskausaikanakin kävin pari kertaa viikossa salilla ja uimassa. Syön erittäin terveellisesti. Rasituksessa ylittyi paastoarvo. Jouduin "varmuuden vuoksi" mittaamaan synnytykseen asti, ei ainuttakaan ylitystä. Lapsi oli syntyessään todella siro, alle 3 kg, vaikka syntyi la:n jälkeen. Hoito koostui siitä, että terveydenhoitaja kertoo, miten kannattaisi liikkua ja jättää sokeri pois... Kumpikin oli kunnossa jo ennen radi-diagnoosia.
Ja minulle ei kukaan puhunut väärästä hälytyksestä, diagnoosi mikä diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta?Neuvolalääkäri. Joka kertoi, että olen tuhoamassa lapseni koko loppuelämän korkeilla sokeriarvoilla ja ilmoitti, että ei olisi ensimmäinen huostaanotto, joka tehdään jo laitoselta, jos painoni nousee grammaakaan. Sokeri on yhtä vaarallista kuin viina. Ja minähän uskoin.
Missä kaupungissa tämä puoskari lääkäri on näitä ”ohjeita / neuvoja” jakamassa?
Pitäisi ainakin avi:lle tehdä hänestä tutkintapyyntö!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo yleistyys johtuu? Ymmärrän että useammat jäävät haaviin jos rajoja on muutettu, mutta mikä sen raskausdiabeteksen aiheuttaa? Elintavat jotka muokkaavat aineenvaihduntaa jotenkin?
Eiköhän tuo ole aika selvää kun synnyttäjien keski-ikä nousee koko ajan. Minullakin oli radi. Olin 41 -vuotias ja lihava. Ei ollut yllätys.
Onneksi (?) muillakin samoja kokemuksia kuin minulla: BMI ennen raskautta 20, tällä viikolla LA ja painoa tullut nippa nappa se 6 kg. Raditestissä ei arvot edes ylittyneet vaan olivat juuri ylärajalla, eipä siinä, seurantaan silti.
Neuvolasta saadut ohjeet olivat aivan sysipaskat, ed. epäilijöille tiedoksi, että kyllä, jos olisin ohjeita kirjaimellisesti noudattanut, olisi mullakin päiväkohtainen kalorivaje ollut luokkaa 700-1000 kcal miinuksella! (Olen naiseksi todella pitkä ja harrastan paljon liikuntaa, minkä vuoksi jo pelkkä koomakulutukseni on +2000 kcal. Laskettu yhdessä PT:n kanssa.) Samoin muutenkin vitutti/vituttaa koko ajan niin diabeteshoitajalta kuin terkalta koko ajan tihkuva vihjailu tuosta ylipainosta. Onneksi en ole syömishäiriötaustainen, ja onneksi odotan jo tokaa, niin että olen soveltaen käyttänyt ihan omia ohjeitani. Esimerkiksi minkään valtakunnan rasvattomia tuotteita en suuhuni sullo. Samoin jatkuva leivän puputtaminen tuntuu omituiselta, sillä eikö 1. rasva pidä nälkää paremmin ja eivätkö 2. hiilarit nosta verensokeria!?
Toinen lähipiiristäni radiseurannassa oleva on linnunluinen kiipeilyä harrastava ystäväni, joka on niin laiha että joutuu suihkussakin hyppimään edestakaisin kastuakseen. Kolmas, jolle radi napsahti, on SM-tason jalkapalloilija. Eli lakatkaa nyt nuzzimasts sitä ylipainoa ainoana mahdollisena selityksenä!
Samoin se, mikä jäi diabetesohjauksessa kokonaan mainitsematta, on unettomuuden/huonounisuuden ja huonon insuliiniaineenvaihdunnan täysin 1:1-suhde, eli mitä huonommin nukkuu, sitä surkeammin keho käsittelee insuliinia. (Mulla tää näkyy ihan arvoissa, eli tismalleen samalla ruokavaliolla saan huonosti nukutun yön jälkeen umpisurkeita arvoja, ja taas hyvin nukutun jälkeen pysyvät nätisti aisoissa.) Joku viitseliäs toimittaja voisi halutessaan googlailla vaikkapa "insomnia + gestational diabetes".
Toinen mainitsematta jäänyt asia oli makeutusaineiden käyttö, kun koko ajan vaan keuhkottiin siitä miten sokeria ei saa syödä! Tiesittekö esim. sitä, että tavallisimman pöytämakeuttajan, Hermesetasin, toinen vaikuttava aine on syklamaatti, joka on karsinogeenisenä vaarallinen raskaana oleville naisille? Enpä tiennyt aluksi minäkään, eikä siihenkään reagoitu mitenkään kun kerroin sitä käyttäväni, sillä tärkeintähän on ettei kitaani vahingossakaan eksy sokeria. On se silti kiva että näitä saa itse googlailla, niin ei tarvitse terveydenhuollon ammattilaisten turhaan minun neuvomiseeni käyttää aikaansa. Mutta muista ei sitä sokeria!
Olin 39v pulska toissynnyttäjä, joka joutui sokerirasituskokeeseen 3 kertaa, koska aina tuli väärä tulos eli ei radia. Lopulta ilmoittivat, että iän ja painon takia riski on korkea, joten sain tiukan ruokavalion. Söin mitä sattui, sokerit oli koko ajan matalalla ja sain kiitosta siitä, miten vakavasti otin asian.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan aika myöntää, että nyt pitää laittaa stoppi kehopositiivisuuspaskalle ja saada tämä kansa laihtumaan
Mikään ei maistu niin hyvältä kuin miltä jäntevä/tiukka/kiinteä vartalo tuntuu.
Ulkonäkö hyödyistä puhumattakaan mieleen tulee vielä parempi:
-Olotila
-Energiataso
-Terveys
Mutta onhan se vain myös upeaa, kun vartalo näyttää hyvältä. Sitä kun ei voi feikata. Kasvoja voi kaunistaa meikillä, mutta ei ole vielä kehitetty asiaa jonka avulla voit feikata itsellesi jäntevän vartalon.
Tämän takia hyvä vartalo on tämän päivän suurin statussymboli vailla vertaa. Sitä ei voi feikata. Se näyttää rehellisesti sen mitä sinä olet. Ei ole olemassa suurempaa lausuntoa sinusta.
Lähes kaiken muun voi feikata, mutta tätä osaa ei.
60-70% suomalaisista ihmisistä on ylipainoisia tai överirasvottuneita, sen myötä se harva joka on oikeasti kunnossa eroaa muista ihmisistä täysin uskomattomalla tavalla. Tällainen ihminen on lähes suorastaan oikea kävelevä seksisymboli, kun verrataan muihin ympärillä oleviin ihmisiin.
Tämä on yksi ainoa oikeasti merkittävä asia, mihin ihmisen kannattaa panostaa. Millään muulla ei ole suurempaa heijastusvaikutusta AIVAN KAIKKEEN elämässäsi.
Minut taas patistettiin laihduttamaan, vaikka painoin 42kg raskauden lopussa. Lääkärien mukaan olin runsaasti ylipainoinen.