Oletko ollut aupairina? Lähtisitkö eläkkeellä uudestaan?
Itse en nuorena ollut, koska ei ollut silloin mitään kokemusta lapsista.
Nyt tulevaisuuden haaveeni on olla mummoaupair!
Millaisia kokemuksia AU pair-hommista?
Kommentit (26)
AU pairin työtunnithan on jotain 5-6h päivässä ja viikonloput vapaat?
Kyllä siinä ehtisi käydä nähtävyyksiä katselemassa. Vähän katsoo toisten lapsia, pesee pyykit ja laittaa ruokaa.
Ns. Granny-aupairithan ovat nykyään aika suosittuja maailmalla. Lapsille melko lailla turvallisempi ja vakaampi valinta kuin bailaava teini.
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan.
Au pair -homma sopii nuorelle joka hamuaa itsenäistymään, näkemään maailmaa, bailaamaan, kokemaan vierasta kulttuuria ja on kyllin nöyrä kuuraamaan toisten huushollia.Se oli hieno kokemus 19-v, mutta tuskin enää 59-v.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/erkki-hakkarainen-lahti-au-pai…
Mummoaupair ei voi saada palkkaa ellei tehdä työsopimusta. Joten tekee sopimuksen, johon ei kuulu mikään koko kodin tehosiivous. Ilmoittaa, että hoitaa lapsia x tuntimäärään viikossa, tekee arkisin ruoan ja lapsille välipalan ja siivoaa keittiön ruoanlaiton jälkeen. Pitäisi riittää.
Granny Au Pairs cannot receive any money from the Host Family if they work and stay in the Host Country as volunteers. Still, the Host Family should consider covering the costs of the Granny Au Pair’s travel to the Host Country, private insurance cost, language course fee or even cost of transportation in the Host Country and the Granny’s shopping.
It’s really nothing compared to the cost of other childcare solutions and it’s a nice gesture toward the person who wishes to help the family almost for free.
The Granny Au Pair can receive financial gratification only if she signs an employment contract with the Host Family and the Host Family hires her as a nanny.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä ehtisi käydä nähtävyyksiä katselemassa. Vähän katsoo toisten lapsia, pesee pyykit ja laittaa ruokaa.
Harvon niitä työtunteja on oikeasti noin vähän. Minullakin oli vilkkaat 4- ja 5-vuotiaat veljekset hoidettavina ja usein heidän kavereitaankin kylässä. Olisi pitänyt siivota, silittää jne. samaan aikaan. Ei se onnistunut. Tein ne kotityöt kun pojat oli (esi)koulussa ja käytännössä työpäivät oli jopa 9 h.
Vierailija kirjoitti:
1 vp/vko. Arkena vapaan aika niin ja näin. Muu työaika on sirottunut pitkin päivää.
Au pair hommassa idea on laajentaa maailmankuvaa. Se edellyttää yhdessäoloa muiden kanssa. Kai se mummeli käy leffoissa, diskoissa, pizzalla ja bailaamassa sitten 50 vuotta nuorempiensa kanssa...
Olin 17 vuotiaana au pairina rikkaassa perheessä, jossa päähommani oli vahtia talon aarteita rouvan käydessä asioilla. Se oli tylsä homma, mutta vapaata oli riittävästi. En menisi ainakaan sellaiseen hommaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvon niitä työtunteja on oikeasti noin vähän. Minullakin oli vilkkaat 4- ja 5-vuotiaat veljekset hoidettavina ja usein heidän kavereitaankin kylässä. Olisi pitänyt siivota, silittää jne. samaan aikaan. Ei se onnistunut. Tein ne kotityöt kun pojat oli (esi)koulussa ja käytännössä työpäivät oli jopa 9 h.
Aikuisena voi sanoa, että ei suostu tuollaiseen. Eli että jos on tarkoitus pääasiassa vahtia lapsia niin silloin ei tee juurikaan siivousta ym kotitöitä. Sopii asiat etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 vp/vko. Arkena vapaan aika niin ja näin. Muu työaika on sirottunut pitkin päivää.
Au pair hommassa idea on laajentaa maailmankuvaa. Se edellyttää yhdessäoloa muiden kanssa. Kai se mummeli käy leffoissa, diskoissa, pizzalla ja bailaamassa sitten 50 vuotta nuorempiensa kanssa...
Miksi se mummeli ei voisi laajentaa maailmankuvaansa käymällä museoissa, luontoretkillä, luennoilla, lukupiirissä, yms? Vain disko ja pizzako laajentavat maailmankuvaa?
Ihmisiä on muitakin kuin nuoret AU pair kollegat.
Itse sopisin viikonloput kyllä vapaiksi. Toki voisin viettää vapaa-aikaa isäntäperheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko ne pakollisia? Bailaaminen ja pitsansyönti teinien kanssa laajentaa kovastikin maailmankuvaa?
En ole ollut eikä tulisi mieleenikään lähteä. Todellinen kauhukuva ihmiselle, joka ei pidä lapsista eikä todellakaan haluaisi asua vieraiden ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan.
Au pair -homma sopii nuorelle joka hamuaa itsenäistymään, näkemään maailmaa, bailaamaan, kokemaan vierasta kulttuuria ja on kyllin nöyrä kuuraamaan toisten huushollia.Se oli hieno kokemus 19-v, mutta tuskin enää 59-v.
Jos ottaa tuosta pois itsenäistymisen, miksi ihmeessä nuo asiat eivät voisi koskea myös 59-vuotiasta. Kyllä minä vanhempanakin haluan nähdä maailmaa ja olen kyllin nöyrä kuuraamaan toisten huushollia. Työtähän se on kuten moni muukin työ.
Johanna Raunion ex-mies meni eläkeiässä Englantiin aupairiksi. Käsittääkseni oli oikein hyvä kokemus.
Mä voisin hyvinkin lähteä. Englanti hallussa, lapsista tykkään ja kokemusta on, bailaaminen ei kiinnosta mutta paikallinen elämä kyllä.
Ja mitä tulee maailmankuvan laajentamiseen, niin kyllä sitä tässä 50 v. on laajennettu jo ihan tarpeeksi.....eikä se laajene kyllä diskossa ja pizzalla laajenee vaan perse, hahhah......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, että vapaata on todella vähän, mutta sitten on kuitenkin aikaa käydä bailaamassa. Luulenpa, että olisi paljon helpompaa sovittaa siihen vähään vapaa-aikaan sellaisia "aikuisen ihmisen kokemuksia" esim nähtävyyksiä ja teattereita ja kahviloita kuin bailaamista, jossa maataan seuraava päivä krapulassa. Eipä siinä kyllä maailma kovin kummoisesti laajennu, jos vapaa-aika vietetään pimeässä yökerhossa ja sängyssä maaten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla erikoinen käsitys maailmankuvan laajentamisesta 😂😂😂
Olen ollut ja voisin lähteä. Minulla kävi hyvä tuuri paikan suhteen. Työajoista pidettiin kiinni ja palkkiota sain yli minimin heti kun hoidin tehtävät itsenäisesti. Todennäköisesti osaisin valita uuden hyvän paikan, mutta jos vaatimukset olisivat yli sovitun, vaihtaisin paikkaa epäröimättä.
Ei liikaa pieniä lapsia, varakkaampi perhe ja sovitusti 25 tuntia työskentelyä viikossa on täysin mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut eikä tulisi mieleenikään lähteä. Todellinen kauhukuva ihmiselle, joka ei pidä lapsista eikä todellakaan haluaisi asua vieraiden ihmisten kanssa.
Usein ns. Granny au pairit asuvat omillaan. Riippuu perheen toiveista. Ei kaikilla ole tarjota aupairille omaa huonetta.
Mä olen ollut kaksi kertaa Au Pairina, enkä kyllä käynyt bilettämässä :/ 15-vuotiaana olin kesän Amerikassa ja 25-vuotiaana 4 kk Alankomaissa, kun pidin siellä koulusta välivuotta.
Amerikassa nyt olin niin nuori, että perheen vanhemmat mua kierrätti vapaa-ajalla näkemässä paikkoja. Alankomaissa mun työajat oli aamulla pari tuntia ja muutama tuntia. Joskus päivällä silitystä tms. Tein puutarhatöitäkin, josta mulle maksettiin erikseen. Mutta muuten päivät olin vapaana ja kävin paljon museoissa ja ihan vaan kaupungilla (Haagissa) pyörimässä. Au pair -perhe maksoi mulle julkisen liikenteen lipun ja museokortin. Viikonloput olin poikaystävän luona. Olin jo siis asunut melkein kaksi vuotta Alankomaissa, joten tuttuja oli jo.
No en todellakaan.
Au pair -homma sopii nuorelle joka hamuaa itsenäistymään, näkemään maailmaa, bailaamaan, kokemaan vierasta kulttuuria ja on kyllin nöyrä kuuraamaan toisten huushollia.
Se oli hieno kokemus 19-v, mutta tuskin enää 59-v.