Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako ottaa vaihtari perheeseen?

Äiti
07.09.2020 |

Ollaan oltu useamman lukioikäisen nuoren host -perhe, ja jälleen saamassa uusi perhenjäsen.

Onko joku muu samassa tilanteessa, ja tykkäisi keskustella? Kysyä kokemuksista?

Nuoret ovat olleet fiksuja, mutta silti olisin välillä kaivannut rehellistä vertaistukea. Netin palstoilta löytyy kyllä kauhukokemuksia, ja järjestöjen omilta sivuilta hitusen sensuroituja kannustavia kokemuksia. (Ymmärrettävästi!)

Järjestöillä on periaatteessa koulutusmateriaalia ja yhteyshenkilöt, mutta kun perheistä on pulaa ja sijoittamisella kiire, tulee niitä kulttuuri- ja persoonallisuusylläreitä. Tulee, vaikka olisi harkittu pitkään hakemusten äärellä.

Olen nähnyt tosi onnistuneita matcheja ja syvää kiintymystä, mutta myös vaivoin nieltyä ärsytystä ja pettymyksiä. Osan meillä käyneistä nuorista olisin voinut adoptoida, mutta alla on joitain esimerkkejä niistä hankalammista arjen ajatuskuplista:

-"Nuori olisi voinut kertoa, että netflix ja some ovat hänen tärkeimmät harrastuksensa."
-"Kaikki on periaatteessa ok, mutta tuntuu, ettei nuori pidä Suomesta tai meistä."
-"Apua, nyt tuli sanottua liian suoraan ja napakasti."
-"Nuori meni huoneeseensa taas. Ei kai pelkää meitä, vai onko vain väsynyt?"
-"Sisarukset eivät löytäneetkään yhteyttä. Harmi."
-"Ovatko omat lapseni saaneet tarpeeksi huomiota?"
-"Minun pitää selittää, miten Wilma toimii, ja auttaa löytämään kavereita."

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kotityöt on meillä ollut kaikista mäntein rasti.

Molemmilla vaihtareilla ollut kotiäiti-äiti, eikä he ymmärtäneet, että a) lastenkin pitää tehdä kotitöitä ja b) niitä kotitöitä ei työssäkäyvä perheenäiti voi organisoida niin, että "kaikki yhdessä tekee kaiken aina".

Tää jälkimmäinen oli lopulta ylipääsemätön ongelma, kun meillä tosiaan on vain listat, mitä lapsilta odotetaan ja he tekee niitä joko päivittäin tai viikottain. Ranskalaistyttö koki että häntä kohdellaan piikana, JOS HÄN YKSIN JOUTUU TEKEMÄÄN. Hirvittävä meteli asiasta. Hän ei siis voinut esim tyhjentää pesukonetta muuten kuin että samaan aikaan kaikki muutkin tekee kotitöitä ja se äiti eli minä toimii työnjohtajana.

Hän koki loukkaavana myös sen, että tiskikone olisi pitänyt täyttää suoraan pöydästä. Eli hänelle piti ensin jonkun kantaa ne astiat metrin päähän tiskipöydälle. Meillä on pieni keittiö, eikä muutenkaan tuossa mitään järkeä.

Eihän siitä mitään normiperheessä tule.

Tosi harmillinen tilanne! Onneksi aika poikkeuksellistakin, sanoisin. Omien neljän kohdalla sikäli tuuria, että jokainen teki saman verran kuin muu perhe. Yksi "vain" pyydettäessä, muut ihan omasta aloitteestaan. Meillä ei ollut vuoroja, kun vain yksi lapsi kotona. Sanottiin esim. "Kun tulet niin aikaisin koulusta, tyhjää tiskikone ja vie roskat."

Kuullut, että suht yleistä tuntuu olevan, ettei nuori oikein tiedä, mitä hän voi komentamatta ja/tai neuvomatta tehdä. Ettei osata olla vielä aloitteellisia tai ole ns pelisilmää.

Tämä tyttö ei mitenkään arkaillut tms vaan nimenomaan hän halusi ja VAATI että meidän perheessä ihan kaikki toimisi kuin kotona Ranskassa.

Siis ihan kaikki.

Esim mikään vähänkään oudompi ruoka ei käynyt, ranskalaisia ruoka-aineita ei saanut käyttää "väärin" (laitoin chevren väärin), ruoka-ajat ja ateriat (kolme ruokalajia joka kerta), kotitöiden teko, koulu (sain hänelle paikan yhdestä Suomen parhaista lukioista, hänestä se oli huono, vaikka kotona Ranskassa kävi jotain tuppukylän kunnallista lukiota), Helsinki oli perseestä, bussit kamalia (matka 4 minuuttia)...

Kun hän tuli meille, minä yritin puhua hänelle ranskaa ja hän erikseen tuhahteli, miten ei edes tajunnut, että puhun ranskaa koska äännän niin surkeasti... Ja olen sentään koulutukseltani kielten ope...

Puh.

Vierailija
42/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä prosessi se vaihtarin ottaminen on? Pitääkö alkaa valmistautua kuinka monta vuotta etukäteen?

Lyhyt. Haastattelijan pitäisi käydä kotona, mutta ihan aina niin ei ole tehty. Jos esim aiempaa vastaavaa kokemusta. Perheistä on kova pula.

Jos haluaisi vaikka lukuvuodeksi 2021-22 vaihtarin, kannattaa tutustua hakemuksiin helmi-huhtikuussa 2021 kun on tosi paljon valinnanvaraa. Päätös sitten keväällä, ja voi jo viestitellä kesän nuoren kanssa. Tulevat elo- tai syyskuussa.

Ps. Kesänuoresta helppo aloittaa!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ainakaan ottakaa, jos teillä ei ole tilaa. Jokainen tarvitsee välillä omaa rauhaa ja yksityisyyttä = oman huoneen, jossa oven saa lukkoon. 

Vierailija
44/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä prosessi se vaihtarin ottaminen on? Pitääkö alkaa valmistautua kuinka monta vuotta etukäteen?

Lyhyt. Haastattelijan pitäisi käydä kotona, mutta ihan aina niin ei ole tehty. Jos esim aiempaa vastaavaa kokemusta. Perheistä on kova pula.

Jos haluaisi vaikka lukuvuodeksi 2021-22 vaihtarin, kannattaa tutustua hakemuksiin helmi-huhtikuussa 2021 kun on tosi paljon valinnanvaraa. Päätös sitten keväällä, ja voi jo viestitellä kesän nuoren kanssa. Tulevat elo- tai syyskuussa.

Ap

Me ollaan kesät saaressa saaristossa. Mahtaako se kesänuori sopeutua sinne?

Vierailija
45/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt ainakaan ottakaa, jos teillä ei ole tilaa. Jokainen tarvitsee välillä omaa rauhaa ja yksityisyyttä = oman huoneen, jossa oven saa lukkoon. 

Meillä on lukot vain vessojen ovissa.

Vierailija
46/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vaihtarit on käytännössä teini-ikäisiä lapsia. Eli näkeekö tässä kukaan mitään riskiä ollenkaan?! Jos et jo tässä vaiheessa tajua mitä tarkoitan, niin olkoot....

Teini on, eli osin aikuinen ja osin lapsi. Ovat olleet vastuullisempia, ahkerampia ja usein kohteliaampiakin kuin itse kasvattamani.

Perheet ovat monenlaisia, mutta useampia vaihtareita majoittaneilla näyttäisi usein olevan kokemusta useammasta omasta lapsesta, joista osa on ehkä jo pesästä lentänyt. Tai halutaan kouluikäiselle kielikaveri.

Ap

Vierailija
47/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vaihtari ottaa koko vuodeksi? Jos ottaisi vain puoleksi vuodeksi? Onko sellaisia ohjelmia?

Vierailija
48/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö vaihtari ottaa koko vuodeksi? Jos ottaisi vain puoleksi vuodeksi? Onko sellaisia ohjelmia?

on

Vierailija
49/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku oli Jenkeissä vaihtarina eronneen miehen luona. Mies oli arkisin matkatöissä, serkku asui arjet yksin sen miehen hulppeassa omakotitalossa, jossa oli uima-altaat ym. Viikonloput reissasivat jossain vuoristossa ym retkillä yhdessä.

Kyseinen serkku on siis poika.

Eli voihan se vaihtari olla yksin kotona?

Vierailija
50/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkä sopeutuu, ehkä ei. Jos tulee eka kertaa elämässään Eurooppaan, voi olla tosi pettynyt, jos ei pääse yhtään retkeilemään tai nähtävyyksien pariin.

Kannattaa valita hakemuksen perusteella "eräjorma", joka ei viihdy kahviloissa ja ostoskeskuksissa.

Ap

Vierailija
51/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti jos on nätti ja kaunistissinen. Nam!

Vierailija
52/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihtari on j ä n nätyttö ja perheessä on teinipoika, niin voi olla ettei poika ole enää neitsyt vierailun jälkeen. Nimim. "true story".

Vierailija
53/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon se vaihtari haluaa viettää perheen kanssa aikaa?

Ajattelin, että voitaisiin ottaa vaihtari, kun lapsi menee kolmannelle luokalle kouluun. Eli jonkun vuoden päästä. Viihtyisikö se vaihtari meidän kanssa, lähtisi mökille ja Helsinkiin teatteriin ym viikonloppuna?

Lapsi on joka toisen viikonlopun isällään. Pitäiskö mun sitten keksiä sen vaihtarin kanssa yhteistä ohjelmaa? Tai siis, haluaako sellainen vaihtari kiertää kanssani museoissa ja teattereissa?

Vierailija
54/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäänyt ystäväperheen vaihtarikokemuksista se mieleen, että esim jenkit haluaa, että niiden vaatteet pestään joka käytön jälkeen. Kerran päällä ja pesu. Ymmärrän alusvaatteet ja urheiluvermeet. En ymmärrä, että huppari pestään yhden käytön jälkeen ellei se ole hikinen.

Kannattaa opastaa, miten täällä toimitaan -ja nuori saa pestä itse vaatteensa. Ei kannata ottaa itselle ns ärsyttävää lisätyötä. Malesialainen ja brasilialainen heittivät vanhalla hellekokemuksellaan farkut puolen päivän jälkeen pyykkiin. Olikin uutta, että kuivuminen vei vuorokauden.

Vierailija
55/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkä sopeutuu, ehkä ei. Jos tulee eka kertaa elämässään Eurooppaan, voi olla tosi pettynyt, jos ei pääse yhtään retkeilemään tai nähtävyyksien pariin.

Kannattaa valita hakemuksen perusteella "eräjorma", joka ei viihdy kahviloissa ja ostoskeskuksissa.

Ap

Suomen ostoskeskukset on kyllä aika laimea esitys. Olet nähnyt yhden, olet nähnyt kaikki, niissä on aina ne samat liikkeet.

Retkeillään me saaristossa ristiin rastiin.

Vierailija
56/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäänyt ystäväperheen vaihtarikokemuksista se mieleen, että esim jenkit haluaa, että niiden vaatteet pestään joka käytön jälkeen. Kerran päällä ja pesu. Ymmärrän alusvaatteet ja urheiluvermeet. En ymmärrä, että huppari pestään yhden käytön jälkeen ellei se ole hikinen.

Niin pestään meilläkin vaatteet yhden käyttökerran jälkeen ja samoissa vaatteissa ei kahta päivää lapsi kulje. Olen jenkkisarjojen kasvatti joten sieltä on iskostunut nämä säännöt vaikka ikinä en Norjaa kauempana ole käynyt eläessäni. 

Vierailija
57/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö vaihtarille olla oma huone?

Voiko sitten, kun on yksin asuva mummo, ottaa vaihtarin?

Millainen on perheen vastuu alaikäisen vaihtarin edesottamuksista? Jos hän vaikka osallistuu kännibileisiin ja ajaa ajokortittomana autoa tai muuten joutuu vapaa-ajallaan onnettomuuteen esim pulkkamäessä, saako isäntäperhe jonkun haasteen jenkkiasianajajalta?

Ei tarvitse.

Voi.

Vaihtarijärjestö on vastuussa noista ja vaihtarin vanhemmat. Ei host-perhe. Tietty jos se host-perhe jotenkin toimillaan aiheuttaa tilanteet, se on eri juttu.

Meidän vaihtari mursi peukalonsa laskettelurinteessä. Järjestö maksoi yksityislääkärikulut.

Eli vaihtarin voi majoittaa esim alakouluikäisen kanssa samaan huoneeseen? Mahtaako se vaihtari sitten kovin hyvin viihtyä?

Ei kyllä teini-ikäinen viihdy minkään vieraan lapsen kanssa samassa huoneessa. Kyllä yksityisyyttä pitää olla oman huoneen muodossa.

Sitten me ei ehkä voida ottaa vaihtaria. Ellei häntä voi majoittaa olohuoneen nurkkaan tai oman lapsen kanssa samaan huoneeseen.

Tai sitten mun pitäisi nukkua oman lapsen kanssa samassa huoneessa. Ja antaa tuplavuode vaihtarille.

Olohuoneen nurkassa viihtyy vielä vähemmän. Olin itse vaihtarina ja sain perheen nuorimman lapsen huoneen omaan käyttööni, nuorimmainen nukkui sitten vanhempiensa huoneessa.

Vierailija
58/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon se vaihtari haluaa viettää perheen kanssa aikaa?

Ajattelin, että voitaisiin ottaa vaihtari, kun lapsi menee kolmannelle luokalle kouluun. Eli jonkun vuoden päästä. Viihtyisikö se vaihtari meidän kanssa, lähtisi mökille ja Helsinkiin teatteriin ym viikonloppuna?

Lapsi on joka toisen viikonlopun isällään. Pitäiskö mun sitten keksiä sen vaihtarin kanssa yhteistä ohjelmaa? Tai siis, haluaako sellainen vaihtari kiertää kanssani museoissa ja teattereissa?

Kun valitsee huolella sopivan nuoren, ei pitäisi olla ongelmaa. Otat vaikka museoiden ystävän... Nuorelle kannattaa etsiä 1 tai 2 kivaa harrastusiltaa viikkoon, niin arki menee omalla painollaan.

Tuosta yhdessä olosta ja itsenäisyydestä kannattaa jutella jo ekana päivänä avoimesti. Esim toivooko, että nuori viettää paljon aikaa olkkarissa tai onko itse niin väsynyt, että tarvitsee päivittäin oman hiljaisen hetken ihan yksin.

Moni vaihtari on itsekin eroperheestä. Joskus vaihtari vierailee Suomessakin lasten mukana toisella vanhemmalla.

Eli lukekaa hakemus suurennuslasilla, ja kun nuori on tullut, älkää olettako mitään, vaan kommunikoikaa ja kommunikoikaa.

Ap

Vierailija
59/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittuuko vaihtari lähimpään yläkouluun tai lukioon vai esim läheisen isomman kaupungin kouluun?

Host-perhe valitsee koulun. Ja yläkoululaisia ne ei ole koskaan. Lukiolaisia.

Ei aina. Host-perhe toivoo koulua mutta koulu valitsee itse ottaako vastaan. Jotkut järjestöt ottaa myös ysiluokkalaisia, mutta niistäkin suurin osa menee lukioon koska on alottaneet koulu aiemmin omassa maassa

Vierailija
60/84 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen hinku teillä on saada joku pissis nurkkiinne hyytsättäväksi? Itse ollaan valmiita muuttamaan vaikka komeroon että kermapeppu saa iman huoneen jne. Mitä järkeä?