Kertokaa mulle miksi maalaistalojen pihat ovat rojua täynnä
ja kaikki putoaa käsistä ja jää niille sijoilleen.
Pihoilla on lähes poikkeuksetta enemmän tai vähemmän isoa ja pientä roinaa.
Käyn eräällä tallilla ja pistäydyimme läheisessä maalaistalossa. Pihalla oli perinteisiä autonrenkaita, ikivanha ruostunut puimuri ja muita maatalouslaitteita. Joka nurkassa ulkona oli jotain: katkenneita suksisauvoja, ruostunut puukko, pesusieni, keittiölasta, tyhjiä muovipusseja rytättynä, puhjennut jalkapallo, rikkinäistä sitä sun tätä.
Eikö tavaraa voisi vain siivota ja toimittaa kaatopaikalle? Miksi kaikki putoaa kädestä siihen paikkaan ja sitä ei koskaan korjata pois?
Kommentit (48)
Kiinnostaisi kyllä tietää, mitä ihmeen alapeukuttamista viestissäni on noin paljon. Kukaan ei ole kuitenkaan vastannut millään tavalla.
17
Tässähän varmaan vaan ärsyttää se, että kaikilla roju ei ole "poissa silmistä, poissa mielistä". Vaikka kaatopaikalle kiikuttaa rojua niin siellähän se silti lojuu/maatuu/"käsitellään" pidempään kuin me elämme, vaikkemme sitä näekään junamatkalla. Kannattaa miettiä, että onko tarpeen ostaa se uusi sohvaryhmä joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:28"]
Minäpä kerron omasta puolestani.
Täältä on sen verran pitkä matka ja vaivalloista hankkia kaikenlaista varaosaa. Siksi vanha leikkuupuimuri ja muuta "romua" voi olla odottamassa uusiokäyttöä, tai itse asiassa varaosina.
Se ei ihan pidä paikkaansa, että kaikilla pihoilla lojuisi ties mitä pesusieniä, puhjenneita jalkapalloja ym. Kyllä aloittajan kuvaama tapaus on aivan yhtä harvinainen kuin ylisiisti englantilaismallinen puutarhapiha.
[/quote]Kun sulla on aikaa niin mikset pura sitä puimuria ja laita varaosia siististi laatikoihin
[/quote]
Tirsk, illan naurut. Vaikka minä en niinkään maatalouskoneista ymmärrä, mutta autoista niin: puimuri lihoiksi siististi laatikkoon.
ps. käyhän ehdottamassa tätä samaa asiaa jossain äijäpalstalla. muahhahhaaa
On se kummaa etta tyhmat, lukutaidottomat amerikkalaiset osaavat pitaa pihansa siisteina, koirankakat kerattyna ja nurmikot leikattuna vaikka vetavat pitkaa paivaa toissa eika vuosilomaakaan ole kuin pari viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:38"]
Luonteesta kiinni. Mun mies on viljelijä ja tyypiltään sellainen, että tekee kaikkea innovatiivista ja keskittyy olennaiseen ja tekee sen mikä on rahan kannalta olennaista. Eikä ole oppinut kotonaan siistiksi. Se sitten näkyy työssään. Eli siivoamisella ei ole miehelle arvoa, hänellä ei ole esteettistä silmää, joka vaatisi siivoamista, kotona sisällä sama juttu.
Minä sitten epätoivoisesti yritän parhaani, ja hoen miehelle, että koko ajan ei voi vain innovoida, vaan välillä pitää keskittyä vain perushommiin ja siivoiluun. Mies on sitten ratkaissut asian niin, että tilasi meille taloon siivoojan ja houkuttelee taskurahalla naaprin lapset niittämään pihoja.
Minä sitten yritän jatkaa väsytystaistelua ja hoen miehelle, että vaikka hän onkin se viljelijä, niin aina ei voida tehdä vain hänen tavallaan. Vaan tämä on minunkin kotini ja minulle on tärkeää, että ympäristökin on huoliteltu. Toivottavasti taisteluni tuo lisää tulosta ja laitetaan taas seuraavaksi pihapiiriä jostain kohtaa parempaan kuosiin.
[/quote] tuo esteettinen silmä puuttuu minunkin mieheltäni! Olen ollut asumuserossa sen takia muttei auttanut.ystävät ei sitä ymmärrä ja luulevat että olen itse niin sotkuinen. Mieheni kävelee kengät ja työpuku päällä sisälle ja saattaa tuoda moottorisahan sisälle ja kaikki rojut tulee sisälle,eteisen antiikki piirongin päälle,jonka haluaisin pitää nättinä ja siistinä.keittiön työtasot täynnä rojuja,ruokapöydälle levitetään postit myös ne kirjekuoret joista on otettu kelan kirje pois tai joku vastaava,vaikka vieressä on paperiroskalaatikko/lehtilaatikko.piha on täynnä rakennuspuuta,naulasia puita jotka oottaa pilkkomista,koneita,ja pahvia,koiran ruokapurkkeje,peltisiä.arvatkaa mikä työ mulla on joka päivä yrittää siivota miehen jälkiä sen lisäksi että yritän tehdä perusjutut eli pyykinpesu,tiskaus,ruoka,vauvanhoito,imurointi,lehtien haravoiminen,uunien lämmitys,puunkanto,ym.asumme torin lähellä taajamassa!
Osalle ihmisistä romu voi olla tärkeää, eikä yksinomaan varaosamielessä. Monille se tekee ympäristön eletyn näköiseksi. Lisäksi vanhoihin autonraatoihin ym. saattaa liittyä jopa muistoja ja muita lämpimiä ajatuksia.
Kyllä sotkuisia pihoja on hyvin paljon myös kaupunkien OKT-alueilla. Lännessä ehkä himppusen vähemmän kuin idässä ja varsinkin pohjoisessa, mutta kyllä romunkerääjiä löytyy Länsi-Suomestakin ihan yhtä lailla (poislukien seudut, joilla ruotsi raikaa).
Porista maaseudulle päin mentäessä, varsinkin, jos poikkeaa pääteiltä vähän syrjemmille teille, saattaa törmätä tälläisin törkypirtteihin ihan samalla tavalla kuin jossain Kemijärvellä tai Ilomantsissa. Yleensä tosin Länsi-Suomessa pyritään pitämään edes "julkisivu" kunnossa, eli osa tontista tai vaikka edes se maantien ja rakennusten välinen piha-alue, takapihan ei ole niin väliä...
Maataloissa tehdään ja rakennetaan paljon. Ihan se työntekokin tekee pihoista "sotkuisen" näköisiä. Meidän tilalla esimerkiksi on 16 rakennusta (ei kaikki sentään samassa läjässä), joten joka vuosi pitäisi jotain rakennusta olla maalaamassa ja toiselle tekemässä peruskorjausta. Jossain on siis jatkuvasti rakennustelineitä pystyssä. Ja jotta niitä telineitä ei tarvitsisi joka armaan vuosi rakentaa alusta asti uudelleen, niin telineaihiota säilytellään väliajat jossain konehallin seinää vasten. Samoin isolla tilalla on käytössä olevia koneita ainakin parikymmentä. Niistäkin on joku koko ajan pesussa, kuivumassa, rasvauksessa, korjauksessa, huollossa siinä pajan edessä enemmän tai vähemmän levällään.
Moni kokematon ei ihan tosissaan hahmota miten paljon sitä hommaa on. Todella siistejäkin maatiloja on. Mutta ne on usein niitä, jotka eivät ole enää niin aktiivisia, joissa asuu eläkeläisiä ja pellot on vuokrattu pois.
Rovaniemi on todellakin hyvä esimerkki (Korkalovaaran, Ounasmetsän, Ylikylän, Rantavitikan ja Ounasjoentien omakotitaloalueet etenkin, Ranuoista ja Sinetöistä yms puhumattakaan) siitä miten ok -talon pihan saa näyttämään törkyseltä! 7 autonraatoa vesi- ja lumisateista ja vuodesta toiseen siinä pihassa, rengaspinoja, "sadevesisaaveja," pölkypyörien osia, ruostuneita rullakoita jne. AIVAN JÄRKYTTÄVÄÄ!!
Todella hyvä esimerkki tuo Roi-Oulu junaväli huh huh.