Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mulle miksi maalaistalojen pihat ovat rojua täynnä

Vierailija
16.10.2013 |

ja kaikki putoaa käsistä ja jää niille sijoilleen.

Pihoilla on lähes poikkeuksetta enemmän tai vähemmän isoa ja pientä roinaa.

Käyn eräällä tallilla ja pistäydyimme läheisessä maalaistalossa. Pihalla oli perinteisiä autonrenkaita, ikivanha ruostunut puimuri ja muita maatalouslaitteita. Joka nurkassa ulkona oli jotain: katkenneita suksisauvoja, ruostunut puukko, pesusieni, keittiölasta, tyhjiä muovipusseja rytättynä, puhjennut jalkapallo, rikkinäistä sitä sun tätä. 

Eikö tavaraa voisi vain siivota ja toimittaa kaatopaikalle? Miksi kaikki putoaa kädestä siihen paikkaan ja sitä ei koskaan korjata pois?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomesta mitään maaseutumaisemaa ole esitellä ulkomaalaisille. Pelkkiä ryteköitä ja pieniä peltoja keskellä metsiä. Ja ne huonosti hoidetut pihat

Vierailija
22/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakuntakohtaista. Varsinais-Suomessa ja ruotsinkielisellä Pohjanmaalla pihat ovat siistejä. Tuo rojunkerääminen on selkeästi joku itä- ja pohjoissuomalainen ominaisuus. Vähän kuten pitkäselkäisyys ja lyhytjalkaisuuskin ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen huomannut tuon ilmiön enemmänkin omakotitalojen pihalla, maatalojen pihat (työkoneita ym. lukuunottamatta) ovat siistejä, ja meilläkin on isän luona koneet ja muut piilossa riihessä (= toimii nykyään traktorille, traktorin peräkärrylle, lautakasoille ja muille työkoneille tallina), sama homma naapureilla samalla kylällä. Mutta auta armias kun meet sitten siitä lähimpään kaupunkiin (+20 000 as) niin siellä vasta sitä roinaa ihmisten pihoilla onkin, järkyttävää. Vanhoja autonraatoja, rojua ja rompetta vaikka muille jakaa. Ilmeisesti kaikilla ei ole varaa maksaa kaatopaikkamaksuja? 

Vierailija
24/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te kuvittelette, että tuo olisi jokin rotukysymys. Ihan selvästä rahasta siinä on kyse. Meilläkin piha on siistimpi niinä vuosina, kun on varaa palkata joku kesäpoika hoitamaan pihaa ja siivouksia. Maalaistalojen pihapiirit on suuria. Ja meilläkin on kesäpojalle jo pelkkiä niittotöitä vajaaksi kuukaudeksi kesän mittaan, joten ei ole mikään ihme, ettei niitä ehditä itse kunnolla tekemään. Meillä kun on kesällä niitä ihan oikeita tuottavia töitäkin tehtäväksi ihan riittämiin ilman, että käytetään aikaamme tuollaiseen "turhaan" trimmailuun.

Totta kai siisti piha on kiva, viihtyisä ja antaa huolitellun vaikutelman. Siksi se pyritäänkin järejestämään. Mutta en kyllä tippaakaan ihmettele, ettei kaikilta onnistu, jos ei ole varaa palkata työvoimaa ja omat lapset on vielä liian pieniä hoitamaan niittämiset.

Vierailija
25/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:28"]

Minäpä kerron omasta puolestani.

Täältä on sen verran pitkä matka ja vaivalloista hankkia kaikenlaista varaosaa. Siksi vanha leikkuupuimuri ja muuta "romua" voi olla odottamassa uusiokäyttöä, tai itse asiassa varaosina.

Se ei ihan pidä paikkaansa, että kaikilla pihoilla lojuisi ties mitä pesusieniä, puhjenneita jalkapalloja ym. Kyllä aloittajan kuvaama tapaus on aivan yhtä harvinainen kuin ylisiisti englantilaismallinen puutarhapiha.

[/quote]Kun sulla on aikaa niin mikset pura sitä puimuria ja laita varaosia siististi laatikoihin

[/quote]

Mistä päättelet, että lainaamallasi ihmisellä olisi aikaa?

Vierailija
26/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/torkypihaa_ei_tarvitse_sietaa/5395308

Ihan todella kaikki roju ei ole tarpeellista. Olen nähnyt pihoilla kymmeniä vuosia vanhoja koneita ruostumassa, joista ei taatusti enää varaosia saa. Joku sanoi, että kaatopaikka maksut ovat kuule kalliita ja heillä on edellisen sukupolvenkin tavaraa kertynyt pihaan. En voi uskoa, että kahteen sukupolveen ei ole ollut rahaa viedä tavaraa kaatopaikalle..

Vierailija
27/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan todella kaikki roju ei ole tarpeellista. Olen nähnyt pihoilla kymmeniä vuosia vanhoja koneita ruostumassa, joista ei taatusti enää varaosia saa. Joku sanoi, että kaatopaikka maksut ovat kuule kalliita ja heillä on edellisen sukupolvenkin tavaraa kertynyt pihaan. En voi uskoa, että kahteen sukupolveen ei ole ollut rahaa viedä tavaraa kaatopaikalle..

Vierailija
28/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:33"]

Samaa olen ihmetellyt. Rovaniemeltä Ouluun kun matkaa junassa, näkee kymmeniä sekaisia pihoja. Törkyvuoria. 

[/quote] Tai Helsingista Lahteen. Oli viela ulkomaalainen vieras mukana jolle halusin esitella suomalaista puhdasta luontoa. Oli romua ja rompetta, grafiittia ja rakennusjatetta vaikka muille jakaa. Kylla havetti.

[/quote]

Ei siellä monta maalaistalon pihapiiriä ole junasta nähtävissä. Sen sijaan tuolla reitillä näkee monia omakotitaloja, joiden pihat ovat varastoja puhumattakaan lahtelaisista kerrostaloista, joiden pihoissa voisi pitää poliisin huutokaupan.

Vierailija
29/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on myöskin niin erilaisia. Mun lapsuudenkodin naapurissa oli pieni siirtokarjalaisten maatalo. Pieni paikka ja nuukasti eletty aina. Siellä on pihat ja tilukset hyvin siistit, kaikki mitä on voitu uudelleen käyttää, on käytetty. Mitään romuja, kasoja tai pinoja ei ole. Koneet oon puhtaita. Roskia, risuja tai pusikoita ei ole missään. Kyllä se siisteys on paljon arvokysymyskin.

Vierailija
30/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, miten hankala on saada rakennuslupaa varastorakennukselle? Kokeilepa joskus: kiitos naapureiden (etenkin kesämökkiläisten) on se lupa todella kiven takana.

Vierailija
31/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonteesta kiinni. Mun mies on viljelijä ja tyypiltään sellainen, että tekee kaikkea innovatiivista ja keskittyy olennaiseen ja tekee sen mikä on rahan kannalta olennaista. Eikä ole oppinut kotonaan siistiksi. Se sitten näkyy työssään. Eli siivoamisella ei ole miehelle arvoa, hänellä ei ole esteettistä silmää, joka vaatisi siivoamista, kotona sisällä sama juttu.

Minä sitten epätoivoisesti yritän parhaani, ja hoen miehelle, että koko ajan ei voi vain innovoida, vaan välillä pitää keskittyä vain perushommiin ja siivoiluun. Mies on sitten ratkaissut asian niin, että tilasi meille taloon siivoojan ja houkuttelee taskurahalla naaprin lapset niittämään pihoja.

Minä sitten yritän jatkaa väsytystaistelua ja hoen miehelle, että vaikka hän onkin se viljelijä, niin aina ei voida tehdä vain hänen tavallaan. Vaan tämä on minunkin kotini ja minulle on tärkeää, että ympäristökin on huoliteltu. Toivottavasti taisteluni tuo lisää tulosta ja laitetaan taas seuraavaksi pihapiiriä jostain kohtaa parempaan kuosiin.

Vierailija
32/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:25"]

[/quote]

Minä taisin sanoa näin. Itse asiassa puhutaan kolmesta sukupolvesta. Kaksi edellistä on polttanut tai haudannut jätteitä sekä kasannut niitä "pois silmistä". Kun me muutettiin tähän, kärrättiin ensimmäisenä vuonna kaksi lavallista roinaa kaatopaikalle. Vaikea sitä varmaan on uskoakin, kuinka paljon vuosikymmenten aikana rojua voi kertyä. Edelleen sitä on pihalla, mutta joka vuosi vähemmän. Omasta takaa roinaa tulee, kun remontoidaan, rakennetaan, tehdään töitä, eletään...

Vierailija
33/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapana ruilasta p**ka pihalle siinä kohtaa missä sattuu p**kattamaan, ei haittaa, sade huuhtelee, samoin kuin tämän idioottopostauksen vähitellen bittiavaruuteen.

Vierailija
34/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sotkuinen maatilan pihapiiri :)

Tai no, osan vuodesta. Keväällä kun hommat alkaa, niitä sitten tehdään. Nyt taas tilanne nollattu siivoamalla joka nurkka mutta jotain aina jääkin, kuten rehevöitynyt piha jolle ei nyt enää taas mitään voi.

Romuja meillä ei seiso vuosikusia mutta jonkun aikaa kyllä. Naapurin autonrämä on tosin koristanut meidän pihaa jo 15 vuotta, tänä syksynä tilaan sille kyllä kyydin.

Vierailija
35/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin ristuksen paljon tekemistä, että ei koskaan pääse sinne asti että alkais raivaamaan niitä rytöläjiä. Ehkä eläkkeellä.

Vierailija
36/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään perheiden pitää selviytyä yksin kaikesta maalaistalon tehtävistä, ei ole isoa perhettä auttamassa ja hyvä jos omilta lapsiltakaan voi enää mitään vaatia. Ja sitä tavaraa, sitä hankitaan jatkuvasti lisää. Lapset, eikä aikuiset enää tiedäkkään mitä sinne pihan kätköihin on hävinnyt, kun jos jotain ei löydy niin ostetaan uusi ja uusi ostetaan, kun ei muista sellaisen jo omistavankaan. Ja kuinka paljon noistakin sotkupihoista on niitä ns sinkkumiesten tiloja, eli vanhojenpoikien yksinäisiä torppia?

Vierailija
37/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pura puimuri ja laita osat laatikoihin. Hieno ehdotus.

Oletko ikinä nähnyt puimuria? Sitä ei ihan Ikean kalustevääntimellä pureta, enkä keksi, mihin laatikoihinkaan ne "osat" mahtuisi. Lisäksi on kätevämpää purkaa vain tarpeeseen ja käyttää aika hyödyksi akuutimpiin juttuihin.

Vierailija
38/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama romuilmiö on missä tahansa omakotialueella, missä on yli 25 vuotta vanhoja taloja. On romuautoja, tavaraläjiä, unohtuneita lapioita jne. Monella on muovin peittämä puukasa jossain takapihalla, vieressä ruosteinen ruohonleikkuri ja vanhat sukset.

Maalaistaloissa on se paha puoli, että vävyt ja miniä olettavat sinne voitavan varastoida melkein mitä tahansa. Monellakohan on vajassa vävyn moottoripyörä varaosineen ja miniän kotoa tuotu kalusto, jolle ei ollut paikkaa missään, mutta säilyttää pitää. Sen vuoksi varastosta on kannettu pihalle vanha pakastin ja pesukone.

Vierailija
39/48 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole varaa poistaa niitä rojuja. Joillakin ei ole aikaa rojunpoistoon. Joitakin ei haittaa rytöläjät pihalla. Voisikohan olla vielä muita syitä? Ehkä ne ei huomaa niitä...

Vierailija
40/48 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Itä-Suomessa ja ainakaan meidän piha ei ole törkykasa. Usein ollaan saatu myönteistä palautetta vierailijoilta, että onpa teillä siisti piha (kun lähettyviltä niitä rojukasaisiakin maatiloja löytyy).  Sotkua on tietysti ajoittain, kun niitä töitäkin on tehtävä ja koneita on työaikaan pihalla yms. Mies on aika tarkka järjestyksen kanssa ja siivoaa heti kun vain on aikaa koneet katon alle. Ensin ne pitää pestä ja joskus kiireisempään aikaan saattaa homma vähän kestää. Siisteys on persoonakysymys sekä usein ajasta ja työvoimasta kiinni. Eli aina kyseessä ei ole sotkuinen maanviljelijä, vaan yksinkertaisesti ei ehditä. Nukkuakin kun pitää :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme