Kertokaa mulle miksi maalaistalojen pihat ovat rojua täynnä
ja kaikki putoaa käsistä ja jää niille sijoilleen.
Pihoilla on lähes poikkeuksetta enemmän tai vähemmän isoa ja pientä roinaa.
Käyn eräällä tallilla ja pistäydyimme läheisessä maalaistalossa. Pihalla oli perinteisiä autonrenkaita, ikivanha ruostunut puimuri ja muita maatalouslaitteita. Joka nurkassa ulkona oli jotain: katkenneita suksisauvoja, ruostunut puukko, pesusieni, keittiölasta, tyhjiä muovipusseja rytättynä, puhjennut jalkapallo, rikkinäistä sitä sun tätä.
Eikö tavaraa voisi vain siivota ja toimittaa kaatopaikalle? Miksi kaikki putoaa kädestä siihen paikkaan ja sitä ei koskaan korjata pois?
Kommentit (48)
Niin. Miksi omakotitalojen pihat ovat täynnä kaikenlaista rojua?
No olisit kysynyt isännältä ja emännältä. Mistä me voidaan tietää.
On meilläkin parveke täys tavaraa kun ei ne mahdu sisälle. Liian pieni kämppä...
Minäpä kerron omasta puolestani.
Täältä on sen verran pitkä matka ja vaivalloista hankkia kaikenlaista varaosaa. Siksi vanha leikkuupuimuri ja muuta "romua" voi olla odottamassa uusiokäyttöä, tai itse asiassa varaosina.
Se ei ihan pidä paikkaansa, että kaikilla pihoilla lojuisi ties mitä pesusieniä, puhjenneita jalkapalloja ym. Kyllä aloittajan kuvaama tapaus on aivan yhtä harvinainen kuin ylisiisti englantilaismallinen puutarhapiha.
Samaa olen ihmetellyt. Rovaniemeltä Ouluun kun matkaa junassa, näkee kymmeniä sekaisia pihoja. Törkyvuoria.
Maalainen ihmettelee samaa parvekkeista: miksi lasitettu parveke on ulkovarasto, johon kaikki näkevät sisään? On puutarhakeinua, kynttilälyhtyjä, fillareita, mehumaijoja, muovikukkia, laatikoita, ryijyjä jne. Kaikki käsistä putoavat kannetaan parvekkeelle ja oletetaan, että siellä se jalostuu.
Yleensä tuollaisissa tapauksissa elämän hallinta on muutenkin hukassa. Viina maittaa ym. ongelmia. Ei kukaan normaali ihminen halua maallakaan asua romun ja jätteiden keskellä.
Noissa maataloissa asustelevat maatiaisjuntit nyt eivät vaan yleensä paljon siisteydestä perusta.
Luuleeko ap, että se tavarasta eroon pääsy on jotenkin ilmaista? Jos raha on muutenkin tiukassa, niin ei niitä kaatopaikkakuormia ihan joka romun kohdalla huvita tehdä vaan ne raivataan silloin, kun a) on rahaa, b) on aikaa.
Toisen romu on toisen aarre. Siinä missä ap näkee ruostuneen puimurin, sen omistaja näkee siinä rahanarvoisia varaosia. Jo niistä pelleistä saa paloja, joita voi hitsata johonkin toiseen värkkiin, josta pelti on puhki.
Oman työni puolesta vierailen hieman useamman maatilan nurkissa, kuin ap runsaan yhden tallipihan ja yhden maatilanpihan kokemuksella. Siellä on siistejä ja vähemmän siistejä pihoja. Mutta yhtä kaikki kummassakin on ne saman rojut. Toisessa paikassa ne on laitettu siististi kasoihin, ehkä johonkin varastoihin näkösuojaan. Toisessa paikassa ne on juuri siinä ympäri pihaa.
Onhan sitä ihmisillä ihan kodeissaankin erilaiset siisteyskäsitykset. Toisilla kotoisasti rojut ympäri kämppää, toisilla siistiä kuin sisustuslehdessä.
Heh, ei meidän pihalla ainakaan ole. Ja ihan samanlaisia törkyläjiä näkee milloin parvekkeella, rivarissa tai omakotitalossa taajamissa. Paitsi Ahvenanmaalla, siellä on varmaan laki että pihan täytyy olla siisti :) En nimittäin siellä ole sotkuista pihaa nähnyt!
Mä olen huomannut, että noita törkypihoja löytyy lähinnä Itä- ja Pohjois-Suomesta. Ilmeisesti naapurikontrolli on niin tiukka etelässä. Toki on totta sekin, että etelässä maatilat ovat isompia ja niissä on enemmän kalustohalleja ja muita paikkoja säilyttää tavaraa. Itä-Suomessa monilla maatiloilla on navetta ja joku lato.
Kyllä se on vaurausasiakin. Just etenkin Itä-Suomessa ei ole paljon työpaikkoja, joten maatilan on elätettävä koko perhe, kun puoliso ei voi käydä tilan ulkopuolella töissä. Pellotkin ovat pieniä epämääräisen muotoisia tilkkuja, joita ei pysty käyttämään tehokkaasti, vaikka olisi millainen taikuri. Rahaa on käytettävissä vähemmän, joten kaikki romukin on arvokasta, ja toisaalta ei ole varaa rakentaa kaiken maailman varastoja. Ihan käytössä olevia koneitakin säilytetään taivasalla. Ja kun raha on tiukassa, niin töitä on tehtävä kellon ympäri. Siivoamista tehdään silloin tällöin, mutta ei kerta kaikkiaan ehditä koko ajan.
Kun tullaan etelämmäs, niin pellot on suurempia, säännöllisen muotoisia, joita voi viljellä tehokkaasti suurillakin koneilla. Jo se nostaa tuloja. Vaimolle löytyy työpaikkaa kohtuullisella matkalla. Vaurautta on enemmän ja se näkyy ympäristössä. Vauraudella saa palkattua jopa aputyövoimaa, jolloin kaikkeen näpertelyyn, kuten siivouksiin, jää paremmin aikaa.
Samaa mieltä kuin ap, ja erityisesti ITÄ-Suomessa!
toista se on kuulkaa Ruotsissa, talot on uudessa maalissa, pihat siistinä, pari uutta autoa pihassa jne.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:33"]
Samaa olen ihmetellyt. Rovaniemeltä Ouluun kun matkaa junassa, näkee kymmeniä sekaisia pihoja. Törkyvuoria.
[/quote] Tai Helsingista Lahteen. Oli viela ulkomaalainen vieras mukana jolle halusin esitella suomalaista puhdasta luontoa. Oli romua ja rompetta, grafiittia ja rakennusjatetta vaikka muille jakaa. Kylla havetti.
Meillä on kaikenlaista pitkin pihoja.
Paljon on kamaa, jota lapset ovat kuljetelleet ympäriinsä. Piha-alue on niin suuri, ettei kaikkea aina huomaa. Ja sitten kun huomaa, saattaa olla toimittamassa jotain muuta asiaa, eikä silmiin sattunut tavara mahdu mukaan. Hetken kuluttua asia unohtuu taas...
Itseltäni jää myös tavaroita pitkin pihoja, etenkin puutarhakaluja. Yleensä hommiin tulee joku keskeytys, luulen jatkavani sitä ihan hetken kuluttua, mutta sitten en ehdikään ja tavarat unohtuvat.
On myös kaatopaikalle menossa olevaa tavaraa. Sitä on kertynyt sekä omasta takaa että edelliseltä sukupolvelta. Kaatopaikka on kaukana ja maksut korkeat. Ei kannata lähteä yksittäistä tynnyriä tai hajonnutta ikkunaa sinne kuskaamaan vaan odotella, että kuorma täyttyy. Tällainen vanha maatila ulkorakennuksineen tuntuu myös kutsuvan muita tarjoamaan romujaan "säilytykseen". Nyttemmin ollaan kieltäydytty tästä, koska käytäntö on osoittanut että se tarkoittaa vain kaatopaikan välivarastona olemista.
Siivoan pihan keväällä ja syksyllä kaikesta irtaimesta, mutta niin sitä vaan kertyy. Ei varmasti kerry kaikille, toiset osaavat organisoida itsensä paremmin.
ei tarvitse olla edes maalaistalo ruostuneine puimureineen, jo heti keskustan ulkopuolella on talojen pihassa autojen raatoja ja muuta romua. Luulisi että joku laki kieltää kaatopaikan pitämisen pihalla, mutta ilmeisesti ei?
Mieheni vanhemmilla on kyseenlainen piha. Heillä on myös aina rahat loppu kun pitää korjata ja kunnostaa näitä romuja ja toisaalta ostaa uutta kun ei sieltä kaatopaikalta yksinkertaisesti löydä työkaluja tai laitteita. Muuten olisi ihan sama, mutta kun miehen täytyy osallistua näihin maksutalkoisiin jatkuvasti. Olen päättänyt, että me pysymme tässä minun kerrostalokämpässä eikä omakotitaloon lähdetä:D
Itä- ja Pohjois-Suomessa on tosiaan enemmän noita törkyisiä pihoja. Johtuu ihan siitä, että sikäläiset ihmiset kuuluvat itäsuomalaiseen rotuun ja ovat läheistä sukua mm. venäläisille. Näin ollen myös itäsuomalaisten geneettisiin ominaispiirteisiin kuuluu piittaamattomuus puhtautta ja siisteyttä kohtaan. Mitä lännemmäs Suomessa mennään ja mitä suurempi ruotsinkielisen väestön osuus on, sitä paremmin paikkojen siisteydestä pidetään huolta.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:28"]
Minäpä kerron omasta puolestani.
Täältä on sen verran pitkä matka ja vaivalloista hankkia kaikenlaista varaosaa. Siksi vanha leikkuupuimuri ja muuta "romua" voi olla odottamassa uusiokäyttöä, tai itse asiassa varaosina.
Se ei ihan pidä paikkaansa, että kaikilla pihoilla lojuisi ties mitä pesusieniä, puhjenneita jalkapalloja ym. Kyllä aloittajan kuvaama tapaus on aivan yhtä harvinainen kuin ylisiisti englantilaismallinen puutarhapiha.
[/quote]Kun sulla on aikaa niin mikset pura sitä puimuria ja laita varaosia siististi laatikoihin
Sulla on kokemusta yhdestä tallipihasta. wuhuu.