Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kela uhkaa poliisilla

Vierailija
16.10.2013 |

Äitiyslomani loppui alkuvuonna ja aloin saada kotihoidontukea + hoitolisää 61€/kk. Huhtikuussa aloin tehdä satunnaisia sijaisuuksia ja lyhyitä pätkätöitä. Enkä tosiaan muistanut ilmoittaa tuloistani kelalle kun en muistanut koko hoitolisää saavani. Lapsi meni pphoitajalle elokuun ajaksi kun olin enemmän töissä ja silloin katkaisin kotihoidontuen, tietysti. Sitten hain sitä uudelleen kun elokuu oli päätöksessä ja työni vähenivät. Syyskuussa jäin sairaslomalle ja hain kelasta sairauspäivärahaa puolenvuoden tulojen mukaan. (sairausloma koska olen raskaana ja riskiraskaus kyseessä).. Kuitenkin sitten kelalle tietysti ilmeni että töissä olen ollut ja saanut hoitolisää vain miehen palkkatulojen perusteella. Nyt kelalta tuli melko ynseä lappu jossa uhattiin jopa poliisitutkinnalla. Kyseessä siis varsin typerä oma unohdus ja oma vikani. Lähetin selvennyksen nyt, että en todella ole tahallani näin toiminut ja ilmoitin olevani valmis maksamaan ylimääräiset takaisin ehdottomasti. Tuleeko tästä nyt todella rikosrekisteri tms? :o

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni petoksesta kyllä voi saada jopa vankeutta, mutta kyllä silloin pitää olla isommat summat kyseessä ja oikea systemaattinen järjestelmän harhauttaminen.

Vierailija
42/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletapa "Älä erehdy huijariksi". Löydät tietoa näistä Kelan jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi itku, menet sinne toimistoon ja vaikka sen rahan mukaan että on näyttää että maksat sen.

Miksi pitää tästä vollottaa enempää? Pointti on takaisinperintä. Ihan se ja sama oikeasti se oletko unohtanut aidosti ilmoittaa työmääräsi Kelaan vai oletko tarkoituksella viirannut linssiin. Maksat pois! Sitä he haluaa: annetut etuudet ei sinulle ole kuuluneet ja myönnät asian: maksat takaisin.

Kyllä opiskelijoita yms porukkaa on joka jumalan vuosi takasinperinnässä, osan kanssa tekevät maksusuunnitelmankin jos määrät on liian isoja kertamaksuun. Ei sen kummempaa.

Jos rahamäärät on suuria, et voi niitä siis maksaa. Olet kusettanut jo pidempään ja sen näkee Erkkikin niin silloin tottakai poliisiin ovat yhteydessä. Samoin jos et tee elettäkään asian parantamiseksi niin sekin on sitten tutkintajuttu: eikö?

Minusta sinä et vaan voi älykkäänä ihmisenä ottaa tuota henkilökohtaisena. Huijaaminen tuossa asiassa on petos ja siitä VOI sakkojen lisänä joutua istumaan vankeutta mutta koittaisit nyt edes jäädä pohtimaan asian eri syvyyksiä, ei tietenkään virheistä rangaista. Varsinkaan kun ne korjataan.

Eli poliisin maininta vaan tehostaa sitä että ihmiset käsittäisivät asian vakavuuden: ei sitä että kaikki pirulaiset saa kärsiä kun unohtaa asioita. Se on normaalia.

Nyt hengittelet rauhassa, juot kupin lämmintä maitoa ja menet nukkumaan. Lopetat jaarittelemasta asiaa päässäsi, ei se auta sinua muuta kuin häkellyt vaan entisestään etkä jaksa hoitaa asiaa sitten enää. Tai se pelottaa vaan liikaa.

Ei sinua suoraan epäillä näpistyksestä. Ei tälläsessä vaiheessa tiedetä onko tekosi tahallinen vai tahaton. Ihan turhaa sinä siitä enempää itseäsi soivaat. Jos jotain niin olisit vaan iloinen että asia huomattiin nyt ja se ei jatku ja pahene. Joku oikeasti rikollinen tollo voisi huokaista helpotuksesta että ei jäänyt kiinni myöhemmin kun oikeasti olisi puhuttu suurista summista ja pitkältä ajalta.

Eli se siitä. Ei mitään pahaa ole tapahtunut. Joskus Kelakin tekee virheitä ja myöntää liikaa rahaa ja perii niitä sitten takaisin. Ehkä sekin pitäisi olla isompikin asia mutta se on olan kohautus loppupelissä. Virheitä tapahtuu.

Vierailija
44/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat poliisiksi tms. niin voi tuon petostuomion takia olla hankalaa, muuten sakkotuomiosta ei tule mitään rikosrekisteriä. Itse olen saanut tuomion teininä petoksesta (väärensin kaverin henkkarit), eikä se ole vaikuttanut elämääni mitenkään. 

Vierailija
45/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 19:43"]

Mua kans jännittää kuin käy kun äitiyslomalla olen lukenut ammattikirjallisuutta ja muutenkin yritykseeni liittyviä asioita tehnyt, lukenut alan lehtiä yms. jotka pääosa työtäni että miten käy. En kyllä palkkaa ole nostanut äitiyslomalla mut sillähän ei ole merkitystä, työhön liittyviä asioita kun saa tehdä vain sunnuntaisin. Mulla on vaan niin lähellä työ ja harrastus. Vrt. ratsutallin omistaja ei voi käydä katsomassa ratsuhevosiaan äitiyslomilla.

[/quote]Miksi niin monta alapeukkua? Selvitinkin asiaa ja kela on jollekulle vastannut että alan ammattikirjallisuutta saa lukea ja pitää taitoja yllä, ei siis ongelmaa. Miten vaan ihmiset osaa vetää rajan? Jos on maatilan omistaja niin eihän niitä lehmiä sitten saa hoitaa kuin sunnuntaisin, eikö vaan? kaikki työ ei ole selkeästi työtä. Tutkija voi tutkia vaikka rakasta harrastustaan, joutuuko hän lopettamaan harrastukset äitiysloman ajaksi?

Vierailija
46/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 19:43"]

Mua kans jännittää kuin käy kun äitiyslomalla olen lukenut ammattikirjallisuutta ja muutenkin yritykseeni liittyviä asioita tehnyt, lukenut alan lehtiä yms. jotka pääosa työtäni että miten käy. En kyllä palkkaa ole nostanut äitiyslomalla mut sillähän ei ole merkitystä, työhön liittyviä asioita kun saa tehdä vain sunnuntaisin. Mulla on vaan niin lähellä työ ja harrastus. Vrt. ratsutallin omistaja ei voi käydä katsomassa ratsuhevosiaan äitiyslomilla.

[/quote]Miksi niin monta alapeukkua? Selvitinkin asiaa ja kela on jollekulle vastannut että alan ammattikirjallisuutta saa lukea ja pitää taitoja yllä, ei siis ongelmaa. Miten vaan ihmiset osaa vetää rajan? Jos on maatilan omistaja niin eihän niitä lehmiä sitten saa hoitaa kuin sunnuntaisin, eikö vaan? kaikki työ ei ole selkeästi työtä. Tutkija voi tutkia vaikka rakasta harrastustaan, joutuuko hän lopettamaan harrastukset äitiysloman ajaksi?

[/quote]En siis ole työtä tehnyt kuin sunnuntaisin mutta muuten harrastukseni ja työni on aika lailla samoja asioita, olen kovasti yrittänyt miettiä miten voi jatkaa harrastustani niin ettei se ole työtä, rahaa en harrastuksistani ole saanut enkä koe työksi. Harrastanut olen tätä jo kymmeniä vuosia, yritystoiminta mukana ollut vasta vähän aikaa.

Vierailija
47/52 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosiaan koitan rauhoittua. Ahdistaa vaan, että tähän väliin tulee tällaista. Tottakai ymmärrän itse olevani vastuussa asiasta, mutta miksei Kela voisi ensin nätisti huomauttaa asiasta.. Tai no, ehkäpä tästä oppii paremmin säntilliseksi ja tarkaksi.. Mutta vankeutta tästä ei kai saa?! Missä tuomio petoksesta näkyy? Paljonko voi saada sakkoja? Voiko oikeasti edetä jopa käräjille? Jos ja kun tästä poliisikuulusteluun menen niin jotenkin tuntuu silti tyhmältä, kun kyseessä on (onneksi) niinkin pieni summa kuin max. 240€.. ap

Vierailija
48/52 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
49/52 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 00:25"]

Ehkä tosiaan koitan rauhoittua. Ahdistaa vaan, että tähän väliin tulee tällaista. Tottakai ymmärrän itse olevani vastuussa asiasta, mutta miksei Kela voisi ensin nätisti huomauttaa asiasta.. Tai no, ehkäpä tästä oppii paremmin säntilliseksi ja tarkaksi.. Mutta vankeutta tästä ei kai saa?! Missä tuomio petoksesta näkyy? Paljonko voi saada sakkoja? Voiko oikeasti edetä jopa käräjille? Jos ja kun tästä poliisikuulusteluun menen niin jotenkin tuntuu silti tyhmältä, kun kyseessä on (onneksi) niinkin pieni summa kuin max. 240€.. ap

[/quote]

Googletitko asiaa? Totta kai voi edetä käräjille asti, miksei voisi?

Sanoit, että Kelan olisi pitänyt ensin huomattaa nätisti. Ei heillä ole aikaa sellaiseen eikä aikaa syynätä reaaliaikaisesti kaikkien tekemisiä.

Vierailija
50/52 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut. Vain takaisinperintäkirjeen.

Meillä tietysti tuota ärsytystä omalta osalta lisäsi se, että 1.1.-18.11. olisi ollut oikeutettu samaan enemmän hoitolisää kuin saatiin.

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:13"]

Ei musta tehty mitään ilmoitusta, vaikka olin aloittanut töissä 18.11. ja saatiin hoitolisää vuoden loppuun. Käry kävi, koska hain seuraavalle vuodelle hoitolisää ja siinä työsopparissa näkyi, että olen aloittanut 18.11. Otti kyllä pattiin aika rankasti. Maksoin takaisin muistaakseni noin 150 Euroa. Eniten siinä rassasi se, että etukäteisarvioinnissa olin kuvitellut miehen saavan enemmän rahaa kuin sai. Suomennettuna meidän yhteensä lasketut vuositulot jäi alle sen, millä tulotiedoilla ne tuet oli haettu alkuvuodesta. Mä kuvittelin, ettei tuolla ole merkitystä, koska vuositulotasolla jäädään niin alas. No, olipa sitten niin, että piti maksaa takaisin.

[/quote]

saitko sä tuollaista poliisiselvityskirjettä Kelasta? Ap

[/quote]

Vierailija
51/52 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että minua vituttaa tällaiset ihmiset.  Olet kuitenkin etuuksia osannut jossakin vaiheessa hakea.. mutta kun tuli aika huolehtia OMISTA asioistaan ei muista, ei viitsi, ei jaksa, ei ......... mitäs jos kukaan ei muista. 

Vierailija
52/52 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että minua vituttaa tällaiset ihmiset.  Olet kuitenkin etuuksia osannut jossakin vaiheessa hakea.. mutta kun tuli aika huolehtia OMISTA asioistaan ei muista, ei viitsi, ei jaksa, ei ......... mitäs jos kukaan ei muista.