Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kela uhkaa poliisilla

Vierailija
16.10.2013 |

Äitiyslomani loppui alkuvuonna ja aloin saada kotihoidontukea + hoitolisää 61€/kk. Huhtikuussa aloin tehdä satunnaisia sijaisuuksia ja lyhyitä pätkätöitä. Enkä tosiaan muistanut ilmoittaa tuloistani kelalle kun en muistanut koko hoitolisää saavani. Lapsi meni pphoitajalle elokuun ajaksi kun olin enemmän töissä ja silloin katkaisin kotihoidontuen, tietysti. Sitten hain sitä uudelleen kun elokuu oli päätöksessä ja työni vähenivät. Syyskuussa jäin sairaslomalle ja hain kelasta sairauspäivärahaa puolenvuoden tulojen mukaan. (sairausloma koska olen raskaana ja riskiraskaus kyseessä).. Kuitenkin sitten kelalle tietysti ilmeni että töissä olen ollut ja saanut hoitolisää vain miehen palkkatulojen perusteella. Nyt kelalta tuli melko ynseä lappu jossa uhattiin jopa poliisitutkinnalla. Kyseessä siis varsin typerä oma unohdus ja oma vikani. Lähetin selvennyksen nyt, että en todella ole tahallani näin toiminut ja ilmoitin olevani valmis maksamaan ylimääräiset takaisin ehdottomasti. Tuleeko tästä nyt todella rikosrekisteri tms? :o

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten sä unohdit että sait kotihoidonlisää, mutta muistit kuitenkin katkaista sen elokuulta ja taas hakea sen jälkeen???

Vierailija
22/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua oikeesti huolettaa mitä tästä tulee. Jos saankin rikosrekisterin tästä. Olen valmis maksamaan kelalle koko summan vaikkapa kerrallaan, heti! Harmittaa ihan vietävästi etten oikeasti muistanut koko hoitolisää ja sitä että omat tuloni myös siihen vaikuttavat. Lähetin kelaan myös kaikki palkkatodistukseni. Miten petossyyte vaikuttaa elämään? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä en usko, että sä unohdit?

Vierailija
24/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti unohdin. Uskokaa tai älkää. Tottakai mä nyt muistin saavani kotihoidontukea, mutten muistanut hoitolisää ja sitä, että omat tuloni vaikuttavat siihen mahdollisesti, ensinäkin kun tuloja oli niin vähän ja töissä olin vain joskus. Kaipa mä menen kelaan jutulle huomenna heti.  ap

Vierailija
25/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan unohda hellaa päälle, lapsia parkkikselle...

Vierailija
26/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän kelaa loppuelämän. Valmistun hyväpalkkaiseen ammattiin, enkä tule mitään tukia nostamaan En ole rikoksesta syytettynä, mutta tiedän miten helposti sellaiseen tilanteeseen päätyy, jos elämä ei ole kelan standardien mukaista.

Kelan yksi tehtävä on kansalaisten kontrollointi.

Moni opiskelijakin on liemessä muutaman sadan euron ylimääräisen tuen takia ja syyte on nostettu ja tuomio. Siitä rikosrekisteri sitten.

Vierailija
27/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans jännittää kuin käy kun äitiyslomalla olen lukenut ammattikirjallisuutta ja muutenkin yritykseeni liittyviä asioita tehnyt, lukenut alan lehtiä yms. jotka pääosa työtäni että miten käy. En kyllä palkkaa ole nostanut äitiyslomalla mut sillähän ei ole merkitystä, työhön liittyviä asioita kun saa tehdä vain sunnuntaisin. Mulla on vaan niin lähellä työ ja harrastus. Vrt. ratsutallin omistaja ei voi käydä katsomassa ratsuhevosiaan äitiyslomilla.

Vierailija
28/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:21"]

No ei mulla oo ainakaan tullut mitään poliisikuulusteluja, vaikka olen saanut liikaa tukia. Sain yhden kk:n asumistuen liikaa kun ilmoitin myöhässä tulojen muutoksesta, tuli vain kirje että aloittavst takaisinperinnän lapsilisästä, mikäli se minulle sopii.

[/quote]

Ilmoitit itse, vaikka teit sen myöhässä. Ap jätti kokonaan ilmoittamatta. Tuen ehdoissa kyllä sanotaan selvästi, että on velvollisuus ilmoittaa muutokset tuloissa. Kumma selitys sekin, ettei ap "muistanut" saavansa hoitolisää.

[/quote]

Joo, vaikka aina kilahti tilille.

Vierailija
29/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kela uhkaa poliisilla, uhkaa takaisin miliisillä, eiköhän vaikene. ;)

Vierailija
30/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistin ja tiesin saavani kotihoidontukea mutta en oikeasti muistanut koko hoitolisää,olen sen verran hukassa kelan asioiden kanssa. Ja huomasin kyllä että joka kuukausi tuli tilille kotihoidontuki mutten tajunnut sen sisältävän hoitolisää joka siis verojen jälkeen oli siihen kotihoidontukeen lisäksi noin 48€. Ap

Vierailija
31/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt mitä pahimmassa tapauksessa tämän asian kanssa voi käydä? Itse olettaisin että petossyyte ja sakkoa? Ja tietysti se takaisinmaksu. Niinkö? Miten luultavimmin käy? Ihan oikeasti, jos joku voisi selventää. Olen ehkä hysteerinen mutten haluaisi että koko elämä menee tästä syystä pilalle..

.... Olen kohta kahden lapsen äiti, en jaksaisi nyt stressata... :(

ap

Vierailija
32/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vie sut vankilaan.

Vierailija
33/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikeasti kaipaa vittuilua. Ihan fiksuja vastauksia ennemmin. Ap

Vierailija
34/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 19:19"]

Kyllä mua oikeesti huolettaa mitä tästä tulee. Jos saankin rikosrekisterin tästä.

Miten petossyyte vaikuttaa elämään? Ap

[/quote]

Rikosrekisteriin merkitään vain vankeusrangaistukset, eikä tuosta tule vankeutta.

Petossyyte ei vaikuta mihinkään, mutta jos syyte menee läpi ja saat tuomion petoksesta, niin kyllähän se voi vaikuttaa. Käytännössä vaikuttaa sellaisiin työpaikkoihin, joihin teetetään Suojelupoliisilla turvallisuusselvitys. Esim. lentokentälle tai johonkin virastoihin pääsemiselle saattaa nousta tie pystyyn.

Vierailija
35/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tauhoitu. Tuo on perusteksti joka aina yulee noihin. Vaadittaisiin vuosien slekeä huijaus eli esim. tekee työtä vaikka nostaa sairaspäivärahaa kun ei muka voi tehdä työtäm tuo on tilanne jossa on joku saanut sanktiota ja tuokin vain koska tuota kesti vuosia, joutui kai vankilaan mutta tosiaan vuosien selkeä huijaus. Sun ei arvii murehtia, maksa raha takaisin, sen voi maksaa osissakin, miten haluat.

Vierailija
36/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minun ei tarvitse olla huolissani? Kannattaa varmaan soittaa kelan takaisinperintään? Mutta enhän saa varmasti vankeutta? Jos tuomitaan petoksesta niin varmaan sakkoa? Anteeksi hysteria!!! Ap

Vierailija
37/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:59"]

Eli minun ei tarvitse olla huolissani? Kannattaa varmaan soittaa kelan takaisinperintään? Mutta enhän saa varmasti vankeutta? Jos tuomitaan petoksesta niin varmaan sakkoa? Anteeksi hysteria!!! Ap

[/quote]NO ET! Et nyt näe tilannetta ulkopuolisen silmin. On kyllä törkeää lähettää tuollaisia uhkauskirjeitä.

Vierailija
38/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei musta tehty mitään ilmoitusta, vaikka olin aloittanut töissä 18.11. ja saatiin hoitolisää vuoden loppuun. Käry kävi, koska hain seuraavalle vuodelle hoitolisää ja siinä työsopparissa näkyi, että olen aloittanut 18.11. Otti kyllä pattiin aika rankasti. Maksoin takaisin muistaakseni noin 150 Euroa. Eniten siinä rassasi se, että etukäteisarvioinnissa olin kuvitellut miehen saavan enemmän rahaa kuin sai. Suomennettuna meidän yhteensä lasketut vuositulot jäi alle sen, millä tulotiedoilla ne tuet oli haettu alkuvuodesta. Mä kuvittelin, ettei tuolla ole merkitystä, koska vuositulotasolla jäädään niin alas. No, olipa sitten niin, että piti maksaa takaisin.

Vierailija
39/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:13"]

Ei musta tehty mitään ilmoitusta, vaikka olin aloittanut töissä 18.11. ja saatiin hoitolisää vuoden loppuun. Käry kävi, koska hain seuraavalle vuodelle hoitolisää ja siinä työsopparissa näkyi, että olen aloittanut 18.11. Otti kyllä pattiin aika rankasti. Maksoin takaisin muistaakseni noin 150 Euroa. Eniten siinä rassasi se, että etukäteisarvioinnissa olin kuvitellut miehen saavan enemmän rahaa kuin sai. Suomennettuna meidän yhteensä lasketut vuositulot jäi alle sen, millä tulotiedoilla ne tuet oli haettu alkuvuodesta. Mä kuvittelin, ettei tuolla ole merkitystä, koska vuositulotasolla jäädään niin alas. No, olipa sitten niin, että piti maksaa takaisin.

[/quote]

saitko sä tuollaista poliisiselvityskirjettä Kelasta? Ap

Vierailija
40/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran luin jostain Kelan sanomista tms., että summan takaisin maksaminen Kelalle ei hyvitä asiaa, jos epäillään petoksesta. Sehän on ihan loogista: eihän esim. näpistyskään hoidu sillä, että tavaran palauttaa takaisin.