Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kela uhkaa poliisilla

Vierailija
16.10.2013 |

Äitiyslomani loppui alkuvuonna ja aloin saada kotihoidontukea + hoitolisää 61€/kk. Huhtikuussa aloin tehdä satunnaisia sijaisuuksia ja lyhyitä pätkätöitä. Enkä tosiaan muistanut ilmoittaa tuloistani kelalle kun en muistanut koko hoitolisää saavani. Lapsi meni pphoitajalle elokuun ajaksi kun olin enemmän töissä ja silloin katkaisin kotihoidontuen, tietysti. Sitten hain sitä uudelleen kun elokuu oli päätöksessä ja työni vähenivät. Syyskuussa jäin sairaslomalle ja hain kelasta sairauspäivärahaa puolenvuoden tulojen mukaan. (sairausloma koska olen raskaana ja riskiraskaus kyseessä).. Kuitenkin sitten kelalle tietysti ilmeni että töissä olen ollut ja saanut hoitolisää vain miehen palkkatulojen perusteella. Nyt kelalta tuli melko ynseä lappu jossa uhattiin jopa poliisitutkinnalla. Kyseessä siis varsin typerä oma unohdus ja oma vikani. Lähetin selvennyksen nyt, että en todella ole tahallani näin toiminut ja ilmoitin olevani valmis maksamaan ylimääräiset takaisin ehdottomasti. Tuleeko tästä nyt todella rikosrekisteri tms? :o

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toihan on petos.

Vierailija
2/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tekee tuosta mitä ilmeisemmin poliisille tutkintapyynnön, vaikka maksaisitkin vapaaehtoisesti liikaa saamasi tuen heille takaisin. Saat kutsun kuulusteluihin ja syyttäjä tekee sitten päätöksen syytetäänkö sinua petoksesta, vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella noin? Mitenkä todennäköistä on että saan syytteen? :( Voi perskuta ja näin pieni juttu kuitenkin. :(

ap

Vierailija
4/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla oo ainakaan tullut mitään poliisikuulusteluja, vaikka olen saanut liikaa tukia. Sain yhden kk:n asumistuen liikaa kun ilmoitin myöhässä tulojen muutoksesta, tuli vain kirje että aloittavst takaisinperinnän lapsilisästä, mikäli se minulle sopii.

Vierailija
5/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun eka otat yhteyttä kelaan ja sovit maksujärjestelystä. En mäkään ymmärrä miksi ne nyt ensin sotkisi poliisin tähän jos olet valmis maksamaan liiat tuet heti takaisin. Eihän opiskelijoitakaan ala poliisit tutkimaan petoksesta jos opiskelija on nostanut liikaa tukea tuloihinsa nähden. Eikä muistaakseni meitäkään poliisilla uhattu, vaikka oli saatu liikaa asumistukea.

Vierailija
6/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:21"]

No ei mulla oo ainakaan tullut mitään poliisikuulusteluja, vaikka olen saanut liikaa tukia. Sain yhden kk:n asumistuen liikaa kun ilmoitin myöhässä tulojen muutoksesta, tuli vain kirje että aloittavst takaisinperinnän lapsilisästä, mikäli se minulle sopii.

[/quote]

Ilmoitit itse, vaikka teit sen myöhässä. Ap jätti kokonaan ilmoittamatta. Tuen ehdoissa kyllä sanotaan selvästi, että on velvollisuus ilmoittaa muutokset tuloissa. Kumma selitys sekin, ettei ap "muistanut" saavansa hoitolisää.

Vierailija
7/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:21"]

[/quote]

Niin, sinä ilmoitit itse kelalle tuosta tulojesi muutoksesta. Ap taas nosti useamman kuukauden etuutta ja ei ilmoittanut itse kelalle palkkatyöstään. Kutsu poliisikuulusteluun saattaa tulla parinkin vuoden "viiveellä" ja tosiaan vaikka olisit liikaa maksetun tuen jo takaisin maksanutkin kelalle.

Vierailija
8/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei kyllä uhkaile poliisilla ensitöikseen, jos uhkailevat ollenkaan... 

Vierailija
9/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli kelan sanomissa että 80-90 % menee poliisille. Mulle oli joskus maksettu liikaa asumistukea ja tuli selvityspyyntö, mutta kun vastasin rehellisesti niin eivät edes perineet summaa takaisin (kyse muutamasta kympistä).

Vierailija
10/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 17:54"]

Äitiyslomani loppui alkuvuonna ja aloin saada kotihoidontukea + hoitolisää 61€/kk. Huhtikuussa aloin tehdä satunnaisia sijaisuuksia ja lyhyitä pätkätöitä. Enkä tosiaan muistanut ilmoittaa tuloistani kelalle kun en muistanut koko hoitolisää saavani. Lapsi meni pphoitajalle elokuun ajaksi kun olin enemmän töissä ja silloin katkaisin kotihoidontuen, tietysti. Sitten hain sitä uudelleen kun elokuu oli päätöksessä ja työni vähenivät. Syyskuussa jäin sairaslomalle ja hain kelasta sairauspäivärahaa puolenvuoden tulojen mukaan. (sairausloma koska olen raskaana ja riskiraskaus kyseessä).. Kuitenkin sitten kelalle tietysti ilmeni että töissä olen ollut ja saanut hoitolisää vain miehen palkkatulojen perusteella. Nyt kelalta tuli melko ynseä lappu jossa uhattiin jopa poliisitutkinnalla. Kyseessä siis varsin typerä oma unohdus ja oma vikani. Lähetin selvennyksen nyt, että en todella ole tahallani näin toiminut ja ilmoitin olevani valmis maksamaan ylimääräiset takaisin ehdottomasti. Tuleeko tästä nyt todella rikosrekisteri tms? :o

[/quote]

EI tuosta mitään rikosrekisteri tms juttua tule, en usko. Tekevälle sattuu. Soita sinne ja kysy ihan rohkeasti, että ovatko saaneet selvityksesi ja voitteko sopia takaisinmaksun aikataulusta. Älä pelkää!

Vierailija
11/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:26"]

[/quote]

Mikäli on aihettta epäillä, että etuutta on nostettu väärin tarkoituksellisesti, on kirjeessä maininta tuosta mahd. poliisille ilmoittamisesta.Poliisin ja syyttäjän tehtävänä on sitten tutkia onko kyseessä petos vai törkeä petos rahallisen määrän hyödystä riipuen.

Jos taas selvästi huomataan, että on epähuomiossa maksettu liikaa ja asiakas itse myös ilmoittaa muutoksistaan. Tulee niin, selvityspyyntö kuin kirje takaisinmaksuehdotuksesta ja kysely määrästä jonka asiakas haluaisi kuukausittain lyhentää.

Vierailija
13/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinkäytösepäily syntyy, jos on syytä epäillä, että etuuden saaja tai hakija on antanut tahallisesti vääriä tietoja, salannut tietoisesti jonkin etuuteen vaikuttavan seikan taikka tahallisesti jättänyt ilmoittamatta sen saamiseen vaikuttavan olosuhteiden muutoksen. 

jos kelan tietojen mukaan sen maksamaa etuutta on käytetty väärin, asia annetaan poliisin tutkittavaksi.

liikamaksun takaisin periminen ja perinnän toimeenpano käsitellään erikseen. Se ei vaikuta teon rikosoikeudelliseen arviointiin.

jos selvitysten perusteella päädymme siihen, että emme anna asiaa poliisin tutkittavaksi, ilmoitamme siitä teille.  

tässä pääpiirteittäin tuo kirje... Miten petossyyte vaikuttaa elämään????

ap

Vierailija
14/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan sakkoja, koska rahallinen hyötysi on tuskin ollut tuhansia euroja. Huoli pois, niin moni on kokenut saman ja Kela työllistää meitä asemalla väsymiseen asti...

Vierailija
15/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:26"]

[/quote]

Mikäli on aihettta epäillä, että etuutta on nostettu väärin tarkoituksellisesti, on kirjeessä maininta tuosta mahd. poliisille ilmoittamisesta.Poliisin ja syyttäjän tehtävänä on sitten tutkia onko kyseessä petos vai törkeä petos rahallisen määrän hyödystä riipuen.

Jos taas selvästi huomataan, että on epähuomiossa maksettu liikaa ja asiakas itse myös ilmoittaa muutoksistaan. Tulee niin, selvityspyyntö kuin kirje takaisinmaksuehdotuksesta ja kysely määrästä jonka asiakas haluaisi kuukausittain lyhentää.

[/quote]

Joo, totta, tarkoitin, etteivät he uhkaile poliisilla ns turhaan. Pakkohan heidän on ilmoittaa, jos joutuvat moisen tekemään.

Vierailija
16/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahallinen hyötyni on ollut n. 240€ luokkaa.

ap 

Vierailija
17/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku summa!  Ei ne tollasesta ala poliisi asiaa tekemään. Soita tosiaan sinne ja kysy miten voit suorittaa takaisi maksu, sillä se hoituu!

Vierailija
18/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vähän tienasit sun duuneilla provo...

Vierailija
19/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 19:04"]

vähän vähän tienasit sun duuneilla provo...

[/quote]

Lukaiseppa ap:n aloitus huolella

Vierailija
20/52 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöt ovat säännöt ja ne on tehty noudatettavaksi. Unohdus tai tietämättömyys eivät ole perusteita olla noudattamatta lakia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi