Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitä tekisin tulevaisuudessa

Vierailija
16.10.2013 |

Olen 21-vuotias nainen, olen ammattikoulussa opiskellut sähköalan perustutkinnon ja nyt olen ammattikorkeakoulussa tietotekniikkaa kolmatta vuotta. Opinnot ovat puolivälissä ja jos samaa menoa jatkuu, valmistun tavoiteajassa vuonna 2015 22-vuotiaana (no, täyttämäisilläni 23).

Ongelma on, että nyt tuntuu, etten halua työskennellä tällä alalla. Koulua suoritan nykyään rimaa hipoen (paitsi osa aineista), koska minua ei yksinkertaisesti kiinnosta enkä jaksa yrittää suoritua paremmin. Jatko-opintoihin tälle samalle alalle en ole kuitenkaan pyrkimässä. Työkokemusta mulla on omalta alalta ja lisäksi kotieläinpihalta sekä asiakaspalvelusta (kasvotusten ja puhelimitse). Oman alan työt olivat ne missä en viihtynyt, muissa kyllä. En vain mitenkään haluaisi enää lopettaa koulua kun näin pitkällä olen, ja varmasti se yksikin AMK-tutkinto on parempi kuin ei mitään.

En yhtään tiedä, mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä työkseni. Tykkään asiakaspalvelusta ja lisäksi mua kiinnostaa eläimet ja musiikki. Kahdelta viimeiseltä on vähän vaikea töitä löytää. Pari kriteeriä mulla on; pääkaupunkiseudulle en halua muuttaa enkä myöskään ulkomaille. Ei vain tunnu omalta. En haaveile suurista palkoista, kunhan tulisi ihan ok toimeen. En tarvitse hienoa autoa, merkkivaatteita tai omakotitaloa.

Olen myös vähän, no, ei-niin-fiksu. Varsinkin matikka ja fysiikka tuottaa suuria ongelmia (kyllä, olen silti pärjännyt kouluissa, nimenomaan rimaa hipoen). En tajua koulussakaan noita kaikkia asioita, välillä tämä ala tuntuu mulle aivan liian vaikealta, vaikka olenki selvinnyt paremmin kuin monet muut.

Tämä oli ehkä vähän turha vuodatus, mutta kiinnostaisi, koska te olette löytäneet sen oman alanne? Mulla on vaan on välillä niin tyhjä olo, kun elän ilman päämäärää. Onneksi on mies, jota rakastan valtavasti ja naimisiin mennään jossain vaiheessa ja halutaan pari lasta (jos nyt elämässä ei mitään vastoinkäymisiä tällä saralla satu).

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan mitään omaa alaa löytänyt, ja onneksi en ole sellaista jäänyt haikailemaankaan. Olen 39-vuotias.

Pidin lukion jälkeen useita välivuosia, kun en yhtään tiennyt mitä lähteä opiskelemaan. Kävin ammatinvalintapsykologillakin, mutta ei siitä apua ollut. Lähdin sitten terveydenhoito-oppilaitokseen, opiskelemaan labrahoitajaksi, mutta ekan vuoden jälkeen tajusin, että työ ihmisten parissa ei ole sitä mitä haluan todellakaan. 

Ja sitten valkkasin uuden ammattini ihan "sattumalta". Tutustuin mieheen, joka opiskeli tietojenkäsittelyoppia. En ollut koskaan sellaista ajatellutkaan, koska olin matemaattisesti lahjaton eikä tietokoneet kiinnostanut. Mies kuitenkin vakuutti, että kyllä siellä pärjää lyhyellä matikallakin, ja että palkka on hyvä jos koulutuksen käy, ja saa ihan taatusti olla yksin rauhassa ilman ihmisten kanssa toimimista. Niiin minä sitten opiskelin alalle, ja olen ihan tyytyväinen ratkaisustani. TÖitä on riittänyt, palkka on keskimääräistä selkeästi parempi. En vieläkään mitenkään ole kiinnostunut tästä työstä tai tietokoneista, muttta miksi tarvisikaan? Tämä on vain työtä, sitä voi tehdä vaikkei niin nappaisikaan.

Vierailija
2/4 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet puolessa välissä opintoja, niin suosittelen sinua jaksamaan loppuun saakka, varsinkin kun tuollainen IT alan tutkinto on oikeasti hyvä, siitä on hyötyä monella muullakin alalla kuin IT alalla. Siis jos et ko. alalle tahdokaan vaan päädyt jotain muuta työtä tekemään/opsikelemaan, niin taatusti IT alan tutkinnosta on hyötyä. Ja sillä, että suoritat tutkinnon rimaa hipoen, ei oikeasti ole kauheasti merkitystä, sillä todistuksella ei ole työelämässä merkitystä, mutta sillä on, että olet ko. tutkinnon suorittanut.

Jos kyllästyttää, niin pidä vähän vapaata, tee jotain ihan muuta, anna aivojen levätä, keksi joku kiva, uusi harrastus, josta saat voimia opiskella. Tms. Olen 100 %:n varma, että jos vaan jaksat jatkaa, et sitä tule koskaan katumaan, sen sijaan saatat katua sitä, jos nyt jätät kesken. Varsinkin, kun sinulla ei tunnu olevan mitään muuta, mikä oikeasti innostaisi ja kiinnostaisi paljon enemmän - jos joku sellainen ala olisi, niin ehkä siinä tapauksessa keskeyttäminen ei myöhemminkään harmittaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, IT-alallakin on asiakaspalvelutyötä. Ei se ole pelkkää koodaamista ja suunnittelua, alalta löytyy hyvinkin erilaisia toimenkuvia. Asiakkaiden kanssa saa olla tekemisissä käyttötuessa tai vaikka projektipäällikkönä. Mun mielestä sun kannattaa käydä opinnot loppuun ja pohtia samalla, mikä olisi sulle parhaiten sopiva osa-alue.

Aika harva oikeasti löytää sitä omaa alaansa, monelle duuni on vain duunia. Sillä maksetaan laskut. Jos se ei pänni ihan määrättömästi, se on hyvä asia. Poikkeuksia toki on, mutta niiden määrä on kuitenkin aika pieni.

Ja IT-ala on ihan hyvä tapa tienata, kuten kakkonen sanoi, rahaa saa helpommin kuin monesta muusta lähteestä.

Vierailija
4/4 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :) olen kyllä ajatellut tämän koulun vetää loppuun, en näe järkeä lopettaa tässä vaiheessa. Enkä tarkoita, että toditukseni olisi rivi ykkösiä, on siellä jokunen nelonen ja vitonenkin. Nyt vain tuntuu, etten jaksa keskittyä ja varsinkin kokeet menee vähän heikosti (läpi kuitenkin), kotona tehtävät palautettavat työt teen tarkasti ja ajoissa.

IT-ala on kyllä monipuolinen, mutta tämä tuntuu niin kamalan vaikealta. Ei minusta ole johtamaan projekteja ja esiintymistä taas pelkään. Mutta kai se on odotettava, mitä tulevaisuus tuo tullessaan... / AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi