Päiväkodissa/hoidossa olevien 0-3 vuotiaiden lasten vanhemmat!
Olen 15 vuoden aikana oppinut pukemaan lapsia erittäin nopeasti. Silti, lasten pukemiseen menee muina kuin kesäaikoina tuhottomasti aikaa. Tässä muutama erittäin ystävällismielinen neuvo teille:
-Älä laita lapselle sormikkaita hoitoon, ellei lapsi osaa pukea niitä itse. Sormikkaiden pukemiseen menee 10 kertaa enemmän aikaa kuin sellaisten hanskojen, joissa on vain peukalolle paikka. Pieni lapsi ei tarvitse sormikkaita.
-Älä laita napitettavia neuleita hoitoon. Neuleissa on helposti 10 nappia, joiden pukemiseen menee todella paljon enemmän aikaa kuin tavallisessa pään yli puettavassa.
-Suosi helposti puettavia vaatteita jo siitäkin syystä, että lapsi oppisi pukemaan itse aiemmin. Nauhakenkiä ei osaa kukaan 3-vuotias sitoa. Usein ne nauhat myös aukeavat leikeissä.
-Me hoitajat teemme parhaamme, että lapsella olisi asianmukaiset vaatteet ulkoillessa. Emme pysty taikomaan ylimääräisiä pipoja ja hanskoja, jos ne inhimillisesti vain unohtuvat. Päiväkodissa pipoja ei mielellään edes lainata täiden takia. Perhepäivähoidossa lainavaatteita on sitäkin vähemmän lainattavaksi, eikä ole toista työntekijää jäämään liian vähissä vaatteissa tuodun lapsen kanssa sisälle, kun toisten pitäisi päästä ulos.
En pyydä tätä itseni vuoksi, vaan lasten. Kun pukemiseen menee tuhottoman paljon ylimääräistä aikaa, ei päästä nopeasti ulos, leikkiaikaa ja ulkoiluaikaa on vähemmän, pukeminen tuntuu kaikista työläältä. Liian vähissä vaatteissa tuodulla lapsella on kylmä. Se ei ole kivaa! Muistakaa, että hoidossa lapset ovat helposti pari tuntia putkeen ulkona. On aivan eri asia olla 2 tuntia ulkona vähissä vaatteissa kuin pinkaista nopeasti autotallista autolle, päiväkodille ja työpaikalle liian vähissä vaatteissa. Aikuinen kestää juosta pelkässä jakkupuvussa nollassa asteessa, koska ulkoilu on lyhytaikaista. Lapsi on ulkona paljon pidempään.
Kiitos.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:01"]
Mä olen laittanut 2-vuotiaalle sormikkaat, koska maailman tutkiminen on niissä helpompaa, kun saa paremman otteen lehdistä, risuista, mitä se nyt noukkiikaan pihamaalta. Valitusta ei ole kuulunut, tosin lapsi antaa pukea sormikkaat hyvin. Pitääkin kuulostella tarhasta näkemyksiä.
[/quote]
No siis eihän tässä ollut kyse siitä, antaako lapset pukea vai ei. Vaan että yksinkertaisesti sormikkaiden pukemiseen menee paljon enemmän aikaa kuin hanskojen.
[/quote]
No niinhän siinä lukee, että kysyn tarhasta näkemystä asiasta, kun en ole tullut ajatelleeksi, että sormikkaiden pukeminen olisi hankalaa. Syy siihen etten ole tullut ajatelleeksi on se, että lapsi antaa pukea sormikkaat helposti.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:31"]
Kyllä alle 3-vuotiaille normaalikäsikoon omaaville lapsille on erittäin hankala löytää mitään sopivia sormikkaita, jotka pitävät kädet lämpiminä talvipakkasissa. Tai jos löytää niin ne ovat niin jäykät ettei lapsi pysty liikuttamaan sormiaan niissä. Ja selvähän se on, miettikää paksua toppasormikasta, saumat ovat jo paksummat kuin sormiosa alle 3-vuotiaalle.
Sen sijaan viileillä syksysäillä pärjännee varmaan sormikkailla.
[/quote]
Niin mutta haittaakse nyt niin kauheasti ne paksut toppahanskat, kun lapsi ei kuitenkaan aikuisena muista miten hankala elämä hällä oli alle 3 v?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:28"]
Jos laitan asian mukaiset vaatteet, niin pukekaa ne sitten päälle, älkääkä jättäkö puolia vaatteistan pukemasta, tai sitten vaatteet on laitettu niin päälle, että kaulapaistaa silti, hanskat putoavat ja pipokaan ei suojaa mitään.
Meillä on lapsilla pk:ssa kaulahuivi, pipo, välikausi puku, tarravälikausi kengät ja ihan hanskat, mitkä saa helposti vedettyä ja missä ei ole sormille muutakuin peukalon paikka erikseen.
Vähän väliä ku haen lapsen ulkoa, kaulahuivi roikkuu ties missä, pipo on putoamaisillaan ja hanskat ovat keräntyneet myttyyn ranteisiin, nilkkakin saattaa paistaa. On se kumma, kun itse puen niin kaulahuivi ei valahda, hanskat pysyvät ja nilkatkaan ei paista, vaikka samat vaatteet laitan. Ja kyllä olen asiasta maininnut, mutta eipä ole ketään sitä noteerannut.
[/quote]
Olen perhepäivähoitaja, joten lapsiryhmä on todella pieni, vain neljä lasta. Puen lapset erittäin huolellisesti, kaulat, nilkat ja muut suojattuna jne. Silti, ulkona touhutessa kaulaliinat saattavat valahtaa, pipo pudota tai haalarin lenkki lähteä niin, että nilkat ovat lumessa. Vaikka korjaan koko ajan näiden pienten asusteita, saattaa joskus vanhempi tulla juuri silloin hakemaan, kun se pipo on pudonnut. Vanhempi saa siis sen kuvan, että pipo on ollut hangessa ties kuinka kauan, vaikka se olisi pudonnut kaksi sekuntia ennen vanhemman tuloa.
Näitä tapauksia on viimeisen 10 vuoden aikana ollut muistaakseni neljä ja kyllä on tullut tyhmä olo. Siis minulle. Että jos on vain neljän perään katsottava, niin eikö ne vaatteet pysy päällä ja enkö osaa kunnolla pukea.
Päiväkodissa ei todellakaan ehdi katsoa senkään vertaa jokaisen perään, että jokainen pipo on kunnolla päässä ja joka nilkka varmasti suojattuna.
[/quote]
Miten ihmeessä mun lapsella sitten pysyy vaatteet päällä hänet puettuani, vaikka temmeltää oikein urakalla ulkona. Jos pk tädit käyttäisivät aikansa ulkona lasten vahtimiseen eikä toistensa kanssa keskustelemiseen niin lapsillakin pysyisivät pipot sun muut päällä ja niitä voisi korjailla. Vähän väliä näkee, kun esim. 3 pk tätiä höpöttävät ulkona ringissä täristen ja hyristen ja lapset painavat ties missä. Senkin ajan, kun he käyttäisivät ajan lasten vahtimiseen, ei olisi tätä vaatteiden valahtamis ongelmaa.
Hain tarhasta kerran muksuni, toinen on pienten puolella ja toinen isojen. He olivat ulkona, hain ensiksi pienten puolelta. Pienten puolelta pääsee suoraan isojen pihalle, siinä on lukittava aita välissä, jota lapset eivät osaa avata. Itse kun avasin portin ja olin menossa isojen puolelle, sieltä änkee pienten puolelta 2 lasta, siinä oli vaikea sanoa, ettei tänne saa tulla, kun sylissä on lapsi ja hänen tavaransa. Mitä tekee pk tädit. Juttelevat keskenään ringissä, kukaan ei huomaa ennen, kuin huudan asiasta, että teiltä on lapsi karkaamassa!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:28"]
Jos laitan asian mukaiset vaatteet, niin pukekaa ne sitten päälle, älkääkä jättäkö puolia vaatteistan pukemasta, tai sitten vaatteet on laitettu niin päälle, että kaulapaistaa silti, hanskat putoavat ja pipokaan ei suojaa mitään.
Meillä on lapsilla pk:ssa kaulahuivi, pipo, välikausi puku, tarravälikausi kengät ja ihan hanskat, mitkä saa helposti vedettyä ja missä ei ole sormille muutakuin peukalon paikka erikseen.
Vähän väliä ku haen lapsen ulkoa, kaulahuivi roikkuu ties missä, pipo on putoamaisillaan ja hanskat ovat keräntyneet myttyyn ranteisiin, nilkkakin saattaa paistaa. On se kumma, kun itse puen niin kaulahuivi ei valahda, hanskat pysyvät ja nilkatkaan ei paista, vaikka samat vaatteet laitan. Ja kyllä olen asiasta maininnut, mutta eipä ole ketään sitä noteerannut.
[/quote]
Olen perhepäivähoitaja, joten lapsiryhmä on todella pieni, vain neljä lasta. Puen lapset erittäin huolellisesti, kaulat, nilkat ja muut suojattuna jne. Silti, ulkona touhutessa kaulaliinat saattavat valahtaa, pipo pudota tai haalarin lenkki lähteä niin, että nilkat ovat lumessa. Vaikka korjaan koko ajan näiden pienten asusteita, saattaa joskus vanhempi tulla juuri silloin hakemaan, kun se pipo on pudonnut. Vanhempi saa siis sen kuvan, että pipo on ollut hangessa ties kuinka kauan, vaikka se olisi pudonnut kaksi sekuntia ennen vanhemman tuloa.
Näitä tapauksia on viimeisen 10 vuoden aikana ollut muistaakseni neljä ja kyllä on tullut tyhmä olo. Siis minulle. Että jos on vain neljän perään katsottava, niin eikö ne vaatteet pysy päällä ja enkö osaa kunnolla pukea.
Päiväkodissa ei todellakaan ehdi katsoa senkään vertaa jokaisen perään, että jokainen pipo on kunnolla päässä ja joka nilkka varmasti suojattuna.
[/quote]
Miten ihmeessä mun lapsella sitten pysyy vaatteet päällä hänet puettuani, vaikka temmeltää oikein urakalla ulkona. Jos pk tädit käyttäisivät aikansa ulkona lasten vahtimiseen eikä toistensa kanssa keskustelemiseen niin lapsillakin pysyisivät pipot sun muut päällä ja niitä voisi korjailla. Vähän väliä näkee, kun esim. 3 pk tätiä höpöttävät ulkona ringissä täristen ja hyristen ja lapset painavat ties missä. Senkin ajan, kun he käyttäisivät ajan lasten vahtimiseen, ei olisi tätä vaatteiden valahtamis ongelmaa.
Hain tarhasta kerran muksuni, toinen on pienten puolella ja toinen isojen. He olivat ulkona, hain ensiksi pienten puolelta. Pienten puolelta pääsee suoraan isojen pihalle, siinä on lukittava aita välissä, jota lapset eivät osaa avata. Itse kun avasin portin ja olin menossa isojen puolelle, sieltä änkee pienten puolelta 2 lasta, siinä oli vaikea sanoa, ettei tänne saa tulla, kun sylissä on lapsi ja hänen tavaransa. Mitä tekee pk tädit. Juttelevat keskenään ringissä, kukaan ei huomaa ennen, kuin huudan asiasta, että teiltä on lapsi karkaamassa!
Meillä on käytössä päiväkodissa sekä napillisia neuletakkeja sekä sormikkaita (lapsi täyttää joulukuussa 3v), mutta en kyllä itse saa menemään niiden pukemiseen yhtään sen enempää aikaa kuin tavallisen neulepaidan tai sormikkaidenkaan pukemiseen, joten olen ajatellut että myös päiväkodin työntekijät suoriutuvat siitä (muutamat pukemiskokemukset rikkaimpana ihmisinä). Ymmärrän kyllä aloittajan pointin, ei ole ehkä järkevää laittaa sormikkaita yksivuotiaalle jne, mutta yleistäminen tuskin auttaa tässäkään asiassa ;)