Päiväkodissa/hoidossa olevien 0-3 vuotiaiden lasten vanhemmat!
Olen 15 vuoden aikana oppinut pukemaan lapsia erittäin nopeasti. Silti, lasten pukemiseen menee muina kuin kesäaikoina tuhottomasti aikaa. Tässä muutama erittäin ystävällismielinen neuvo teille:
-Älä laita lapselle sormikkaita hoitoon, ellei lapsi osaa pukea niitä itse. Sormikkaiden pukemiseen menee 10 kertaa enemmän aikaa kuin sellaisten hanskojen, joissa on vain peukalolle paikka. Pieni lapsi ei tarvitse sormikkaita.
-Älä laita napitettavia neuleita hoitoon. Neuleissa on helposti 10 nappia, joiden pukemiseen menee todella paljon enemmän aikaa kuin tavallisessa pään yli puettavassa.
-Suosi helposti puettavia vaatteita jo siitäkin syystä, että lapsi oppisi pukemaan itse aiemmin. Nauhakenkiä ei osaa kukaan 3-vuotias sitoa. Usein ne nauhat myös aukeavat leikeissä.
-Me hoitajat teemme parhaamme, että lapsella olisi asianmukaiset vaatteet ulkoillessa. Emme pysty taikomaan ylimääräisiä pipoja ja hanskoja, jos ne inhimillisesti vain unohtuvat. Päiväkodissa pipoja ei mielellään edes lainata täiden takia. Perhepäivähoidossa lainavaatteita on sitäkin vähemmän lainattavaksi, eikä ole toista työntekijää jäämään liian vähissä vaatteissa tuodun lapsen kanssa sisälle, kun toisten pitäisi päästä ulos.
En pyydä tätä itseni vuoksi, vaan lasten. Kun pukemiseen menee tuhottoman paljon ylimääräistä aikaa, ei päästä nopeasti ulos, leikkiaikaa ja ulkoiluaikaa on vähemmän, pukeminen tuntuu kaikista työläältä. Liian vähissä vaatteissa tuodulla lapsella on kylmä. Se ei ole kivaa! Muistakaa, että hoidossa lapset ovat helposti pari tuntia putkeen ulkona. On aivan eri asia olla 2 tuntia ulkona vähissä vaatteissa kuin pinkaista nopeasti autotallista autolle, päiväkodille ja työpaikalle liian vähissä vaatteissa. Aikuinen kestää juosta pelkässä jakkupuvussa nollassa asteessa, koska ulkoilu on lyhytaikaista. Lapsi on ulkona paljon pidempään.
Kiitos.
Kommentit (45)
Nappejahan ei tarvitse avata vaan neuletakin voi nappeineen pukea mukelolle kuten villapaidankin, ainakin jos ylänappi on auki!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:50"]
Niin, näinhän sä alunperin sanoit. Eipä ole motorisia ongelmia todettu. Hyvä yritys silti.
[/quote]
No onko edes tutkittu :P Eihän se, että ei ole todettu sulje pois sitä mahdollisuutta että niitä olisi...
Mä olen laittanut 2-vuotiaalle sormikkaat, koska maailman tutkiminen on niissä helpompaa, kun saa paremman otteen lehdistä, risuista, mitä se nyt noukkiikaan pihamaalta. Valitusta ei ole kuulunut, tosin lapsi antaa pukea sormikkaat hyvin. Pitääkin kuulostella tarhasta näkemyksiä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:29"]
Olen itse kakruna kärsinyt niistä hanskoista sen verran, että takuuvarmasti muksulla on sormikkaat. Sori!
[/quote]
Miten hanskoista voi kärsiä :D:D Ja aikamoista lapsesi teilaamista jos oletat suoraan hänenkin olevan yhtä typerä kuin itse olet, ettei osaa hanskojen kanssa olla ulkona!
[/quote]
Kärsin siitä kun niillä ei saanut mitään tehtyä. Mutten mä tiennyt että niiden kanssa pitää osata olla ulkona =D
[/quote]
Niin siis muistat ALLE 3-vuotiaana kärsineesi hanskoista?
Esitän vastatoivomuksen, että sanokaa suoraan, jos lapsella on puuttelliset tai vääränlaiset varusteet.
Itselleni kävi ensimmäisen lapsen kanssa aikanaan näin, että päiväkodista sanottiin vaatteita olevan liian vähän pakkaskelille. Arvostin sitä, että sanoivat suoraan, vaikka aluksi se tuntuikin hiukan loukkaavalta. Sittemmin on kokemus karttunut ja vaatteita on aina vähintäänkin tarpeeksi ;-)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:04"]
Olen itse kakruna kärsinyt niistä hanskoista sen verran, että takuuvarmasti muksulla on sormikkaat. Sori!
[/quote]
Miten hanskoista voi kärsiä :D:D Ja aikamoista lapsesi teilaamista jos oletat suoraan hänenkin olevan yhtä typerä kuin itse olet, ettei osaa hanskojen kanssa olla ulkona!
[/quote]
Kärsin siitä kun niillä ei saanut mitään tehtyä. Mutten mä tiennyt että niiden kanssa pitää osata olla ulkona =D
[/quote]
[/quote]
Tiedätkö, muistan asioita 1,5-vuotiaasta eteenpäin. Kyllä, olen kärsinyt hanskoista.
Lapsellani on tätä varten sormikkaat.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:50"]
Niin, näinhän sä alunperin sanoit. Eipä ole motorisia ongelmia todettu. Hyvä yritys silti.
[/quote]
No onko edes tutkittu :P Eihän se, että ei ole todettu sulje pois sitä mahdollisuutta että niitä olisi...
[/quote]
Eh, käynkö mä pyytämässä nyt keski-iässä itselleni motorisia tutkimuksia ihan vaan varmuuden vuoksi? Ei jessus mitä aivokäpyjä täällä on taas liikenteessä.
reimatec, jonathan ja pop ainakin tekevät hyviä hanskoja lapsille. Meillä kolmella päiväkotilaisella on varavaatteet päikyssä, siis sisävaatteet, varapipo ja hanskat ja kuravaatteet toki. Ulos pukeminen on helppoa: näillä keleillä pienille välikausihaalari kosteussujattu tokki ja alla fleecetakki ja kun tulee pakkasta villahaalari alle fleecen sijasta. Isommillla lapsilla on välikausi takki ja housut jotka pukevat itse ja sama setti alle heille. Sisävaatteina: t-paita, pitkähiainen, sukkahousut ja päälle housut/legginsit. Vaatetta saa kuuman yllättäessä riisuttua. Ja sopivat tarralliset välikausikengät ja hyvin istuvat hanskat. Talvella välikausiasu muuttuu toppaan ja kengät tarrallisiin viking core tex, ecco, superfit tms. Kenkiin. Itse panostan lastenvaatteissa hyvään istuvuuteen, en merkkiin tai ulkonäköön esim. Jonathan merkissä hyvä hinta-laatusuhde, hyviin kenkiin ja hyviin hanskoihin. Ja ulkohaalareita on pienellä 2 kpl. Ja isommilla takki+housut yhdistelmiä 2 kpl. Talveksi on isommille myöskin haalarit päiväkotiin, välillä haluavat käyttää niitä.Tää teksti ei oo kettuilua vaan vinkiksi niille jotka kokee pukemisen haasteellisena :)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:01"]
Mä olen laittanut 2-vuotiaalle sormikkaat, koska maailman tutkiminen on niissä helpompaa, kun saa paremman otteen lehdistä, risuista, mitä se nyt noukkiikaan pihamaalta. Valitusta ei ole kuulunut, tosin lapsi antaa pukea sormikkaat hyvin. Pitääkin kuulostella tarhasta näkemyksiä.
[/quote]
No siis eihän tässä ollut kyse siitä, antaako lapset pukea vai ei. Vaan että yksinkertaisesti sormikkaiden pukemiseen menee paljon enemmän aikaa kuin hanskojen.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tiedätkö, muistan asioita 1,5-vuotiaasta eteenpäin. Kyllä, olen kärsinyt hanskoista.
Lapsellani on tätä varten sormikkaat.
[/quote]
Oho!
Ja siis tuolla merkkiin panostamisella tarkoitan sitä, että kaikki ei ole pakko olla jotain tiettyä kallista merkkiä. Mutta kengät ostan kyllä laadukkaat, hyväksi havaitut, en halpismerkkejä, kun itse tietää miten inhottavat huonot kengät on....
Jos laitan asian mukaiset vaatteet, niin pukekaa ne sitten päälle, älkääkä jättäkö puolia vaatteistan pukemasta, tai sitten vaatteet on laitettu niin päälle, että kaulapaistaa silti, hanskat putoavat ja pipokaan ei suojaa mitään.
Meillä on lapsilla pk:ssa kaulahuivi, pipo, välikausi puku, tarravälikausi kengät ja ihan hanskat, mitkä saa helposti vedettyä ja missä ei ole sormille muutakuin peukalon paikka erikseen.
Vähän väliä ku haen lapsen ulkoa, kaulahuivi roikkuu ties missä, pipo on putoamaisillaan ja hanskat ovat keräntyneet myttyyn ranteisiin, nilkkakin saattaa paistaa. On se kumma, kun itse puen niin kaulahuivi ei valahda, hanskat pysyvät ja nilkatkaan ei paista, vaikka samat vaatteet laitan. Ja kyllä olen asiasta maininnut, mutta eipä ole ketään sitä noteerannut.
Reiman käsineitä olenkin ostanut, mutta eivät suostuneet niitäkään pienelle laittamaan, siis sormimalliset. Onneksi lapsi on sen 3v täyttänyt, joten saa laittaa käsineet itse käteensä. Nyt mennään vielä sormikkailla.
t: sormikas-äiti, jolla motoristisia vaikeuksia viedä hanskat ulos
Kyllä alle 3-vuotiaille normaalikäsikoon omaaville lapsille on erittäin hankala löytää mitään sopivia sormikkaita, jotka pitävät kädet lämpiminä talvipakkasissa. Tai jos löytää niin ne ovat niin jäykät ettei lapsi pysty liikuttamaan sormiaan niissä. Ja selvähän se on, miettikää paksua toppasormikasta, saumat ovat jo paksummat kuin sormiosa alle 3-vuotiaalle.
Sen sijaan viileillä syksysäillä pärjännee varmaan sormikkailla.
Ja ei mitään just napitettavaa ja hankalaa päiväkotiin. En laita lapsille edes farkkuja päiväkotiin, vaan collegehousuja ja leggareita sekä peruspaitoja ja tunikoita, ei mitään pitkiä hameita.... ja sen verran edullisia (by:H&M) ettei ketään harmita kun vaate sotkeutuu tai menee rikki.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:51"]
Nappejahan ei tarvitse avata vaan neuletakin voi nappeineen pukea mukelolle kuten villapaidankin, ainakin jos ylänappi on auki!
[/quote]
Mietin ihan samaa, mutta jos pukija on joku lähärikoulun käynyt hoitaja, niin ehkä hänellä ei ajattelukyky riitä niin pitkälle (jos paidassa on napit, toki ne pitää avata joka kerta).
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:28"]
Jos laitan asian mukaiset vaatteet, niin pukekaa ne sitten päälle, älkääkä jättäkö puolia vaatteistan pukemasta, tai sitten vaatteet on laitettu niin päälle, että kaulapaistaa silti, hanskat putoavat ja pipokaan ei suojaa mitään.
Meillä on lapsilla pk:ssa kaulahuivi, pipo, välikausi puku, tarravälikausi kengät ja ihan hanskat, mitkä saa helposti vedettyä ja missä ei ole sormille muutakuin peukalon paikka erikseen.
Vähän väliä ku haen lapsen ulkoa, kaulahuivi roikkuu ties missä, pipo on putoamaisillaan ja hanskat ovat keräntyneet myttyyn ranteisiin, nilkkakin saattaa paistaa. On se kumma, kun itse puen niin kaulahuivi ei valahda, hanskat pysyvät ja nilkatkaan ei paista, vaikka samat vaatteet laitan. Ja kyllä olen asiasta maininnut, mutta eipä ole ketään sitä noteerannut.
[/quote]
Olen perhepäivähoitaja, joten lapsiryhmä on todella pieni, vain neljä lasta. Puen lapset erittäin huolellisesti, kaulat, nilkat ja muut suojattuna jne. Silti, ulkona touhutessa kaulaliinat saattavat valahtaa, pipo pudota tai haalarin lenkki lähteä niin, että nilkat ovat lumessa. Vaikka korjaan koko ajan näiden pienten asusteita, saattaa joskus vanhempi tulla juuri silloin hakemaan, kun se pipo on pudonnut. Vanhempi saa siis sen kuvan, että pipo on ollut hangessa ties kuinka kauan, vaikka se olisi pudonnut kaksi sekuntia ennen vanhemman tuloa.
Näitä tapauksia on viimeisen 10 vuoden aikana ollut muistaakseni neljä ja kyllä on tullut tyhmä olo. Siis minulle. Että jos on vain neljän perään katsottava, niin eikö ne vaatteet pysy päällä ja enkö osaa kunnolla pukea.
Päiväkodissa ei todellakaan ehdi katsoa senkään vertaa jokaisen perään, että jokainen pipo on kunnolla päässä ja joka nilkka varmasti suojattuna.
No meillä on reimatecit toiminu hyvin toppaversionakin ja prismoissa myytävät Elsa Pitkäset on todella hyvät, pysyy hyvin myös niiden 1 vuotiaiden käsissä. Täksi vuodeksi on by H&M varahanskoina, nekin vaikutti ihan ookoolta. Ja itseasiassa yhdet molo kidsitkin löytyy..... Ja alle tarvittaessa tosi ohuet lapaset vauvalangasta kudotut. Ja miksi ihmeessä lapselle kaulahuivi???!! Kauluri tietysti joka on hyvän joustava, että sen saa helposti pään yli.
Meillä lasten päiväkodissa vastattiin, että ei haittaa jos tytöllä on mekkoja tai neulepaitoja, sanottiin myös että jos haluan tuoda pinnejä ja pompuloita niin he mielellään laittaa tyttöjen hiuksia :)
Itse kotona ollessa olin oikea natsi tahrojen suhteen ja mieluummin vaikka otin valkoise paidan lapsilta pois ennen tomaattiruoan syömistä kuin olisin hinkannut tahroja jotka ei kuitenkaan lähde. Päiväkodin alettua mietin, että miten käy vaatteiden kanssa, mutta aina on lapset olleet suht siistejä - päiväkodissa jokaiselle on Ikea-tyylinen ruokalappu joka puetaan ennen jokaista ateriaa ihan jokaiselle lapselle.
Kumma, miten heillä on aikaa pukea lapset lämpimästi ulos, letittää hiuksia, pitää sylissä, naurattaa, laulattaa ja pitää kuria? Ehkä ovat AMMATTILAISIA? ;)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:46"]
[/quote]
No aina oppii uutta. Mielenkiinnosta: missä kuvittelit että hanskoja pidetään, jos ei ulkona??? Ja jos ei hanskat kädessä saa tehtyä mitään, niin se viittaisi jonkinlaisiin motorisiin ongelmiin...
[/quote]