Puistomammat :/
Että tuolla puistoissa käy rasittavia mammoja lapsineen :/ ensinnäkään niitä juttuja ei jaksa kuunnella, toisekseen mitä helkkaria se on että lapset ei sais leikkiä yhdessä? Siks kai sinne puistoon on alunperin tultukin? Mutta ei, "haetaan sinulle, nella, oma lelu, annetaan isabellan leikkiä tällä rauhassa", jos lapsi menee toisen luo...
Miten ne lapset oppii leikkimään muiden kanssa, kun se alusta asti torpedoidaan. Sitten ihmetellään parin vuoden päästä kun ei oo sosiaalisia taitoja...yllättävää.
Kommentit (16)
Nää puistot joita tarkoitan on kaupungin, eli siellä saa kaikki leikkiä kaikella. Mutta joo, just tällasta kun kirjotit ^ ...missä kaikki normaalit ihmiset luuhaavat..-ap
No mä nyt sitten kans avaudun parista puistomammasta, kun kerran päästiin asiaan. Otti niin päähän eilen kaksi äitiä puistossa, kun eivät voineet vahtia lapsiaan. Kokoajan papattivat vaan jostain saamarin me&i-vaatteista ja vaatekutsuista eivätkä voineet yhtään katsoa kersojensa perään. Säälitti kun toisenkin tytär huusi varmaan 15 min keinussa, että: "äitiii, vauhtiii!", mutta äiti se vaan juorusi. Lisäksi heidän lapset olivat kokoajan härnäämässä muita lapsia ja viemässä leluja, mutta näillä äideillä ei ilmekään värähtänyt. Mietin vaan, että mitä helkkarin väliä on sillä minkä merkkisiä vaatteita lapset käyttää. Keskittyisivät enemmin niiden lasten kasvattamiseen!
Meidän leluja saa kyllä puistossa aina lainata. Itseasiassa mukana kulkee ylimääräisiä leluja ihan siksi, että jos toisilla lelut unohtuneet, niin ei tule riitaa siitä yhdestä lapiosta. Samalla oppivat lainaamaan leluja toisiltaan ja vaihtelemaan niitä keskenään.
Tuo lasten yksin leikkiminen taitaa olla vain helppo ratkaisu välttää riitoja yms. Kun lapsi leikkii itsekseen, ei tarvitse niin paljon vahtia ja komentaa, kun muksut ei kiusaa toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 23:56"]
Tuo lasten yksin leikkiminen taitaa olla vain helppo ratkaisu välttää riitoja yms. Kun lapsi leikkii itsekseen, ei tarvitse niin paljon vahtia ja komentaa, kun muksut ei kiusaa toisiaan.
[/quote]
En vaan voi käsittää eikä mahdu edes maalaisjärkeen. Luulis että on selvää että lapset alusta asti harjottelemalla oppii sitä muiden kanssa leikkimistä, miksi siihen pitää mennä päsmäröimään.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 23:55"]
No mä nyt sitten kans avaudun parista puistomammasta, kun kerran päästiin asiaan. Otti niin päähän eilen kaksi äitiä puistossa, kun eivät voineet vahtia lapsiaan. Kokoajan papattivat vaan jostain saamarin me&i-vaatteista ja vaatekutsuista eivätkä voineet yhtään katsoa kersojensa perään. Säälitti kun toisenkin tytär huusi varmaan 15 min keinussa, että: "äitiii, vauhtiii!", mutta äiti se vaan juorusi. Lisäksi heidän lapset olivat kokoajan härnäämässä muita lapsia ja viemässä leluja, mutta näillä äideillä ei ilmekään värähtänyt. Mietin vaan, että mitä helkkarin väliä on sillä minkä merkkisiä vaatteita lapset käyttää. Keskittyisivät enemmin niiden lasten kasvattamiseen!
[/quote]
*reps* kuulostaa kovin tutulta.
Sit kun vahditaan niin vahditaan ettei kukaan leiki samalla lelulla. Sitten ei jaksetakaan enää vahtia ja kas, miten se kullannuppu ei osaakaan käyttäytyä seurassa..hmm.
Joo. Pahimpia on noi, jotka eivät vahdi lapsiaan. Oletetaan, että muut äidit antaa vauhtia keinussa ja laittavat pudonneita hanskoja paikalleen jne. Mä en ainakaan ole mikään ilmainen lastenhoitaja puistossa. Hoitakaa omat lapsenne!!!
Mä olen tavannut aika lailla vain normaaleja ihmisiä puistossa. Me käydään puistossa melkein päivittäin ja ehkä pari kertaa viikossa siellä on joku samaan aikaan. Aika tyhjää siis on yleensä.
Eräs vähän harmittava tapaus oli, kun olin siellä mun 1v:n kanssa ja samaan aikaan paikalla oli joku äiti noin 3-vuotiaan poikansa kanssa. Mun lapsi rupesi kiipeämään liukumäkeen, tottakai hitaasti kun pieni on. Tämä 3v kiipesi sitten sitä mäkeä pitkin lastani vastaan ja alkoi jotain lällättää, että sä et pääse laskemaan jne. Äiti vähän huuteli sieltä penkiltä, että tuuppas pois sieltä nyt. No eipä tullut. Sitten poika näytti kieltään ja mun lapsi pelästyi sitä ja alkoi itkeä. Tässä vaiheessa äitsykkä sitten haki lapsensa pois ja ilmoitti, että nyt me lähdetään täältä.
Jotenkin outoa. Miksei voinut tulla heti hakemaan sitä poikaa pois ja sanoa, että toinen lapsi on siinä nyt ja sinä pääset sen jälkeen (tai mitä ikinä se poika halusikaan tehdä)? etenkin kun kyseessä oli paljon pienempi lapsi, eli ei mitenkään 3v:n kanssa tasavertainen. Ihme toimintaa. Kyylätään vaan perse penkissä eikä viitsitä oikeasti reagoida. Tuossakin olisi ollut hyvä tilaisuus opastaa lasta huomioimaan muita.
Noin muuten ollaan kyllä kaikkien kanssa lainailtu leluja puolin ja toisin ja kaikki on sujunut mukavasti.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 23:25"]
Että tuolla puistoissa käy rasittavia mammoja lapsineen :/ ensinnäkään niitä juttuja ei jaksa kuunnella, toisekseen mitä helkkaria se on että lapset ei sais leikkiä yhdessä? Siks kai sinne puistoon on alunperin tultukin? Mutta ei, "haetaan sinulle, nella, oma lelu, annetaan isabellan leikkiä tällä rauhassa", jos lapsi menee toisen luo...
Miten ne lapset oppii leikkimään muiden kanssa, kun se alusta asti torpedoidaan. Sitten ihmetellään parin vuoden päästä kun ei oo sosiaalisia taitoja...yllättävää.
[/quote]
Osa äideistä vetää herneet nenään, jos joku vieras lapsi menee liian lähelle heidän lastaan, ovat tästä oppineet, että parasta väistellä kaikkia yhteenottoja täysin vieraiden lasten ja erityisesti äitien kanssa. Onneksi meidän lähipuistoissamme on ollut mukavan rentoa porukkaa ja nuo herneenpalot nenänrei'istä törröttäen jälkeläisiään vahtivat ovat harvinainen kiusa.
Minä kyllä joskus pidän huolen siitä, että pienempi lapseni saa leikkiä rauhassa, eli tavallaan vartion häntä ja HÄNEN lelujaan ja olen hänen kanssaan puistossa. Ihan vain siksi, että saisi vähän "omaa leikkiaikaa" kahdelta isoveljeltään (jotka siis kerhossa ja eskarissa silloin kun minä pienen kanssa puistossa).
Minulla on myös siellä paljon tuttuja, joiden kanssa jutellaan kaikesta maan ja taivaan välillä. Samalla jokainen kyllä vahtii lastaan, ja auttaa toisten lasten kanssa. En ymmärrä, miksi en voisi laittaa jonkun lapasta takaisin käteen jos se on pudonnut ja olen itse ihan vieressä. Tai miksi en voisi keinuttaa kahta lasta yhtäaikaa, jos tilaisuus on.
Ja osa äideistä ei tajua että lapset ei ole samanlaisia, yhden lapsen äidin on helppo huudella kasvatusohjeita :D Kun lapsia on useampi, huomaa ettei asiat ole niin mustavalkoisia. Lapsia on erilaisia; vilkkaita, rauhallisia, villejä, arkoja, yltiösosiaalisia, hiljaisia.. ja niillä on jopa oma tahto & temperamentti monella ;)
Sitten kun joku vähän villimpi tapaus käy tönäisemässä MEIDÄN Jari-Petteriä tai Liisa-Claudiaa ollaan ihan että SIIS vois vähän kasvattaa paremmin tota miniaikuista, eiku lapsihan sen piti olla..
Yök.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:56"]
Ja osa äideistä ei tajua että lapset ei ole samanlaisia, yhden lapsen äidin on helppo huudella kasvatusohjeita :D Kun lapsia on useampi, huomaa ettei asiat ole niin mustavalkoisia. Lapsia on erilaisia; vilkkaita, rauhallisia, villejä, arkoja, yltiösosiaalisia, hiljaisia.. ja niillä on jopa oma tahto & temperamentti monella ;)
Sitten kun joku vähän villimpi tapaus käy tönäisemässä MEIDÄN Jari-Petteriä tai Liisa-Claudiaa ollaan ihan että SIIS vois vähän kasvattaa paremmin tota miniaikuista, eiku lapsihan sen piti olla..
Yök.
[/quote]
Miten tää taas liittyi mihinkään? Tässähän arvosteltiin äitejä eikä lapsia. Usein ihmiset myös tulee leikkipuistoon siksi,e ttä lapset saisivat leikkiseuraa. Tai näin mä olen kuvitellut.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 12:29"]
Mä olen tavannut aika lailla vain normaaleja ihmisiä puistossa. Me käydään puistossa melkein päivittäin ja ehkä pari kertaa viikossa siellä on joku samaan aikaan. Aika tyhjää siis on yleensä.
Eräs vähän harmittava tapaus oli, kun olin siellä mun 1v:n kanssa ja samaan aikaan paikalla oli joku äiti noin 3-vuotiaan poikansa kanssa. Mun lapsi rupesi kiipeämään liukumäkeen, tottakai hitaasti kun pieni on. Tämä 3v kiipesi sitten sitä mäkeä pitkin lastani vastaan ja alkoi jotain lällättää, että sä et pääse laskemaan jne. Äiti vähän huuteli sieltä penkiltä, että tuuppas pois sieltä nyt. No eipä tullut. Sitten poika näytti kieltään ja mun lapsi pelästyi sitä ja alkoi itkeä. Tässä vaiheessa äitsykkä sitten haki lapsensa pois ja ilmoitti, että nyt me lähdetään täältä.
Jotenkin outoa. Miksei voinut tulla heti hakemaan sitä poikaa pois ja sanoa, että toinen lapsi on siinä nyt ja sinä pääset sen jälkeen (tai mitä ikinä se poika halusikaan tehdä)? etenkin kun kyseessä oli paljon pienempi lapsi, eli ei mitenkään 3v:n kanssa tasavertainen. Ihme toimintaa. Kyylätään vaan perse penkissä eikä viitsitä oikeasti reagoida. Tuossakin olisi ollut hyvä tilaisuus opastaa lasta huomioimaan muita.
Noin muuten ollaan kyllä kaikkien kanssa lainailtu leluja puolin ja toisin ja kaikki on sujunut mukavasti.
[/quote]
Vastaavissa tilanteissa mä oon sanonut omalleni, että senkun lasket alas vaan. Se on nimittäin se ylöspäin kiipeäjä, joka saa sen lenkkarin naamaansa. Eipähän kiipeä toista kertaa. Jos ei vanhemmilla tuon vertaa järki hälytä, niin minkä sille sittten voi. Sitten mennään hamppulääkäriin korjauttamaan katkenneita etuhampaita.
Ja ai että mua rasittaa mammat jotka on koko ajan "kasvattamassa" , ei anneta sen kaksosasen tehdä ja yrittää itse ja yksin mitään. Aika jännä et tulee arkoja lapsia kun aina on äiti niskan takana hönkimässä ja tasoittamassa tien..
Puistoissa nimenomaan lapset voi leikkiä keskenään, ja vanhemmat jutella keskenään. Sitten vasta jos lapsilla tulee ilmiriita jostain, autetaan se selvittämään. Pienet kinat annetaan setviä itse. Lapsi oppii parwmmin sosiaalisia taitoja kanssakäymisissä muiden lasten kanssa, ja oppii puollustamaan itseään. Tärkeä taito koulumaailmaakin ajatellen.
Mä taas oon ihmetellyt, missä ihmeessä ne kaikki muut lapset ja vanhemmat luuraa? Oman pian 1-v muksun kanssa käydään melkein päivittäin leikkipuistossa, vieläpä aika vaihteleviin aikoihin. Oikeastaan koskaan leikkipaikalla ei kuitenkaan muita näy. Muutaman kerran on lapsi ollut isovanhempien kanssa leikkimässä, mutta yhdenkään äidin/isän kanssa en ole jutellut. Alueella on paljon omakotitaloja, toisaalta on myös taloyhtiöitä, joiden asukkaat sitten kai leikkivät omilla leikkipaikoillaan. Joskus on tehnyt mieli mennä naapuritaloyhtiön hiekkalaatikon reunalle istuskelemaan... :/
Ahaa, nyt tajusin parin vuoden takaisen jutun. En ole tätä puistoilua harrastanut, kun asutaan kaukana kaikesta, mutta retkeiltiin kerran Helsinkiin ja käytiin puistossa. Hiekkalaatikolla oli paljon erilaisia hiekkaleluja lojumassa ja vähän kauempana sellainen puinen iso lelulaatikko avonaisena. Omat lapseni ottivat kumpikin lapion, hiekkalaatikolla oli siis yksi muu lapsi, joka leikki traktorilla. Pienempi leikki lapiolla, isompi keräili leluja ympärilleen ja naureskeli, että katso, miten paljon hänellä on leluja. Otti siis välillä useamman itselleen ja vaihtoi leluja. Tämä yhden lapsen äiti tokaisi, että nämä lelut kuuluvat itse asiassa jonkun tietyn taloyhtiön lapsille (en tajua, mikä taloyhtiö voi olla kyseessä, kun puisto sattui olemaan Hakaniemen rannassa eikä lähimaillakaan yhtään kerrostaloa mutta kaipa puhui totta) ja että meidän lapsemme eivät niillä saa leikkiä. Piti sitten jättää ne kymmenet lelut itsekseen ja poistua ja antaa tämän yhden lapsen jatkaa traktorileikkiään, kun niihin leluihin ei saanut koskea, vaikka ne olivat yleisessä puistossa vapaina hiekkalaatikossa eikä kukaan niillä leikkinyt. Jotain puistoetikettiä, joka ei aukene ihan joka tallaajalle.
On varmaan säännöllisesti puistossa kävijöille hyvinkin selvää, miten siellä leikitään, mutta satunnaisia vierailijoita varten voisi olla vaikka ohjeet. Harvoin kun tulee vastaan hiekkalaatikko, jossa ne vapaat lelut ovat vain odottamassa, josko sinne ne omistajat sattuisivat piipahtamaan eikä muut saa niihin sinä aikana koskea.
Veikkaan, että näihin kirjoittamattomiin puistosääntöihin kuuluu myös, etteivät lapset saa leikkiä keskenään kuin vain tiettyjen lasten kanssa (jotka ehkä kuuluvat samaan taloyhtiöön?).