Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen leikkauksesta ja nukutuksesta kysymys!

Vierailija
15.10.2013 |

Lapseltani leikataan nielurisat ja samassa nukutuksessa putkitetaan korvat. Postissa tuli aika leikkaukseen ja ohjelappunen, jossa lukee mm: "Toinen vanhemmista saa olla mukana lapsen vierellä leikkauksen nukutusvaiheeseen saakka." 

Tarkoittaako tuo siihen asti siis, että lapsi on unessa, vai siihen asti, kun lasta aletaan nukuttamaan?

Soitan kyllä sinne huomenna ja varmistan, mutta ajattelin, että löytyykö täältä tietoa asiasta. Lapsi on melko arka ja pelokas, lisäksi hänellä on puheenviivästymää, jonka vuoksi ajatus siitä, että hän olisi hereillä yksin vieraiden kanssa tuntuu kamalalta, jos lasta pelottaa ja kukaan ei ymmärrä häntä. :-(

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa, että saat olla mukana kunnes lapsi nukahtaa (muutamassa sekunnissa).

Vierailija
2/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa olla vieressäs siihen asti, että ruvetaan antamaan lääkettä. Vanhemman ei anneta katsoa, kun lapsi nukahtaa, koska näyttää siinä niin kuolleelta. Saattelet siis leikkaussalin ovelle.

En ole päässyt mukaan edes sairaanhoitajaomaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli aika hyvin rauhoittavissa lääkkeissä jo ennen leikkaussaliin ja varsinaiseen nukutukseen päätymistä. Suorastaan iloisesti pienessä hönössä, ei tarvinnut mennä mukaan kun lapsi oli tillin tallin kun hoitaja tuli hakemaan. Kädessä oli ollut jo hyvän aikaa se puuduttavaa ainetta sisältävä lappu.

Heräämössä mä olen sitten ollut itse useamman kerran lapsen vierellä, yhdellä kertaa lapsi oli kiukkuinen kuin ampiainen, toisella kertaa jouduin tönimään vähän väliä että muisti hengittää.

Vierailija
4/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva nukutettiin/humautettiin silmäoperaatioon ja sain olla vierellä kunnes nukahti. Ja pääsin heti luokse kun heräsi. 

Vierailija
5/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sairaalasta. Viime kädessä anestesialääkäri päättää.

Vierailija
6/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsesi menee jo alkulääkkeestä niin "sekaisi" eli nukahtaa tai miltei nukahtaa eli älä ole yhtään huolissasi!  Kaikki sujuu ihan hirmu nopeasti! Myös itse leikkaus ym. Se on todella nopeasti tehty.

Vierailija
7/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsesi menee jo alkulääkkeestä niin "sekaisi" eli nukahtaa tai miltei nukahtaa eli älä ole yhtään huolissasi!  Kaikki sujuu ihan hirmu nopeasti! Myös itse leikkaus ym. Se on todella nopeasti tehty.

Vierailija
8/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:41"]

Riippuu sairaalasta. Viime kädessä anestesialääkäri päättää.

[/quote]

Jep. TYKSissä vietiin lastenosastolta rauhoitettuna leikkaussaliin, Mehiläisessä sain olla vieressä kun lapsi sai nukutusaineen.

Vierailija
15/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan sairaalasta/lääkärikeskuksesta. Meidän kotikaupungin sairaalassa ei olisi saanut olla vieressä nukahtamiseen saakka ja sen vuoksi hoidettiin korvien putkitukset ym. yksityisessä lääkärikeskuksessa. Siellä oli tosi lempeää touhua, pienempänä lapsi sai nukahtaa minun sylissäni ja isompana aivan vieressäni.

Vierailija
16/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, jokin vika kun tuli toi 3 kertaa vaikka laitoin vain kerran  :(

Vierailija
17/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 lisää vielä, että sairaalassa sanottiin, että lapselle annetaan rauhoittavia eikä sen vuoksi "tiedosta" tilannetta. Itse en nähnyt tässä mitään järkeä, koska vaihtoehto tosiaan löytyi yksityiseltä, jossa ei ollut mitään tarvetta edes keskustella rauhoittavista.

Vierailija
18/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! 

Kyseessä Tampereen Hatanpään sairaala.

Ap

Vierailija
19/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on takana 3,5 vuotiaalla lapsellamme neljät putkitukset, joista yhden yhteydessä poistettu kitarisat. Lisäksi erillisessä leikkauksessa leikattu kireä kielijänne. Kaikki leikkaukset ja toimenpiteet tehty yksityisellä. Näissä jokaisessa nukutustilanteessa olemme molemmat vanhemmat olleet mukana. Lapsi on istunut sylissämme ja anestesialääkäri on istunut vieressä ja maskilla hän on nukahtanut joka kerta syliimme. Kun lapsi unessa, hoitaja ja anestesialääkäri nostavat vanhemman sylistä lapsen leikkauspöydälle ja tässä vaiheessa poistumme odottelemaan heräämöön. Mukana lapsella on aina ollut leikkaussalissa ja heräämössä sillä hetkellä rakkain pehmolelu.

Vierailija
20/31 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, missä leikkaus/nukutus tehdään. Toisen lapsen nielurisaleikkauksessa lapsi nukutettiin mun syliin, leikkaussalissa. Toiselle lapselle tehtiin pään magneettikuvaus, ja silloin en päässyt kuvaushuoneeseen saakka. Sillä kertaa lapsi nukahti sitten anestesialääkärin syliin (oli kieltäytynyt menemästä pitkälleen, mutta kuulemma n. 100 kg painava lääkäri jaksaa ottaa yhdestä pienestä tytöstä kopin, vaikka istuallaan nukutettiin : ) -terveisiä vaan kivalle narkkarille!).

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:37"]

Ei saa olla vieressäs siihen asti, että ruvetaan antamaan lääkettä. Vanhemman ei anneta katsoa, kun lapsi nukahtaa, koska näyttää siinä niin kuolleelta. Saattelet siis leikkaussalin ovelle.

En ole päässyt mukaan edes sairaanhoitajaomaisena.

[/quote]