Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voinko kirjoittaa työharjoittelun työkokemuksena

Vierailija
15.10.2013 |

työhakemukseen?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa myös muistaa että kaikki työharjoittelut eivät ole opiskeluun liittyviä, vaan usein ihan itse hankittuja ja sisällöltään erikseen sovittuja.

Paras ratkaisu on varmaan kirjoittaa työkokemus-osioon paikan nimen lisäksi pieni kuvaus työtehtävistä ja työn luonteesta (esim. "opiskeluun liittyvä työharjoittelujakso, johon kuului asiakaspalvelua, myyntiehdotusten luonnostelua ja kirjanpitoa").

Vierailija
22/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laittanut, enkä ole erotellut mitenkään harjottelua ja palkallista työtä. Enhän myöskään laita cv:hen kuinka paljon palkkaa olen saanut. Yhdessäkin paikassa olin ensin harjoittelijana ja sitten palkallisena. Samoja hommia tein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 16:46"]

Just joo.. Kyllä minä harjoittelijana tein ihan kaikkea mitä työntekijän kuuluukin ja ilman mitään "valvontaa" Ihan oli työvuorolistoissakin työajat ja jopa yksinäänkin olin osastolla töissä. Että se siitä petoksesta sun muusta.

[/quote]

Jos väität harjoitteluaikaa työsuhteessaoloajaksi, teet petoksen.

[/quote]

"harjoittelu" on käsitteenä tosi joustava. Moni on erilaisilla harjoittelija/trainee-nimikkeillä ihan normaalissa, palkallisessa, kirjallisesti sovitussa työsuhteessa johon sovelletaan kaikkia normaaleita työsuhteen ehtoja, lakeja ja käytäntöjä. Tittelillä ei ole mitään juridista merkitystä.

[/quote]

Mutta jos et ole solminut työsopimusta vaan harjoittelusopimuksen, et voi väittää olevasi töissä. Harjoittelijana ei noudateta normaaleja työsuhteen ehtoja (esim. vuosilomaa ei kerry) eikä palkkaa kerry.

[/quote]

eihän määräaikaisellekaan työntekijälle kerry vuosilomaa? Mutta on silti nimenomaan työsuhteessa. Joskus jopa tittelillä harjoittelija.  

Jos on solminut harjoittelusopimuksen niin kannattaa tietenkin mainita että kyseessä on ollut harjoittelu. Mutta pitää myös muistaa että harjoitteluja ja työsuhteita on  monenlaisia ja kaikissa sovitaan erikseen mahd. palkkaus/korvaus, työtehtävät, titteli jne.

Vierailija
24/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 14:03"]

Työharjoittelusta ei voi kirjoittaa työtodistusta, joten se ei ole työkokemusta. Sen sijaan laittaisin harjoittelun ihan oman otsikkonsa alle koulutuksen ja työkokemuksen välille.

[/quote]

on harjoittelustakin mahdollista saada todistus kunhan pyytää.

Ilman muuta voi laittaa työkokemukseksi, ja pitääkin.

[/quote]

Miksi työnantaja kirjoittaisi harjoittelusta TYÖtodistuksen? Sen perusteella kun henkilö voi myöhemmin vaatia esim. eläkettä tai vuosilomaa, vaikka ne eivät hänelle kuuluisi.

[/quote]

ei työtodistusta vaan harjoittelutodistuksen.

Vierailija
25/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin työkkärissä myös työharjoittelut listattiin työkokemukseksi. Tuskinpa niitä laskettaisiin jos olisi jotenkin "petollista".. Ja itse olen cv:ssäkin ne maininnut. Todistuksetkin löytyy.

Vierailija
26/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 16:46"]

Just joo.. Kyllä minä harjoittelijana tein ihan kaikkea mitä työntekijän kuuluukin ja ilman mitään "valvontaa" Ihan oli työvuorolistoissakin työajat ja jopa yksinäänkin olin osastolla töissä. Että se siitä petoksesta sun muusta.

[/quote]

Jos väität harjoitteluaikaa työsuhteessaoloajaksi, teet petoksen.

[/quote]

"harjoittelu" on käsitteenä tosi joustava. Moni on erilaisilla harjoittelija/trainee-nimikkeillä ihan normaalissa, palkallisessa, kirjallisesti sovitussa työsuhteessa johon sovelletaan kaikkia normaaleita työsuhteen ehtoja, lakeja ja käytäntöjä. Tittelillä ei ole mitään juridista merkitystä.

[/quote]

Mutta jos et ole solminut työsopimusta vaan harjoittelusopimuksen, et voi väittää olevasi töissä. Harjoittelijana ei noudateta normaaleja työsuhteen ehtoja (esim. vuosilomaa ei kerry) eikä palkkaa kerry.

[/quote]

eihän määräaikaisellekaan työntekijälle kerry vuosilomaa? Mutta on silti nimenomaan työsuhteessa. Joskus jopa tittelillä harjoittelija.  

Jos on solminut harjoittelusopimuksen niin kannattaa tietenkin mainita että kyseessä on ollut harjoittelu. Mutta pitää myös muistaa että harjoitteluja ja työsuhteita on  monenlaisia ja kaikissa sovitaan erikseen mahd. palkkaus/korvaus, työtehtävät, titteli jne.

[/quote]

Määräaikaiselle työntekijälle kertyy vuosilomaa, jos kertymisen ehdot täyttyvät vai oikeastiko oletat, että joku on 10 vuotta määräaikaisissa työsuhteissa ilman lomaa?

Vierailija
27/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:17"]

Ainakin työkkärissä myös työharjoittelut listattiin työkokemukseksi. Tuskinpa niitä laskettaisiin jos olisi jotenkin "petollista".. Ja itse olen cv:ssäkin ne maininnut. Todistuksetkin löytyy.

Katsopa tarkasti sieltä verkkopalvelusta: Niissä on aika selkeä merkintä siitä, että kyseessä ei ole työsuhde.

Vierailija
28/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olennaista tässäkin asiassa on varmaan se että ei anna hakemuksessaan harhaanjohtavaa kuvaa siitä mitä on missäkin tehnyt. Eli jos on ollut koulun pakollisessa harjoittelussa firmassa x lajittelemassa posteja, ei kirjoita hakemukseensa että on ollut siellä "sihteerinä" vaan muotoilee asian fiksusti mutta todenmukaisesti.

Vierailija
29/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:17"]

Katsopa tarkasti sieltä verkkopalvelusta: Niissä on aika selkeä merkintä siitä, että kyseessä ei ole työsuhde.

[/quote]

Työkkärin täti ne sinne aikoinaan lisäsi, siis opiskeluun liittyvät harjoittelut ja tmt-harjoittelun. Toki niissä lukee että ovat olleet harjoitteluja. En väittänytkään että ne olisi työsuhteita, vaan työkokemusta :)

Vierailija
30/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun cv:ssä lukee työkokemuksen kohdalla: opintoihin liittyvä työharjoittelu paikassa x ajalla x. Eikä kukaan ole vielä petoksesta tullut sanomaan, siis työnantajista.

Vierailija
31/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin, on teillä täällä hauskoja satuja.

Mä olen ollut opintoihin kuuluvissa kahdessa harjoittelussa. Molemmissa kirjoitettiin työsopimus, harjoittelijan palkalla tietenkin. Molemmissa tein ihan täysillä töitä niin yksin kuin ryhmässä työtehtävästä riippuen. En mitenkään valvonnassa. Ja molemmista minulla on työtodistus. Ja todellakin merkitsen kummankin työkokemukseksi cv:hen. Joo, koska kyseessä on alle puolen vuoden työjaksot, näen parhaaksi merkitä myös, että kyseessä on työharjoittelu. muutenhan näyttäisi hieman epäilyttävältä tuollaiset lyhyet työpätkät.

Vierailija
32/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen kysymys koskee ilmeisesti palkatonta harjoittelua, johon ei välttämättä sovelleta tes:in ehtoja. Kunhan kirjoitaa ko. kokemuksen kohdalle sen kertyneen harjoittelusta, ei kenelläkään pitäisi olla vastaan sanomista.

Eri asia on jonkun mainitsema henkilö, joka "unohti" CV:ssä eritellä työharjoittelut työsuhteista. Ei se anna ko. työntekijäehdokkaasta kovin luotettavaa kuvaa.

Tarkkuus asioiden kertomisessa on siis varmaankin kaiken a ja o. Ei fiksu työnantaja pidä huonona, jos kokemusta on työharjoittelusta. Huonona hän pitää varmaankin sitä ettei ole kokemusta mistään työstä.

Vierailija
33/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelu, palkatonkin, kerryttää työkokemusta, vaikkei ole työsuhde. Siksi sen voi listata kohtaan "työkokemus", tietysti nimellä harjoittelu/opintoihin kuuluva harjoittelu/tmv. Ei ole kovin vaikea asia ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän