FB-aika mennyttä?
Facebook on hiljentynyt aivan täysin. Mun kavereista ei päivitä enää kuin muutama.
Ihanaa jos palattaisiin vanhoihin aitoihin puheluihin ja kahvihetkiin :-)
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:05"]
Moni muukin kuin minä ilmeisesti kärsivät it-ja sosiaalinen media-ähkystä. Eli ei huvita vapaa-ajalla käyttää tietokonetta oikein ollenkaan, eikä varsinkaan sosiaalista mediaa. Minä laitoin fb-tilini kokonaan jäähylle jokin aika sitten, ja olen ollut tyytyväinen päätökseen.
[/quote]
Sama täällä. Mulla menee monta päivää etten edes avaa konetta. Facebookia en ole koskaan "osannut" käyttää. Koen sen omien asioiden tyrkyttämisen jotenkin vaivaanuttavana. Ehkä olen sitten sitä sukupolvea, joka ei koskaan tule pääsemään sosiaaliseen mediaan kunnolla sisälle, koska ei kiinnostus riitä.
Vm 76
Itse liityin facebookiin 2008 vuonna ja olin siellä juuri niinä vuosina kun fb oli hehkeimmillään ja sitä hehkutettiin, sitten vuonna 2010 lähdin sieltä. Erittäin tyytyväinen olen nämä kolme vuotta valintaani ollut!:)<3
Huomaan omissa lapsissa tuon muutoksen, hyvien kännyköiden myötä. Valtavasti erilaisia ryhmiä joissa keskustelevat yhdellä viestillä monen kanssa. Instagramiin jaetaan kuvat, tosi vähän fb.
Ei se FB ole minnekään kuolemassa. Siinä on vain tapahtunut luonnollinen kyllästymispisteen löytyminen ja osa alkuhypen mukana tulleesta väestä lähtee pois. Tilalle tulee myös muita sosiaalisen median alustoja ja kehitys kehittyy eteenpäin. Ihmisillä on tarve viestiä lähipiirinsä kanssa ja joku tekee sen Facebookissa, toinen Intagramissa, kolmas Twitterissä ja neljäs kahvipöydässä.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:35"]
Ei se FB ole minnekään kuolemassa. Siinä on vain tapahtunut luonnollinen kyllästymispisteen löytyminen ja osa alkuhypen mukana tulleesta väestä lähtee pois. Tilalle tulee myös muita sosiaalisen median alustoja ja kehitys kehittyy eteenpäin. Ihmisillä on tarve viestiä lähipiirinsä kanssa ja joku tekee sen Facebookissa, toinen Intagramissa, kolmas Twitterissä ja neljäs kahvipöydässä.
[/quote]
Tässä jutussa en tosin tajua sitä, että jos yksi kaverini on Facebookissa, toinen Instagrammissa ja kolmas Twitterissä, pitäisikö minun olla niissä kaikissa jotta voin pitää kavereihini yhteyttä?
En tiedä, onko FB-aika mennyttä, mutta sähköpostiaika ainakin tuntuu olevan :(
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:35"]
[/quote]
Tässä jutussa en tosin tajua sitä, että jos yksi kaverini on Facebookissa, toinen Instagrammissa ja kolmas Twitterissä, pitäisikö minun olla niissä kaikissa jotta voin pitää kavereihini yhteyttä?
En tiedä, onko FB-aika mennyttä, mutta sähköpostiaika ainakin tuntuu olevan :(
[/quote]
Lisäys: tarkoitan siis kavereita, joiden kanssa yhteydenpito tapahtuu muutenkin enimmäkseen netin ja sähköpostin kautta. Minulla on paljon vanhoja ns. "nettikavereita" sekä entisiä "tosielämän" kavereita, jotka ovat muuttaneet muualle, ja pidän heitä ihan yhtä tärkeinä ystävinä kuin sellaisia, joita tapaisin kasvotusten. Siksipä nämä yhteydenpidon sosiaalisen median venkurat ahdistavatkin. Tuntuu, että moni näistä ennen niin hyvistä kavereista lipuu hiljakseen kauemmas, kun yhteydenpito pinnallistuu pinnallistumistaan.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:35"]Ei se FB ole minnekään kuolemassa.[/quote]
Minä luulen että on. Facebook on aikansa tuote, ja varsinkin nettipalvelulle todellisen uusiutumisen puute on usein kuolemantuomio.
Uskon myös, että tilalle ei tulekaan enää mitään yhtä universaalisti käytettyä mediaa, vaan eri ihmiset käyttää eri palveluita, osa ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 12:35"]Ei se FB ole minnekään kuolemassa.[/quote] Minä luulen että on. Facebook on aikansa tuote, ja varsinkin nettipalvelulle todellisen uusiutumisen puute on usein kuolemantuomio. Uskon myös, että tilalle ei tulekaan enää mitään yhtä universaalisti käytettyä mediaa, vaan eri ihmiset käyttää eri palveluita, osa ei mitään.[/quote]
Facebookin osuus sosiaalisesta mediasta on kyllä vähenemässä. Mun ennustus on, että koska ihmisillä alkaa olla entistä enemmän välineitä viestitellä, mutta kaikki eivät halua/osaa/jaksa käyttää kaikkia mahdollisia kanavia, niin kohta meillä alkaa olla järjestelmiä tai laitteita, joihin kerätään viestejä eri ohjelmista. Voinhan jo nytkin lukea puhelimestani FB:n ja Twitterin päivitykset samasta näkymästä. Tuo varmaan yleistyy. Voihan olla, että eri kanavat alkavat näyttää entistä enemmän toistensa sisältöä.
Riippunee kaveripiiristä. Oma FB-tuttuni ovat enimmäkseen yliopistokavereitani, joihin se on hyvä yhteydenpitoväline. Samalla tieto leviää myös ammattiasioista tarvittaessa. Tietenkin esimerkiksi valmistuminen ja perheen perustaminen saattaa vähentää käyttöä, mutta missään muualla minulla ei ole vastaavaa määrää yhteystietoja tai laajaa verkostoa. FB-tietoja ei myöskään tarvitse päivittää, vaan yhteys säilyy, ellei sitä halua katkaista. Sillä on edelleen myös hyvä pitää yhteyttä ulkomaalaisiin tuttuihin.
Twitterissä on muutama, useimmat käyttävät sitä enimmäkseen työasioihin, mutta harvoin siellä vastaavaa keskustelua syntyy. Kuvien jakamisesta ei taida olla kukaan kiinnostunut.
Mulla on kavereita jotka ei päivitä mitään. Joten en laita heille mitään enää näkyviin. Ihan sama siis.
Laitan sinne niille ihmisille jotain joita joku minussa kiinnostaa tai joita kiinnostaa kirjoittaa omista jutuistaan.
Itse olen vastikään liittynyt Faceen. Enempi minä siltikin soitan kavereille kuin jätän viestejä Faceen odottamaan lukijaa.
Omassa kaveriporukassa on ihmisiä jotka on paljon ulkona; liikuntaa ja marjastaa/sienestää/kalastaa.
Sitten osa tykkää sisustamisesta ja niistä päivittää.
Osa laittaa perheen päivittäisiä kuulumisia.
Kyllä mulla on samat kaverit ja sukulaiset FB:ssä kuin ennenkin, parikymppinen pikkusisko ei ole koska hänen mielestään se oli alunperin liian teinien hommaa, vaikka oli itse teini, mutta me vanhemmat sisarukset ja äiti ollaan siellä, samoin osa äidin sisaruksista, ja toki osa mun serkuista on, ja tottakai mun aikuinen tytär, ja mies on siellä. Minä en tunne ketään joka käyttäisi näitä uudempia systeemejä, enkä aio itsekään vaihtaa mihinkään twitteriin, enkä koskaan osta kosketusnäyttöpuhelinta.
Varmaan se sekopäinen touhu onkin mennyt pois että kavereita on satoja jollei tuhansia, eli sellaisia joita ei oikeasti tunneta.
Mulla on viitisenkymmentä kaveria, ja ehdin lukea kaikkien päivitykset, kaikki ei tosin ole koskaan ollut ahkeria käyttäjiä, mutta varmaan joskus käyvät katsomassa toisten kuulumisia. Mulle FB on erinomainen väline pitää sukulaisiin ja ystäviin yhteyttä jotka asuu kaukana, tai muuten on harvoin mahdollisuutta nähdä. Siinä saa kaikki kuulumiset kätevästi kaikkien tietoon, kuvat lapsista ym. Myös yksityisviesteillä puhutaan esim. äitini kanssa usein, samoin tyttären. Nytkin on tytär Intiassa kuukauden, niin kyllä on FB taas todella hyvä keino pitää yhteyttä, voidaan täältä nuorimmaisten kanssa nähdä isosisko jopa videopuhelulla, lapset tykkää kovasti.
Minkä ikäisiä olette ja kuinka monessa sosiaalisessa mediassa olette mukana?
Itse olen 38-vuotias ja ainoastaan fb:ssa. Sitäkin käytän harvoin. Olen aivan pihalla kaikesta somesta mitä nykyään on. Pitäisikö tämän ikäisen enemmän olla perillä näistä? Mitä mieltä olette?
Kiinnostusprosenttini somea kohtaan kun on 1.
Muakin kyllästyttää fb, mutta en minä sieltä mihinkään lähde. Käyn vain vähemmän kuin ennen. Edelleen se on loistava väylä käydä katsomassa mitä ihmisille kuuluu a toisaalta pitää myös ilmaiseksi yhteyttä kaukana asuviin ystäviin. Ihan loistava juttu, että on fb, mutta ei siellä päivittäin voi pyöriä katsomassa sitä lässytystä ja siirappia mitä siellä ihmiset työntää joka tuubista ulos. (ainakin osa)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 15:01"]
Minkä ikäisiä olette ja kuinka monessa sosiaalisessa mediassa olette mukana?
Itse olen 38-vuotias ja ainoastaan fb:ssa. Sitäkin käytän harvoin. Olen aivan pihalla kaikesta somesta mitä nykyään on. Pitäisikö tämän ikäisen enemmän olla perillä näistä? Mitä mieltä olette?
Kiinnostusprosenttini somea kohtaan kun on 1.
[/quote]
Mä oon 39 enkä ole missään sosiaalisessa mediassa. Ei kiinnosta yhtään. Olen IT-alalla joten sinänsä en ole tekniikkakammoinen, en vaan ole järin sosiaalinen livenäkään, saati sähköisesti.
13 on 39 vuotias, äitini täyttää pian 59 ja tyttäreni on 19, ja ollaan siis kaikki sukupolvet FB:ssä, eikä missään muissa.
Minä olen 37 ja olen sekä FB:ssä ja Twitterissä. Lisäksi käytössä on Goodreads, Google+, myös Bookcrossing, Geni, Youtube... onhan noita. Eri asioille eri kanavat, varmaan jokin unohtuikin. Ehkä LinkedInkin jossain vaiheessa, jos tulee erityistä tarvetta. Onneksi minun kavereistani harva päivittää mitään "siirappia", ne muutamat piilotetaan nopeasti feedistäni.
Moni muukin kuin minä ilmeisesti kärsivät it-ja sosiaalinen media-ähkystä. Eli ei huvita vapaa-ajalla käyttää tietokonetta oikein ollenkaan, eikä varsinkaan sosiaalista mediaa. Minä laitoin fb-tilini kokonaan jäähylle jokin aika sitten, ja olen ollut tyytyväinen päätökseen.