Vauva huusi vaunuissa varmaan 15 minuuttia, enkä kuullut!
10kk vauva on tosi helppo nukkumaan. Laitan vaunuihin ja nukahtaa jo pukemisvaiheessa. Nukkuu aina vähintään kaksi tuntia putkeen.
Nyt menin pesemään vessaa, kun olin vienyt vauvan ulos. Pesin ihan rauhassa ja kun vein siivousvälineitä pois, huomasin, että vastapäätä naapuri seisoo parvekkeella katsomassa meille päin. Ihmettelin tätä ja katsahdin samalla vaunuihin, jotka heiluivat hirveästi.
Vauva huusi naama punaisena, mutta ääni niin käheänä, ettei ääni ollut hirveän kova. Naapuri pudisteli minulle vain päätään ja meni sitten sisälle.
IHAN HIRVEÄ OLO! Mitä jos se on huutanut koko sen 15 minuuttia ja minä olen vain pessyt vessaa?? Naapuri on sitten varmaan seissyt vartin parvekkeella ja miettinyt pitäisikö tästä soittaa jonnekin.
Kuinka hirveät traumat tuosta voi vauvalle jäädä? Mä kuolen tähän.
Kommentit (18)
Noin käy jokaiselle ainakin kerran, älä huoli.
Jaa että vauva huusi jonkun aikaa.
Ei kai.
So what. Kuivat vaipat, lämmintä maitoa ja elämä hymyilee taas.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:44"]
Noin käy jokaiselle ainakin kerran, älä huoli.
[/quote]Yleenä noin käykin vain itkuhälyttimen toimimattomuuden takia.
Jos kuolet niin sittenhän se vauva vasta saakin parkua yksikseen pitkään ilman kenenkään hoitoa ;).
Kuule voin lohduttaa että pian tuo unohtuu sinulta. Ja vauva on tainnut jo unohtaa. Tarkkaile pari seuraavaa nukutuskertaa tarkemmin että vauva tosiaan nukahtaa ja se siitä. Ei yhden kerran huutamisesta mitään traumoja tule.
Pysyypä vauvalla keuhkot hyvänä :-)! Muistan kyllä, mikä morkkis tuollaisesta tuli (varmaan jokaiselle äidille joskus käynyt). Vauva ei kuitenkaan ole millään tavalla vahingoittunut kertakarjumisesta, muista se.
Sellaista varmaankin sattuu useinkin. Itsekin kerran kuuntelin aikani tupakalla naapurin vauvan itkua, kunnes kävin ovikelloa soittamassa. Eipä tuo äityli kiitellyt kuin mulkaisi pahasti, kun lapsensa avasi oven ja häippäsin omalle ovelle.
Itkuhälytinkin niillä oli, muttei toiminut tai oli unohtunut laittaa päälle.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:44"]
Miksi ihmeessä sulla ei ole itkuhälytintä?
[/quote]
Siksi, että normaalisti makaan olohuoneen sohvalla päiväuniaikaan ja siitä on suora näköyhteys vaunuihin. Kesällä oli ikkunat auki, joten äänet kuuluivat. Nyt vaan ajattelin kerrankin pestä vessan, kun luulin, että nukkuisi.
Nukahti uudestaan, otin välillä sisälle rauhoittumaan.
ap
Älä välitä, noita sattuu ja ei käynyt kuinkaan.
Voin lohdutukseksi kertoa tapauksen, joka mua kalvaa vielä 7 vuoden jälkeen. Vauva oli n 6kk ikäinen ja oltiin mökillä. Itkuhälytin oli päällä, vauva oli sisällä nukkumassa. Me istuskeltiin pihassa. Ilmeisesti seuruessa ollut lapsi oli vääntänyt hälyttimen pois päältä ja en tiedä kuinka kauan mun vauva oli itkenyt, ainakin puoli tuntia. Oli oksentanut ja ihan vitivalkoinen. Siis oksentanut kun oli itkenyt niin paljon.
Mua alkaa nytkin itkettää, kun ajattelen koko tapausta. Poikani on nyt siis 7-vuotias ja kerran kerroin, että mökillä kävi vahinko ja sinä itkit kovasti, kun äiti ei kuullut. Poika nauroi ääneen, koska juttu oli hänestä niin huvittava. Äiti lekottelee pihalla ja hän karjuu sisällä. Eli ei siitä mitään pysyvää vahinkoa ole selvästi jäänyt :)
Relax. Lapsen kehkot vaan vahvistui. Ihan tervettä. Naapurin vanhapiika sai hieman piristystä syksyn harmauteen.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:50"]
Älä välitä, noita sattuu ja ei käynyt kuinkaan.
Voin lohdutukseksi kertoa tapauksen, joka mua kalvaa vielä 7 vuoden jälkeen. Vauva oli n 6kk ikäinen ja oltiin mökillä. Itkuhälytin oli päällä, vauva oli sisällä nukkumassa. Me istuskeltiin pihassa. Ilmeisesti seuruessa ollut lapsi oli vääntänyt hälyttimen pois päältä ja en tiedä kuinka kauan mun vauva oli itkenyt, ainakin puoli tuntia. Oli oksentanut ja ihan vitivalkoinen. Siis oksentanut kun oli itkenyt niin paljon.
Mua alkaa nytkin itkettää, kun ajattelen koko tapausta. Poikani on nyt siis 7-vuotias ja kerran kerroin, että mökillä kävi vahinko ja sinä itkit kovasti, kun äiti ei kuullut. Poika nauroi ääneen, koska juttu oli hänestä niin huvittava. Äiti lekottelee pihalla ja hän karjuu sisällä. Eli ei siitä mitään pysyvää vahinkoa ole selvästi jäänyt :)
[/quote]
Ai kamala!
Mullekin kävi kerran niin, että laitoin vahigossa itkarin vastaanotinosan vaunuihin ja lähetin kökötti pöydällä. En tiedä kuinka kauan poika ehti huutaa vaunuissaan ennen kuin huomasin hänen heränneen :(
Kummallista, että Suomessa vauvat pitää nukuttaa ulkona, kun ne muissa maissa nukkuvat hyvin omissa sängyissään. Itse asun ihan turvallisessa maassa ja turvallisella asuinalueella, mutta en 15 vuoden aikana ole nähnyt yhtäkään vauvaa ulkona nukkumassa.
Meillä vauva nukkuu pääasiassa sisällä, mutta silti en aina kuule, kun vauva herää ja alkaa itkeä tihruttaa, vaikka olisin parin huoneen päässä ja katselisin hiljaisella olevaa telkkua. Meillä on ihan surkea itkuhälytin, vauvan pitää parkua tosi lujaa, jotta hälytin alkaa toimia, vaikka sen laittaisi ihan herkälle. Siinä ei kyllä sitten enää edes tarvita hälytintä, kun sen kovan rääkymisen kuulee muutenkin.
Itsellä kävi kerran myös niin, että itkari oli jostain syystä lakannut toimimasta. Vauva oli talvella parvekkeella kaikkien peittojen ja pussien sisällä, ja ihmettelin, kun nukkui niin kauan. No, katsomaan vaunuihin ja siellähän tuo huusi aivan pää punaisena. Hirveältä tuntuu vieläkin kun ajattelee.
Jep, tiedän tunteen, ihan hirveä morkkis. Vauva ei onneksi muista koko tapahtumasta mitään ja traumoja hylkäämisestä/tarpeisiin vastaamattomuudesta tulee vasta jos tuo toistuu usein.
No ei tarvitse todellakaan potea huonoa omaatuntoa. Samalla tavalla moni vauva rääkyy, vaikka äiti olisikin vieressä. Hyvä vain, että se huomaa, ettei äiti joka kerta heti juokse paikalle kun se vähän inahtaa.
Tästä tuli mieleen että kerran jouduin seuraamaan kun vastapäisen talon pihalla ja isompi lapsi, varmaan reilun vuoden, oli herännyt vaunuissa ja yritti kiivetä niistä pois. Roikkui siinä välillä vaikka jo miten päin, mutta ihme kyllä ei tippunut kuitenkaan. Itselläni oli ihan vastasyntynyt vauva kotona, joten en kevättalvella siihen hätään pystynyt lähteä auttamaan. Olin kyllä jo pukemassa lopulta itseäni ja vauvaa kun lapsen isä huomasi touhun. Eipä varmaan arvannut miten kauan sitä kiikkumista jo oli kestänyt.
Miksi ihmeessä sulla ei ole itkuhälytintä?