Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka omatoimisia 3-vuotiaanne ovat?

Vierailija
15.10.2013 |

Esimerkiksi pukemisen, voileivän teon, jälkiensä siivouksen suhteen tai miten osallistuu muiden mukana yleensä kotitöihin jne.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on 4v, mutta 3vuotiaana siivosi todella reippaasti omat lelut ja kirjat paikoilleen, vei astiat tiskiin,pyykit pyykkiin. Osasi pukea,mutta ei huvittanut se homma ollenkaan :)

Vierailija
2/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v ja kotityöt?

Miksi ne ei minusta kuulu samaan lauseeseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v ei kauheasti itse tee. Omaa syytä sillä hän on meidän vauva :) pukee itse helppoja vaatteita, aamupaloja sun muita ei tee itse. Iltaisin siivoaa oman huoneen ja tekee joitain helppoja kotitöitä mm. tyhjentää tiskikonetta.

Vierailija
4/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:08"]

3v ja kotityöt?

[/quote]

samaa mieltä =)

Vierailija
5/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kolmonen, kyllä ne vaan kuuluvat. Tietysti resurssien mukaan. Tuonikäinen auttaa mielellään, kun oikeasta narusta vetäisee. Ja jos haluaa, että teinit osallistuvat kotitöihin, niin harjoitus on pitänyt aloittaa mahdollisimman varmaan. Jos teini ei ole koskaan tehnyt mitään, ei hän tee nytkään. Sanoohan sananlaskukin: "Nuorna on vitsa väännettävä" eikä ole kysymys kurituksesta!

Vierailija
6/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä teinit tekee paljon, vaikkeivät vielä kolmevuotiaana ole aamupalaa itse vääntäneet.

Meillä on myös kolmevuotias tällä hetkellä. Pukee jonkin verran itse. Siivoaa tarvittaessa lelunsa, mutta enempää ei tällä hetkellä kyllä vaaditakaan.

Vierailija
7/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v.? Kotitöitä? Meillä 2 v 10 kk leikkii minkä ehtii, tekee siis näitä lapsen "töitä", iltaisin viedään yhdessä tavaroita paikoilleen. Oon oikein tyytyväinen, kun itse riisuu, pukee osan vaatteista, likaiset vaatteensa vie pyykkikoppaan, syö ja juo itse, tajuaa itse kun on pissa/kakkahätä ja menee itsenäisesti potulle. Tietysti on myös aina innokkaasti osallistumassa kaikkiin aikuisten hommiin (viikkosiivous, remonttihommat yms.) mutta eipä tuosta vielä kovin apua ole... :D

Vierailija
8/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolmevuotias pukee aika kivasti itse. Siivoo yleensä jälkensä hienosti, tämän on selkeästi oppinut päiväkodissa, missä on ollut nyt reilun kuukauden. Päiväkotiin menon jälkeen on oppinut syömään pääsääntöisesti itse, mitä ei tehnyt vielä vähän aikaa sitten. Meilläkin tuo 3-vuotias on kuopus ja meidän vauva. On tullut näissä asioissa lellittyä. Kotitöitä ei meillä 3-vuotias tee. Jos on paikalla, kun pesukonetta tai tiskikonetta tyhjennetään, niin saattaa hetken jeesailla. Siivoukset hoitaa meillä siivooja, mutta omat tavarat laittaa kukin itse omille paikoilleen.

Vierailija
9/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:13"]

Kuule kolmonen, kyllä ne vaan kuuluvat. Tietysti resurssien mukaan. Tuonikäinen auttaa mielellään, kun oikeasta narusta vetäisee. Ja jos haluaa, että teinit osallistuvat kotitöihin, niin harjoitus on pitänyt aloittaa mahdollisimman varmaan. Jos teini ei ole koskaan tehnyt mitään, ei hän tee nytkään. Sanoohan sananlaskukin: "Nuorna on vitsa väännettävä" eikä ole kysymys kurituksesta!

[/quote]

Kyllä meillä teinit tekee kotitöitä vaikkei valmennusta vielä 3v aloitettukkaan. Meidän 3v siivoaa omat sotkunsa, joskus, pukee itse ja käy veskissä (äiti pyyhkii), mutta en "vaadi" osallistumaan kotitöihin. 6v auttelee mieluusti kotihommissa ja mielestäni hän onkin jo oikeasti avuksi =) Jokainen toki tyylillään, meillä on viiden muksun kanssa tämä toiminut.

Vierailija
10/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v ja kotityöt?

[/quote]

Tarkoitin sitä, että kuinka osallistuu muiden mukana. Meillä 3v tykkää imuroida (tietenkin omalla tyylillään) ja putsailla rätillä kaappien ovia, kun itsekin tekee sitä. Pitkäjänteisyys "hommien" suhteen tietenkin riippuu aina tilanteesta. Muutenkin on aika menevää sorttia oleva poika.

ap

Vierailija
11/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap jatkaa

Niin ja tykkää osallistua ruuan valmistamiseen. Yleensä jotain sekoittamista tai helppojen/pehmeiden ainesten pilkkomista. Hyvin onnistuu, eikä koskaan ole tarvinnut pakottaa. :)

Vierailija
12/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ehkä sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta kyllä meidänkin 2,5-vuotias saa osallistua halujensa mukaan ilman sen enmpää valmennusta. Yleensä aina haluaa tyhjentää aterimet tiskikoneesta. Vie pyykit pyykkiin ja laittaa roskat roskiin. Lapselle se on lähinnä leikkiä, ei siihen pyydetä eikä pakoteta erikseen.

Meillä pikkuhiljaa pyritään opettamaan pukemista ja riisumista, mutta aika heikkoa se vielä on. No pikkuhiljaa.

3v ja kotityöt?

[/quote]

Vierailija
13/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli todella omatoiminen 3-vuotiaana. Puki ja söi itse, leikitti sisaruksiaan, kävi itse suihkussa ja pesi myös hiuksensa itse. Pyyhkipä joskus pyllynkin pikkusiskoltaan, joka oli 2-vuotias.

Kakkonen taas oli aivan kuutamolla. Pukeminen kesti ja kesti ja oli aivan autettavaa. Ei todellakaan pessyt itseään suihkussa.

Kolmonen ehkä kaikkein omatoimisin. Ehkä olosuhteiden pakostakin ja esimerkin voimalla. Jo 2-vuotiaana puki täysin itse, eikä häntä saanut missään nimessä auttaa. Pesee myös itse itsensä suihkussa. Kaikkein eniten "minä itte"-tyyppiä.

Nelonen on vasta vauva, katsotaan, mitä hänestä kehittyy.

Kaikki lapset on meillä opetettu keräämään lelut leikkien jälkeen pois. Joskus se tietysti vaatii useamman kehotuksen, mutta pääsääntöisesti muksut tietävät, että esim. ruokapöytään pääsee vasta, kun lastenhuone on siisti. Astiankoneen tyhjäyksessä on pitänyt tehdä vuorot, koska kaikki haluaisivat olla auttamassa. Siivouspäivänä kaikilla on rätit ja suihkupullot, myös mattojen tamppauksessa ovat innolla mukana. Kyllä se vaan on niin, että ihan turha itkeä myöhemmin, kun eivät auta tai osaa tehdä kotitöitä. Vahva pohja ja itsestäänselvyydet vievät pitkälle.

Vierailija
14/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) meidän poika 3v 1kk haluaisi aina auttaa äitiä (vaikka välillä toivon että ei haluaisi) ja onhan se annettava osallistua, paistaa mun kanssa jauhelihaa, leivottaessa tahtoo auttaa, pyyhkii pölyjä, levittää pyykkejä, imuroi ja järjestelee omat lelut paikoilleen. Nyt haluaisi itse voidella leipänsä mutta siinä tarvitsee vielä apua. Niin ja tyhjentää tiskikonetta..

Syö itse, kaataa maitoa lisää itse jos tölkki on vajaa eikä painava, hakee jääkaapista välipalat itse, pukee ja riisuu (autan napeissa ja vetskareissa) käy pöntöllä itse (huutaa pyyhkimään kakan jälkeen), käyttää tietokonetta ja dvd:tä ja tablettia (joitakin toimintoja osaa)...

Vierailija
15/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolmevuotias, nuorimmainen on paljon omatoimisempi kuin edelliset olivat. Pukee, riisuu, syö, käy wc:ssä ja korjaa tavarat. Auttaa keittiössä, jossa pesee perunoita, nyt haluaa paistaa jauhelihan, tekee aamulla veljilleen leipiä :) ja onpas kerran yllättänyt äitinsä kahvinkeitolla (kahvia tuli, mutta vesi ja kahvijauhot eivät aivan täsmänneet, tällä versiolla ainakin heräsi).

Ulkona kantaa puita ja haravoi ja talvella kolaa.

Tämä nuori mies rakastaa kaikkia töitä, jotka ovat "oikeita" ja leikkiessään myös "leikkii kotitöitä".

Vierailija
16/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v raivaa leluja, pukee suurimman osan vaatteista itse ja tykkää esimerkiksi purkaa kauppaostoksia ja pyyhkiä pölyjä huiskalla. Roskien keräys on ollut aina ihan hittijuttu, niitä kiikuttaa sekä sisällä että ulkona. Nyt on ruvennut kiinnostamaan voileipien voitelu ja imuroiminen. Silloin kun meillä vielä oli astianpesukone ja sivusta täytettävä pyykinpesukone, niin tykkäsi tyhjennellä niitä. Nyt kun muutettiin 50-luvun asuntoon jonne ei vielä mahdu kumpaakaan, se on jäänyt. Vessareissuissa on vähän liiankin omatoiminen: tuli kerran vessasta ja kertoi pyyhkineensä itse, todisteena oli selkään asti ulottunut kakkarantu. :D

Vierailija
17/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki lapset ihan omatoimisesti kiinnostuneet pukemaan ja riisumaan, 3- vuotias alkaa oppimaan solmimaan naruja.Se vaan vaatii yhdessä tekemistä! Syy miksi lapset ei opi kävelemään matkoja tai solmimaan naruja on sitä kun ei tee itse. 

Minusta kotityöt on kaikkien hommaa, ne on vaan osa arkea ja elämää. Minusta on lähinnä kummaa jos lapsi ei saisi osallistua siihen mitä muut tekee.

Tänään meidän 3- vuotias on rätillä siivonnut tv-tason ja olkkarinpöydän. Tämä siis ihan lapsen omasta aloitteesta; hänkin siivoaa rätillä kun minä pesin aamupalan jälkeen keittiönpöydän. Itse taas pyysi rätin ja taapero otti myös oman rätin.

Ulkona haravoi hetken lehtiä. Ei paljon mutta tekee hiukan kiinnostuksensa mukaan.

Meillä lapsi imuroi, lähinnä eteisen hiekka kiinnostaa kun sen näkee menevän imuriin ja kuulee rapinan.

Tiskikonetta täyttää ruuan jälkeen ja tyhjää. Meillä on jo aikanaan isommille lapsille huomattu laittaa tuossa iässä hylly omalle korkeudelle josta voi ottaa lastenastioita omalle paikalleen tai täyttää koneesta puhtaita. Muuten se oli sitä että lapset nappasivat äkkiä astian ja ojentelivat äidille/isille joka laittoi kaikkea paikalleen ja lapselle se on tylsää odottaa että toinen nostaa.

Kannattaa vaan olla vieressä ja itse ottaa pois lasit ja puukot, lapsi saattaa myös kiivetä kannen päälle.

3- v. osaa tehdä voileipiä ja annan auttaa keittiössä: saa leikata puukolla, meillä ei ole tylppiä veitsiä, minusta ne on vaarallisempia kuin terävät. Pieni hyvä veitsi ja vahdit vieressä leikkaamiset ja katson ettei sormet ole alla. Porkkanaa ei leikkaa, valitsen vaikka kurkkua leikattavaksi.

Salaattia repii, pyörittelee leipomuksia, kuorii uunimakkaraa, sekottelee ja vatkaa taikinoita (siis aluksi kun jaksaa).

Meillä lapset on pienestä saakka vieneet itse pisuvaippojaan roskiin, myös lelut keräävät lelulaatikoihin. Isommat lapset jotka on nyt koulussa tekevät pyynnöstä/käskystä kotitöitä. Me ei olla orjallisia rutiinien noudattajia eikä viikkorahaa ole kuin testattu.

Kun ei lasta enää laiteta nurkkaan niin pieni rangaistus on kun ottaa vähän lehtiä ja vie ne lehdenkeräykseen. Sellainen meillä on tuossa pienen matkan päässä. Sinne voi tehdä muutaman matkan jos tuntuu että tarttee kiukkua purkaa.  :)

Eli meillä lapset saa tehdä kaikenlaisia kotitöitä. Imuroiminen ja autonrenkaiden vaihtaminen kuuluu arkeen ja lapset tykkää tehdä itse. Ei siitä tarvitse tehdä mitään numeroa. Kun aina vähän siivoaa niin ei ole paljon siivottavaa eikä sen tekijän tarvitse olla äiti tai isä vahvojen myrkkyjen kanssa tai hankaaminen vaatii voimaa kun lika pinttyy.

Lapsia saa innostumaan siivoamisesta vaikka niin että sanot että kerätään äkkiä nämä nuket lattialta ja mennään kylpyyn seuraavaksi. Eli se uusi kiva tule asia mainitaan seuraavaksi hommaksi mutta ensin vaan nopsaa siivoatte jonkun homman (silläkin siivo ei saa olla niin iso että sen siivoaminen on uuvuttava).

Tai nopeus/kilpailu? Kerää sinä autot tähän kippoon ja äiti kerää eläimet tähän kippoon ja katsotte kumpi on nopeampi. Tai kumpi ehtii saamaan matolta lelut ekana omalta puoleltaan tyhjäksi?

Ajan antaminen lapselle. Minusta se vaan on osa yhteistä tekemistä ja opettamista. Se on hidasta että lapsi kävelee itse tai sitä joutuu hyvin mahdollisesti itse siivoamaan vaikka lapsi tekisikin mutta kannattaa! Näkee kun lapsi oppii ja tekemään oppinut lapsi vaikka teininä laittaakin mutinaksi kun tarttee jotain tehdä niin ymmärtää ettei siihen nyt mene oikeasti kuin hetki kun osallistuu normaalistikin.

Vierailija
18/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten ei tarvitse keskittyä kotitöihin. Enemmän arvostetaan sitä, että osaavat tehdä palapelejä ja muuta kehittävää, ovat kiinnostuneita sosiaalisista harrastuksista. Koululaisille tärkeintä on suoriutua koulusta ja harrastuksistaan mahdollisimman hyvin. Silloin ei jää aikaa muulle. Jokainen ehtii opetella arkirutiinit aikuisena.

Vierailija
19/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitääkö se lapsi nyt sitten komentaa pois siitä tiskikoneen tyhjentämisestä yms. jos se siihen itse tulee ja haluaa tehdä??

Ei heidän ole pakko sitä tehdä. Meillä kyllä rakennetaan niitä palapelejä, leikitään kavereiden kanssa yms.

Miksi semmonen järjen käyttö on niin vaikeaa??

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:04"]

Pienten lasten ei tarvitse keskittyä kotitöihin. Enemmän arvostetaan sitä, että osaavat tehdä palapelejä ja muuta kehittävää, ovat kiinnostuneita sosiaalisista harrastuksista. Koululaisille tärkeintä on suoriutua koulusta ja harrastuksistaan mahdollisimman hyvin. Silloin ei jää aikaa muulle. Jokainen ehtii opetella arkirutiinit aikuisena.

[/quote]

Vierailija
20/22 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:01"]

Esimerkiksi pukemisen, voileivän teon, jälkiensä siivouksen suhteen tai miten osallistuu muiden mukana yleensä kotitöihin jne.

[/quote]

3v ei paljon kotitöitä tehnyt, osasi siivota lelunsa ja osallistui piparien leivontaan, taikinan vatkaamiseen tms. mutta tarvitsi kyllä paljon apua kaikkeen. Pihatöihin osallistui aina muiden mukana ja se sujui ihan hyvin.

Nyt 4v on vasta oikeasti omatoiminen, eikä kaipaa apua kaikkeen pukemisesta alkaen, lisäksi kantaa astiat pois pöydästä ja laittaa koneeseen niin ettei tarvitse siihen apua ja myös tyhjentää astioita koneesta. En ole kyllä käskenyt koskaan tehdän näitä, tykkää osallistua ja tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan