Lauantain aamuvierailut
Eräs tietty lähisukulainen tulee joka lauantaiaamu kylään...periaatteessa todella mukavaa, mutta käytännössä ei. Sen sijaan että voisi heräillä rauhassa ja suunnitella jotain kivaa perheen kanssa, täytyy alkaa laittamaan paikkoja kuntoon ja valmistautua jököttämään kahvipöydässä (rivienvälistä voi varmaan lukea, että välit ovat valitettavasti virallisen ankean kankeat, harmi). Voiko tästä kunniasta kohteliaasti kieltäytyä vai tuleeko välillemme jääkausi. Minulle sopisi paremmin esimerkiksi vierailu arki-iltana, jolloin viikonloppu jäisi meidän omaksi ajaksi jolloin voisi tehdä mukavia asioita ja toisaalta arjen rästitöitä. Mitä sanotte?
Kommentit (16)
Hassua on että hän asuu lähellä ja käy vain ja ainoastaan lauantaisin...ikäänkuin ilmeisesti, kun kuuluu käydä ja ilmeisesti kerran viikossa on hänestä sopiva määrä. Me emme puhu puhelimessa, koska hän ilmoitti muutamia vuosia sitten, että ei soita minulle, joten empä minäkään halua häntä puhelimella terrorisoida
Mitä tapahtuu, jos ette ole kotona, kun hän tulee? Kai te joskus ootte reissussa tai on jotain menoa?
Onko hän vanhus tai joku mielenterveyspotilas?
Mitä jos vaan suhtaudut rennosti ja hän tulee teille aamukahville, syötte sämpylää ja jutustelette. Pöydässähän voi olla aamun lehti ja joku lukee sitä ja kommentoitte maailman tapahtumia jne. Ehkä nämä vierailut ovat hänelle tärkeitä ja jonkunlainen henkireikä. Toki teidän täytyy voida ilmoittaa, jos joskus on muuta menoa ja tapaaminen ei onnistu.
Onko tuo jatkunut vuosia?? Minä en stressaisi kutsumattomista vieraista. Seuraavan kerran kun hän soittaa ovikelloa lauantai-aamuna, mene avaamaan yöpaita päällä ja väsyneen näköisenä. Kutsu hänet sisään kahville mutta valmistelkaa samalla koko perheelle aamupalaa ja käykään suihkussa tms. (varsinkin jos on pienempiä lapsia, niin luulisi olevan riittävän kaaottista, jotta vieras ymmärtäisi olevansa vähän ylimääräisenä tilanteessa). Juttele siinä vieraalle vaikka sitten, että ihanaa kun viikonloppuisin saa viettää tällaisia rentoja aamuja :) Toki jos tuota lauantaikyläilyä on jatkunut jo vuosi, voi tuo yhtäkkinen muutos tuntua oudolta, mutta muuttaahan sitä ihmiset rutiineitaan.
Kiva istua krapulassa lauantaiaamuna vieraan kanssa. Huh huh
Minun eräs sukulainen koitti harrastella tuota. Olen eronnut ja lapsi on joka toinen vkl isällään. Aina näinä lapsivapaina viikonloppuina tupsahti paikalle lauantai aamuna. Kerran olin ottanut lauantaiksi aamuvuoron töistä niin johan puhelin soi että missä oikein olen. Oli vain pakko sanoa napakasti että lauantai aamut ovat omaa aikaani tai vaihtoehtoisesti olen silloin töissä, ollut pe-la yön töissä ja haluan nukkua.
Jos mitään eerityistä syytä kieltäytyä tapaamisesta ei ole, ottaisin varmasti vieraan vastaan. Mutta täytyyhän joskus olla mahdollisuus nukkua, jos vaikka on mennyt illalla jossain myöhään tms. Tai mitä jos oot kamalassa flunssassa tms.? Pitää vierailusta voida myös kieltäytyä.
Mitä jos vaan ette avaa ovea, kun soittaa kelloa?
Onko siis niin, että tapaamisia ei ole erikseen sovittu, vaan hän vaan tulee joka la aamu kutsumatta?
Siinähän se hankaluus onkin, että hän tulee kutsumatta ja siitä voi kellon aina tarkistaa...Me olemme kyllä poikkeuksetta kotona ja luultavasti hän tulisi avaimilla, jos ei kukaan ovea aukaisisi. Jos olisimme läheisiä ja hän haluaisi olla aidosti osana elämäämme, se olisi mukavaakin, mutta kun tuntuu että hän vain ikäänkuin täyttää jotain velvollisuuttaan ja välit ovat yhtä luontevat kuin papilla ja rippikoulu oppilaalla. En kuitenkaan halua missään nimessä pahoittaa hänen mieltää, siitä kun ei hyvää seuraisi kenellekkään.
Miksi tällaisella "ei-läheisellä" ihmisellä on avain teille??
Kuulostaa vanhemman polven tapaiselta toiminnalta. Arjet oltiin työssä ja lauantaina käytiin kauppareissulla ja samlla poikettiin sukulaisille"ihan vaan pikaisesti kylään". En tykkäis.
Anoppi vai? No jospa antaisit miehesi sitten seurustella hänen kanssaan ja tekisit omia hommiasi.
Ap:n pitäisi tulla vähän selvittämään taustoja, mikä on suhde tähän ihmiseen ja miksi hänellä on avain. Muuten vaikea kommentoida.
Minä pyytäisin siltä ihmiseltä avaimen pois - oli kuka hyvänsä. Ei läheiselläkään ihmisellä tarvitse avainta olla, jos sitä käyttää noin, että vaan astelee sisään. Ei anopilla tai isovanhemmilla ylipäänsä tarvitse olla mahdollisuutta kävellä sisään koska vaan.
Vaikka hän omistaisi asunnon ja olisitte siinä vuokralla, niin ei vuokranantajallakaan ole oikeutta tulla omilla avaimilla koska tahansa.
Sukulaisuussuhteista riippumatta ehdottomasti avain pois kyseiseltä henkilöltä, vaikka sitten sillä verukkeella että olette hukanneet vara-avaimenne tai lapsi oman avaimensa.
Sen jälkeen jätätte muutamana lauantaina oven avaamatta ja mikäli henkilö kyselee perään, toteat vain haluatte nykyään viettää vähemmälle jääneen yhteisen perheaikanne ja aamut omassa rauhassa ja vierailut sovitetaan jatkossa toiselle päivälle.
Siis tuleeko hän joka lauantai aamu kutsumatta? Asuuko kaukana?
Mitä jos soittaisit ja sanoisit, että tulevana lauantaina olemme menossa heti aamusta ostoksille/uimaan/kaveriperheelle kylään/mökille/ Pekan futistreeneihin, joten sopisiko, että tulisit tiistai-iltana kahville?