Mopsi vai ranskanbulldoggi?
Kumpi rotu sopii paremmin lapsiperheeseen ja kerrostaloon? Kummalla rodulla on vähemmän terveysongelmia?
Kommentit (90)
Ranskikset on kyllä ainakin aika leppoisia ja tulee toimeen lasten kanssa, ei hauku. Mutta, mutta... Korisee, tuhisee, röhkii, pieree, kuorsaa ja on tajuttoman itsepäinen. Eli hengitystiet aiheuttaa ongelmia useimmille yksilöille ja hankala koulutettava. Ei mikään maailman fiksuin koira. Iso ego jne. Jos vaihtoehtoja vain tosiaan mopsi tai ranskis, niin ottaisin ranskiksen, koska mopsit on ärsyttäviä räksyttäjiä (ne mitä tunnen).
Itse ottaisin kerrostaloon, lapsiperheeseen pienikokoisen villakoiran.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:01"]
Ranskikset on kyllä ainakin aika leppoisia ja tulee toimeen lasten kanssa, ei hauku. Mutta, mutta... Korisee, tuhisee, röhkii, pieree, kuorsaa ja on tajuttoman itsepäinen. Eli hengitystiet aiheuttaa ongelmia useimmille yksilöille ja hankala koulutettava. Ei mikään maailman fiksuin koira. Iso ego jne. Jos vaihtoehtoja vain tosiaan mopsi tai ranskis, niin ottaisin ranskiksen, koska mopsit on ärsyttäviä räksyttäjiä (ne mitä tunnen).
[/quote]
Sori, tui vahingossa kolmeen kertaan :-P
Ei kysymys olekaan siitä etteivätkö kyseiset koirat olisi kivoja ja söpöjä. Se vaan on niin, miksi joku ottaisi ollenkaan tällaista ihmisen mielen mukaan sairaaksi liian pitkälle jalostettua koiraa, nehän kärsii. Mitä vähemmän enää löytyy piittaamattomia ihmisiä sitä nopeammin sairaat rodut katoavat. Kuka voi haluta koiran jonka yleisesti tiedetään kärsivän liian pitkälle menneestä jalostuksesta? Tuollaiset rodut olisi syytä kieltää ja heti.
Meillä on noiden rotujen sekoitus, terve ja ihana 4-vuotias :)
ENGLANNINBULLDOGIN (kivittäkää poes) omistajana voin kertoa, että on ollu meidän neiti terveimmästä päästä... :D on vissiin käyny hyvä tuuri kun ei oo röhinää, ei hengitysvaikeuksia, liikkuu 4-8kilsaa kävellen tai juosten ihan normaalisti, ei allergioita, ei ihosairauksia, ei silmäsairauksia... siis aivan terve.
Kyse on loppujenlopuks suurimmal osal bulleist siitä, miten koiraa ruokit ja miten sitä liikutat... suurimmal osal kun on käsitys, että bullat ei tarvi liikuntaa ja ruoka saa olla mitä vaan... meillä syödään kunnon ruokaa eikä mitään tarjoustalon antimia :)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 14:41"]
Jännää, että kaikilla tänne vastanneilla ko. koirarotuja omistavilla on vain terveitä koiria, joilla ei ole minkäänlaisia hengitysvaikeuksia...
[/quote]
No mullakin on terve bulla ja kaikki lähipiirini bullat ovat myöskin terveitä.
Mihin minä nyt laitan tuon ruttunaaman kun eihän sen kanssa kehtaa enää ihmisten ilmoilla kulkea?!!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:50"]
Mihin minä nyt laitan tuon ruttunaaman kun eihän sen kanssa kehtaa enää ihmisten ilmoilla kulkea?!!
[/quote]
Tuosta tuli mieleen että ystävällä oli ranskis, josta aika jätti joitakin vuosia sitten, mutta sanoi että ärsyttävää kun oudot ihmiset tuli siihen nokan eteen irvistelemään ja huutelemaan että miten kamalan ruma hirviökoira, karsea sekasikiörakki ja että miten joku kehtaa kulkea sellaisen kanssa julkisilla paikoilla! :o
Eräällä toisella ystävällä oli dalmis ja vähän väliä joku välkky ja ilmeisesti itseään humoristisena pitävä outo henkilö tuli kysymään että oletko koskaan laskenut tuon koiran pilkkuja että montako sillä oli, heh heh :/
"On kyllä tosi ruma koira, heheheheh" sanoi joku tuntematon nainen meidän mopsista. Sanoin hänelle että "Kuule katso peiliin..." ja jatkoin matkaa :)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:37"]
[/quote]
Miksi sain alapeukun?
[/quote]
ja lisää alapeukkuja, MIKÄ TEITÄ VAIVAA? Onko se väärin että meillä on terve sekarotuinen koira? Alaspäin on helppo peukuttaa mutta perusteluja ei kyetä antamaan. Olette hienoja ihmisiä. Teillä varmaan on 24/7 ulkohäkissä räksyttäviä suomenpystykorvia tai ajokoiria.
Ota sen merkkinen koira ja sen värinen jolle sopii joku Vuittonin tai Burberryn panta paremmin.
ranskanbulldoggi näyttää bulldoggin, lepakon ja rotan sekoitukselta. ruma kuin mikä!
bostonterrieri on nätimpi ja terveempi lyttynokkarotu.
Minulla on kaksi ranskista. Toinen terveyden perikuva ja toinen kärsii iho-oireista ja ahtaasta kuonostaan. Nyt koira iloinen ja leikkisä, mutta jos tilanne tuosta huononee, niin lopetan kärsimykset.
Luonteeltaan koirat ovat täysin toistensa vastakohtia. Vanhempi todella juro ja omaa vahtivietin, haukkuu paljon. Nuoremman olen kuullut haukkuvan elämänsä aikana kolme kertaa ja maailman ystävällisin kaikille.
En kadu, että olen ranskiksia ottanut, mutta, kun aika näistä jättää mietin rotuvalintaa uudestaan.......Mutta, onko täysin tervettä rotua olemassakaan???
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:37"]
[/quote]
Miksi sain alapeukun?
[/quote]
ja lisää alapeukkuja, MIKÄ TEITÄ VAIVAA? Onko se väärin että meillä on terve sekarotuinen koira? Alaspäin on helppo peukuttaa mutta perusteluja ei kyetä antamaan. Olette hienoja ihmisiä. Teillä varmaan on 24/7 ulkohäkissä räksyttäviä suomenpystykorvia tai ajokoiria.
[/quote]
Mä en kannata tämmöisten koirien jalostusta ja vielä vähemmän kannatan tämmöisten sekottamista €-kuvat silmissä. Vaikuttaa uhkapeliltä koirien terveyden suhteen. Kiva, että sulla on terve koira. Kaikilla ei oo.
Jännää, että kaikilla tänne vastanneilla ko. koirarotuja omistavilla on vain terveitä koiria, joilla ei ole minkäänlaisia hengitysvaikeuksia...
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:50"]
[/quote]
Tuosta tuli mieleen että ystävällä oli ranskis, josta aika jätti joitakin vuosia sitten, mutta sanoi että ärsyttävää kun oudot ihmiset tuli siihen nokan eteen irvistelemään ja huutelemaan että miten kamalan ruma hirviökoira, karsea sekasikiörakki ja että miten joku kehtaa kulkea sellaisen kanssa julkisilla paikoilla! :o
Eräällä toisella ystävällä oli dalmis ja vähän väliä joku välkky ja ilmeisesti itseään humoristisena pitävä outo henkilö tuli kysymään että oletko koskaan laskenut tuon koiran pilkkuja että montako sillä oli, heh heh :/
[/quote]
Oliko hän laskenut ne pilkut, ja jos oli, niin monta niitä oli?
Näin just eilen 2 mopsia lenkillä ja molemmat röhisi kuin possut. Luulin jopa, että murisevat, koska oli vaan niin pahat hengitysongelmat. Toisella kuulemma myös jotain vaivaa, että aivot ei mahdu pääkoppaan ja siitä aiheutuu kaikenlaisia ongelmia.. Ihan söpöjä kavereita, mutta varmaan vähän hankaluuksia aiheuttaa nuo hengitystiet..
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 14:30"]
Ota sen merkkinen koira ja sen värinen jolle sopii joku Vuittonin tai Burberryn panta paremmin.
[/quote]
Vuitton on ranskalainen merkki joten sopii ranskanbulldogille, ja Burberry on brittimerkki joten sopii englanninbulldoggille =D Jos minä en olisi allerginen ja minulla olisi koira, kuten joku vaalea pumpulinen nössö puudeli tai bichon frise, niin ostaisin sille tosi ärhäkän näköisen mustan "pahan koiran niittipannan" jossa isot rokkariniitit, koska se kontrasti voisi nimittäin olla aika hauska ;)