Mitä käy jos ei ilmoittaudu työttömäksi?
Tiedän, että korvauksia ei saa, mutta tuleeko siitä muita seuraamuksia? Kuvitellaan tilanne, että työpaikka menee alta pysyvästi. Tällä henkilöllä on kuitenkin sijoituksia, joiden tuotoilla pystyy elämään. Henkilö ei ilmoittaudu työttömäksi, vaan jättäytyy ulkopuolelle. Tuleeko tällaisesta joku selvittelemään asiaa, kun ei liitonrahat ja töiden etsiminen kiinnosta?
Kommentit (86)
En ole ollut vuosiin työtön koska ollut koulussa ja tehnyt kesätöitä ja satunnaisia keikkoja opintojen ohessa.
Voiko joku ystävällisesti ilman trolleja ja vääriä vastauksia kertoa, mitä pitää tehdä jos/kun ei saa töitä
Pitääkö ilmoittautua työkkäriin jotta saa rahaa, mitä rahaa se on? Työttömyyskorvaus?
Liitosta ei saa rahaa koska ei täyty kriteerit.
Olen joskus hakenut toimeentulotukea mutta ilmeisesti jotain muuta tukea pitää ensin hakea jos työtön?
Asumistuki ja muut asiat ymmärrän jo. En vain ole työkkärin kanssa tarvinnut olla yhteydessä lähemmäs 10 vuoteen.....
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut vuosiin työtön koska ollut koulussa ja tehnyt kesätöitä ja satunnaisia keikkoja opintojen ohessa.
Voiko joku ystävällisesti ilman trolleja ja vääriä vastauksia kertoa, mitä pitää tehdä jos/kun ei saa töitä
Pitääkö ilmoittautua työkkäriin jotta saa rahaa, mitä rahaa se on? Työttömyyskorvaus?
Olen joskus hakenut toimeentulotukea mutta ilmeisesti jotain muuta tukea pitää ensin hakea jos työtön?
Asumistuki ja muut asiat ymmärrän jo. En vain ole työkkärin kanssa tarvinnut olla yhteydessä lähemmäs 10 vuoteen.....
Ilmoittaudu työkkäriin. Hae ensin työmarkkinatukea ja asumistukea ja sen jälkeen voit hakea toimeentulotukea siihen päälle.
Mites tässä ap.n skenaariossa toimii yhteiskunnan palveluiden käyttö? Voiko jostain virastosta käydä hakemassa laskelman siitä, mitä palveluita on oikeutettu käyttämään ja mitkä pitää jättää pois, kun ihan kaikkeen ei välttämättä siihenastisessa työelämässä maksetut verot taida riittää. Vai saako siinä itse valita, vai miten tuo menee?
Vierailija kirjoitti:
Mites tässä ap.n skenaariossa toimii yhteiskunnan palveluiden käyttö? Voiko jostain virastosta käydä hakemassa laskelman siitä, mitä palveluita on oikeutettu käyttämään ja mitkä pitää jättää pois, kun ihan kaikkeen ei välttämättä siihenastisessa työelämässä maksetut verot taida riittää. Vai saako siinä itse valita, vai miten tuo menee?
Maksaahan pääomatuloveroja. Enemmän kuin palkkatyössä maksetaan koska pääomatulovero on 30-34%. Palkkatulovero keskituloisella on 20-26% riippuen vähennyksistä ja tulojen määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaahan pääomatuloveroja. Enemmän kuin palkkatyössä maksetaan koska pääomatulovero on 30-34%. Palkkatulovero keskituloisella on 20-26% riippuen vähennyksistä ja tulojen määrästä.
Aijoo, totta, siinähän oli sijoituksia. Mutta entäs jos on vaan ihan palkkatuloista kertyneitä säästöjä?
Kun olet ap , niin tyhmä, voit vaan kärvistellä köyhyydessäsi, kaikkea sitä kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaksikin henkilöä, joille on tullut verottajalta kysely, että millä oikein elävät, kun ei ole mitään tuloja, eivätkä nosta mitään tukia.
minä taas tiedän vastaan tyypin joka vastasi uteluihin että "Hyvin olen toimeen tullut ja onpa jäänyt vähän jopa säästöönkin"
Vierailija kirjoitti:
Kun olet ap , niin tyhmä, voit vaan kärvistellä köyhyydessäsi, kaikkea sitä kuulee.
Ap on kateellinen rikkaalle kun itse juoksee oravanpyörässä.
Hei, se on MITEN KÄY, eikä ”mitä käy”. Ärsyttää kun juntit eivät osaa äidinkieltään.
Itse jäin 50-vuotiaana pois työelämästä, enkä sen jälkeen ole käynyt töissä enkä mitään tukia hakenut. Olen elänyt jo pitkään palkkatulosäästöilläni ja aion elää omaeläkkeen alkamiseen asti (58 v). Ei tietenkään kukaan kysele, millä ihminen elää, jos ei tarvitse yhteiskunnan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin 50-vuotiaana pois työelämästä, enkä sen jälkeen ole käynyt töissä enkä mitään tukia hakenut. Olen elänyt jo pitkään palkkatulosäästöilläni ja aion elää omaeläkkeen alkamiseen asti (58 v). Ei tietenkään kukaan kysele, millä ihminen elää, jos ei tarvitse yhteiskunnan rahaa.
Sama. Sehän niin kismittää köyhiä.
En kyllä usko tuota, että saisi jäädä "ulkopuoliseksi". Joku huoli ilmoitus tuosta ainakin tulee. Ei ole normaalia haluta vaan jäädä pois töistä ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko tuota, että saisi jäädä "ulkopuoliseksi". Joku huoli ilmoitus tuosta ainakin tulee. Ei ole normaalia haluta vaan jäädä pois töistä ennen eläkeikää.
Buahhahhaaaa 🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Mene TE-palveluiden verkkosivuille ja tutki siellä olevaa aineistoa. Sitten kirjaudut palveluun ja täytät lomakkeen, jolla ilmoittaudut työttömäksi. Mikäli olet työttömyyskassan jäsen, kannattaisi myös tarkistaa, josko kriteerit sittenkin täyttyisivät. Päätoiminen opiskelu pidentää työssäoloehdon tarkastelujakson seitsemään vuoteen. Toisin sanoen työssäoloehto täytyy, mikäli olet päätoimisen opiskelua aikana ollut työssä yhteensä 26 kalenteriviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene TE-palveluiden verkkosivuille ja tutki siellä olevaa aineistoa. Sitten kirjaudut palveluun ja täytät lomakkeen, jolla ilmoittaudut työttömäksi. Mikäli olet työttömyyskassan jäsen, kannattaisi myös tarkistaa, josko kriteerit sittenkin täyttyisivät. Päätoiminen opiskelu pidentää työssäoloehdon tarkastelujakson seitsemään vuoteen. Toisin sanoen työssäoloehto täytyy, mikäli olet päätoimisen opiskelua aikana ollut työssä yhteensä 26 kalenteriviikkoa.
Koronan vuoksi työssäoloehtoa on lyhennetty muistaakseni 13 viikkoon? Katso te-sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri jättää kyllä rauhaan, mutta verottaja voi kiinnostua. Mutta jos maksat kaikki verot kuten kuuluu, niin sitten ei ole mitään ongelmaa.
Mistä se verottaja kiinnostuu?
No jos mistään laillisesta lähteestä ei näytä tulevan rahaa, mutta ihminen kuitenkin pysyy hengissä, niin voi herätä kysymys, että tekeekö pimeitä töitä. Mutta tämä on tosiaan verottajan asia, ei työkkärin. Työttömäksi ei ole pakko ilmoittautua, vaikka ei töissä olisikaan. Ja vaikka olisi työkkärin kirjoilla, ei ole pakko nostaa tukia joka kuukaudelta. Mulla on tällä hetkellä sellainen tilanne, että työtunteja tulee pikkuisen alle 30 viikossa. Eli ihan hiukan pystyisin saamaan soviteltua päivärahaa palkan päälle, jos hakisin. En kuitenkaan viitsi nähdä hakemisen vaivaa ja tuhlata ansiosidonnaisen päiviä siihen, että tilille tipahtaisi aivan minimaalinen summa. Tämäkin on ihan laillista toimintaa. Työnhaku on kuitenkin voimassa siltä varalta, että tilanne muuttuisi. Lisäksi tiedän yhden osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä olevan, joka ei ole sen lisäksi töissä eikä työkkärin kirjoilla, kun osaeläke on hankittu sen verran hyväpalkkaisissa hommissa, että on samaa tasoa kuin monien muiden kokonainen eläke. Laillista sekin eikä yksikään viranomainen ole perään kysellyt. Suomessa ylipäätään saa syrjäytyä ihan vapaasti, jos sen tekee omilla rahoillaan...
En oikein jaksa uskoa, että verottajaa kiinnostaa jonkun perustaviksen elämä ellei sitten nollatuloilla osta Hgin keskustasta osaketta. Ei taida resurssit riittää.
Kuten tuossa edellä jo kirjoitin, tiedän ainakin kaksi henkilöä, joilta verottaja on tiedustellut, että millä oikein elävät ilman tuloja. Selitykseksi toki riitti, että puoliso elättää.
Vierailija kirjoitti:
Hei, se on MITEN KÄY, eikä ”mitä käy”. Ärsyttää kun juntit eivät osaa äidinkieltään.
Miksi oletit, että kyse oli henkilön äidinkielestä?
Odotan innokkaasti valtion pikkupalkalla kituuttavan verovirkailijan kyselyä siitä, millä olen elänyt ilman tuloja kymmenen vuotta. Kylläpä häntä harmittaa tilini saldo, joka kertynyt tasaisesti 25 vuoden työuran aikana. Kiitos ja hyvästi.
Kiinnostaa muakin. Opiskelen ja yritin mennä työkkäriin saatuani kandin suoritettua, mutta päädyin taas opiskelijaksi. Tein pätkätöitä niin, että sain työssäoloehdon täyteen eli saan kai päivärahaa, kun lopetan opiskelun. Yritin olla työkkärissä, mutta se ei heille sopinut! Mun olisi pitänyt ilmoittaa, mitä palvelua halusin. En ilmoittanut ja heittivät mut ulos.
Tänä vuonna en ole ansainnut mitään enkä saanut edes opintotukea! Jossain face-ryhmässä koin verbaalisen hyökkäyksen, kun kerroin olevani tuloton! Missä vaiheessa verokarhu on odotettavissa?
Voi kai tai sitten pyytävät tiliotteita suoraan verotettavalta.