Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskossa olevat: Haittaako teitä, jos lastenne kaveri lukee elämänkatsomustietoa?

Vierailija
14.10.2013 |

1980-luvulla erään perheen lapset eivät saaneet leikkiä meidän kanssamme, koska kommunisti-isäni oli laittanut meidän lukemaan elämänkatsomustietoa. Perhe kuului johonkin lahkoon tai vastaavaan, en muista, koska olin alakouluikäinen. Vieläkö tähän törmää? Vai ovat kannat lientyneet?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haitata" ei ole oikea termi kuvaamaan tuntemuksiani. Lähinnä minusta tuntuu hieman surulliselta, että kaikki lapset eivät välttämättä saa kuulla kristinuskon sanomaa.

Vierailija
2/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko susta sitten yhtä surulliselta, ettei lapsesi saa kuulla islamin ilosanomaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:07"]

Tuntuuko susta sitten yhtä surulliselta, ettei lapsesi saa kuulla islamin ilosanomaa?

[/quote]

Kunnioitatko sinä minun oikeuttani uskoa niinkuin uskon ja tuntea niinkuin tunnen?

- 2

Vierailija
4/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI haittaa! Olen kristitty mutta en evlut ja lapseni on itse saaneet päättää ottavatko uskontoa vai elämän katsomustietoa seiska luokasta asti ja sen jälkeen. Tämä siksi että en itsekään hyväksy mm lapsikastetta, en usko kolmi yht Jumalaan vaan yhteen Jumalaan jolla" 3 virkaa" eli kuten itse olen äiti, tytär ja vaimo ja silti yksi jne jne. Toinen otti aina uskontoa ja toinen halusi lukiossa ET:n, aiemmin otti ussaa.

Mutta komppaan tuota toisen kirjoittajan:

"Haitata" ei ole oikea termi kuvaamaan tuntemuksiani. Lähinnä minusta tuntuu hieman surulliselta, että kaikki lapset eivät välttämättä saa kuulla kristinuskon sanomaa."  

Eli jos meille tulee lasten kavereita niin puhun näistä asioista kotonani ihan vapaasti, eli saattaa olla että puhun uskonasioista toistenkin lasten aikana, mutta välttämättä en. Riippuu mistä aiheesta muuten jutellaan.

Vierailija
5/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kyllä haittaa tippaakaan, se on mun mielestä jokaisen henkilökohtainen (tai tässä tapauksessa vielä perhekohtainen) asia mihin uskoo, tai uskooko..

Vierailija
6/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa nykyisin olla niin päin että jos uskontokuntaan on jollekkin tärkeää, niin häntä katotaan vähän hitaasti ja seuraa voidaan karsastaa. Uskonnottomuus tai tavan vuoksi kirkkoon kuuluminen on vielä joksenkin hyväksyttyä.

Vierailija
7/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Asun pk-seudulla joten täällä on hyvin kirjavaa se mihin ihmiset uskovat tai eivät usko. ET ei ole minun mielestäni saatanasta. Toki puuttuisin jos tulisi sellaisia ongelmia että joku lasten kaveri pilkkaisi kristinuskoa törkeästi. Mutta eipä tällaista ole tullut vastaan, eivät lapset tee näistä ongelmaa. 

Vierailija
8/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:11"]

[/quote]

Kunnioitatko sinä minun oikeuttani uskoa niinkuin uskon ja tuntea niinkuin tunnen?

- 2

[/quote]

En ole tuo kysyjä, mutta melko kummallista jos asioista ei saisi kysyäkään, jotta kunnioittaisi oikealla tavalla.

Vierailija
9/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:05"]

"Haitata" ei ole oikea termi kuvaamaan tuntemuksiani. Lähinnä minusta tuntuu hieman surulliselta, että kaikki lapset eivät välttämättä saa kuulla kristinuskon sanomaa.

[/quote]

Täytyy kyllä lapsi kasvattaa tiukasti kellariin lukittuna että ei kuulisi ennen kuin peruskoulusta saa päättötodistuksen yhtä ainoaa kertaa kristinuskosta. Ei siihen mitään koulussa tapahtuvaa opetusta tarvita. Minusta on surullisempaa että lapset eivät saa kasvaa niin että voivat itse päättää mikä on itselle hyväksi. Jos uskonto olisi kaikille hyväksi, ei olisi olemassa uskontojen uhrit  -ryhmää tai läheisten hylkäämiä nuoria huoraamassa kadulla läheisyyttä ja rakkautta etsien. Joillekin uskonto sopii ja on heille ja läheisilleen hyväksi.

Mikä oikeuttaa vain sinut tuntemaan niin kuin tunnet ja muiden pitäisi kunnioittaa sitä vaikka julistat surevasi sitä ettei kaikki ajattele kuten sinä. Kunnioitatko sinä minun tunnettani kun suren ettet ole löytänyt satanismin sanomaa?

Vierailija
10/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:33"]

[/quote]

- 2

[/quote]

En ole tuo kysyjä, mutta melko kummallista jos asioista ei saisi kysyäkään, jotta kunnioittaisi oikealla tavalla.

[/quote]

Minä en ole tuo:Kunnioitatko sinä minun oikeuttani uskoa niinkuin uskon ja tuntea niinkuin tunnen? mutta en ymmärrä pointtiasi. Kun toinen kysyi niin tämäkin kysyi ja sitten se eka olisi saanut mielestäsi kysyä mutta tää toka ei...EI, EN YMMÄRRÄ!

Vierailija
11/11 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:33"]

[/quote]

- 2

[/quote]

[/quote]

Minä en ole tuo:Kunnioitatko sinä minun oikeuttani uskoa niinkuin uskon ja tuntea niinkuin tunnen? mutta en ymmärrä pointtiasi. Kun toinen kysyi niin tämäkin kysyi ja sitten se eka olisi saanut mielestäsi kysyä mutta tää toka ei...EI, EN YMMÄRRÄ!

[/quote]

Toinen kysymys hyppäsi kauas aiemmasta keskustelusta. Voisinhan minäkin alkaa kysellä täältä jokaiselta keskustelijalta erikseen, kunnioittavatko he oikeuttani ateistiseen maailmankatsomukseeni, mutta ei se liittyisi enää tähän keskusteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä