Saako hoitovapaalla tehdä töitä?
Vaikuttaako kodinhoidon tukeen? Entä jos ei tee töitä vakkarityönantajalle, meneekö vero sivutulojen verotuksen mukaan? Eli melko kallista sitten...
Kommentit (9)
Joo, kotihoidotuki ei ole sidottu työntekoon millään lailla, mutta hoitovapaa vakityöstä voi olla. Eli riippuu työnantajastasi. Meillä on esim. sellainen sääntö, että ns. kilpailevalla työnantajalla ei saa työskennellä, mikä sulkee pois aika pitkälti kaikki alan työpaikat.
Kotihoidontukeen ei vaikuta (siihen tulosidonnaiseen lisäosaan kyllä ).
Jos sulla on työpaikka, josta olet hoitovapaalla, niin sillä työnantajalla voi olla kyllä sanomista siihen.
Verotusta varten pitää pyytää uusi verokortti nykyisille tuloille ja sanoa mihin tilanteeseen se tulee. Veroprosentiksi ei näin tule yhtä suuri kuin normaalisti sivutuloprosentti, normaalista veroprosentistasi riippuen voi olla jopa pienempi. Voi vaikuttaa myös kotihoidotuen verotukseen, ja sinulla pitää olla tiedot paljonko olet saanut mistäkin rahaa tänä vuonna, paljonko maksanut veroja ja suunnilleen paljonko tulet saamaan mistäkin rahaa loppuvuonna.
Olen töissä sairaalassa ja ajattelin jos tekisin keikkaa toiselle firmalle. Vaikka siis jonnekin hoivalaitokseen. Kodinhoidon tuki on niin surkea että sillä plus miehen palkalla ei paljon lainoja lyhennetä ja ruokia osteta :(
[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 13:47"]
Olen töissä sairaalassa ja ajattelin jos tekisin keikkaa toiselle firmalle. Vaikka siis jonnekin hoivalaitokseen. Kodinhoidon tuki on niin surkea että sillä plus miehen palkalla ei paljon lainoja lyhennetä ja ruokia osteta :(
[/quote]
Mikset jää töihin osa-aikaiseksi? Saat palkan ja kotihoidontuen, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa.
Haluaisin tehdä vaan joitain päiviä kuukaudessa. Yhtä päivää viikossa tuskin pystyy tekemään :)
Saat olla samalla työnantajalla työssäkin, jos voit tehdä vaikka viikonloppuja tai iltoja. Mun mies oli kolmesti hoitovapaalla ja minä silloin töissä, muuten meillä olisi ollut mahdotonta pitää mitään hoitovapaata. Mies sopi jo hoitovapaalle lähtiessä, että käy 4-6 päivää kuukaudesta töissä. Aina sairasloman paikkaajaa tarvittiin ja lapsi/lapset oli silloin isänisällä hoidossa.
Työ toi sen verran "kinkkurahaa" että pärjättiin, nuukasti eläen. Töissä käynti vaikuttaa hoitovapaan tulosidonnaiseen osaan, eli laske tarkasti paljonko tienaat niistä, ennenkuin tilaat verokortin. Lisää siihen +10 prossaa, niin on vähän vaihtelunväliä.
Saa tehdä töitä. Kotihoidontuki ei ole sidottu työntekoon vaan lapsen hoitopaikkaan (ei-kunnallinen).