Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko kohtuuton? (Mies uhkailee raha-asioissa)

Vierailija
05.09.2020 |

Olen ollut työttömänä muutaman kuukauden koronapandemian seurauksena.
Asun mieheni kanssa hänen omistamassa. Maksan asumisestani siten, että maksan kaikki asumiseen liittyvät laskumme (yhtiövastike, vakuutukset, suoratoistopalvelut, sähkö, vesi, netti). Maksan hänelle näistä tietyn könttäsumman kerran kuukaudessa.

Rahatilanteeni on luonnollisesti romahtanut työttömyyden vuoksi, etenkin kun minulla on myös luottokorttilasku lyhennettävänä. En saa asumistukea, koska en ole virallisesti vuokralainen. Meillä on erilliset taloudet.

Onnistuin saamaan muutaman työkeikan. Palkan saamisessa on kestänyt, sillä ko. firmassa on tietty päivämäärä johon mennessä työvuorot pitää laskuttaa, jotta ne saa saman kuun palkanlaskuun. Pyysin mieheltä, että josko voisin maksaa tämän kuun laskurahat sitten kun saan palkan.

Mies on suhtautunut asiaan todella vihamielisesti. Hän huomauttelee joka päivä maksamisesta, ja on alkanut uhkailla sillä, että jos en maksa, joudun ulos.

Minun on vaikea kuvitella, että jos itse olisin asunnon omistaja ja mies olisi joutunut aivan yllättäen työttömäksi, en laittaisi häntä tällä tavalla kova kovaa vasten. Minulta löytyisi kyllä ymmärrystä vaikeassa elämäntilanteessani. Mies on mm. sanonut minua kiittämättömäksi ja vihjaillut, että olen loinen. Olen elämässäni ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa vakituinen työsuhteeni on lopetettu. Olen aina tehnyt kovasti töitä.

Mies on välillä empaattinen ja kannustaa työnhaussa, mutta välillä sitten taas uhkaa kadulle heittämisellä. En tiedä mitä tehdä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä loisi siellä miehen luona, vaan loisi veronmaksajien rahoilla vuokratussa kämpässä tuilla

Vierailija
42/57 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika. Mies haluaa vain pesää ja sinä joudut vielä maksamaan siitä.

Vierailija
44/57 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa, että mies käyttää sinua hyväkseen. Pistää sinut maksamaan selvästi suuremman osan kuluista ja jos tulee ero, et saa mitään takaisin. Jos asuisit vuokralla, saisit tuossa tilanteessa asumistukea eli sinun ei todellakaan kannata maksella omasta pussistasi mitään "vuokria" miehen omistuskämpästä. 

Itse olen opiskelija ja muutaisin kyllä varmaan omilleni, jos oma mieheni olisi noin pihi. Joutuisin maksamaan vain puolet noista luettelemistasi menoista yksin asuessa, ja lisäksi pienituloisena saisin asumistukea vuokran maksuun. Meillä mies on suurituloisempi, tulot nettona noin 4000 e/kk, ja minulla tulot noin 800e sis. opintotuen. Maksamme muut asumismenot puoliksi (vastike, vesi, sähkö) mutta miehen omistusasunnosta en maksa mitään. Silti se tulee miehelle edullisemmaksi kuin yksin asuminen. Itselleni tilanne on aika lailla +-0, koska jos asuisin yksin, Kela maksisi suuren osan asumisestani ja lisäksi asumismenot pienemmässä asunnossa ovat pienemmät. 

Vierailija
45/57 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies sanoo heittävänsä sut ulos, kysypä kuka sitten maksaa osan kuluista? Haluaako hän maksaa kaiken itse?

Vierailija
46/57 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

klassinen tarina taas

mies on sika -aloitus, naiset tarttuu syöttiin

Ja sit joku oikeesti uskoo näit

Vierailija
47/57 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies joutuu pitämään rahansa kiinni talossa sen sijaan, että sijoittaisi ne. Esim. Jos talon arvo on 200 000€, niin sijoitettuna tuosta saisi yli 500€ nettona joka kuukausi. Mahtaako ap maksaa vastaavaa summaa?

Vierailija
48/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

klassinen tarina taas

mies on sika -aloitus, naiset tarttuu syöttiin

Ja sit joku oikeesti uskoo näit

Tiedätkö kun meillä on kaikki syyt uskoa tarinoita, joiden kaltaisia olemme nähneet omin silmin joka puolella. Sitä sanotaan elämänkokemukseksi. Jostain ne säikähtäneet raasut kaikki tulevat, jotka joku on niin huolellisesti kouluttanut ymmärtämään paikkansa että nukkuisivat vaikka koirankopissa. Useimmilla on ollut useampikin kouluttaja, kotoa alkaen.

Sinä sen sijaan haluat löytää itsekunnioituksesi kiistämällä kaikkien muiden todistuksen siitä, millainen maailma on. Älä jatka tuota kovin pitkään, kasvat kieroon ja teet muille ihmisille pahaa kulkemalla kylkimyyryä ego kilpenä edellä.

Vierailija
49/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellesi on selkeästi taloudellinen turvallisuus niin tärkeää, että vaikuttaa kuin hän olisi nyt täysin pois raiteiltaan tilanteesi vuoksi. Malli on opittu jo lapsuudessa ja ilmeisesti myös tunne, ettei mitään ole ikinä tarpeeksi. Rahaa ja tavaraa pitää olla, ettei vaan puute pääse yllättämään.

Ja koska miehesi ei selkeästikään tajua käytöstään sinua kohtaan voit joko sietää sitä, puhua järkeä tai ryhtyä pitämään kirjanpitoa ihan vain hänen rauhoittamisekseen  mutta mieti  myös jaksatko tuota lopun ikäsi siinä suhteessa? Miehelle voi yhtä lailla tulla eteen tilanne, jolloin hän ei saakaan samoja tuloja kuin nyt.  Miten hän silloin käyttäytyy sinua kohtaan?

Taloudellinen väkivalta luokitellaan ihan samalle viivalle muun väkivallan kanssa. 

Koska et voi nyt muuttaa mihinkään pidä kirjanpitoa. Taulukkopohjalle vain tulot ja menot ja päivämäärät, jolloin suoritat maksut. Anna lukuoikeus miehelle. Tietysti voit pyytää eräpäivän siirtoa laskun lähettäjältä, mutta ovatko laskut sinun nimissäsi? (Toivon mukaan)

Vierailija
50/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olet kohtuton. Kuvittelet toisen elättävän sinut. Lokkeja ei rakasta (tai katsele) kukaan pitkään.

Vierailija
51/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies joutuu pitämään rahansa kiinni talossa sen sijaan, että sijoittaisi ne. Esim. Jos talon arvo on 200 000€, niin sijoitettuna tuosta saisi yli 500€ nettona joka kuukausi. Mahtaako ap maksaa vastaavaa summaa?

Ei tuo nyt miehelle mikään pakko ole. Voisihan laitta talonsa vuokralle ja muuttaa itse vaikka telttaan. On ihan miehen päätös että hän haluaa asua omistamassaan talossa itse.

Vierailija
52/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies sanoo heittävänsä sut ulos, kysypä kuka sitten maksaa osan kuluista? Haluaako hän maksaa kaiken itse?

Siihen on varmaan jo jonossa seuraavat halukkaat. Ja vaikka ei olisi, niin en minäkään maksaisi toisen oleskelua ihan määrättömästi.

Vierailija
53/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsit oman asunnon nyt.

Vierailija
54/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet työttömyyskassan jäsen ja saat ansiosidonnaista? Vai jäikö liittymättä? Siinäkin tapauksessa saat työttömyyskorvausta. 

Jos tämä tarina on totta, niin tollasesta paskaläjästä hankkiudutaan eroon. Viipymättä.

Vierailija
55/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oiskin toisinpäin,että mies se työtön....

Kyllä ois ihan eri kommentit täällä.

Vierailija
56/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas kulminoituu suomalainen perikitsaus ja tyypillinen "mun rahat, sun rahat" -ajattelu. Samanlaista löytyy muualta Euroopasta vain Saksasta, jossa ravintolaillalisen kulut saatetaan jopa pariskunnan keskeen jakaa pennilleen tasan (olen todistanut asiaa saksalaisten hyvien tienaavien tuttujen kanssa ja se pikkutarkkuus on Saksassa ihan legendaarista).

Jumankauta jos yhdessä ollaan niin ei niitä rahoja ja omaisuuksia mietitä "mun ja sun" periaatteella. Ainakaan meillä ei näin tehdä. Järkyttävää minusta, että AP:n mies nalkuttaa jostain helvetin rahasta tuossa tilanteessa. Varmasti nakertaa parisuhdetta aika tavalla.

Vierailija
57/57 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä ketjuja ole ollut, missä riidellään kuluista.? Äijä maksaa lainaa asunnosta ja muija juoksevat kulut. Entä ruuat? Jos muija muuttaa pois, äijän pitää maksaa kaikki kulutkin! Se voisi olla muijan eduksi, jos löytää halpiskämpän ja saa asumistuenkin. Äijän pitää etsiä uusi tyhmyri makselemaan kuluja.

Asiassa on kuitenkin kaksi puolta siinä mielessä että vastike + muut asumiskulut ovat usein alle puolet siitä kuin vastaavan asunnon vuokra olisi. Eli molemmat hyötyvät. Esimerkiksi meidän asuntomme markkinavuokra olisi noin 1700 euroa. Lainanlyhennys on 1300 euroa ja vastike 250 euroa. Jos toinen maksaa lyhennyksen ja toinen vastikkeen + kulut niin pääsee kyllä asumaan todella halvalla vaikka ei omaisuus kerrykään. Ei kertyisi vuokrallakaan ja lisäksi kulut olisivat todella paljon kovemmat.