Saksan kielen opiskelusta
Olen aloittanut aikuislukiossa B3-tasolla saksan kielen opiskelun. Haluaisin vinkkejä miten tukea tuota, tuleeko mieleen esim. mitään nettisivuja tai sovelluksia, millä voisi reenata?
Entä mitään hyviä saksan kielisiä sarjoja tai elokuvia, jotta kuulun ymmärtäminen harjaantuisi? Tuntuu, ettei saksaa kuule oikein missään.
Kiitos vastauksista!
Kommentit (18)
Yleltä tulee saksalaisia dekkareita silloin tällöin, subilta tulee Lemmen viemää joka arkipäivä.
Rosetta´s stone on yksi loistava tapa opiskella liki mitä tahansa kieltä, mutta tuo ohjelma itsessään on järkyttävän kallis. (googlaa)
En suosittele Rosetta's stonea. Sen lähestymistapa on sellainen, että aikunenkin opettelee kieltä samalla tavoin kuin lapsi, eli päättelemällä kuvista ja pitkälti ilman mitään selityksiä. Sellainen kielenoppiminen voi aikuisellakin toimia ihan livetilanteessa hyvinkin (on henk.koht. kokemusta), mutta mun on vaikea uskoa, että virtuaalisesti tuolla metodilla pääsee kauhean hyviin tuloksiin kuin tosi harvat. Tosin en sitten tiedä miten se toimisi noilla edistyneemmillä tasoilla, en ole tutustunut kuin alkeistasolla.
YouTubesta voit etsiskellä saksankielisiä videoita, niitä löytyy vähän joka lähtöön, sarjoja ja musiikkia ja piirrettyjä yms. Sanastoa voi opetella vaikka german-flashcards.com, tai googlaa muutenkin flashcards niin löydät muitakin paikkoja.
Käytännön sanastoa oppii hyvin mm. naistenlehdistä, itse luen kaikki mainoksetkin läpi.
Yks hyvä saksalainen leffa on Goodbye Lenin. Tulee samalla myös vähän maan historiaa kerrattua. :)
Ite kuuntelen saksankielisiä radioita. Varsinkin uutisia on kiva kuunnella saksaksi :)
Lemmen viemään kaikki kaudet löytyy yhdestä saksalaisesta fb-ryhmästä. Haet sturm der liebe.
Minkälaisesta musiikista tykkäät?
Tässä hyvä kanava uutisten seurantaan:
Vierailija kirjoitti:
Ite kuuntelen saksankielisiä radioita. Varsinkin uutisia on kiva kuunnella saksaksi :)
Lähti soittoon heti :)
Se on harmi, kun Deutsche Welle kanavalta tulee nykyään kaikki englanniksi. Se oli aiemmin ihan super hyvä, kun sieltä tuli samat ohjelmat monta kertaa viikossa saksaksi ja englanniksi. Se pyöri usein taustalla. Ollaan harkittu melkeinpä vain tuon takia lautasta, että saisi saksalaisia tv-kanavia.
Kuuntele saksalaista musiikkia. Löytyy paljon hyviä artisteja ja on paljon muitakin kuin Rammstein ja Nena tai Die Toten Hosen. :)
Kato hyviä saksankielisiä pokeleffoja.
Mies
Ihan televisiostakin tulee aika useinkin saksankielistä ohjelmaa; ole tarkkana ja katso etukäteen viikon ohjelmat (YLEltä rikossarjoja, Avalta saippuaa, jne.).
Luo hahmo Saksan Habboon, vaikka siellä enemmän hengailee teini-ikäisiä.:)
Itse tykkään facessa esim die welt -lehdestä. Luen artikkelit. Puhelimeen olen ladannut zdf mediathek -ohjelman jonka kautta katson saksalaisia rikossarjoja. Voi vielä valita tekstinkin siihen (kuulovammaisille paikallisille tarkoitettu palvelu).
Vierailija kirjoitti:
Soittavat ihanan erilaista musaa. Kiitos tästä.
Saksalaisia dekkareita tulee jonkun verran telkkarista, en ole seurannut, mutta Kettu taitaa mennä vielä? Itse opiskelin saksaa ajalla ennen nettiä, joten muuten olen huono neuvomaan.