Vaihdevuodet sekoittavat tunteet ja pään
Vaihdevuodet alkavat, kun munasarjat lakkaavat vähitellen erittämästä naissukuhormoneita. Tämä hormonivaje voi sekoittaa pään ja tunteet.
– 60–70 prosenttia naisista kokee jonkinlaisia mielialaongelmia vaihdevuosien aikana, synnytys- ja naistentautiopin professori Päivi Polo Turun yliopistollisesta keskussairaalasta sanoo.
Vaihdevuosien oireiden laatu ja määrä vaihtelee. Toiset selviävät vähällä, osan olo tuntuu vuosia siltä kuin meneillään olisi paha PMS.
– Voi olla, että naisessa on ennenkin ollut särmää, mutta vähentynyt estrogeenintuotanto tekee monet huomattavasti aiempaa ärtyisemmiksi, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Maija Kajan sanoo.
Alakuloisuus, saamattomuus, uupumus ja innostuksen puute voivat myös liittyä vaihdevuosiin. Asiat, joihin ennen suhtautui intohimoisesti, saattavat menettää hohtonsa. Joskus on ilman syytä iloinen, mutta useammin surullinen ja itkeskelee.
https://www.terve.fi/artikkelit/vaihdevuodet-sekoittavat-tunteet-ja-paan
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tuo tyyppi tietää, et sepia (PMS-vaivaan) poistaa nuo vaivat:-D
https://www.drhomeo.com/menses/homeopathic-remedies-for-pms-or-premenst…
Vierailija kirjoitti:
No minä olen 65 vuotias nainen,eikä minulla ollut missään kohtaa ikääni mitään vaihdevuosi oireita.
Kuukautiset loppuivat joskus reilusti päälle viisikymppisenä, ei siinä ollut mitään sen ihmeempää.
Kai olen sitten olen ollut suunnattoman onnekas nainen, kun voin vain ihmetellä kaikkea sitä, mitä noista vaihdevuosista kerrotaan.
Tottahan ikääntyminen tuo tullessaan joitakin vaivoja ja limakalvojen kuivumista, mutta ei niistäkään mitään ongelmaa ole tullut, kun ne hoitaa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän potenssi pitäisi olla? Sopiiko tuo sama kaikille? Olen saanut hikoiluun ihan täydellisen avun menoforcesta, mutta olisi ihanaa saada apua myös mielialaan ja jaksamiseen.
Paskapuhetta.
Naisten kuvitelmaa koko vaihdevuosivalitus, eivät vain voi hyväsksyä sitä että vanhenevat ja rapistuvat.
Siksi keksivät kaikenlaista henkistä ja ruumiillista vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta.
Naisten kuvitelmaa koko vaihdevuosivalitus, eivät vain voi hyväsksyä sitä että vanhenevat ja rapistuvat.
Siksi keksivät kaikenlaista henkistä ja ruumiillista vaivaa.
Sanoo mies jonka kaari on jo heikohko.
Tottahan ne vaihtarit aiheuttaa vaivoja, kun ihan lehdessä näin kerrotaan. Ennen lehdistön informointia naiset ei edes huomanneet asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Et taida sinä tietää, että vhh-ruokavaliolla noista vaivoista ei tarvitse edes kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan ne vaihtarit aiheuttaa vaivoja, kun ihan lehdessä näin kerrotaan. Ennen lehdistön informointia naiset ei edes huomanneet asiaa.
Kyllä huomasivat. Olen kuullut vanhojen naisten juttuja.