Italianvinttikoira vai whippet?
En osaa päättää. Mitä eroa noilla roduilla on? Kumpi sopii paremmin tavalliseksi seurakoiraksi?
Kommentit (23)
Jatkoa siihen, että vinttikoirat yleensä ovat helppoja sisällä. Lähinnä sohvan koristeita, aina ei edes tiedä ovatko eläviä. Lisäksi yleensä ne isot vinttikset ovat omanarvontuntoisia, mutta whippet on pehmeämpi ja mukautuvampi. Ehkä johtunee siitä ettei sillä ole useimpien muiden vinttisten tavoin aristokraattista taustaa, vaan kyseessä on mutkaton "köyhän miehen vinttikoira", jolla ei ole ollut mahdollisuutta oikutella ylhäisön rotujen tavoin.
Itse en paljon helpompaa ja pehmeämpää rotua ihmisten kanssa tiedä kuin whippet. Toisaalta se ei välttämättä ole luontevin mahdollinen koira muiden rotujen seurassa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 21:29"]
Minäkin tahdon kysyä, vaikken ap olekaan...
Olen omistanut koiria koko ikäni ja haaveillut aina jostain vinttikoirarodusta. Jos tähän ketjuun heitä nyt sattuu eksymään, niin kertokaa minulle rehellisesti vastaus seuraavaan kysymykseen:
Voiko vinttikoiraa laskea EDES maaseudulla, metsässä irti? Vai katoaako koira joka kerta oravan/jäniksen/linnun nähtyään? Kaikki tähänastiset koirani ovat olleet paimen- tai seurakoiria ja haluan ulkoilla koirani kanssa, niin että koira on irti. Joten kannattaako minun unohtaa haaveeni Whippetistä tai Salukista???
[/quote]
En ole vinttikoiran omistaja, joten voin olla väärä henkilö vastaamaan, mutta vastaan nyt kuitenkin.
Vinttikoirat metsästävät näön avulla, ja kadotettuaan näköyhteyden saaliiseensa, ne palaavat omistajansa luo. Metsässä saalis varmaan katoaa näköpiiristä kohtalaisen helposti. Vinttikoirathan ovat alunperin kotoisin Lähi-idästä, jossa ne ovat metsästäneet aavikoilla.
[/quote]
Whippet on kyllä brittiläinen rotu, kuten englanninvinttikoirakin. Ei ole metsästänyt aavikolla ja on lyhyen matkan juoksija, lähinnä käytetty jänisten metsästykseen. Muita brittiläisiä vinttiksiä on skotlannin hirvikoira ja irlannin susikoira (jos skotlanti ja irlanti lasketaan briteiksi). Skotit metsästivät skotlannin hirviä ja irliksen susia, sekä myös hirviä. Nämä sitten juoksevat jo astetta pidempiä matkoja.
Eri vinttikset ovat eri maista ja eri riistan metsästykseen jalostettuja. Niiden juoksemat matkatkin ovat erimittaisia saaliista ja maastosta riippuen.
Wipukat hyppivät hyvin korkealle jopa muihin vinttikoiriin verrattuna, joten vapaana pihalla ulkoillessa oltava korkea aita ja keittiöstä voi kadota makupaloja parempiin suihin työpöydän kauimmaisestakin nurkasta...