Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkitaanko verenluovutuksessa aina HIV?

Vierailija
12.10.2013 |

Siinä se kysymys sitten tulikin jo.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan varmana tutkitaan kaikki, mieti nyt ite!

Vierailija
2/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitaan, samoin hepatiitit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.veripalvelu.fi/www/237

Testimielessä ei saa mennä verta luovuttamaan, uusi tartunta ei aina näy SPR:n testeissä. 

Vierailija
4/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.sovinkoluovuttajaksi.fi/  Sielä voi testata sovitko luovuttajaksi. Jos on ollut uusi seksikumppani viimeisen 4kk aikana, ei sovi luovuttajaksi, juurikin siksi kun se tuore tartunta ei näy :( Tästä mulla kokoajan kiinni. Eihän käytännössä varmaan kukaan sinkku voi luovuttaa :( Kovasti tahtoisin... Voisihan sitä toki koittaa pitää selibaattia 4 kuukautta : /

Vierailija
5/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selittää kysymystä. Mä luovutan verta 2-3 kertaa vuodessa. Nyt kuitenkin olen sairastellut paljon ja perjantaina lääkärillä käydessä sain kuulla että mulla on immuunipuutos. Luetteli mitkä kaikki tätä voi aiheuttaa ja hiv oli joukossa.

Olen sairastellut viimeisen 3 vuoden aikana enemmän kuin yleensä. Saan kaikki mahdolliset flunssat ja vatsataudit. Lisäksi on ollut korva ja silmätulehduksia, poskiontelotulehduksia ja keuhkokuume.

Lääkäri pyysi pitämään infektiopäiväkirjaa oireistani. Lisäksi sain pitkän liuskan labraan mukaan vietäväksi. Ilmeisesti ainakin laajaverenkuva ja hiv testataan. Se oli muiden joukossa, ei mitenkään korostetusti. Myös jotain reumatekijöitä halutaan selvittää.

Vierailija
6/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kaikilla sinkuilla on koko aika joku uusi petikumppani kierroksessa. Varmaan aika harvalla itse asiassa. 

Vierailija
7/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta varmaan ainakin kolme kertaa vuodessa = 4 kuun välein, harrastaa sinkutkin seksiä. Ei oo paljon vaadittu ettei pääse luovuttamaan :( Mutta ymmärrähän minä, turvallisuus syistä. 

Vierailija
8/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule aika moni varmaan on vuosikaudetkin ihan ilman sexiä. Puheet voi olla toiset, mutta pelkäänpä että näin monen kohdalla on ellei sitten hae jotain satunnaista seuraa baarista. 

Vierailija
9/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK ei tarvi hermostuu :D Jos on noin ni okei, mun tapauksessa tilanne on siinä suhteessa surullinen etten voi luovuttaa verta ennen kuin löydän miehen rinnalleni.

Vierailija
10/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaana et tietenkään voi luovuttaa verta, mutta sen jo tiesitkin. Toivottavasti sairautesi syy löytyy. Minä olin pitkään kipeä, joten syyn löytyminen helpotti tilannetta.

Vierailija
11/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitaan. Joten tuskin on hiv, jos noin kauan olet oreillut.

Vierailija
12/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuon voinen sulkea pois, koska olen tässä välillä luovuttanut vertakin.

ap

Vierailija
13/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai säki oot edes yhtenä päivänä maailman tärkein

Vierailija
14/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut luovuttaa verta silloin kun söin antibioottia akneen

Vierailija
15/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 20:49"]

Tuskin kaikilla sinkuilla on koko aika joku uusi petikumppani kierroksessa. Varmaan aika harvalla itse asiassa. 

[/quote]

miksei olisi? seksi on ihanaa.

Vierailija
16/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kai tarkoitti sitä, että koska luovuttaa verta säännöllisesti useamman kerran vuodessa, niin se tartunta olisi tullut näissä jo ilmi, jos olisi hiv! Kun oireet ovat kestäneet paljon kauemmin kuin 3kk.

Ja immuunipuutos voi olla enemmän tai vähemmän osittainen. Miksi lääkäri ei sitä sanaa voisi käyttää?

Vierailija
17/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei käytä immuunipuutos-sanaa, koska se vaatisi diagnoosin. Sanaa voisi käyttää, jos olisi tiedossa sairaus, joka aiheuttaa immuunipuutosta. Immuunipuutos on vakava tila, eikä kyseistä sanaa käytetä silloin, kun puhutaan infektiokierteestä. Jos lääkäri alkaisi puhumaan immuunipuutoksesta ennen mitään muita diagnooseja, olisi sama kuin hän alkaisi puhumaan leukemiasta samojen syiden perusteella ennen kuin mitään testejä on tehty tai diagnoosia asetettu. Lääkärit eivät tee tuollaisia diagnooseja etukäteen.

Maallikko voi puhua immuunipuutostilasta viitaten infektiokierteeseen tai alentuneeseen vastustuskykyyn, jolloin se ymmärretäänkin juuri alentuneena vastustuskykynä. Oikeasti lääketieteessä immuunipuutostila liittyy erittäin vakaviin sairauksiin.

Vierailija
18/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vaikea kuvitella, että kukaan lääkäri sanoisi: "Kun sinulla on tämä immuunipuutostila ja ollut näin paljon infektioita...."... Siis eihän noin voi sanoa, koska immuunipuutos vaatii diagnoosin ja testejä! Samoin kuin esim. leukemia. Immuunipuutostila ei tarkoita sitä, että saa jokaisen infektion, jota maa sairastaa vaan sitä, että on todettu, että ihmisellä on sairaus ja tietty verenkuva. Immuunipuutostilaa ei diagnosoida sen perusteella, että sairastaa paljon vaan immuunipuutostila aiheuttaa sen, että sairastaa paljon. Se on sairaus, todella vakava sairaus ja hengenvaarallinen. Hiv:iä sairastavat kuolevat harvoin hiv:iin, he kuolevat nimenomaan immuunipuolustuksen heikkouteen. 

Vierailija
19/33 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immuunipuutostilaa ei diagnosoida sen perusteella, että sairastaa paljon mutta immuunipuutostila aiheuttaa sen, että sairastaa paljon. <--- Näin piti lause muotoilla.

Vierailija
20/33 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä se on sanonut "luultavasti immuunipuutos"

enivei, siis verenluovutukseen voi mennä ja sanoa ettei oo harrastanu seksiä tuntemattoman kanssa vuoteen. oikeesti on joka viikko uus kumppani.

että näin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi