Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko lukioon meno sinulle itsestäänselvää?

Vierailija
12.10.2013 |

Tuli tuosta 10-luokka -aloituksesta mieleen. Jos kävit lukion, oliko sinne meneminen sinulle itsestään selvää? Tai siis, miksi kävit lukion? 

Itselleni se oli aina itsestään selvyys. Olin suht hyvä koulussa ja silloin vielä ajattelin mennä kauppakorkeaan, eli yo-tutkinto piti saada. 

Ja lisäksi myönnän... Edelleen ajattelen, että kaikki fiksut menee lukioon.  Toivon, että myös omat lapseni aikanaan. Pakottamaan en ala, mutta kyllä kovasti yritän ohjata heitä siihen. 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Kaltaiseni kielipään olisi ollut vaikeaa saada tyydytystä muunlaisista kouluista.

Vierailija
2/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla sama. Kielet aina olleet ne vahvimmat aineet. Missään muussa koulussa ei saa opiskella kieliä, kuten lukiossa. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. En päässyt amikseen joten päädyin sitten lukioon.

Vierailija
4/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille linjalle amikseen oli vaikeampi päästä kuin lukioon?

Vierailija
5/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli, suunnitelmissa oli silloin lähteä yliopistoon lukemaan joko kieltenopeksi tai luokanopeksi. hyvät arvosanat sain ja yliopistoonkin olisin päässyt, lukuinto vaan hävisi jonnekin. lähdin opiskelemaan duunaripuolelle ja muutaman vuoden tein töitäkin sillä alalla. nyt tosin ihan eri alan hommissa, duunari ja nautin siitä. :) 

Vierailija
6/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 04:20"]

Mille linjalle amikseen oli vaikeampi päästä kuin lukioon?

[/quote]

Hain marata-puolelle (laivakokki). Tuota alaa en päässyt opiskelemaan joten päädyin sitten lukioon joka oli kakkosvaihtoehtona.

Vierailija
7/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli toki, koska isäni oli narsistinen ja dominoiva persoona, joka sinun laillasi halveksi syvästi amiksia ja piti heitä älyllisesti ja muutenkin alempiarvoisina. Kyseisen oppilaitoksen ehdottaminen (ja ylipäätään oman mielipiteen ilmaisu silloin, kun se erosi hänen vastaavasta tai siitä, mitä hän halusi kuulla) aiheutti suunnattoman raivokohtauksen ja välittömän väkivallan uhkan, joten vapaan valinnan mahdollisuutta ei minulla asian suhteen ollut. Jos olisi, en olisi mennyt lukioon.

Ps. Noin fiksun ihmisen olettaisi kirjoittavan parempaa suomea. Tosin eipä tekstisi sisältökään älyä tai sivistystä hengi.

Vierailija
8/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 04:13"]

No mulla sama. Kielet aina olleet ne vahvimmat aineet. Missään muussa koulussa ei saa opiskella kieliä, kuten lukiossa. 

Ap

[/quote]Lukeutuuko myös suomi näihin vahvuuksiisi?

Vierailija
9/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alasormetuksen sijaan voisit kertoa, miksi itseään fiksuna ja hyvänä suomen osaajana pitävä kirjoittaa rakenteeltaan virheellisiä virkkeitä ja käyttää termejä "itsestäänselvää", "itsestään selvyys" ja "alkaa pakottamaan"? :)

Vierailija
10/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli.

Vierailija
11/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 04:04"]

Edelleen ajattelen, että kaikki fiksut menee lukioon. 

[/quote]Tarkoittaako tämä sitä, että mielestäsi kaikki lukioon menevät ovat fiksuja vai että lukioon päätyy heidän lisäkseen myös joukko ei-fiksuja? Kumpaan ryhmään katsot itse kuuluvasi?

Vierailija
12/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselijöille..

Ei, äikkä ei ollut niin vahva kuin vieraat kielet. 

Ei, en dissaa amista. Myönsin rehellisesti ajattelevani, että fiksut menee lukioon. Tämä pohjautuu ihan omiin kokemuksiin siitä, ketkä yläasteen luokkakaverit menivät lukioon. 

Alkaa pakottamaan on nykyään yhtä hyväksytty kuin alkaa pakottaa. 

Ap

Vierailija
13/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 04:46"]

Ei, en dissaa amista.

[/quote]

Ajattelet vain, ettei kukaan fiksu sinne mene ts. kaikki amikset ovat ei-fiksuja eli tyhmiä.

[/quote]

Ja yhtä hyvää suomea kuin "minun kissa" -tyyliset omistusliitteettömät muodot. Mutta ei siinä mitään jos noita haluat käyttää, mutta myönnänpä minäkin tekeväni tiettyjä päätelmiä ihmisistä heidän valintojensa perusteella.

Vierailija
14/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 05:00"]

Ei, en dissaa amista.

[/quote]

Ajattelet vain, ettei kukaan fiksu sinne mene ts. kaikki amikset ovat ei-fiksuja eli tyhmiä.

[/quote]

Ja yhtä hyvää suomea kuin "minun kissa" -tyyliset omistusliitteettömät muodot. Mutta ei siinä mitään jos noita haluat käyttää, mutta myönnänpä minäkin tekeväni tiettyjä päätelmiä ihmisistä heidän valintojensa perusteella.

[/quote]

Hienoa! Rehellisyydellä pääsee pitkälle!

ap

Vierailija
15/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselijöille..

Ei, äikkä ei ollut niin vahva kuin vieraat kielet. 

Ei, en dissaa amista. Myönsin rehellisesti ajattelevani, että fiksut menee lukioon. Tämä pohjautuu ihan omiin kokemuksiin siitä, ketkä yläasteen luokkakaverit menivät lukioon. 

Ap

[/quote]

No ei kyllä todellakaan mikään "alkaa pakottamaan" ole koskaan ollut hyväksyttyä suomen kieltä. Ja ihan for your information: kielellisesti lahjakas ihminen hallitsee kyllä ensimmäisenä sen oman äidinkielensä moitteettomasti. Kuten lukion käyneet yleensä - sitä kun tarvitaan esseiden ja aineiden kirjoituksessa lähes joka aineessa. Eri asia on se, jos olet kovasti pitänyt vieraista kielistä tai sitten vaan oppetellut ulkoa sanoja ja kielioppia.

Mutta itse näytät olevan hyvä esimerkki siitä että kyllä sinne lukioon niitä tyhmempiäkin päätyy.

Vierailija
16/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lukioon meneminen oli itsestäänselvyys, koska rakastin lukemista pienestä pitäen ja minulla on sairau, joka estää monet fyysisesti hyvin raskaat työt. Nykyään olen opettaja, ja opetan sekä  lukiolaisia että amislaisia. Totean, että kokemukseni mukaan amislaisista moni on paljon fiksumpi kuin moni lukiolainen. Tilastot ovat tilastoja, yksilöt yksilöitä. Myös koulut ovat erilaisia. Maailmassa ja työelämässä tarvitaa monenlaisia ihmisi, mutta toisten halveksujilla ja latistajilla ei ole paljon käyttöä.

Vierailija
17/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 pyytää anteeksi tekstissään olevia kirjoitusvirheitä. ;)

Vierailija
18/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 05:11"]

No ei kyllä todellakaan mikään "alkaa pakottamaan" ole koskaan ollut hyväksyttyä suomen kieltä.

[/quote]Nykyään se on, mutta muuten samaa mieltä.

Vierailija
19/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en päässyt hakemalle linjalleni amikseen, jouduin siis menemään lukioon. Tosin lukio en käynyt loppuun asti, ekan vuoden jälkeen pääsin vihdoin hakemalle linjalleni enkä ole kertaakaan katunut! :)

Vierailija
20/36 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli.