Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kui pitkään imetit?

Vierailija
11.10.2013 |

Asia on ollut esillä varmaan tuhat kertaa, mutta asia on taas tapetilla lehdessä. Eli kuin pitkään tai kuinka pitkään meinaat? Itse ensimmäistä lasta 11kk asti ja toinen 3kk ja imetän ainakin 6kk asti, jopa vuosikkaaksi.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole iso yllätys, että ketjuun vastaa vain imetyksessä onnistuneet :D Itse olen nyt imettänyt 8 kk mutta tämä alkaa olla tässä, sillä vauva on saanut myös pullomaitoa ja alkanut hylkiä rintaa. Pidän tätä kuitenkin ihan hyvänä tuloksena ensimmäisen lapsen kanssa, kun ongelmiakin oli niin paljon.

Vierailija
22/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys ei onnistunut, lapsi syntyi rv25. Pumppasin maitoa 4kk, kunnes maidon tulo loppui. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 kuukautta imetin. Olin ajatellut imettää 1-1,5 vuotta, mutta lapsen hampaat päättivät toisin... Imetyksestä tuli mulle niin stressaavaa, kun odotin vain milloin vauva seuraavaksi puraisee. Tuosta on nyt noin kuukausi ja vieläkin harmittaa. Mutta tätäkään ei saisi sanoa ääneen, pitää vain olla onnellinen siinä että "sai" imettää näinkin kauan.

Minusta imetys ei ole onnistumiskysymys. Jos äiti ja vauva ovat fyysisesti normaaleja, kyllä se onnistuu. Kuitenkin vain muutamalla prosentilla naisista on fyysinen vika, ettei maidontuotantoa yksinkertaisesti ole. Liian helposti lykätään tuttia ja pullomaitoa, ei hankita lainkaan tietoa esim. rintaraivareista jne. Neuvoloissa pitäisi enemmän kertoa imetysongelmista. Itsekin hankin kaiken tiedon netistä, neuvolassa ei sanottu juuri mitään muuta kuin että juu hyvä juttu kun homma hoituu.

Vierailija
24/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 20:19"]

Minusta imetys ei ole onnistumiskysymys. Jos äiti ja vauva ovat fyysisesti normaaleja, kyllä se onnistuu. Kuitenkin vain muutamalla prosentilla naisista on fyysinen vika, ettei maidontuotantoa yksinkertaisesti ole. Liian helposti lykätään tuttia ja pullomaitoa, ei hankita lainkaan tietoa esim. rintaraivareista jne. Neuvoloissa pitäisi enemmän kertoa imetysongelmista. Itsekin hankin kaiken tiedon netistä, neuvolassa ei sanottu juuri mitään muuta kuin että juu hyvä juttu kun homma hoituu.

[/quote]

Olet siis sitä mieltä, että kaikilla äideillä riittää maito jos vaan toimivat oikeiden ohjeiden mukaan?

2

Vierailija
25/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 20:12"]

Eipä ole iso yllätys, että ketjuun vastaa vain imetyksessä onnistuneet :D Itse olen nyt imettänyt 8 kk mutta tämä alkaa olla tässä, sillä vauva on saanut myös pullomaitoa ja alkanut hylkiä rintaa. Pidän tätä kuitenkin ihan hyvänä tuloksena ensimmäisen lapsen kanssa, kun ongelmiakin oli niin paljon.

[/quote]

No, mulla ainakin on ollut imetyksessä paljon ongelmiakin (alun vähäinen maidontulo, väärä imuote ja siitä aiheutunut kova kipu, jatkuvat rintaraivarit vauvan ollessa 2–6 kk, pureminen jne.). Olen tosi onnellinen, kun imetys on viimeinkin alkanut sujua hyvin. *koputtaa puuta*

–18

Vierailija
26/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein 3kk. Lopetus tuli vauvan puolelta, itse olisin vielä halunnut jatkaa.. :( Oli saanut jonkin verran korvikettakin, kun maitoa tuli huonosti, th arveli minipillerien aloitusta ja kuukautisten alkamista, kun vauva ei enää lainkaan suostunut rinnalle. Kamalat huudot kun näki rinnan, pari viikkoa tapeltiin suorastaan kun yritin rauhoittaa, rinnalle, mutta ei, vain korvike kelpasi. Vieläkin harmittaa, mutta sain sentään jonkin aikaa imetettyä :)

Vierailija
27/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta 9 kuukautta

Vierailija
28/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 20:26"]

[/quote]

Olet siis sitä mieltä, että kaikilla äideillä riittää maito jos vaan toimivat oikeiden ohjeiden mukaan?

2

[/quote]

Kyllä. Paitsi niillä, joilla siis on fysiologinen vika. Nainen on luotu imettämään, joten kyllä se onnistuu. Eri asia toki nämä keskosvauvat sun muut jotka eivät jaksa imeä rintaa, mutta jos puhutaan hyväkuntoisista vauvoista. Jos jaksaa nähdä vaivaa niin kyllä se onnistuu. Tietenkään kaikkien ei tarvitse, ihan oma valintahan se on.

Vierailija
29/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 20:26"]

[/quote]

2

[/quote]

Kyllä. Paitsi niillä, joilla siis on fysiologinen vika. Nainen on luotu imettämään, joten kyllä se onnistuu. Eri asia toki nämä keskosvauvat sun muut jotka eivät jaksa imeä rintaa, mutta jos puhutaan hyväkuntoisista vauvoista. Jos jaksaa nähdä vaivaa niin kyllä se onnistuu. Tietenkään kaikkien ei tarvitse, ihan oma valintahan se on.

[/quote]

No, olet väärässä. Minä tein kaikkeni ja tahdoin imettää ainakin vuoden, silti epäonnistuin. Tietenkään onnistunut imettäjä ei tätä usko enkä ala asiasta enempää väittelemään, tiedän sen turhaksi.

2

Muuten, nainen on myös luotu synnyttämään. Ylipäätään saamaan lapsia. Syömään sekaravintoa. Kävelemään kahdella jalalla. Myöskään kaikki nämä eivät aina ja kaikilla onnistu, ihan muustakin kuin tahtomisesta johtuen. Jos muissa asioissa emme luomisesta huolimatta aina ja kaikki onnistu, miksipä imetys olisi poikkeus.

Vierailija
30/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä tiedä, koska en ole vielä lopettanut. Lapsi on nyt 1v10kk ja ihan tissitakiainen vieläkin.

Vierailija
31/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli täysimetyksellä 4kk ja sen jälkeen jatkoin vain yöimettämistä 5kk asti. Maito alkoi ehtymään mutta oli hyvä kun öisin riitti. Kyllähän se helpottaa huomattavasti kun ei tarvi keskellä yötä nousta mitään maitoa lämmittelemään, senkus nostaa rinnalle ja jatkaa unia :) 

Vierailija
32/32 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa 2v 6kk, toka on nyt kohta 2v eikä näytä olevan lopettelemassa.

Ei ollut mitenkään tavoitteena imettää pitkään kun esikoisen sain, en ollut oikein edes ajatellut imetyksestä mitään. Se kuitenkin sujui alun vaikeuksien jälkeen enkä sit koskaan nähnyt mitään syytä vieroittaa. Isomman lapsen imetys on siitä helppoa et imetän ehkä kerran päivässä jos sitäkään, ja lapsi pystyy kuitenkin oleen erossa musta päivän-pari jos tarvii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme