Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Synnytyksessä käytettävistä lääkkeistä haittaa kiintymysmekanismille?
11.10.2013 |
"Jotkin synnytyksessä käytettävät lääkkeet sotkevat ihmisen luonnollista kiintymysmekanismia." Mitä tämä tarkoittaa? Mitkä lääkkeet?
Kommentit (2)
Kiitos vastauksestasi. Minulla meni jonkun aikaa, ennen kuin kiintymyssuhde vauvaan syntyi. Tämä pelotti silloin ja mietin syntyykö ikinä. Lapsi nyt 1,5 kk ja on maailman rakkain. Olen vain jälkeenpäin miettinyt mistä se johtui. Epiduraalia en saanut, mutta muita lääkkeitä kylläkin. Lisäksi olin aivan järkyttävän väsynyt synnytyksen jälkeen. Nyt kun luin tuon artikkelin, niin kiinnosti tietää, että johtuiko jostain tietystä lääkkeestä.
-AP
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Arvioisin tarkoittavan joitakin kivunhoitomenetelmiä, ja/tai anestesiaa. Kuitenkin tämä vaikutus on, jos sitä esiintyy, äärimmäisen tilapäinen, eikä sillä ole merkitystä pidemmän päälle. Tarkoittanee lähinnä, että jos äiti on hieman tokkurassa lääkityksestä, niin hän ei todennäköisesti heti tunne valtavaa äidinrakkautta lapseensa eikä välttämättä edes halua ottaa lasta syliin. Saman voi aiheuttaa ihan lääkkeettömän, mutta erittäin rankan ja pitkän synnytyksen aiheuttama uupumus.
Näin koirankasvattajana pakko lisätä että koirilla tämä efekti on huomattavampi, silloin varsinkin jos joudutaan menemään sektioon. Narttu voi olla anestesiasta herättyään jopa vaarallinen pennuille, ja voi olla vaikeaa saada se hyväksymään pentuja omikseen, kun se ei ole nähnyt niiden syntyvän. Ihminen kuitenkin pystyy toisella tapaa järjellään ymmärtämään, että tämä on minun lapseni ja minun pitää sitä hoitaa, eikä ole sillä lailla vaistojen varassa kuin koira. Joten jos hetken aikaa onkin ettei kiintymystä niin tunnu, sen yli kyllä ihminen järjellä pääsee. Kiintymys tulee, kunhan ensin jatkaa sitä hoitamista "velvollisuudentunteesta".