Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni ärsyyntyy murresanoista tms.

Vierailija
11.10.2013 |

Eikö se ole vain suomenkielen rikkaus, että asioita voi sanoa monella ei tavalla. Ja mitä väliä onko pimputtaa tai pimpottaa oikein?

Ja se on ärsyttävää, että aina huomautellaan ihan kieliopillisesti oikeistakin asioista, joka on rinnakkaismuoto mutta eri kuin se mihin on itse tottunut esim lihoa\lihota.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murresanat näyttävät typeriltä kirjoitettuna ja monesti vievät pohjan itse aiheesta.

Vierailija
2/5 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttuna kelpaa mikä vaan, mutta kirjoitetussa tekstissä jotkin sanat ovat vastenmielisiä – ne samat sanat, jotka kuultuina ovat normaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisuus ärsyttää joitakin ja se, että ollaan totuttu siihen, että kirjoitettu teksti on joko yleiskielistä tai sitten kokonaan murteella kirjoitettua.

Vierailija
4/5 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa murresanoista monikaan ärsyyntyy, ne ovat taiten käytettyinä ihan mukavia tekstin piristäjiä (moni, ehkä myös ap, taitaa ymmärtää murresanan merkityksen väärin).

Kielivirheistä ärsyyntyminen on sen sijaan aivan eri asia ja ärsyyntyminen perusteltua. Itseltäni nousee savu päästä, kun yhdyssanat kirjoitetaan erikseen tai sanoja taivutetaan väärin.

Vierailija
5/5 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiellivirheet.... paikkakunta jossa itse synnyin ja josta pohjimmainen murteeni on.

siellä me jätämme puheessa kirjaimia pois välistä ja lopusta montakin kirjainta :D joten siksi kirjoitukseni mitä on kun en halua omaa itseäni muuttaa toiseksi edes tässä ruudun edessä.

ja taas päästään tähän olen viettänyyt vuosia  monessa eri paikassa ympäri suomea ja nyt huomasin että jokaisesta paikasta on jäänyt jotakin sanoja käyttöön tarkotan et mnää käytän niit koko aja joka paikas

ja näille sanoille kun teet yhdyssanoja tai lauseita tulee välillä mietittyä monta kertaa kuuluuko niitä mihin ja miten tuo voi olla yhdyssana jne... ja toiseksi jotkut ymmärtää hyvin ja toiset taas ja ei yhtään mitään :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä