Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei naisilla ole tavoitteellisuutta raha-asioissa?

Vierailija
11.10.2013 |

Vaikka naiset täällä väittävät että ovat itsenäisiä ja pärjääviä, niin miksi naiset yhä raha-asioissa jättäytyvät miehen varaan? (Tai no, tiedän vastauksen, siksi kun he voivat tehdä niin).

Mutta oikeasti. Kuinka usein olette törmänneet määrätietoiseen naiseen, joka valitsee kovapalkkaisen mutta ei ehkä niin mukavan alan, painaa ylitöitä tai ottaa ehkä kakkosduunin ostaakseen vaikka haluamansa hyvän auton tai merkkikäsilaukun?

Ymmärrän, että raha ei ole kaikille tärkeää, mutta kyllä naiset tuntuvat haluavat hyvän auton, omakotitalon hyvältä alueelta, lapsille ja itselle merkkivaatteita, ja nämä asiat ovat usein vielä tärkeämpiä perheen äidille kuin isälle. Miks naiset eivät sitten elä ideologiansa mukaisesti, eli haluan jotain kallista -> teen helkutisti töitä? Miksi he valitsevat matalapalkka-alan ja sitten pistävät miehensä maksamaan valtaosan, muistuttaen tietysti että kyseessä on vaan tasa-arvo-ongelma kun hän ei tienaa kuten mies?

Jos mies haluaa vaikka uuden Mersun, usein hän tekee sitten vaikka ylitöitä tai tinkii jostain muusta saadakseen haluamansa. Nainen ostaa luotolla lastenvaatteita ulkomaisesta nettikaupasta ja sitten JÄLKIKÄTEEN ilmiottaa miehelleen että sä maksat loppukuun menot kun mun pienestä naispalkasta meni kaikki epäitsekkäästi lapsille.

Ja olen itsekin nainen.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aina laskenut rahat huolella ja tehnyt hankinnat tulotason mukaan. Luulin perheen talouden olevan kunnossa - kunnes selvisi, että mies on selkäni takana hankkinut hurvittelemalla yli kymppitonnin velat. Se sitä NAISTEN holtittomuudesta.

Vierailija
2/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 14:48"]

Enpä tiedä ketään, joka olisi kuolinvuoteellaan harmitellut, että olisipa tullut tehtyä enemmän töitä.

[/quote]

Tästähän oli tutkimus ja tiedätkö, mitä ihmiset pahoittelivat eniten? Sitä etteivät olleet matkustaneet tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen sellaisia. Tässäkin perheessä on useampi.

Vierailija
4/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 13:54"]

Luitko sä ajatuksella tuon sun aloituksesi? "Mies haluaa itselleen mersun, niin säästää" mutta "nainen haluaa LAPSILLEEN vaatteita, niin mies maksaa loppukuun menot".. eikö ne olekaan sen miehenkin lapsia? Vai vastuu lapsista ja niidne hankinnoista on aina ja vain äidillä? Ja mitä tulee noiden eri alojen palkkaukseen, niin ei kyllä mene jakeluun, miksi lastentarhanopettaja tai sh saa niin paljon vähemmän palkkaa kuin esim joku sw insinööri.. jos siis katsotaan vaan työn vaativutta ja vastuullisuutta. Tiedän kyllä, että kyse on markkinataloudesta. 

[/quote]

Sä olet asian ytimessä, näissä molemmissa asioissa.

Hyvin paljasti aloittaja oman asenteellisuutensa tekstissään, lapset ovat äidin vastuulla. Kyllä ne lapset miehenkin vastuulla ovat, jos mies kykenee vastuuseen. Kaikkihan eivät kykene, mutta sellaisista kannattaa ottaa ero eikä jäädä paapomaan.

Vierailija
5/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:06"]

Vaikka naiset täällä väittävät että ovat itsenäisiä ja pärjääviä, niin miksi naiset yhä raha-asioissa jättäytyvät miehen varaan? (Tai no, tiedän vastauksen, siksi kun he voivat tehdä niin).

Mutta oikeasti. Kuinka usein olette törmänneet määrätietoiseen naiseen, joka valitsee kovapalkkaisen mutta ei ehkä niin mukavan alan, painaa ylitöitä tai ottaa ehkä kakkosduunin ostaakseen vaikka haluamansa hyvän auton tai merkkikäsilaukun?

Ymmärrän, että raha ei ole kaikille tärkeää, mutta kyllä naiset tuntuvat haluavat hyvän auton, omakotitalon hyvältä alueelta, lapsille ja itselle merkkivaatteita, ja nämä asiat ovat usein vielä tärkeämpiä perheen äidille kuin isälle. Miks naiset eivät sitten elä ideologiansa mukaisesti, eli haluan jotain kallista -> teen helkutisti töitä? Miksi he valitsevat matalapalkka-alan ja sitten pistävät miehensä maksamaan valtaosan, muistuttaen tietysti että kyseessä on vaan tasa-arvo-ongelma kun hän ei tienaa kuten mies?

Jos mies haluaa vaikka uuden Mersun, usein hän tekee sitten vaikka ylitöitä tai tinkii jostain muusta saadakseen haluamansa. Nainen ostaa luotolla lastenvaatteita ulkomaisesta nettikaupasta ja sitten JÄLKIKÄTEEN ilmiottaa miehelleen että sä maksat loppukuun menot kun mun pienestä naispalkasta meni kaikki epäitsekkäästi lapsille.

Ja olen itsekin nainen.

[/quote]

Ei meidän suvussa ole tämän tyyppisiä naisia vaikka olen kyllä naistyyppiin törmännyt. Mun mielestä tosin OK-talon ostaminen on kalliillakin on täysin hyväksyttävää. Siinä ei juurikaan rahaa mene hukkaan jos ostaa sellaiseen hintaan ja sellaiselta alueelta että se saa kaupaksi samalla tai korkeammalla hinnalla, jolla sen on ostanut. Kuka nyt muutenkaan jossain pienessä luukussa haluaa koko elämäänsä asua.

Vierailija
6/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua henk.koht. harmittaa, että olisin ehkä jo aiemmin voinut alkaa kartuttaa pääomatuloja mutta hyvä, että heräsin nyt, edes nelikymppisenä tähän asiaan. 

Okt ja vapaa-ajan paikka on jo hankittu ja tavallaan säästämistä tietysti sekin. 

Autoon ei kannta satsata,ei kyllä laukkuihinkaan, vaikka niihin olen sortunut muutamaan. 

Omat rahat tienaan, vaativa työ. 

Vierailija
7/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehehe, mies ostaa itselleen MERSUN ja nainen laukun ja vaatteita lapsilleen, ja te tartuitte tähän trolliin :D Vähän on hintaeroa noilla hankinnoilla... Taisi nainen olla tässä tarinassa se tavoitteellisempi rahan käyttäjä.

Vierailija
8/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoh, ärsyttääpä 7:n vastaus... konttorirotta

Vierailija
9/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 10:55"]

Hehehe, mies ostaa itselleen MERSUN ja nainen laukun ja vaatteita lapsilleen, ja te tartuitte tähän trolliin :D Vähän on hintaeroa noilla hankinnoilla... Taisi nainen olla tässä tarinassa se tavoitteellisempi rahan käyttäjä.

[/quote]

No todella, ei se Mersukaan mikään sijoitus ole (siis auto ei tuota mitään).

Vierailija
10/49 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mä luulin että tässä ketjussa keskusteltaisi sijoittamisesta (=tavoitteellisuus raha-asiosisa).

Mulle tavoitteellisuus raha-asioissa ei todellakaan merkitse kalliiden brändien hankkimista. En minäkään tietenkään immuuni ole brändeille, mutta tavaran ja statuksen perässä juokseminen on kyllä jokseenkin tyhmää. Tai riippuu siitä mitä tavoittelee; jos hakee arvostusta tietyissä sosiaalisissa piireissä, muodikkaan ja kalliin, "hyväksytyn" merkin omistaminen tai asunto tietyllä alueella voi olla onnistumisen avain. Tämmöisiä ihmisiä on sekä miehissä että naisissa. Miettikää vaikka miesten tunteellista suhtautumista automerkkeihin.

Jotkut naiset jättäytyvät raha-asioissa miehen varaan, koska niin ollut ollut tapana tehdä ennenkin. Samaan tapaan kuin miehet jättäytyvät lastenhoidossa , kasvattamisessa ja kaikessa mussa lapsiin liittyvässä naisen varaan.

Jos perheen kuluttamisesta puhutaan, lasten hankintojen kustantaminen todellakin kuuluu myös miehelle. Jos perhe on valinnut sen että nainen on kotona lasten kanssa ja mies tienaa paljon = iso tuloero vanhempien välillä, taloudellinen vastuu hankinnoista voisi kuulua miehelle ihan kokonaankin.

Ihmisille sukupuolesta riippumatta tuntuu olevan hirveän vaikeaa ajatella ihan itse ja toimia toisella tavalla kuin "kaikki muut". Sosiaalinen hyväksyntä tulee siitä että tekee kuten muut olettavat sinun tekevän. Pätee myös kuluttamiseen. Normista poikkeamista kyseenalaistetaan aina ja moni kokee sen ilmeisesti tosi raskaaksi tai hankalaksi.

Vierailija
11/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan törmmännyt tällaisiin naisiin tai ihmisiin joten en osaa kommentoida...

Vierailija
12/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tavoitteellinen raha-asioissa, mutta joku auto tai käsilaukku ei kyllä mua motivoi.

Valitsin hyväpalkkaisen alan, pidin vain pakolliset äitiyslomat, mulla on rahaa säästössä, olen hyvin perillä perheen tuloista ja menoista, ym.

Vierailija
13/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä minäkään tavannut tällaista naista.

Mutta ehkä naiset valitsee sen matalapalkka alan ollakseen lapsien kanssa enemmän. Ainahan sitä haluta saa vaikka mitä kallista, mutta mutta...

Toisaalta jos perustat väitteesi tämän palstan keskusteluihin niin aika marginaalialueella liikut.

Vierailija
14/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, makunsa kullakin. Kai jokainen on siinä mielessä tavoitteellinen raha-asioidensa kanssa, että tavoittelee sitä mitä haluaa? Harvat meistä kuitenkin on noita, jotka haluaa sitä luksusmersua ja isoa taloa, ja pistävät sitten miehensä maksamaan ne. Itse teen töitä tavoitteellisesti silleen, että pääsen aina välillä matkoille. Olen pätkätöissä vaan puolet vuodesta, koska silloin minulla on hyvä tasapaino työn, rahan ja vapaa-ajan välillä.

Vierailija
15/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on kyllä mies, joka tahtoo pitää sitä korkeaa elintasoa yllä. Minulle riittäisi paljon vähempikin. Ja todellakin katson, että mies maksaa osansa lasten menoista, ja kun kerran mies ei ole kiinnostunut ostamaan lapsilleen mitään, niin minunhan se pitää tehdä? Sen sijaan en ymmärrä aina, miksi minun pitää pienestä palkastani osallistua miehen BMW:n kustannuksiin, kun itse kuljen pyörällä.

Vierailija
16/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa naisista haluaa kai tehdä "kutsumustyötä", yleensä hoiva-alalla, pienellä palkalla. Tai he haluavat hoitaa lapsiaan. Heille mies on sponsori.

Minä olen kai noita, joita peräänkuulutit. Kiitos vanhempien, meillä kotona pidettiin tärkeänä että käydään koulut ja hommataan hyvä työ. Valitsin opiskelemaan lähtiessä alan, jossa tiesin työllistyväni ja saavani hyvää palkkaa. Olen tehnyt ahnaasti töitä, joskus jaksamisen äärirajoillakin, ja tienannut yhtä hyvin kuin mieheni, joka hänkin on ahnas työnteolle ja tienannut hyvin kaikki nämä vuodet. Meillä homma toimii, sillä samalla olemme saaneet kasvatettua kolme hienoa lasta, rempanneet ja rakentaneet. Ja elämä on ollut mielenkiintoista ja vaihtelevaa.

Ja on kyllä kiva itse tienaamillaan rahoilla ostaa asioita, jotka miellyttävät. Oli se sitten kaunis näköala tai käsveska.

Minua rehellisesti sanoen kyllä väliin ärsyttää naiset, jotka tekevät kaiken helpoimman kautta ja jämähtävät miehensä elätettäviksi. Jos se heille riittää ja miehet suostuvat siihen, niin mikäs siinä sitten. Nykyaikaa se ei kuitenkaan ole ja joskus harmittaa, etteivät ihmiset ota itsestään irti mitä irti olisi otettavissa. Tuntuu, että vätystely on entistä hyväksytympää ja kaikki tekevät sitä. Edes omia lapsia ei jakseta kotona ollessa hoitaa, vaan heidät pitää viedä virikkeistymään muualle, ja yhteiskunta vieläpä maksaa tämän hulluuden. Onneksi haaskaamiselle on tulossa vääjäämättä loppu.

Vierailija
17/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naisten ole tarvinnut olla, joten heille ei ole kehittynyt sellaista rahantajua kuin miehille.

Naiset vain pyytävät nätisti ja saavat mitä tahtovat.

Ehkä 1000 vuoden päästä evoluution seurauksena naisetkin ovat tavoitteellisia ja kukaties säästäväisiäkin. Ken elää, se näkee.

Vierailija
18/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö tavoitteellisuudeksi, että hoidan laskuni, lapseni, auton ja säästöönkin jää vähän? Ei paljoa, eikä omaisuutta ole kertynyt (toisin kuin eksälleni, joka kieltäytyi avioliitosta juurikin siksi ettei erossa joutuisi luopumaan siitä mitä on saanut pankkitilileen kerättyä).

Kun nyt eksään päästiin, niin mä en halua olla samanlainen paskiainen, joka käyttää ihmisiä hyväkseen saadakseen mahdollisimman suuren rahallisen hyödyn. Jos mulla on, mistä antaa, niin haluan että läheiseni pääsevät nauttimaan samasta hyvästä.

Ja hei: rahat menee elämiseen, just siihen missä ei ole tavoitteellisuutta. Mitä erikoista siinä on, että ruokaa on pöydässä joka päivä? Tai että kaapista löytyy puhtaat ja ehjät vaatteet ja vessassa on paperia. 

Raha ei tuo onnea. Voisin tehdä pidempiä päiviä töissä, ottaa vielä kolmannenkin työn, ryhtyä yrittäjäksi tai myymään... mutta ei. Mulle riittää tämä elämä. 

Vierailija
19/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 11:02"]

Riittääkö tavoitteellisuudeksi, että hoidan laskuni, lapseni, auton ja säästöönkin jää vähän?

[/quote]

ei tuo ole tavoitteellisuutta.

Vierailija
20/49 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 10:56"]

Meillä se on kyllä mies, joka tahtoo pitää sitä korkeaa elintasoa yllä. Minulle riittäisi paljon vähempikin. Ja todellakin katson, että mies maksaa osansa lasten menoista, ja kun kerran mies ei ole kiinnostunut ostamaan lapsilleen mitään, niin minunhan se pitää tehdä? Sen sijaan en ymmärrä aina, miksi minun pitää pienestä palkastani osallistua miehen BMW:n kustannuksiin, kun itse kuljen pyörällä.

[/quote]

Tämä vastaa yleistä havaintoani miesten ja naisten suhteesta rahaan: perheessä se on nimenomaan mies, jolle ulkoiset statusmerkit ja suuret tulot merkitsevät enemmän. Naisten ostokset ovat aika pieniä verrattuna autoihin, tekniikkaan yms. mihin miehet rahansa syytävät. Naisen tulot sen sijaan menevät ruokaan, lasten vaatteisiin ja ylipäätään asioihin, joilla on enemmän merkitystä koko perheen hyvinvoinnin kannalta.